Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-02@17:14:33 GMT

پاسخی به شبهات پیرامون همه پرسی جمهوری اسلامی

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۵۱۴۰۶

پاسخی به شبهات پیرامون همه پرسی جمهوری اسلامی

یکی از شبهات مطروحه از سوی برخی افراد، عدم امکان رأی دهی به مدل حکومتی دیگری غیر از جمهوری اسلامی در همه پرسی است. به این معنی که شرکت کنندگان صرفاً می توانستند نظر مثبت یا منفی خود را به جمهوری اسلامی اعلام کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سرویس یادداشت شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، سعید اعظمی * در یادداشتی نوشت: یکی از شبهات مطروحه از سوی برخی افراد، عدم امکان رای دهی به مدل حکومتی دیگری غیر از جمهوری اسلامی در همه پرسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این معنی که شرکت کنندگان صرفا می توانستند نظر مثبت یا منفی خود را به جمهوری اسلامی اعلام کنند.

در پاسخ باید گفت که اولا برقراری حکومت اسلامی از خواسته های اصلی مردم و انقلابیون به اعتبار شواهد و اسناد تاریخی است. ثانیا مردم در انتخاب رای «آری» یا «خیر» به جمهوری اسلامی مخیر بودند و تحققا در صورت غلبه آراء منفی به جمهوری اسلامی طرح این موضوع منطقی بود.

در واقع مدل حکومتی دیگری غیر از جمهوری اسلامی از نظر عموم مردم مردود بود و پیشنهادها در حد و سطحی نبود تا با جمهوری اسلامی تاب مقاومت داشته باشد. موید این ادعا رای منفی کمتر از دو درصدی واجدان شرایط به جمهوری اسلامی است. البته حضرت امام (ره) و برگزارکنندگان همه پرسی امکان درج سایر مدل های نظام سیاسی را در تعرفه علنا اعلام کرده بودند.

هر چند حضرت امام خمینی (ره) راهپیمایی عظیم سراسری سال ۱۳۵۷ را به منزله همه پرسی جمهوری اسلامی نامیدند لیکن با درایت و هوشمندی خواهان برگزاری همه پرسی به منظور رفع شبهات مطروحه نسل های بعد شدند و ملت با رای قاطع به جمهوری اسلامی در همه پرسی روزهای دهم و یازدهم فروردین ۱۳۵۸ که در مشروح مذاکرات اصل یک قانون اساسی بدان اشاره شده بر انقلاب خود مهر تایید زدند و نظام جمهوری اسلامی را از لحاظ حقوقی تثبیت کردند.

برخی ساده اندیشان تقاضای تجدید همه پرسی را برای نسل های بعد مطرح می کنند لیکن هیچ نظام سیاسی در دنیا مشروعیت حاکمیت را به رای مجدد نگذاشته و اساسا این خواسته غیر معقول است. با این حال همراهی مردم در استمرار حرکت امت – امامت در پیمودن مسیر انقلاب موید همراهی مردن با آرمان های انقلاب اسلامی است.

پر واضح است که طرح این شبهه افکنی ها شاید در بدو امر خللی در برخی افراد ناآگاه بوجود آورد اما اندیشه، خرد و منطق با ارائه شواهد و مدارک مستند، سرتسلیم بر اراده ملت در استقرار نظام فرو می آورد.

 

سعید اعظمی کارشناسی ارشد حقوق عمومی

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: جمهوری اسلامی همه پرسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۵۱۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی از ۴۳ استاد سرآمد آموزشی استان کرمان

    به گزارش خبر گزاری صداوسیما مرکز کرمان  درمراسم بزرگداشت روز معلم و تجلیل از اساتید سرآمد آموزشی دانشگاه‌های استان کرمان و سرآمدان آموزشی دانشگاه شهید باهنر کرمان  معاون امور مجلس رییس جمهورگفت: علم یک معیار است و هر کس دارای علم بیشتر باشد، ارزش وی از دیگران بیشتر است.

سیدمحمد حسینی با بیان اینکه شهید مطهری شخصیتی متدین و دانشمند بود که آثار ارزشمند و فاخری را عرضه کرد و تا همیشه نام وی ماندگار خواهد بود، بیان کرد: یکی از کار‌های بزرگ شهید مطهری پاسخ به شبهات بود و بر اساس شرایط روز به شبهات پاسخ می‌داد و همه ما مدیون علما و روحانیون هستیم.

 نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان  هم گفت: افراد در برقراری ارتباط با دیگران یا اثرگذار و یا متاثر هستند و معلم باید موثر باشد. 

محمدمهدی فداکار استاندار کرمان هم با گرامیداشت روز معلم، گفت: هر شغل و هر حرفه‌ای که داشته باشیم، همه ما مدیون معلمان خود هستیم. 

 در این مراسم از ۴۳ تن از اساتید سرآمد آموزشی استان کرمان با حضور معاون رئیس جمهور،  استاندار کرمان و نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان قدردانی شد.

 

دیگر خبرها

  • شوراها حلقه میانی بین حاکمیت و مردم هستند
  • شوراها حلقه میانی اصلی حاکمیت و مردم است / از خدمات نظام باید دفاع شود
  • آمادگی وزارت بهداشت برای تقویت زیرساخت‌ های نظام سلامت آفریقا
  • آمادگی وزارت بهداشت برای تقویت نظام سلامت در قاره آفریقا
  • قدردانی از ۴۳ استاد سرآمد آموزشی استان کرمان
  • بیانیه ۵ زبانه تشکل‌های اسلامی دانشگاه شهید باهنر کرمان پیرامون حوادث دانشگاه‌های آمریکا
  • سپاه و ارتش بازوان قدرتمند نظام جمهوری اسلامی اند 
  • شهید مطهری معلمی برای تمام دوران ها است
  • تبلیغات منفی رسانه‌های غرب درباره فتح فاو توسط ایران
  • شبهات مطرح شده درباره بودجه شهرداری صحت ندارد