Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-28@14:11:16 GMT

آتش تهیه برای جنگ سرد جدید

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۴۵۷۴۲

در جنگ سرد جدید یک سر جنگ قدیم یعنی آمریکا همچنان هست و گامی به پس تمی گذارد اما در سوی دیگر این جنگ حزب کمونیست شوروی جایش را به حزب کمونیست چین داده است. اما چین چگونه دراین داستان تازه تقش بازی خواهد کرد و چرا به ایتجا رسید که در صف اول مبارزه با امریکا قرار گیرد و هرکدام از طرف ها برای جتگ تازه با کدام اندوخته ها و با کدام یاران و همراهان می آیند و جریان عمومی جمگ تازه به کجا خواهد رسید؟ هنوز البته زود است همه طرف های این جنگ را به تفکیک و باهمه ابعاد شناخت  اما برخی گزارش ها نی تواند صحنه را ترسیم کند البته با نگاه جانبدارانه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طور مثال می توان به تحلیل خبرگزاری روسی اسپوتنیک که علاقه شدید دارد چین را در برابر غرب و آمریکا بیندازدتوجه کرد.

دیدار با متحدان آمریکا

 به نقل از نیویورک تایمز آمریکا می نویسد: چند روز پس از گفتگوی سخت در انکوریج  با وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا، وزیر امور خارجه چین و همتای روسی وی مداخلات و تحریم های غرب را به شدت محکوم کردند. وزیر امور خارجه چین سپس از کشورهایی بازدید کرد که به طور سنتی متحد آمریکا محسوب می شوند، از جمله عربستان سعودی و ترکیه و همچنین ایران، که شنبه ، 27 مارس در آنجا توافق نامه گسترده سرمایه گذاری را امضا کرد. رهبر چین شی جین پینگ روزی به کلمبیا روی آورد و روز دیگر قول داد از کره شمالی حمایت کند.البته این یک سیگنال بود. چین امیدوار است که بتواند خود را به عنوان رقیب اصلی نظام بین المللی به رهبری ایالات متحده معرفی کند. این نظام بین الملل مبتنی بر اصول دموکراسی، احترام به حقوق بشر و حاکمیت قانون است.

وانگ یی وزیر امور خارجه چین در دیدار با سرگئی لاوروف همتای روسی گفت که چنین سیستمی "منعکس کننده خواست جامعه جهانی نیست". آنها در بیانیه مشترکی ایالات متحده را به ارعاب و مداخله در امور کشورهای دیگر متهم کردند و از آمریکا خواستند "در مورد صدمه ای که به صلح و پیشرفت جهانی در سالهای اخیر وارد کرده است تأمل کند".

جان دلوری، استاد مطالعات چین در دانشگاه یونسی در سئول، در مورد استراتژی چین گفت: "بحث آنها این است:" ما ملت مسئولیت پذیرتری هستیم. ما نیروهای ویرانگر یا از محور شرارت نیستیم."

در 25 مارس، بایدن در اولین کنفرانس مطبوعاتی ریاست جمهوری خود، سیاست خارجی مبتنی بر رقابت ژئوپلیتیک بین الگوهای حاکمیت را ارائه داد. وی شی را با ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه مقایسه کرد، "که معتقد است که آینده از آن استبداد است و دموکراسی نمی تواند عمل کند" در "جهانی که به طور فزاینده ای روز بروز پیچیده تر می شود."

چین به نوبه خود ادعا می کند این ایالات متحده است که جهان را به بلوک تقسیم می کند. در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، اندکی پس از تحلیف بایدن ، شی گفت: "ایجاد گروه ها ، برافروختن نگ سرد جدید ، تهدیدها ، تحریم ها ، انزوا - همه اینها فقط جهان را به سمت تفرقه و حتی رویارویی سوق می دهد."در زمان اخیر، چین از برتری سازمان های بین المللی دفاع می کند و نفوذ پکن در سازمان ملل متحد به طور چشمگیری افزایش یافته است. وانگ یی گفت: بیش از 80 کشور از اقدامات چین در سین کیانگ در شورای حقوق بشر سازمان ملل حمایت کرده اند. ایالات متحده آمریکا این اقدامات را به عنوان نسل کشی اعلام کرد.  وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که وانگ یی از حمایت از سیاست های چین در سین کیانگ و هنگ کنگ   از جانب محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی برخوردار شده، اگرچه در بیانیه عربستان سعودی اشاره ای به سین کیانگ نشده است.

چشمگیرترین اتحاد چین با روسیه بوده است. پوتین از تلاش های ایالات متحده برای استفاده از سیستم مالی جهانی به عنوان ابزاری برای سیاست خارجی خود ناراضی است. همچنین نارضایتی از تحریم های ایالات متحده در 22 مارس در چین توسط وزیر خارجه روسیه ابراز شد. وی گفت: جهان باید وابستگی خود را به دلار کاهش دهد.چین و روسیه به ویژه پس از واکنش غرب به الحاق کریمه به هم نزدیک شدند. در حالی که چشم انداز اتحادیه رسمی دور است، به لطف مخالفت دو کشور با ایالات متحده ، روابط این دو عمیق تر شده است. اکنون ارتش آزادیبخش خلق چین و نیروهای مسلح روسیه به طور منظم تمرینات مشترکی را انجام می دهند و هم اینک دو بار گشت زنی مشترک هوایی را در امتداد سواحل ژاپن انجام داده اند، آخرین بار در ماه دسامبر. در ماه مارس ، روسیه و چین از ساخت مشترک یک ایستگاه تحقیقاتی در ماه خبر دادند.

آرتیوم لوکین، استاد مطالعات بین الملل در دانشگاه فدرال خاور دور در ولادی وستوک روسیه، گفت: "اقدامات اخیر دولت بایدن ، که رهبران روسیه و چین آنها را خصمانه و توهین آمیز دانستند ، مسکو و پکن را به سمت یکدیگر سوق داد."

روس ها و چینی ها معتقدند که کارزارهای نظامی آمریکا در عراق ، افغانستان و لیبی و همچنین ایجاد اعتراضات عمومی در سایر کشورها حق انتقاد از کسی را به ایالات متحده نمی دهد.یانگ جیه‌چی، دیپلمات برجسته چینی، در بحثی غیرمعمول خود با مقامات آمریکایی در آلاسکا ، نژادپرستی و بی رحمی پلیس در ایالات متحده و همچنین اشتباهات جدی در مبارزه با ویروس کرونا را شاهدی از زوال آمریکا دانست. در تاریخ 24 مارس ، شورای دولتی جمهوری خلق چین گزارشی در مورد وضع  حقوق بشر در ایالات متحده منتشر کرد که در آن از جملات جورج فلوید به عنوان سرسخن استفاده شده است: "من نمی توانم نفس بکشم".در همان روز، یوان پنگ، رئیس موسسه روابط بین الملل معاصر چین، نوشت: "ایالات متحده باید لحن خود را در مورد دموکراسی و حقوق بشر کاهش دهد و بیشتر در مورد همکاری در امور جهانی صحبت کند."از این دیدگاه، تماس های شی با کره شمالی و سفر وانگ به ایران می تواند نشانه علایق چین به همکاری با ایالات متحده برای حل اختلافات در مورد برنامه های هسته ای دو کشور باشد. وزیر امور خارجه آنتونی بلینکن همچنین هر دو کشور را مناطقی خواند که "منافع ما در آنجا با منافع چین تلاقی می کند".

گسترش شکاف ها

در همین حال ، در سایر رشته ها نیز، شکاف همچنان در حال گسترش است. ایالات متحده ، کانادا ، انگلستان و اتحادیه اروپا به طور مشترک از اعمال مجازات علیه مقامات چینی در ارتباط با اوضاع سین کیانگ خبر داده اند.وانگ یی پاسخ داد: "دورانی که ممکن بود برای دخالت در امور داخلی چین دروغ ابداع کرد، به پایان رسیده است و دیگر برنخواهم گشت." چین تحریم های خود را علیه مقامات اتحادیه اروپا و انگلیس و دانشمندان ، کانادایی ها و آمریکایی ها ، از جمله مقامات عالی رتبه  کمیسیون امور آزادی مذهبی بین المللی ایالات متحده ، اعمال کرده است.خانم ترزا فالون، مدیر مرکز مطالعات روسیه ، اروپا و آسیا در بروکسل ، گفت که این تحریم ها واکنشی بیش از حد شدید است که می تواند اردوگاه ضدچینی را افزایش دهد. نمایندگان پارلمان اروپا تحت تأثیر این تحریم ها می توانند مانع تصویب توافق سرمایه گذاری چین با اتحادیه اروپا شوند.خانم فالون گفت: "با هر چرخش جدید در روابط ، مرز اردوگاه ها مشخص می شود

منبع: ساعت24

کلیدواژه: وزیر امور خارجه امور خارجه چین ایالات متحده سین کیانگ تحریم ها حقوق بشر وانگ یی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۴۵۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تولید ناخالص داخلی ضعیف ایالات متحده و افزایش تورم در این کشور به نفع فلز در بحبوحه کاهش تقاضای دلار است؛ به طور کلی، طلا در یک محیط ریسک گریز در برابر دلار آمریکا در حال سود بردن است.

قیمت هر اونس طلای جهانی براساس دلار آمریکا پس از انتشار داده‌های اقتصاد کلان ایالات متحده آمریکا نوساناتی را تجربه کرد. این کشور تخمین اولیه تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول را منتشر کرد که نشان می‌دهد اقتصاد با سرعت سالانه ۱.۶ درصد در سه ماه منتهی به مارس رشد کرده است، که ۲.۵ درصد مورد انتظار را از دست داده و بسیار ضعیف‌تر از ۳.۴ درصد ثبت شده در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ است.

علاوه بر این، دفتر تحلیل اقتصادی (BEA) گزارش داد که شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) با سرعت سالانه ۳.۴ درصد برای سه ماهه رشد کرد که بسیار بالاتر از ۱.۸ درصد قبلی و بزرگترین افزایش در یک سال بود. در چند کلمه، رشد کاهش یافت، اما در حالی که تورم افزایش یافت، اقتصاد به رشد خود ادامه داد. چنین سناریویی کاهش احتمالی نرخ بهره از سوی فدرال رزرو را بیشتر به تاخیر می‌اندازد. در ابتدای هفته گذشته دلار آمریکا افزایش یافت. با این حال، دلار نتوانست حرکت خود را حفظ کند زیرا داده‌های اقتصادی ایالات متحده در طول هفته ناامیدکننده بود.

در حال حاضر هر اونس طلای جهانی ۸ دلار و ۶۲ سنت افزایش قیمت را تجربه کرده‌است و به قیمت ۲ هزار و ۳۳۹ دلار در هر اونس رسیده‌است.

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899714

دیگر خبرها

  • هاآرتص: اسرائیل دانشگاه‌های آمریکا را از دست داده است
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده دستگیر شدند
  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می‌سازد
  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می سازد
  • به وقتِ بیداری
  • هاله غریط استعفا داد + جزئیات
  • دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟
  • پکن: ایالات متحده مانع توسعه چین می‌شود