Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@23:14:12 GMT

انسان باید از قانون ابدی‌ رنج بگذرد

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۵۲۶۷۵

انسان باید از قانون ابدی‌ رنج بگذرد

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه - مسعود میری*: پیش از آنکه نوروز خوان بگستراند، دی و اسفند در خانه بود و سرما نیز بی مهر نبود. اما ستایش زیبایی و شادمانی در رخ جشن‌ها، زلف خیال هم‌میهنان مرا به زیور روزگار گره می‌زند و از این روست که در هر ماه، تلاقی روزها و نام‌ها به جشن و فرخ روزی می‌گذرد، یا جشن‌های گاهنبار و مانند این‌ها.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تمام این جشن‌ها داستان خودش را دارد.

جهان نه بر مدار و آهنگ گام‌های ما باشندگان این سیاره تنها در بیکران کهکشان‌ها، که بر موجبّیت و هستیدن خودش شدن دارد، اما آدمی برای آنکه خویش را از این تنهایی هولناک برهاند، داستان‌های بسیاری نقل کرده است. داستان‌های ابداع چرخه‌ها، ملاقات ایام در وقت خوشِ هر چرخه ابداع، ساختن تاریخی برای مفهوم‌ها چنانکه گاهنبارها و داستان‌های آفرینش، قهرمانی‌ها و شهسواری‌ها.

این داستان‌ها تاکنون سرگذشتی خوش و ناخوش برای ما پی‌آیند داشته است. ما داستان‌هایی ساخته‌ایم که در طریق نقالی‌ِ آن داستان‌ها هستی و معنی یافته‌ایم. چه بسا این داستان‌ها هر نقل دیگری می‌داشت، ما به همان اطوارِ نقل، حیات خویش را تنظیم می‌کردیم. البته اکنون که این قصه‌ها جهان کوچک سرگذشت ما را در زنجیر گرفته‌اند، پارادایم‌ها را خلق می‌کنند، سرنوشت اودیپی‌ای برای ما رقم می‌زنند، آرکی تایپ‌های ما را جورچین می‌کنند، حیات و ممات ما را غرق حکایت‌ها و روایت‌ها می‌سازند، توان اندیشید که ما را پدید می‌آورند. ما پدید شدگان آن ناپدید اُودیپی، برای این سرگذشت معیّن و محتوم، در سرنوشتی روایی راه می‌رویم و در این حکایات، بی آنکه آگاه شویم، راه برده می‌شویم.

این حکایات که در خیال و خاطره ما راه می‌رود و ما را راه می‌برد، در همه جا بر صدر مجلس نشسته و امر می‌کند: در تاریخ، در علم، در روان، در آیین، در همه جا ارباب رفتارهایی است که ما گمان برده‌ایم خود ارباب خودمانیم. با این همه گاه خود، حکایت آن حکایات را بر می‌آشوبیم و در بطن حکایت ارباب، بنده زنجیر از تن می‌هلد، نه چون برده‌ای که ارباب شود، به قول نیچه چون ابر انسان، از بلندای جهان‌اش قهقهه‌ای مستی‌وار می‌زند و طومارهای قانون رنج را در آب آن رودخانه که دو بار از آن نتوان گذشت، می‌شوید. این قهقهه مستانه که الیاف جهان تراژیک را در نسوج کلاه کُمُدی می‌تَنَد، نقاب ضجّه و زوزه را از رخسار بشر بر می‌دارد تا خنده‌ پُر صدای تابناک بشر طلوع کند.

انسان باید از این قانون ابدی رنج بگذرد، بایست تراژدی را چون صحنه‌ای کمیک به تماشا بنشیند و بگذرد. اینگونه است که جشن‌ها، نه چنانکه آیین‌ها تقدیر می‌کنند، بل آنسان که طبع شاد بشر می‌آفَرَد، تمام جهان بشر می‌شود. جشن‌ها و شادمانگی‌های دمادم، نه در مقابل مفهوم رنج، بل همانگونه که طبیعت اوست و آن همانا قهقاه شادمانه شدن اوست، آن سرنوشت مجعول اُدیپی را پس می‌زند.

اینک که از شادی‌های زمستان به خوش‌طبعی‌های بهار جا عوض می‌کنیم، برای انسان ایرانی که در اقلیمی خشک عمر می‌گذراند، بوی باغ و بوستان به دماغ می‌رسد و رایحه ریاحین مشام را مرتع جان می‌سازد. باغ در زبان فرهنگ ما لحظه میقات خیالِ ابدیت بهار با واقعیت ساعت وقت است. این ساعت سعد وقت، در چشم ایرانی ابداع بهار در موسم غیر فصل است، زیرا فصل در سرزمین‌های ما به عمر کوتاه بهار نظر دارد. بهشت، داستان این باغ ابدی‌ است و در نوروز، گاهِ این نوروزگاه، بانگ بی‌زمانی می‌زند در پردیس.

بیایید نوروز را بار دیگر ابداع کنیم. ما با رنجوری جان و خیال و قصه‌هامان، چونان بردگان، زنجیر غلامان را چون صنعت زیبایی بر خود دائمی می‌کنیم و از هوای رهایی مشام‌مان پُر نخواهد شد. شادی، رستگاری است، رستگاری انسانی که دروغ رنج و گناه ذاتی را نمی‌خواهد و به جهان آزادی و شعفناکی آری می‌گوید.

به کردار خوب آزادگان کتاب شادی را بگشایید و عید نوروز را در چراغدان دل‌تان با زیت زندگی روشنی ببخشایید. زنده بمانید.

*شاعر، نویسنده، پژوهشگر و منتقد حوزه فرهنگ. صاحب کتاب‌هایی چون «جادوی قصه‌ها در هزار و یکشب»، «این هزار و یک شب لعنتی: در باب اینکه چرا؟ و چگونه؟ هزار و یک شب را بخوانیم» و...

کد خبر 5172350 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: نوروز بهار مهدویت معرفی کتاب ادبیات پلیسی رایزنی فرهنگی فلسفه محمدحسین رجبی دوانی محسن الویری تاریخ اسلام مولوی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی آیت الله مدرسی داریوش شایگان داستان ها جشن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۵۲۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«مصلای تهران» یا «شهرآفتاب» داستان یک تلخی بی‌پایان

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، یکی از موضوعاتی که هرساله با قرار گرفتن در آستانه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران داغ می شود بحث محل برگزاری نمایشگاه است.

نمایشگاه کتاب تهران به عنوان مهمترین رویداد فرهنگی کشور در قریب به ۴۰ سال که عمر خود را سپری میکند هیچگاه محل ثابتی برای خود نداشته و همیشه مستاجر مصلای تهران بوده است.

سال ۱۳۹۴ که شهر آفتاب به بهره برداری رسید و همه حدس و گمان ها بر این بود که نمایشگاه کتاب بالاخره صاحب یک مکان دائمی شد اما طولی نکشید تا پس از برگزاری ۲ دوره این نمایشگاه در شهر آفتاب، دوباره نمایشگاه به مصلای تهران منتقل شد و همه محاسبات در خصوص جانمایی این نمایشگاه برهم ریخت.

ساخته شدن مصلای امام خمینی برای کار و منظوری دیگر و همچنین قرار گرفتن مصلا در منطقه‌ای شلوغ و پرترافیک از جمله دلایل مهمی است که باعث می شود این مکان محل مناسبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب با آن حجم عظیم از حضور مردم نباشد.

اما در ۲سال اخیر این موضوع ابعاد جالب تری پیدا کرده است.

اوایل سال ۱۴۰۱ بود که عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران با انتشار توییتی ضمن اعلام برگزاری نمایشگاه ۱۴۰۱ در مصلای تهران، خبر برگزاری نمایشگاه ۱۴۰۲ را در شهر آفتاب اعلام کرد.

وی در صفحه توییتر خود نوشت:

«نمایشگاه کتاب امسال در مصلی تهران برگزار خواهد شد و شهرداری تهران نیز به امید خدا با همه توان در کنار وزارت ارشاد، خادم اصحاب فرهنگ و مردم عزیز خواهد بود. در عین حال تلاش می‌کنیم با تمهید بهترین امکانات، زمینه انتقال این رخداد بزرگ فرهنگی را از سال ۱۴۰۲ به شهر آفتاب فراهم کنیم.»

پس از این اعلام موضع سخنگوی شهرداری تهران همه منتظر بودند تا سال بعد یعنی نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ در شهر آفتاب برگزار شود.

تا اینکه با قرار گرفتن در آستانه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲، یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه اختتامیه بیست و دومین جشنواره صنعت چاپ درباره انتخاب مکان نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ عنوان کرد: از مدتی قبل، مکاتباتی با شورای شهر و شهرداری تهران داشتیم و نیازهای نمایشگاه کتاب درباره فضای مسقف و خدمات مورد نیاز خود را مطرح کردیم.

وی افزود: در نامه‌ای که تابستان به شهرداری تهران ارسال کردیم، گفته بودیم اگر می‌خواهند در «شهر آفتاب» میزبان نمایشگاه باشند، شرایط این مجموعه را به شرایط ما ـ معاونت امور فرهنگی و مجری برگزاری نمایشگاه ـ نزدیک کنند تا بازدیدی هم داشته باشیم.

احمدوند با اشاره به بازدیدی که چند روز گذشته از مجموعه شهر آفتاب انجام شد، توضیح داد: در این بازدید مشخص شد وضعیت شهر آفتاب نسبت به قبل فعال شده و در حال پیشرفت است؛ البته از مصلا هم بازدید داشتیم و شرایط مصلی را برای برگزاری نمایشگاه دقیق‌تر می‌دانیم.

علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و قائم مقام و سخنگوی سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز در صفحه شخصی خود اعلام کرده است: نمایشگاه از بیستم تا سی‌ام اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در مصلی بزرگ امام خمینی برگزار می‌شود.

به این ترتیب و برخلاف همه تصورات، نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ همچنان در مصلای تهران برگزار شد و بازهم شهرآفتاب رنگ نمایشگاه کتاب را به خود ندید.

با قرار گرفتن در آستانه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصاحبه ای ضمن اعلام مصلا به عنوان محل برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: برای انتخاب مکان برگزاری، بازدیدی از مجموعه «شهر آفتاب» و «مصلی امام خمینی (ره)» داشتیم، مصلا شرایط بهتری برای میزبانی دارد.

ناصر امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز طی مصاحبه‌ای با بیان اینکه معتقدم با رفع اشکالات نمایشگاه بین‌المللی شهرآفتاب باید در سال‌های آینده نمایشگاه کتاب را به آنجا منتقل کرد، افزود: به نظرم در حال حاضر با توجه به کمبودهایی که در مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب داریم این مکان برای برگزاری نمایشگاه کتاب فضای مناسبی نیست؛ دو دوره‌ای هم که آنجا برگزار شد مشکلاتی ایجاد کرد. مدیریت شهری باید نمایشگاه شهرآفتاب را کامل کند و دسترسی و ظرفیت‌های آن را بهبود ببخشیم و اصلاح کنیم.

عباس تقدسی نژاد مدیرعامل نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص فراهم نبودن زیرساخت های نمایشگاهی برای برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: اینطور نیست و سال گذشته ۴۰ نمایشگاه تاثیرگذار در این محل برگزار کردیم که برای مثال نمایشگاه خودرو به لحاظ کمی میزبان طیف گسترده ای از بازدیدکنندگان بود.

تقدسی نژاد افزود: مجموعه شهرآفتاب کاملا آماده همکاری با کلیه ارگان ها است و اگر مجموعه‌ای صلاح نداند با ما همکاری کند کاری از دست ما ساخته نیست.

وی با بیان اینکه ما یک مجموعه دولتی هستیم و این محل از پول بیت المال ساخته شده بیان کرد: تمام تلاش ما این است تا بتوانیم باری از دوش تهران برداریم.

مدیرعامل نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب در پاسخ به این سوال که چرا می گویند شهرآفتاب آماده برگزاری نمایشگاه کتاب نیست افزود: برید از خودشان بپرسید و من قبلا دفاعیات خودم را بارها اعلام کرده‌ام.

حال با توجه به انتظارات چند ساله و همچنین ادعاهای معاون فرهنگی وزارت ارشاد در خصوص شرایط بهتر مصلی تهران برای برگزاری نمایشگاه کتاب و ادعای مدیرعامل شهرآفتاب در خصوص آمادگی برای میزبانی از نمایشگاه کتاب باید دید چه دلیلی باعث جلوگیری از انتقال نمایشگاه کتاب به محل شهرآفتاب می شود و آیا سال آینده وعده انتقال نمایشگاه به این محل محقق خواهد شد.

انتهای پیام/

کیانوش رضایی کد خبر: 1228727 برچسب‌ها کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

دیگر خبرها

  • آرژانتین مسی را ابدی می‌خواهد: تا ابد بازی کن لئو!‏
  • اختتامیه دومین جشنواره ملی «دوست من کتاب» در همدان
  • نقد فیلم مست عشق / شکستی مفتضحانه برای حسن فتحی
  • چرا ژاپنی‌ها به نقاشی «ارواح» علاقه دارند؟
  • نوجوان سمنانی به بخش داستانِ باشگاه ادبی «قاف» راه یافت
  • «مصلای تهران» یا «شهرآفتاب» داستان یک تلخی بی‌پایان
  • داستان‌های ادامه‌دار ستاره عراقی؛ علی عدنان از ایران رفت!
  • شمه‌ای از بی‌کفایتی پهلوی
  • داستان شفافیت (۲)؛ بیم و امید یازدهمین مجلس برای شفاف شدن
  • بهترین فیلم های وسترن با بازی «لی ون کلیف»؛ از Beyond the Law تا The Grand Duel