Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-05-05@04:47:37 GMT

شناسایی ۵۰ ژن که در تعیین رنگ چشم دخالت دارند

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۵۱۷۶۸

محققان ۵۰ ژن شناسایی کرده اند که در تعیین رنگ چشم انسان نقش دارند.  

تحقیقی جدید نشان می‌دهد تعیین رنگ چشم انسان فرایندی بسیار پیچیده‌تر از تصورات قبلی است.

گروهی از محققان بین المللی پس از تحلیل ژنتیک حدود ۱۹۵ هزار نفر در اروپا و آسیا، ۵۰ ژن جدید شناسایی کرده‌اند که در تعیین رنگ چشم انسان دخالت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قبلاً تصور می‌شد این ویژگی توسط یک یا ۲ ژن کنترل می‌شود و به طور کلی رنگ چشمان قهوه و آبی فراگیر هستند.

علاوه بر آنچه گفته شد، محققان کشف کردند میان ۱۶۳۶ شرکت کننده آسیایی این تحقیق، طیف مختلفی از رنگ قهوه‌ای وجود دارد. همچنین میان اروپاییان طیف رنگ چشمان از قهوه‌ای تیره تا آبی روشن بسیار وسیع بود.

در این تحقیق آمده است: نتایج پژوهش ما نشان داده پیچیدگی رنگ چشم انسان بسیار فراتر از دانش و انتظارات قبلی است. همچنین رنگ چشم یک ویژگی پیچیده انسانی است.

البته این ۵۰ ژن قبلاً کشف شده بودند اما تأثیرگذاری آنها در تعیین رنگ چشم طبقه بندی نشده بود. این یافته‌ها درک محققان از بیماری‌های چشمی مانند گلوکوم رنگدانه ای و آلبینیسم چشمی را افزایش می‌دهد.

تحقیق مذکور به رهبری پژوهشگران کالج کینگ لندن و مرکز پزشکی دانشگاه اراسموس انجام شده است.

 

مهر/

برچسب ها: رنگ چشم ، چشم ، بازارنیوز لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000NW3

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: رنگ چشم چشم بازارنیوز تعیین رنگ چشم رنگ چشم انسان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۵۱۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است

به گزارش قدس آنلاین، امیرعبداللهیان در دیدار با حسین عوض وزیر امور خارجه سودان ضمن تبریک انتصاب وی به عنوان وزیر خارجه این کشور، برای وی آرزوی موفقیت کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ما مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان و آماده کمک به برقراری بازگشت آرامش و ثبات به این کشور هستیم.

 امیرعبداللهیان همچنین تاکید کرد: دشمنان سودان جایگاه مهم این کشور را می‌دانند و سال ها برای تجزیه سودان تلاش کردند و اکنون آتش جنگ داخلی را به دامن این کشور انداخته‌اند و امیدواریم به زودی شاهد بازگشت آرامش و ثبات به سودان باشیم.

حسین عوض وزیر امور خارجه جدید سودان نیز با ابراز خرسندی از این دیدار و تقدیر از مواضع اصولی ایران در حمایت از سودان، بر سابقه روابط تاریخی و دیرینه دو کشور و اهتمام کشورش به روابطی راسخ و ممتد با ایران تاکید و ابراز امیدواری کرد روابط دو کشور در بهترین سطح گسترش یابد.

حسین عوض همچنین آخرین تحولات و اوضاع این کشور و بروز ناامنی و بی ثباتی توسط شبه نظامیان با دخالت و حمایت برخی دولت های خارجی و غربی را برای همتای ایرانی خود تشریح کرد.

خاطر نشان می شود حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با همتایان خود در کشورهای مالی، گامبیا و سودان و نیز با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در حاشیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول پایتخت گامبیا دیدار کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است
  • ۸۰۰۰ سال پیش، انسان‌ها به اعماق غار تاریک فرانسوی رفتند؛ اما چگونه؟ (+عکس)
  • امیرعبداللهیان: ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است
  • خدشه‌دار شدن استقلال دانشگاه؛ «دخالت‌ها در دانشگاه زیاد شده است»
  • باخ: کار من دخالت در سیاست نیست
  • یک فرد را در چه سنی می‌توان «پیر» دانست؟
  • ۱۰۰۰ کانتینر کالای بدون هویت در بندر شهید رجایی شناسایی شد
  • خشم خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد
  • مسابقه های قرآن، عترت و نماز در کرمانشاه
  • درخواست روسیه برای تحقیق درباره گورهای دسته جمعی در غزه