Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@19:25:28 GMT

بهره‌مندی ۱۰ میلیون روستایی از نعمت آب شرب پایدار

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۵۰۴۴۰

بهره‌مندی ۱۰ میلیون روستایی از نعمت آب شرب پایدار

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، آب‌رسانی به جمعیت روستایی و بهره‌مندی آنان از آب شرب سالم و پایدار یکی از اصلی‌ترین شعارهای انقلاب اسلامی بوده و هست.

روند آب‌رسانی در ابتدای انقلاب اسلامی بیانگر آن است که تا قبل از پیروزی انقلاب فقط ۱۲ درصد از جمعیت روستاهای کشورمان از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به نقش روستاها به عنوان جمعیت مولد در کشور، ارائه خدمات زیربنایی به این جمعیت همواره از اهمیت بالایی برخودار بوده و یکی از رسالت‌های مهم کشور در همه دوران‌ها است.

البته نباید از نظر دور داشت که در طول دهه‌های گذشته با وجود اجرای سامانه‌های آب‌رسانی، بخش عمده‌ای از جمعیت روستایی به دلایل نبود اتصال به منابع آب پایدار مانند مخازن سدها و تصفیه‌خانه‌های مدرن، عمر بالای تاسیسات موجود، نبود دسترسی به فناوری ساخت تجهیزات کارآمد مانند استفاده از لوله‌های پلیمری به‌جای آزبست، سیمان و گالوانیزه،  تامین نشدن اعتبارات مکفی در زمان‌بندی مشخص و نبود امکان برنامه‌ریزی پیوسته به دلیل منابع تامین اعتبار استانی و منطقه‌ای، از آب شرب پایدار بهره‌مند نبوده‌اند.  

این نبود بهره‌مندی با وجود اجرای شبکه و تاسیسات در ۳۳ هزار و ۷۳۴ روستا با جمعیتی افزون بر ۲۰  میلیون نفر، فقط حدود ۹۰۰ هزار نفر را در قالب ۲ هزار و ۶۷۶ روستا در سال ۹۲ تحت پوشش قرار می‌داد.  آب شرب مورد نیاز بقیه جمعیت روستایی اعم از دارا یا فاقد تاسیسات در ساعت‌هایی محدود از طریق سامانه‌های آب‌رسانی یا از طرق دیگر مانند آب‌رسانی سیار، استفاده از چاه‌های کشاورزی، ایستگاه‌های برداشت و غیره تامین می‌شد.

با اولویت روستاهای بالای ۲۰ خانوار، تا قبل از سال ۹۳ ردیف متمرکز برای اجرای طرح‌های آبرسانی روستایی پیش‌بینی نشده بود، از این‌رو با هدف رفع مشکل و بهبود خدمات‌رسانی با پیگیری‌های انجام شده ردیف متمرکز ملی در قوانین بودجه سنواتی درج و با کسب اجازه از رهبر معظم انقلاب، امکان برداشت از اعتبارات صندوق توسعه ملی فراهم شد.

بر این اساس، طرح ملی آبرسانی به روستاهای کشور با هدف تامین آب شرب پایدار برای ۲۰ هزار و ۷۷۴  روستا با جمعیت ۱۰.۹ میلیون نفر در دولت تدبیر و امید تعریف شد.

اتصال سامانه‌ها به منابع تامین آب پایدار، ارتقای تاب‌آوری تاسیسات موجود از طریق اصلاح و بازسازی سامانه‌های انتقال و توزیع، توجه به کاهش آب بدون درآمد در شبکه‌های روستایی و کنتوردار کردن منابع تولید با هدف مدیریت مصرف، از اهم دستاوردهای اجرای این طرح آب‌رسانی بود.

در دولت تدبیر و امید به‌طور متوسط هر سال حدود ۱.۱ میلیون نفر (هر هفته ۳۴ روستا) از نعمت آب شرب پایدار بهره‌مند شده‌اند که پیش‌بینی می‌شود تا نیمه دوم سال ۱۴۰۰، این رقم به ۹.۳ میلیون نفر برسد؛ بنابراین جمعیت روستایی بهره‌مند از شبکه آب شرب پایدار تا پایان دولت دوازدهم از ۹۰۰ هزار نفر به بیش از ۱۰ میلیون نفر خواهد رسید.

طبق گزارش شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، از ابتدای دولت یازدهم تا پایان بهمن ماه ۹۹، آب‌رسانی پایدار به ۱۲ هزار و ۵۰۷ روستا با جمعیت ۸.۳ میلیون نفر محقق شده است.

«رضا اردکانیان» وزیر نیرو در همین زمینه می‌گوید: عوامل زیادی سبب شده بود با وجود شبکه و تاسیسات در ۳۳ هزار و ۷۳۴ روستای کشور با جمعیت نزدیک به ۲۰ میلیون نفر، تا سال ۹۲ فقط ۹۰۰ هزار نفر از ایشان به آب شرب پایدار دسترسی داشته باشند.

وی افزود: این بدان معنی نیست که بقیه به آب شرب و بهداشت دسترسی نداشتند، بلکه دسترسی آنها گاه در ساعت‌های محدود، از طریق سامانه‌های آب‌رسانی غیرمتصل به منابع پایدار، استفاده از چاه‌های کشاورزی یا آب‌رسانی سیار و ایستگاه‌های برداشت انجام می‌شده است. دولت تدبیر و امید نسبت به رفع همه این نواقص همت گماشته است. موافقت رهبر معظم انقلاب با برداشت از منابع صندوق توسعه ملی نیز این امکان را فراهم کرد که تامین آب شرب پایدار ۲۰ هزار و ۷۷۴روستا با جمعیت ۱۰.۹ میلیون نفر از سال ۹۳ در دستور کار قرار گیرد.

همین امر سبب شد در طول دولت‌های یازدهم و دوازدهم تاکنون آب‌رسانی به ۱۲ هزار و ۵۰۷ روستا با جمعیت ۸.۳ میلیون نفر محقق شود. این اقدام دولت تدبیر و امید سبب شده در هر سال به‌طور متوسط ۱.۱ میلیون نفر و هر هفته ۳۴ روستا از نعمت آب شرب پایدار بهره‌مند شوند.

اردکانیان گفت: پیش‌بینی می‌شود تا نیمه سال ۱۴۰۰ این جمعیت به ۹.۳ میلیون نفر برسد و به این ترتیب جمعیت روستایی بهره‌مند از شبکه آب پایدار تا پایان دولت تدبیر و امید از ۹۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۲ به ۱۰ میلیون نفر افزایش یابد.

برچسب‌ها صندوق توسعه ملی انقلاب اسلامی ایران دولت یازدهم مقام معظم رهبری دولت تدبیر و امید آبرسانی رضا اردکانیان دولت دوازدهم سرانه مصرف آب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صندوق توسعه ملی انقلاب اسلامی ایران دولت یازدهم صندوق توسعه ملی انقلاب اسلامی ایران دولت یازدهم مقام معظم رهبری دولت تدبیر و امید آبرسانی رضا اردکانیان دولت دوازدهم سرانه مصرف آب اخبار کنکور دولت تدبیر و امید روستا با جمعیت جمعیت روستایی آب شرب پایدار ۹۰۰ هزار نفر ۳ میلیون نفر آب رسانی بهره مند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۵۰۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیح دانشگاه تهران درباره بهره مندی از ظرفیت شخصیت‌های حقوقی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، متن توضیح روابط عمومی دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران به این شرح است:

باسمه تعالی

در پی انتشار هدفمند برخی اخبار در خصوص انتصابات صورت گرفته در دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران به استحضار عموم دانشگاهیان می‌رساند که دانشکده علوم خانواده با هدف تأمین نیروی انسانی متخصص در راستای تحکیم بنیان خانواده، افزایش مشارکت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زنان، توجه به عرصه خانواده، جمعیت و سلامت آن، تولید دانش بومی، بازبینی و طراحی رشته‌های مرتبط به منظور کاهش چالش‌های این حوزه و بر اساس اصول حاکم بر قانون اساسی، منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت مردمی شکل گرفته است. برای تحقق اهداف مذکور، شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده تشکیل گردیده است که برخی از کارکردهای مورد انتظار این شورا عبارتند از:

• سیاستگذاری و نیازسنجی برای جذب هیأت علمی دانشکده بر اساس سیاست‌ها و استانداردهای دانشگاه تهران؛

• تعیین راهبردها برای متمرکزسازی و ایجاد پایگاه علمی، پژوهشی، تخصصی و همچنین اجرایی در راستای بهبود نقش‌پذیری خانواده در نظام اجتماعی در قالب نگرش خانواده به مثابه بنیان اجتماع.

• تجمیع میان رشتگی‌های موجود در حوزه مطالعات خانواده و رشته‌های مشابه

• زیست بوم‌سازی و توسعه چندبعدی فعالیت‌های مرتبط با خانواده، زنان و جمعیت

• توسعه مطالعات میان رشتگی با هدف قرار دادن محور سلامت خانواده از منظرهای سلامت اجتماعی، سلامت جسمی، روحی، معنوی و فکری

• طراحی الگوهای علمی و نهادهای پژوهشی برای توسعه و ارتقای شاخص‌های رفاه اجتماعی بر پایه و محوریت خانواده

• تقویت مشارکت اجتماعی خانواده محور و زنان در مواردی همچون نوآوری، کارآفرینی، اقتصاد خانواده محور و کارآفرینی مبتنی بر مشارکت خانواده

• طراحی سازوکارها و برنامه‌ها به‌منظور مشارکت فعال و پویا در حوزه مسائل و چالش‌های مرتبط با خانواده

• طراحی سازوکارهای عملیاتی به‌منظور پرورش و ارتقای شایستگی‌های پژوهشگران کوشا در حوزه خانواده

شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده مرکب از اعضایی با شخصیت حقوقی و حقیقی است که برخی از اعضای حقوقی آن عبارتند از:

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده یا نماینده تام‌الاختیار (خانم دکتر انسیه خزعلی)

دبیر ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی یا نماینده تام‌الاختیار (خانم دکتر جمیله علم الهدی)

دبیر ستاد خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی یا نماینده تام‌الاختیار (خانم دکتر فهیمه فرهمند پور)

مشاور امور زنان و خانواده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (خانم دکتر فخرالسادات نصیری)

مشاور امور زنان و خانواده رئیس دانشگاه تهران (خانم دکتر فاطمه یزدیان)

علاوه بر شخصیت‌های حقوقی مذکور، برخی شخصیت‌های علمی و دانشگاهی فعال در حوزه زنان و خانواده از دانشگاه تهران و سایر دانشگاه‌های ایران و جهان نیز عضو حقیقی شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده هستند که توسط رئیس دانشگاه تهران منصوب شده و یا خواهند شد.

همچنین دانشکده علوم خانواده به منظور تحقق مطالبه رئیس محترم دانشگاه تهران جهت ایفای نقش محوری در زمینه فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی و حل مسائل حوزه زنان و خانواده در کشور، علاوه بر جذب اعضای هیأت علمی جوان، از ظرفیت استادان پیشکسوت و برجسته دانشگاه‌های مختلف که دارای تخصص‌های مرتبط با رشته‌ها و گروه‌های آموزشی این دانشکده هستند، به صورت استاد وابسته بهره خواهد برد.

کد خبر 6095570

دیگر خبرها

  • آبرسانی به ۷۸ هزار نفر از جمعیت روستایی لرستان
  • بهره‌مندی ۱۲۳ شهر و ۲۴۶۹ روستای استان فارس از گاز
  • ۲۰ استان و ۱۱۰ شهرستان متأثر از بارش‌ها و سیلاب بهاری / بهره‌مندی ۳۲۰۰ نفر از خدمات امدادی
  • بهره‌مندی ۷۰۰ زنجانی از نذر سلامت هلال‌احمر
  • توضیح دانشگاه تهران درباره بهره مندی از ظرفیت شخصیت‌های حقوقی
  • بهره‌مندی ۸۰۰ کرمانشاهی از خدمات فیزیوتراپی هلال احمر
  • بهره‌مندی نزدیک به ۸۰ درصدی جمعیت روستایی شهرستان ارومیه از آب شرب سالم و بهداشتی
  • بهره مندی ۱۶۱ روستای لرستان از آب شرب در دولت سیزدهم
  • تحقق سند تحول قضایی در اردبیل با جدیت پیگیری می شود
  • بهره مندی ۱۷ هزار نفر از خدمات مشاوره مراکز بهزیستی در گلستان