Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرانجام گزارش اسفندماه 99 بازار مسکن در شهر تهران توسط بانک مرکزی منتشر شد و بدین ترتیب پرونده مسکن در سال 1399 بسته شد. گزارشی که حاوی نکات بسیار مهمی بود.

به گزارش تابناک اقتصادی، بر اساس گزارش بانک مرکزی، در اسفندماه گذشته 5 هزار و 273 فقره معامله مسکن به ثبت رسید که نسبت به ماه قبل از آن (بهمن ۹۹) که ۳ هزار و ۹۱۷ معامله مسکن انجام شده بود، رشد ۳۴.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۶ درصدی داشته است.

همچنین متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران در اسفند سال گذشته ۳۰ میلیون و ۲۷۴ هزار و ۷۰۰ تومان بود که نسبت به ماه قبل از آن (بهمن ۹۹) که این شاخص متری ۲۸ میلیون و ۳۸۹ هزار و ۱۰۰ تومان بود، افزایش ۶.۶ درصدی داشته است.

گران‌ترین منطقه تهران در اسفند ۹۹، منطقه ۱ با متوسط متری ۶۸ میلیون و ۷۲۳ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام شده است. پس از آن، منطقه ۳ با متوسط متری ۶۲ میلیون و ۲۷۱ هزار و ۳۰۰ تومان و منطقه ۲ با متوسط متری ۴۸ میلیون و ۱۴۳ هزار و ۶۰۰ تومان قرار دارد.

ارزان‌ترین مناطق تهران طبق ۱۲ ماه سال گذشته، منطقه ۱۸ با متوسط متری ۱۲ میلیون و ۱۳۴ هزار و ۷۰۰ تومان بود، پس از آن، منطقه ۱۷ با متوسط متری ۱۵ میلیون و ۲۵۸ هزار و ۷۰۰ تومان و سپس منطقه ۱۵ با متوسط متری ۱۵ میلیون و ۳۶۸ هزار و ۸۰۰ تومان قرار دارد.

در دوران دولت تدبیر و امید قیمت مسکن چه تغییری کرد؟

سال 1400 آخرین سال حضور دولت تدبیر و امید بر سکان هدایت قوه مجریه کشور است. هر چند برای قضاوت نهایی این دولت در حوزه مسکن باید تا مرداد ماه سال جاری صبر کرد اما بررسی عملکرد دولت در هشت سال گذشته خالی از لطف نخواهد بود. جهش قیمت مسکن در دوران دولت تدبیر و امید چقدر بوده است؟ وضعیت معاملات در این مدت چه تغییری کرده است؟

متاسفانه آمارهای موجود بر روی سایت بانک مرکزی از سال 1394 به بعد می باشد. بنابراین بازه بررسی را از سال 1394 تا سال 1399 در نظر می گیریم.

در سال 1394 مجموع تعداد معاملات واحدهای مسکونی 153 هزار و 763 واحد گزارش شده است. در این سال متوسط قیمت هر مترمربع مسکن 4 میلیون و 168 هزار و 300 تومان بوده است.

در سال 1399 مجموع تعداد معاملات واحدهای مسکونی 83 هزار و 303 واحد اعلام شده است. همچنین متوسط قیمت هر مترمربع از مسکن 23 میلیون و 865 هزار و 900 تومان گزارش شده است.

مقایسه تعداد معاملات واحدهای مسکونی در سال 1394 با سال 1399 بیانگر آن است که در این چند سال میزان معاملات 46 درصد کاهش یافته است که عمدتا به دلیل افزایش قیمت شدید مسکن می باشد، چرا که در این مدت، میزان قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران رشد ۴۷۳ درصدی داشته است!

در سال 1399 در مقایسه با سال 1398 نیز رشد قیمت هر مترمربع مسکن 80 درصد بوده است.

در این وضعیت، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در سال 1399 بارها مردم را به نخریدن مسکن در راستای ارزان تر شدن آن توصیه کرد.

در نمودار زیر، روند رشد قیمت هر مترمربع مسکن در سال های 1394 تا 1399 را ملاحظه می کنید.

تعداد معاملات واحدهای مسکونی نیز در سال های 1394 تا 1399 روند نزولی داشته است.

 

قدرت خرید مسکن کارگران در این سال ها چه تغییری کرد؟

کارگران شاید ملاک خوبی برای سنجیدن قدرت خرید مسکن باشند. در سال 1394 حداقل حقوق یک کارگر 712 هزار و 425 تومان بوده است. همان گونه که عنوان شد در سال 1394 متوسط قیمت هر مترمربع مسکن 4 میلیون و 168 هزار و 300 تومان بوده است. بنابراین در سال 1394 متوسط قیمت هر مترمربع مسکن حدود 6 برابر حداقل دستمزد یک کارگر بوده است.

در سال 1399 حداقل حقوق و دستمزد یک کارگر به یک میلیون و 835 هزار و 427 تومان رسید اما متوسط قیمت هرمترمربع مسکن در همین سال به 23 میلیون و 865 هزار و 900 تومان افزایش یافت. یعنی در سال 1399 متوسط قیمت هرمترمربع مسکن تقریبا 12 برابر حداقل حقوق یک کارگر شد.

با این وضعیت دیگر سخت است که یک کارگر در شهر تهران به فکر خرید مسکن باشد و سالیان سال طول خواهد کشید تا یک کارگر بتواند یک سرپناه برای خانواده خود خریداری کند.

با یک میلیارد تومان، چند متر مسکن می توان در مناطق مختلف تهران خرید؟

اگر یک میلیارد تومان داشته باشید در مناطق 22 گانه تهران به متراژ زیر می توانید خانه خریداری کنید:

منطقه 1، حدود 15 متر

منطقه 2 حدود 21 متر

منطقه 3 حدود 16 متر

منطقه 4 حدود 30 متر

منطقه 5 حدود 27 متر

منطقه 6 حدود 24 متر

منطقه 7 حدود 37 متر

منطقه 8 حدود 37 متر

منطقه 9 حدود 47 متر

منطقه 10 حدود 52 متر

منطقه 11 حدود 49 متر

منطقه 12 حدود 59 متر

منطقه 13 حدود 37 متر

منطقه 14 حدود 48 متر

منطقه 15 حدود 65 متر

منطقه 16 حدود 63 متر

منطقه 17 حدود 66 متر

منطقه 18 حدود 82 متر

منطقه 19 حدود 63 متر

منطقه 20 حدود 62 متر

منطقه 21 حدود 46 متر

منطقه 22 حدود 33 متر

منبع: تابناک

کلیدواژه: اعمال ماه شعبان تولید پشتیبانی ها مانع زدایی ها کلاب هاوس سند همکاری 25 ساله ایران و چین روز جمهوری اسلامی قیمت مسکن بازار مسکن گرانی مسکن اعمال ماه شعبان تولید پشتیبانی ها مانع زدایی ها کلاب هاوس سند همکاری 25 ساله ایران و چین روز جمهوری اسلامی تعداد معاملات واحدهای مسکونی متوسط قیمت هر مترمربع قیمت هر مترمربع مسکن متوسط متری متر منطقه سال 1399 سال 1394 یک کارگر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۴۹۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۴۲ درصدی اجاره خانه در فروردین ۱۴۰۳

به گزارش «تابناک» به نقل از دنیای اقتصاد، این نرخ تورم ماهانه اجاره، در مقایسه با روند یکی دو سال گذشته همین نرخ، در «سطح بسیار پایین» قرار گرفته به این معنا که میانگین تورم ماهانه اجاره مسکن طی دو سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، نرخ ۳‌درصد بوده است.
 
پس در این صورت آیا «بازار اجاره به سمت بهبود، حرکت کرده است؟»
 
بررسی‌ها برای پاسخ این پرسش، «جواب منفی» ارائه می‌کند، چون که «در همه فروردین‌ها در سال‌های اخیر، همواره تورم ماهانه اجاره مسکن، یک سقوط نرخ را تجربه کرده است.»
 
در فروردین دو سال اخیر نیز رشد ماهانه شاخص اجاره مسکن در کشور، ۲‌درصد بوده است که تقریبا نصف همین نرخ در ماه‌های دیگر سال بود. این افت نرخ تورم ماهانه اجاره در ماه اول هر سال در مقایسه با میانگین تورم ماهانه اجاره ۱۱ ماه بعد از آن، «ناشی از تعطیلی بازار معاملات مسکن به خصوص معاملات اجاره» است. در ماه اول سال، تقریبا هیچ مستاجری جابه‌جا نمی‌شود مگر تحت‌تاثیر موارد خاص که حجم آن پایین است.
 
به این ترتیب، «تابلوی تورم ماهانه اجاره مسکن در فروردین ۱۴۰۳»، معیار مشخصی برای تحلیل وضعیت بازار اجاره‌نشینی و حال و روز مستاجر‌ها نیست. از این رو، در این بررسی، لازم است «تورم نقطه‌ای اجاره مسکن» یا همان «میزان رشد اجاره‌بها در ماه اول سال‌جاری نسبت به ماه اول ۱۴۰۲»، دیده و تحلیل شود.
 
تورم نقطه‌ای اجاره مسکن در ماه گذشته نرخ ۴۱.۸‌درصد را ثبت کرد. اینکه سرعت رشد نقطه‌ای و سالانه اجاره‌بهای مسکن به شکل تاریخی در دو سه سال گذشته و حتی در شروع امسال، افزایش یافته است، ناشی از «سطح جهش‌یافته تورم عمومی» و «تورم مسکن» است که در همین صفحه، قبلا درباره آن گزارش‌های تحلیلی منتشر شده بود. در این مقطع، اما علاوه بر اینکه، ضرورت دارد سیاستگذار نسبت به «ریشه‌های تب بالای تورم اجاره مسکن» توجه کند تا بتواند «مهم‌ترین هزینه زندگی ماهانه خانوار‌ها را از حالت سنگین و نامتعارف» به سطح نرمال برگرداند، «دو پیام هشداری» نرخ جدید تورم اجاره هم باید دیده شود.
 
سطح ۴۱.۸ درصدی رشد اجاره‌بها در قرارداد‌های فروردین ۱۴۰۳ از دو منظر مورد بررسی است.
 
این نرخ نشان می‌دهد، «فرمول مدنظر نمایندگان مجلس برای تعیین رشد مجاز اجاره‌بها در سال» که تصویب کرده‌اند و برای تایید نهادی روانه شورای نگهبان است، با «وضع موجود این بازار» همخوانی ندارد. فرمول نمایندگان می‌گوید، موجر‌ها هر سال مکلف شوند «اجاره‌بهای سال جدید را براساس ۵۰ تا ۱۰۰‌درصد تورم عمومی افزایش دهند و بیش از آن، ممنوع باشد». اما در حال حاضر، تورم اجاره از تورم عمومی جلو زده است به این صورت که در فروردین امسال، تورم نقطه‌ای اجاره مسکن ۴۱.۸‌درصد شد در حالی که نرخ تورم عمومی نقطه‌ای در سطح ۳۰.۹‌درصد قرار گرفت. به این ترتیب، در وضع موجود که «نرخ رشد اجاره‌بها، ۱.۳۵ برابر نرخ تورم عمومی است»، ملاک قراردادن تورم عمومی برای تعیین تورم اجاره، امکان پذیرش آن را از سوی بازار با تردید روبه رو می‌کند.

دیگر خبرها

  • جدیدترین قیمت مسکن در منطقه ۱۹ تهران
  • رویای خرید برای تهرانی‌ها / ۵ میلیارد بدهید، صاحب خانه شوید
  • قیمت واحدهای مسکونی در منطقه ۱۹ تهران + جدول
  • با بودجه ۳میلیارد تومانی در کجای پایتخت می‌توان خرید؟/ جدول قیمت‌ها
  • وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟
  • دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • جعبه آماده ۵۰ عددی از کجا بخریم
  • نرخ رهن در بازار تهران؛ رهن مسکن در محله شادآباد ۵۸۰ میلیون تومان
  • رشد ۴۲ درصدی اجاره خانه در فروردین ۱۴۰۳