Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در اینستاگرام خود درباره سند جامع همکاری‌های ایران و چین توضیحاتی مطرح کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از اسپوتنیک، محمد جواد ظریف  نوشت: به عنوان فردی که 18 ماه پیش نخستین پیش نویس برنامه همکاری راهبردی 25 ساله ایران و چین را به همتای چینی پیشنهاد نموده و در این مدت مذاکره را مدیریت کرده و شنبه گذشته نسخه نهایی را با مجوز دولت امضا کرده است برخی نکات در این زمینه را به محضرتان تقدیم می‌کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اطمینان دارم همه ما با همدلی و همراهی، با تقویت و گسترش روابط فراگیر، متعادل و متناسب با جهان در دوران گذار کنونی روابط بین الملل، منافع ملی و توسعه پایدار کشور و سربلندی ایران زمین و رفاه مردمان دلاور و‌ نجیبش را تضمین خواهیم کرد.

مزایای سند جامع ایران و چین برای پاکستان 
ستون نویس روزنامه پاکستانی «اکسپرس تریبیون» امضای سند همکاری‌های جامع ایران و چین را رویایی توصیف کرد که دو کشور آن را به حقیقت تبدیل کردند و نشانه خوبی برای موفقیت کل منطقه است که می‌تواند مزایای بسیاری نیز برای پاکستان در بحث انرژی و امنیت داشته باشد.
 «ارحما صدیقی» روز چهارشنبه طی مقاله‌ای در روزنامه انگلیسی زبان اکسپرس تریبیون با عنوان «از رویا تا حقیقت؛ توافق ایران و چین»، به موضوع تعمیق مشارکت دو کشور طی سال‌های اخیر و تاثیرات دراز مدت آن برای منطقه به ویژه توسعه ارتباطات میان کشورهای منطقه پرداخت.
وی اظهار داشت: سال گذشته یک پیش نویس 18 صفحه ای بین ایران و چین به توافق رسید و چهار روز پیش در 27 مارس این توافقنامه توسط وزیران خارجه دو کشور در تهران به امضا رسید.
این تحلیلگر پاکستانی، سند جامع همکاری‌های ایران و چین را دارای منافع مشترک برای پاکستان به ویژه تسهیل در تامین نیاز این کشور به انرژی و تقویت امنیت در مرزهای مشترک با ایران دانست و افزود: به گفته کارشناسان طبق این توافق 400 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش‌های زیرساخت‌ها، بانکی، مناطق آزاد، تجارت، مخابرات و تامین امنیت هزینه خواهد شد. این ابتکار جدید در راستای پروژه یک کمربند یک جاده علاوه بر کمک اقتصادی به ایران باعث تثبیت چین در خاورمیانه خواهد شد.
وی اظهار داشت: برخی از طرف‌ها مخالف تعاملات نزدیک میان ایران، پاکستان و چین هستند درحالی که برای پاکستانی‌ها، توافق تهران و پکن منافع زیادی دارد. در وهله اول راه را برای امنیت مرزی هموار خواهد کرد اگر چه ایران و پاکستان برای مقابله با اشرار و دشمنان امنیت، کمیسیون مشترک مرزی و نیروهای واکنش سریع تشکیل داده‌اند.
صدیقی گفت: برای چین افزایش امنیت مرزی ایران و پاکستان جهت تامین امنیت پروژه راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین موسوم به "سی‌پک" از اهمیت بسیاری برخوردار است. همچنین همکاری جامع ایران و چین می‌تواند به غلبه بر بحران انرژی در پاکستان کمک کند زیرا باعث تسریع اجرای پیشنهاد صادرات 3 هزار مگاوات مگاوات برق از ایران به پاکستان، پیشبرد خط لوله گاز انتقال از ایران به پاکستان و حتی فراهم شدت مقدمات واردات گاز مایع از ایران خواهد شد.

کشورها اسناد همکاری راهبردی را منتشر نمی کنند چون بحث امنیت ملی است
 رییس شورای راهبردی روابط خارجی درباره دلایل منتشر نشدن سند همکاری با چین گفت: اسناد این همکاری راهبردی مرتبط با امنیت ملی است و کشورها چنین اسنادی را منتشر نمی کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای روابط خارجی، سید کمال خرازی افزود: سند همکاری ایران و چین یک قرارداد یا موافقتنامه نیست که حاوی جزئیات همکاری دو کشور در 25 سال آینده باشد، بلکه یک قصدنامه و نقشه راه برای هدایت همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف در طول سال‌های آینده است.
خرازی ادامه داد:‌ همان طور که وزارت امور خارجه در گزاره برگ خود توضیح داده است، این سند حاوی رئوس همکاری دراز مدت دو کشور در زمینه‌های سیاسی، راهبردی، اقتصادی و فرهنگی است.
وی اظهار داشت: این سند براساس بند ششم بیانیه روسای جمهوری دو کشور که در سفر رییس جمهوری چین به ایران در سال 1394 امضا شد، تدوین شده است و شورای راهبردی روابط خارجی نیز در ترغیب مسئولان ذیربط دو کشور در تدوین پیش‌نویس سند و پیگیری امضای آن نقش داشت.
رییس شورای راهبردی روابط خارجی در پاسخ به این سوال که نقش علی لاریجانی در تصویب این سند چه بوده است؟ گفت: با توجه به اینکه دولت‌ها در ایران تغییر می‌کنند و در 25 سال آینده ممکن است گرایش‌های سیاسی مختلف دولت را در اختیار داشته باشند، دولت چین که برخاسته از یک حزب حاکم و از تداوم و ثبات برخوردار است، تاکید داشت که نماینده‌ای از نظام نیز در این کار دخالت داشته باشد، لذا لاریجانی به عنوان مشاور مقام معظم رهبری چنین نقشی را ایفا کرد تا تداوم این همکاری مورد تاکید قرار گیرد.
خرازی در پاسخ به سئوالی درباره این که چرا متن کامل این سند منتشر نمی‌شود، گفت: کشورهای دیگری نیز هستند که مشابه این سند را با چین امضا کرده‌اند و ابداً آن را منتشر نمی‌کنند، زیرا اسناد همکاری راهبردی مرتبط با امنیت ملی کشورهاست و این یک پروتکل جا افتاده است که کشورها چنین اسنادی را منتشر نکنند.
وی تاکید کرد: البته وقتی براساس اسناد راهبردی موافقتنامه یا قراردادهایی در هر یک از زمینه‌های مندرج سند راهبردی بین دو کشور منعقد می‌شود، طبعاً باید در مجلسین آن دو کشور به تصویب برسد و نتیجتاً متن آن موافقتنامه‌ها برای اطلاع عموم منتشر خواهد شد.

 همکاری راهبردی چین و ایران اتحاد دو قدرت در برابر زورگویی آمریکاست
 روزنامه کامرسانت روسیه نوشت: امضای سند همکاری های راهبردی جامع بین چین و ایران که چالش جدیدی را برای واشنگتن ایجاد کرد در واقع اتحاد دو قدرت بزرگ خاورمیانه و شرق در برابر زورگویی های آمریکا است.
به گزارش روزنامه به قلم سرگئی استروکان آمده است: توافقنامه مشارکت استراتژیک جامع بین چین و ایران که شنبه گذشته امضا شد، چالش جدیدی را برای واشنگتن ایجاد کرد. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، از اتحاد مخالفان ژئوپلیتیک ابراز نگرانی کرد و تهران پیمان با چین را "بخشی از مقاومت فعال" در برابر آمریکا خواند که "روند نزول آن را تسریع می کند».
به گفته نویسنده، اتحاد بین خاورمیانه نفت خیز و دومین اقتصاد بزرگ جهان برخی از تحریم ها را باطل می کند و اهرم های فشار تلافی جویانه را بر ایالات متحده ایجاد می کند.  در همین حال، پس از امضای پیمان 25 ساله با پکن، تهران خواستار اتحاد استراتژیک با مسکو است.
رئیس جمهور بایدن عصر روز یکشنبه، به خبرنگاران گفت این خبر که دو دشمن ژئوپلیتیکی واشنگتن - پکن و تهران - یک سند همکاری استراتژیک 25 ساله امضا کرده اند یک سال است که من را نگران کرده است. "
در این گزارش امده است وزارت امور خارجه ایالات متحده هم به اخبار مربوط به امضای سند همکاری بین ایران و چین توجه نشان داد و  گفت "در حال بررسی دقیق جزئیات آن است".  آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در مصاحبه با سی ان ان اعتراف کرد که "در روابط با چین موضوعات بیشتری هست که تقابل را افزایش می دهد"
 بلینکن پیشتر در مقر ناتو در بروکسل چین و ایران همراه با روسیه و کره شمالی را از جمله تهدیدات اصلی نظامی علیه ایالات متحده و غرب عنوان کرد.
در همین زمان، تهران در بیانیه های خود توافق با پکن را یک پیروزی مهم در سیاست خارجی می داند که موقعیت ایالات متحده را در مناطق مهم استراتژیک تضعیف می کند. دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران علی شمخانی روز دوشنبه در توییتر خود نوشت: "نگرانی بایدن کاملاً موجه است. شکوفایی همکاری های استراتژیک در شرق روند انحطاط ایالات متحده را تسریع می کند. "
 به گفته وی، "امضای" نقشه راه "مشارکت استراتژیک بین ایران و چین بخشی از مقاومت فعال" در برابر واشنگتن است.
وی افزود: این توافق نامه تأیید دیگری است بر اینکه "جهان فقط به غرب محدود نمی شود و غرب هم به ایالات متحده که قوانین را نقض می کند محدود نمی شود. "
در این مقاله آمده است با وجود اینکه هنوز لازم است معاهده با چین به طور رسمی در پارلمان ایران تصویب شود، تهران در حال حاضر در مورد انعقاد پیمان مشابه با مسکو صحبت می کند. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: "علاوه بر چین، جمهوری اسلامی ایران به دنبال امضای اسناد بلند مدت و استراتژیک با روسیه است که روابط اقتصادی دو جانبه را تقویت کرده و زمینه را برای فعالیت مشترک فراهم می کند. " .
سند مشارکت راهبردی و همکاری جامع استراتژیک بین دو کشور برای مدت 25 سال شنبه گذشته توسط محمد جواد ظریف و وانگ یی وزیران خارجه ایران و چین در تهران امضا شد. این سند توسعه روابط چین و ایران در 20 جهت مختلف را فراهم می کند. از جمله آنها می توان به همکاریهای سیاسی، تجاری - اقتصادی، نظامی - فنی، تعامل در مورد مسائل امنیتی و همچنین مشکلات منطقه ای و بین المللی اشاره کرد.
نویسنده نوشته است:  اگرچه متن کامل این سند برای عموم منتشر نشده است، اما انتظار می رود اجرای آن سرمایه گذاری گسترده چین در بخشهای زیرساختی، صنعتی، اقتصادی و پتروشیمی ایران را تسهیل کند.
نگارنده گفته است: اتحاد نوظهور ایران نفت خیز در خاورمیانه و چین دومین اقتصاد بزرگ جهان اتحاد برای مقابله با واشنگتن، یک چالش جدید برای ایالات متحده و متحدان آن است. این کاملاً واضح است است که هر یک از طرفین، با تجدید نظر در استراتژی های سیاست خارجی خود، که برای دهه ها بدون تغییر مانده بود، این گام دشوار را برداشتند.

نادر انتصار: امضای سند همکاری با چین برای ایران ضروری بود
 استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آلابامای جنوبی آمریکا تاکید کرد: با توجه به نقش روزافزون چین در توازن قدرت جهانی به خصوص در سطح اقتصاد بین‌الملل، امضای سند همکاری با چین برای ایران ضروری بود. رقبای منطقه‌ای ایران نیز در این راه قدم‌هایی برداشته‌اند.
«نادر انتصار» در گفت‌وگو درباره امضای سند جامع همکاری‌های راهبردی ایران و چین گفت: در مقطع کنونی اهمیت این سند بیشتر نمادین و نشان‌دهنده تمایلات ایران برای تنوع بخشیدن یا چندسانی در سیاست خارجی کشور است.
وی سند جامع همکاری‌های راهبردی میان ایران و چین را تعهدی الزام‌آور و حقوقی برای تهران ندانست و اظهار داشت: آنچه میان «محمدجواد ظریف» و «وانگ یی» امضا شده، یک سند همکاری است و نه یک قرارداد حقوقی. بنابراین بدون تدوین قوانین لازم، این سند تعهدی الزام‌آور و حقوقی برای دو طرف ایجاد نمی‌کند.
 تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با اشاره به ضرورت‌های امضای این سند تصریح کرد: با توجه به نقش روزافزون چین در توازن قدرت جهانی به خصوص در سطح اقتصاد بین‌الملل، امضای سند همکاری با چین برای ایران ضروری بود. در واقع در شرایطی که رقبای منطقه‌ای ایران در این راه قدم‌هایی برداشته‌اند، ایران هم باید از هر فرصتی برای خنثی کردن رقبا و دشمنانش استفاده کرده و براساس آن مانور بدهد.
انتصار در خصوص تاثیر تحریم‌ها و روابط تنش‌آمیز ایران و آمریکا در امضای این سند جامع همکاری خاطرنشان کرد: به هر حال روابط تنش‌آمیز با آمریکا و آینده نامعلوم روابط ایران و غرب در امضای این سند موثر بوده است ولی عوامل سیاسی و اقتصادی نیز در امضای این سند تاثیر داشته است.
به گفته استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آلابامای جنوبی آمریکا، آن گونه که ایران اعلام کرده، امضای این سند به ضرر هیچ کشوری نیست و تنها، نقشه راهی برای دو کشور برای توسعه روابط و تنظیم مناسبات است.
وی در پاسخ به این سوال که‌آیا امضای سند همکاری با چین به معنای انتخاب پکن از سوی تهران به عنوان متحد سال‌های آتی است؟ ابراز داشت: سند همکاری‌های جامع راهبردی ایران و چین، مهمترین سندی است که جمهوری اسلامی ایران طی چهل سال گذشته با یک کشور مطرح در سطح جهانی امضا کرده است.
انتصار ادامه داد: با این حال، نباید سند همکاری با چین را بزرگ‌تر از آنچه هست، نشان داد و آن را به عنوان انتخاب پکن از سوی تهران به عنوان متحد اول خود در سال‌های آتی تعبیر کرد. چرا که رابطه درازمدت ایران و چین تابع تحولات متعددی در سطح جهانی و منطقه‌ای بوده و خواهد بود.
وی درباره اهداف عمده و اصلی ایران از امضای سند جامع همکاری‌های راهبردی با چین بیان کرد: هدف اصلی ایران تعیین چارچوبی برای سیاست خارجی‌ و نگاه درازمدت در آینده روابطش با یکی از قدرت‌های بزرگ جهانی است. آینده‌نگری چیزی است که هر کشوری در برنامه‌ریزی در سیاست خارجی خود در نظر می‌گیرد و منحصر به ایران نیست.
این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل درباره ابعاد اقتصادی، سیاسی، امنیتی سند همکاری‌های ایران و چین هم یادآور شد: پیاده کردن و موفقیت جنبه‌های اقتصادی این سند مهمتر از جوانب دیگر آن است چون بدون توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور احتمال گسترش روابط چین و ایران و تبدیل این روابط در سطح راهبردی امکانپذیر نخواهد بود.
هموار شدن جاده همکاری پکن و تهران در چارچوب طرح «یک کمربند، یک جاده»
انتصار افزود: چین باید منافع خود در رابطه با سایر کشورها را هم در نظر بگیرد که ممکن است این روابط همکاری احتمالی چین و ایران را در مسائل نظامی و امنیتی تا اندازه‌ای در آینده محدود کنند.
وی با اشاره به طرح «یک جاده، یک کمربند» از سوی چین عنوان کرد: طرح «یک کمربند، یک جاده» از سوی چین شامل تعداد بسیاری از کشورها می‌شود که ایران هم یکی از آنها است. موقعیت جغرافیایی و منابع ایران، اهمیت ایران را در این طرح افزایش داده است.  
به گفته استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آلابامای جنوبی آمریکا، همکاری با ایران در چارچوب سند همکاری اخیر یا بدون آن برای چین مهم است ولی امضای چنین سندی، جاده همکاری پکن و تهران را در چارچوب طرح «یک کمربند، یک جاده» از هموار می‌کند.
انتصار درباره تاثیر سند جامع همکاری‌های ایران و چین در آینده بندر چابهار با توجه به رقابت چین و هند و سرمایه‌گذاری چینی‌ها در بندر گوادر پاکستان گفت: بندر چابهار ایران و بندر گوادر پاکستان را می‌توان هم رقیب یکدیگر و هم مکمل یکدیگر دانست. این بستگی به آینده تحولات منطقه و دنیا دارد.
وی اضافه کرد: اگر هند تمام تعهدات خود را به موقع انجام بدهد - که تاکنون این کار را نکرده است - و بتواند یا بخواهد در مقابل فشارهای متحد اصلی خود یعنی آمریکا ایستادگی کند - که این کار را نیز تاکنون نکرده است – آن وقت امضای توافق همکاری‌های بین چین و ایران ممکن است به موانعی برخورد کند.
این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی درباره تاثیر امضای سند جامع همکاری‌های ایران و چین در سیاست خارجی ایران در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی اظهار داشت: تا زمان احتمالی همکاری‌های راهبردی میان ایران و چین خیلی فاصله داریم بنابراین نمی‌توان در مورد تغییر در سیاست خارجی ایران در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی نظریه قاطع ارائه کرد.

نباید سند همکاری را به بازی فوتبال موافقان و مخالفان تبدیل کرد
انتصار با اشاره به برخی هجمه‌های مطرح شده علیه این سند همکاری گفت: بزرگ کردن سند بین چین و ایران درست نیست. ما حتی متن نهایی این سند را ندیده‌ایم و قوانین لازم از هر دو طرف برای اجرای مفاد این سند تدوین نشده‌ است. در زمان کنونی این مدرک فقط یک سند است که هم در چارچوب قوانین ایران و هم در چارچوب قوانین بین‌المللی تضمین حقوقی ندارد و نباید آن را به بازی فوتبالی بین موافقان و مخالفان تبدیل کرد.
وی درباره تاثیر تحریم‌ها در اجرایی شدن سند جامع همکاری‌های راهبردی ایران و چین گفت: با توجه به ادامه تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران و همچنین ادغام اقتصاد چین به اقتصاد جهانی، این سند حتی موانع کنونی در گسترش روابط اقتصادی بین ایران و چین را نیز از بین نخواهد برد
به گفته استاد دانشگاه آلابامای جنوبی آمریکا، با وجود تنش‌های متفاوت و متعدد بین پکن و واشنگتن، چین در روابطش با ایران محتاطانه عمل خواهد کرد.
انتصار درباره نوع رویکرد چین در تنش‌های ایران و آمریکا ابراز داشت: چین منافع خود را قربانی روابطش با ایران نخواهد کرد و چین و روسیه تا آنجایی که منافع آنها در خطر نیفتد، از ایران در مقابل غرب پشتیبانی خواهند کرد ولی اگر منافع خود را در مقابل غرب در خطر ببینند، مانند آنچه که در سال‌های 2010 و 2011 عمل کردند،  به سیاست یک بام و دو هوا متوسل خواهند شد.
وی درباره تاثیر قرار داشتن ایران در لیست سیاه FATF بر همکاری‌های راهبردی ایران و چین بیان کرد: این مسئله در روابط اقتصادی و مالی ایران و چین موانعی ایجاد کرده و خواهد کرد ولی حتی اگر ایران از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی خارج شود، تحریم‌های دیگر که علیه ایران وجود دارند، همکاری‌های راهبردی ایران و چین را را مشکل خواهد کرد.
این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره علاقه‌مندی پکن برای میانجیگری و کاهش تنش میان تهران و ریاض هم گفت: چین تنش‌های منطقه‌ای را خطری برای منافع خود می‌داند و همواره بر همکاری بین کشورهای منطقه تأکید کرده است. بدون صلح و آرامش، منافع پکن به خصوص طرح «یک جاده، یک کمربند»به خطر می‌افتد.

سند جامع همکاری سپری دفاعی در برابر اقدامات قهری آمریکا
 همزمان با واکنش گسترده رسانه‌ها و مقامات جهانی به امضای سند راهبردی 25 ساله میان ایران و چین، برخی رسانه‌های اسپانیایی زبان نیز آن را به عنوان تحکیم روابط و سپر دفاعی دو کشور در برابر اقدامات یکجانبه آمریکا برشمردند.
 از جمله رسانه های اسپانیایی زبان خبرگزاری کوبایی پرنسا لاتینا، امضای سند همکاری راهبردی ایران و چین را همچون سپری دفاعی در برابر دشمنی‌های آمریکا توصیف کرد و نوشت: هر دو کشور در برابر دشمنی‌ آمریکا بر حفظ روابط خود تاکید می‌کنند.
این رسانه کوبایی همچنین از اهمیت این توافقات برای مقابله با تحریم‌های آمریکا یاد کرد؛ از آنجا که ایران و چین به اشکال مختلف از سوی آمریکا تحریم شده‌اند، سند همکاری دو کشور پاسخی دندان شکن در برابر یکجانبه گرایی و اقدامات قهری واشنگتن خواهد بود.
در همین راستا خبرگزاری کوبایی با انعکاس اظهارات «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران نوشت: هر دو کشور از روابط خوبی برخوردارند که مواضع مشترک در مسائل بین المللی بر آن صحه می گذارد. همچنان که چین تحریم های ضد ایرانی اعمال شده از سوی آمریکا را همواره رد کرده است.
رسانه کوبایی در ادامه به نقض توافق بین المللی هسته ای بین ایران و گروه 5+1 از سوی واشنگتن اشاره می کند که در سال 2018  با خروج یکجانبه از برجام، به زعم خود قصد به زانو درآوردن ایران را داشت.  
وزیر امور خارجه چین در این رابطه اظهار داشت: «ایران کشوری است که درباره روابطش با سایر کشورها مستقل تصمیم می‌گیرد و مانند برخی کشورها نیست که با یک تماس موضع خود را تغییر می‌دهند».
روزنامه لااینفورماسیون اسپانیا نیز، این رویداد را اقدامی راهبردی از سوی دو رقیب سرسخت آمریکا برشمرد و نوشت: «محمدجواد ظریف» و «وانگ یی» وزیران خارجه ایران و چین توافق نامه همکاری راهبردی اقتصادی و سیاسی به مدت 25 سال امضا کردند که مهر تاییدی بر تحکیم روابط این دو رقیب ایالات متحده آمریکا است.
چین یکی از مشتریان اصلی نفت ایرانی است که همواره با پشتیبانی از مواضع ایران، به طرق مختلف ازجمله خرید نفت ایران، درجهت کاهش اثرات تحریم های علیه ایران گام برداشته است.
سند همکاری‌های جامع ایران و چین صبح روز شنبه 7 فروردین 1400، توسط محمدجواد ظریف و وانگ یی وزیران خارجه دو کشور در محل وزارت امور خارجه در تهران امضا شد.
ایران و چین در جریان سفر رسمی شی جی پینگ به تهران در بهمن ماه 1394 با صدور بیانیه‌ای سطح روابط خود را به روابط راهبردی ارتقا دادند. در بند 6 این بیانیه دو طرف آمادگی خود را برای رایزنی و مذاکره جهت انعقاد یک سند همکاری بلندمدت اعلام کردند.
در ادامه دستگاه دیپلماسی در یک همکاری نزدیک با سایر نهادهای کشوری در نهایت نسخه پیش‌نویس برنامه همکاری های جامع را تهیه و در شهریور 1398 و در جریان سفر محمد جواد ظریف به چین این پیش نویس تحویل دولت چین شد.
دولت چین چند ماه بعد و در بهار 1399 بصورت رسمی نظر خود را پیرامون پیش‌نویس پیشنهادی طرف ایرانی اعلام کرد. بعد از آن وزارت امور خارجه با همکاری نهادهای کشوری ضمن بررسی سند، فرآیندهای قانونی را طی نمود و در نهایت هیات دولت  سوم تیر 1399، مجوز رسمی آغاز مذاکرات و امضای برنامه همکاری جامع بر اساس منافع متقابل بلندمدت را به وزارت امور خارجه اعطا کرد.

 بازتاب امضای سند همکاری های جامع ایران و چین در رسانه های آسیا
 امضای سند همکاری های جامع ایران و چین در سفر «وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین به تهران بازتاب گسترده ای در رسانه های شرق آسیا از جمله چین، ژاپن و کره جنوبی داشت.
به گزارش شینهوا خبرگزاری رسمی چین در گزارشی ضمن انعکاس امضای این سند نوشت: سند همکاری های جامع چین و ایران نتیجه تلاش دو طرف پس از آن است که تهران و پکن بیانیه مشترکی در مورد مشارکت راهبردی جامع در ژانویه 2016 صادر کردند.
این گزارش به نقل از «وانگ یی» وزیر خارجه چین آورده است: بر اساس این سند، دو طرف از پتانسیل همکاری اقتصادی و فرهنگی یکدیگر استفاده می کنند و برنامه هایی برای همکاری های طولانی مدت تنظیم می کنند که باعث استمرار مشارکت استراتژیک جامع چین و ایران می شود و به نفع دو ملت است.
شینهوا افزوده است: از زمان برقراری روابط دیپلماتیک میان چین و ایران در 50 سال پیش، دو کشور ارتباطات نزدیک خود را حفظ کرده اند، درک متقابل و پشتیبانی خود را افزایش داده و اعتماد متقابل سیاسی را به طور مداوم تعمیق بخشیده اند.
در این گزارش آمده است: چین آماده تقویت همکاری با ایران در زمینه هایی مانند مبارزه با بیماری های همه گیر و محافظت از سلامت عمومی و پیشبرد ساخت یک جامعه سلامت برای بشریت است.
خبرگزاری شینهوا به نقل از ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران هم نوشته است: امضای این سند، انگیزه جدیدی در تقویت بیشتر همکاری سودمند میان تهران و پکن ایجاد می کند.
"سی جی تی ان" تلویزیون انگلیسی زبان چین هم در گزارشی با اشاره به سفر وانگ یی وزیر خارجه چین به تهران نوشت: چین و ایران روز شنبه توافق نامه همکاری 25 ساله جامعی را توسط وزیران خارجه دو کشور امضا کردند.
این گزارش نوشته است: این سند جامع همکاری، مشارکت دو کشور در بسیاری از زمینه ها از جمله تجارت، اقتصاد و حمل و نقل را شامل می شود.
تلویزیون چین در ادامه با اشاره به اینکه تور آسیایی وانگ یی، 6 کشور منطقه را شامل می شود آورده است: وانگ یی همچنین با حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و علی لاریجانی مشاور رهبر جمهوری اسلامی ایران ملاقات کرده است.
شبکه خبری "ان. اچ. کی" تلویزیون رسمی ژاپن هم در گزارشی نوشت: چین و ایران توافقنامه همکاری 25 ساله ای امضا کرده اند که زمینه های وسیعی از جمله اقتصاد را شامل می شود.
این گزارش می افزاید: وانگ یی وزیر خارجه چین که مشغول سفرهای دوره ای به 6 کشور خاورمیانه است، روز شنبه با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد. این سند در این دیدار امضا شد.
تلویزیون ژاپن آورده است: وانگ همچنین با حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز دیدار کرد. آنها پیرامون توافقنامه هسته ای سال 2015 بحث و تبادل نظر کردند.

آمریکا: امضای سند همکاری میان ایران و چین تاثیری بر همکاری واشنگتن و پکن ندارد
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که امضای سند همکاری میان ایران و چین تاثیری بر همکاری واشنگتن و پکن نخواهد داشت.
«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که امضای سند همکاری میان ایران و چین تاثیری بر همکاری واشنگتن و پکن نخواهد داشت.
پرایس از پاسخ به این پرسش که آیا دولت آمریکا سند همکاری استراتژیک ایران و چین را بررسی کرده است یا خیر، خودداری کرد.
وی در ادامه افزود: «همانطور که می‌دانید روابط آمریکا و چین مبتنی بر رقابت است اما در برخی موارد بسیار محدود، هماهنگی تاکتیکی پیدا می‌کنیم که از قضا ایران نیز یکی از این موارد است».
ند پرایس همچنین گفت که واشنگتن و پکن در تلاش برای یافتن راه‌هایی به‌منظور بازگشت متقابل به تعهدات برجامی، منافع مشترکی دارند.
وی افزود: سند جامع ایران و چین اهمیت موقعیت بنادر چابهار و گوادر را کاهش نخواهد داد در واقع این دو بندر مکمل یکدیگر خواهند بود. بین چابهار و گوادر تفاهمنامه خواهر خواندگی امضا شده که نیاز به همگرایی بیشتری دارد.
ستون نویس روزنامه اکسپرس تریبیون تاکید کرد: بدون شک سند جامع ایران و چین باعث تثبیت موقعیت منطقه و همکاری های سه جانبه ایران، پاکستان و چین خواهد شد و اما سوال نهایی این است که آیا رهبران پاکستان می توانند از این موقعیت نهایت استفاده را داشته باشند.
هفتم فروردین امسال و در جریان سفر وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین به تهران سند همکاری‌های جامع راهبردی ایران و چین به امضای وزیران خارجه دو کشور رسید.
سابقه این سند به سفر رسمی شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین به تهران برمی‌گردد که در جریان‌ آن جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین با صدور بیانیه‌ای، سطح روابط دو کشور را به «مشارکت جامع راهبردی» ارتقاء دادند

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ایران چین سند همکاری سند جامع همکاری های ایران و چین سند همکاری های جامع ایران و چین همکاری های راهبردی ایران و چین سند جامع همکاری های راهبردی امضای سند همکاری با چین وزیران خارجه دو کشور امضای سند همکاری جمهوری اسلامی ایران وزارت امور خارجه میان ایران و چین وزیر امور خارجه روابط بین الملل بین ایران و چین بین چین و ایران همکاری راهبردی محمد جواد ظریف وزیر خارجه چین سیاست خارجی ایران و چین روابط اقتصادی برنامه همکاری ایران و چین امضای این سند واشنگتن و پکن ایالات متحده برای پاکستان درباره تاثیر چین به تهران وانگ یی وزیر رئیس جمهوری خارجه ایران روابط خارجی بین المللی دو کشور یک کمربند منافع خود بر همکاری امضا کرده امنیت ملی پیش نویس خواهد شد رسانه ها زمینه ها ایران هم منطقه ای تحریم ها یک جاده امضا شد یک سند دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۴۸۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش| سفر رئیسی به سریلانکا؛ نمایش اقتدار مهندسی ایرانی

رئیس جمهور روز چهارشنبه سفری یک روزه به سریلانکا داشت که یکی از برنامه‌های مهم این سفر، افتتاح ابرپروژه‌ای با ساخت متخصصان ایرانی بود؛ در این گزارش جزییات برنامه‌های این سفر را می‌خوانیم. - اخبار سیاسی -

گروه دولت خبرگزاری تسنیم، مقامات عالی دولت سیزدهم در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرده بودند که احیای سیاست همسایگی و استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای را دنبال خواهند کرد و تحکیم روابط با کشورهای مجاور را کنار تعامل با سایر کشورهای جهان را در برنامه قرار می‌دهند.

طبق اعلام مسئولان دولتی آمار تبادلات تجاری و اقتصادی ایران با اکثر کشورهای منطقه در این‌ مدت رشد چشمگیری داشته است و در این‌ زمینه توافقات و اسناد همکاری متعددی توسط مسئولان مختلف در سفرها و دیدارهای دو و چند جانبه به امضا رسیده است و پیگیری می‌شود.

عضویت در سازمان همکاری شانگهای، گروه بریکس، فعال‌سازی ظرفیت‌های ترانزیت کالا، پیگیری راه‌گذرهای شرق ـ غرب و جنوب ـ شمال، رفت‌وآمدهای متعدد دیپلماتیک، فعال‌سازی کمیسیون‌های عالی دوجانبه با همسایگان و سوآپ گازی با ترکمنستان از جمله رخدادهایی است که در این دو سال و نیم اخیر رقم خورده است.

آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور روز چهارشنبه هفته جاری بعد از سفری دوروزه و فشرده به پاکستان و برنامه‌ها و دیدارهای متعدد، به سریلانکا کشوری در اقیانوس هند سفری یک روزه داشت.

آخرین بار رئیس جمهور این کشور سال 1397 به تهران سفر کرده بود و سفر رئیس جمهورِ ایران بعد از چندین سال صورت می‌پذیرفت.

از اصلی‌ترین علل سفر رئیسی به این سفر، افتتاح ابرپروژه‌ای بود که شامل پروژه انتقال آب، نیروگاه و سدسازی که به‌دست نیروهای متخصص ایرانی و در قالب صادرات خدمات فنی و مهندسی در این دولت انجام شده بود.

در این گزارش که در ادامه گزارش قبلی(گزارش کامل سفر رئیسی به پاکستان) نگاهی به برنامه‌های این سفر رئیس جمهور کشورمان می‌اندازیم:

** ورود به سریلانکا؛ صبح چهارشنبه

رئیس‌جمهور در رأس هیأتی عالی به منظور دیدار دوجانبه، افتتاح ابرپروژه اومااویا و دیگر برنامه‌ها با استقبال نخست‌وزیر این کشور، وارد سریلانکا شد.

** افتتاح ابرپروژه ایران‌ساخت

رئیسی در بدو ورود به سریلانکا، به محل اجرای ابرپروژه سد و نیروگاه «اومااویا» در 230 کیلومتری شرق پایتخت این کشور رفت و به همراه «رانیل ویکرمسینگه» رئیس جمهور سریلانکا، یکی از بزرگترین پروژه‌های صادرات خدمات فنی-مهندسی ایرانی را افتتاح کرد.

ابرپروژه «اومااویا» شامل دو سد به نام‌های «دایرابا» و «پوهولپولا»، نیروگاه آبی 120 مگاواتی زیرزمینی، 28 کیلومتر تونل‌های انتقال آب و دسترسی، سه شفت عمودی جمعاً به طول 850 متر و 23 کیلومتر خط انتقال برق است.

پروژه‌ای که فرآیند ساخت، نظارت و مشاوره آن تماماً توسط شرکت ایرانی انجام شده و هزینه ساخت آن به ارزش 500 میلیون دلار توسط دولت سریلانکا تأمین شده است.  با اجرای طرح چند منظوره اومااویا، آب مازاد رودخانه‌های «اومااویا» و «ماهاتوتیلا اویا» واقع در استان اووا «Uva» برای توسعه کشاورزی به منطقه کم‌آب همین استان منتقل می‌شود.

این در حالی است که هم‌زمان با تحقق این هدف، تولید انرژی از طریق نیروگاه زیرزمینی به ظرفیت 120 مگاوات انجام خواهد شد.  تولید 290 گیگاوات ساعت انرژی در سال، تأمین آب مورد نیاز 5 هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه خشک جنوب شرقی سریلانکا و انتقال 145 میلیون مترمکعب آب از منطقه پرباران به مناطق خشک از جمله اهداف این پروژه بوده است که توسط شرکت ایرانی فراب و به همت متخصصان و مهندسان ایرانی در کشور سریلانکا به مرحله اجرا و بهره‌برداری رسیده است.

این پروژه از نظر اجرای 24 کیلومتر تونل، بدون دسترسی میانی در شرایط بسیار سخت زمین‌شناسی و وجود جریان‌های آبی پرفشار، حفاری یکی از بلندترین شفت‌های (تونل‌های) عمودی دنیا در نیروگاه‌های آبی به طول 618 متر، اجرای پوشش فلزی شفت عمودی به وزن تقریبی 1000 تن به صورت معلق و نصب و احداث نیروگاه در حفره و فضاهایی در عمق 750 متری زمین، جزو پروژه‌های منحصربه‌فرد مهندسی محسوب می‌شود.

** ایران در 20 کشور طرح‌های بزرگ را می‌سازد

رئیس جمهور در مراسم افتتاح این پروژه بزرگ، ضمن تأکید بر افزایش روابط ایران و سریلانکا، اعلام کرد ایران اسلامی با تکیه بر دانش خود در 20 کشور طرح‌های بزرگ را اجرا می‌کند.

«رانیل ویکرمسینگه» رئیس جمهور سریلانکا هم طی سخنانی با قدردانی از همکاری و تلاش پیمانکاران و همکاری دولت ایران در اجرای این پروژه بیان کرد بدون تکنولوژی و فناوری ایرانی، اجرای این پروژه برای ما ممکن نبود؛ شما توانستید برای آینده سریلانکا کار بزرگی انجام دهید. 

** استقبال رسمی در کاخ ریاست جمهوری سریلانکا

مقامات عالی سریلانکا در کاخ ریاست جمهوری ایران کشور از هیات ایرانی استقبال کردند و دیدار دوجانبه صورت گرفت.

پس از این دیدار، در آیینی با حضور روسای جمهور دو کشور، 5 سند همکاری در حوزه‌های «همکاری‌های فرهنگی، علمی، فنی، رسانه‌های گروهی و ورزش و جوانان»، «همکاری میان کتابخانه‌های ملی دو کشور»، «همکاری اتاق تعاون ایران و شورای ملی تعاون سریلانکا»، «همکار‌ی‌های رسانه‌ای و جهانگردی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و وزارت رسانه، جهانگردی و هواپیمایی سریلانکا» و «همکاری در زمینه صنعت فیلم بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و شرکت ملی فیلم سریلانکا» امضا کردند.

بعد از امضای اسناد، دو طرف در نشست خبری یه بیان مواضع پرداختند.

رئیس جمهور کشورمان با تاکید بر اینکه هیچ مانعی برای توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان جمهوری اسلامی ایران و سریلانکا وجود ندارد، تصریح کرد دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت سریلانکا مصمم هستند روابط دو کشور را در همه زمینه‌ها و در تمامی سطوح ارتقا دهند و یقین داریم این تصمیم به نفع دو کشور و دو ملت خواهد بود. 

وی هم‌چنین از این فرصت برای بیان مظلومیت فلسطینیان استفاده کرد و گفت آنچه امروز از جنایات مستمر و هولناک در غزه می‌گذرد موجب نگرانی و حیرت همه مردم دنیا شده و سوال‌شان این است که چرا سازمان‌های بین‌‌المللی و حقوق بشری به وظایف خود در این زمینه عمل نمی‌کنند؟

** حضور در مسجد جامع «کالپیتی»

رئیسی در ادامه برنامه‌های خود، با حضور در مسجد جامع «کالپیتی» شهر کلمبو، ضمن دیدار و گفتگو با نمازگزاران، نماز مغرب را نیز در این مسجد اقامه کرد.

حضور در مساجد کشورهایی که سید ابراهیم ر به آن سفر می‌کند، تقریبا جزو برنامه‌های همیشگی وی قرار گرفته است. مقام عالی کشورمان در این مسجد طی سخنانی وحدت و انسجام را نیاز ضروری و مهم امروز جهان اسلام دانست و گفت دشمنان و در رأس آنان آمریکا، با ایجاد گروهک‌های تروریستی مانند داعش به دنبال ایجاد ناامنی، کشتار و تفرقه در جهان اسلام هستند، بنابراین بسیار ضرورت دارد از هر اقدام و گفتاری که میان مسلمانان تفرقه ایجاد می‌کند، پرهیز شود. 

رئیس جمهور شامگاه چهارشنبه بعد از برگزاری برنامه‌های متعدد در پایتخت و هم‌چنین ابرپروژه ایران‌ساخت، عازم تهران شد.

** پیام اقتدار ایران به دوست و دشمن

رئیسی صبح پنج‌شنبه به تهران رسید و در فرودگاه طی سخنانی با اشاره به اینکه سفر به پاکستان و سریلانکا از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اظهار داشت اما برگزاری سفر در این مقطع این پیام را به منطقه و جهان داد که جمهوری اسلامی ایران کشور قدرتمندی است که هم می‌تواند از جایگاه اقتدار و عزت سخن خود را با دشمنان بیان کند و هم ارتباط خود را با دوستان تداوم و تحکیم بخشد.

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • پیام مقاومت یمن را در نمایشگاه کتاب تهران مخابره می‌کنیم
  • پیام مقاومت مردم یمن را در نمایشگاه کتاب تهران به دنیا مخابره می‌کنیم
  • ظریف، همچون بند زدن برگ گل! | چینی‌بندزن! یه دل شکسته رو هم بند می‌زنی؟
  • (عکس) پیام اینستاگرامی و احساسی وحید امیری پس از حذف پرسپولیس
  • توانایی پهپادی و موشکی ایران در اوج
  • ایران و روسیه ائتلاف دفاعی تشکیل می دهند؟
  • با تمام ظرفیت ها و برنامه ریزی جامع در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ حضور داریم
  • گزارش| سفر رئیسی به سریلانکا؛ نمایش اقتدار مهندسی ایرانی
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین
  • هراس و نگرانی مقامات آلبانی پس از عملیات وعده صادق