Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق که اخیرا به عربستان سعودی سفر کرده بود، در گفت‌و‌گو با روزنامه‌نگاران درباره موضوعات مختلفی از جمله حضور نیروهای بیگانه در خاک این کشور توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار روزنامه سعودی «الشرق الاوسط»، نخست‌وزیر عراق در جمع خبرنگاران ادعا کرد:‌ «من یقین دارم که حضور عربستان سعودی در سطح اقتصادی، همکاری سیاسی و تبادل نظر نقش بسزایی در ثبات منطقه خواهد داشت».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصطفی الکاظمی در بخش دیگری اظهار داشت: «موفق شدیم به کشوری تبدیل شویم که روابط عالی با اروپا، آمریکا، ایران، ترکیه و همچنین روابط عالی با عربستان سعودی دارد».

الکاظمی همچنین ضمن تمجید از روابط بغداد و ریاض و اشاره به مبادلات تجاری دو طرف افزود: «مـتأسفانه، هر گاه کسی سخنی فرقه‌گرایانه را فریاد بزند این برداشت ایجاد خواهد شد که این جو عمومی عراق است در حالی که این درست نیست. جو [حاکم] در عراق مبتنی بر مدارا و آمادگی برای کامل کردن یکدیگر است. مشکلات در مناطقی است که یک سری گروه‌های جنایتکار دارای سلاح حضور دارند، این‌ها یک تهدید هستند».

او در ادامه بیان کرد: «گروهی از جوانان هیجان‌زده در عراق هستند که می‌خواهند با سلاح‌های غیرقانونی مبارزه کنند به گونه‌ای که منجر به برخورد یا جنگ داخلی شود که ما این اجازه را نمی‌دهیم».

نخست‌وزیر عراق ضمن اعلام پایبندی به مبارزه با فساد در عراق و اشاره به یک سری مسائل داخلی در این کشور، گفت: «عراق تجربه جنگ علیه داعش را داشته که تمام شده است.. و نیازمند نیروهای رزمی آمریکایی نیست؛ اما به همکاری اطلاعاتی آمریکا، کمک به نیروهای ما در آموزش و بالا بردن راندمان آنها و توانمندی‌های رزمی نیاز مبرم دارد».

این اظهارات در حالی مطرح شده است که بر اساس مصوبه پارلمان عراق در دی ماه ۹۸ که دو روز پس از به شهادت رسیدن سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شهید «ابومهدی المهندس» نایب رئیس سابق سازمان الحشد الشعبی به تصویب نمایندگان عراق رسید، حضور نظامیان آمریکایی و غیرآمریکایی در این کشور غیرقانونی است و باید هرچه سریعتر خاک عراق را ترک کنند.

مصطفی الکاظمی همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش به روابط خوب بغداد و اربیل اشاره کرد و درباره ثبات سیاسی در عراق گفت: «چالش‌ها دشوار هستند و عراق همچنان با برخی چالش‌ها دست و پنجه نرم می‌کند مثل مسئله سلاح».

الکاظمی بیان کرد آنچه پس از سال ۲۰۰۳ رخ داده است و «شرایط نبود اعتماد، یک نظام سیاسی شکننده، جنگ فرقه‌ای، فقدان آرامش، عدم برابری میان مردم ایجاد کرده است» که این موضوع به «جنگ‌های بیهوده منجر شده است؛‌ جنگ‌هایی که باعث شده است عراقی‌ها آواره، پناهنده یا دور از کشور زندگی کنند».

این روزنامه سعودی همچنین بخش دیگری از اظهارات الکاظمی را از خبرگزاری فرانسه نقل کرد و خبر داد که الکاظمی در بخش دیگری از اظهاراتش گفته است:‌ «کشورش نقطه‌ای برای آغاز حملات علیه عربستان سعودی نخواهد بود».

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: آفتاب

کلیدواژه: الکاظمی عراق نیروی امریکایی عربستان سعودی بخش دیگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۵۶۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه: ۱۵ تروریست در شمال عراق از پای درآمدند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت دفاع ملی ترکیه امروز دوشنبه در بیانیه‌ ای از عملیات این کشور در منطقه خاکورک در شمال عراق خبر داد.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، سازمان اطلاعات ملی ترکیه (میت) در عملیاتی که هفته گذشته در منطقه خاکورک در شمال عراق انجام داد، ۱۵ تروریست را که برای اقدامات خرابکارانه آماده می‌ شدند، از پای درآورد.

بر اساس اعلام منابع امنیتی ترکیه، میت یک گروه تروریستی را که برای اقدام علیه یگان های نیروهای مسلح ترکیه و پاسگاه های مرزی در حال آمادگی بودند را هم شناسایی کرده است.

در این عملیات ۱۵ تروریست از جمله شماری از سرکردگان آنها از پای درآمدند.

در بیانیه وزارت دفاع ترکیه اضافه شده است که نیروهای مسلح این کشور بدون وقفه به مبارزه موثر و قاطع با تروریست‌ها ادامه می‌دهند تا تروریسم را در نطفه ریشه کن کنند.

این در حالیست که ترکیه در سال‌های اخیر به بهانه مبارزه با تروریست های پ ک ک، بر خلاف منشور ملل متحد در لزوم عدم نقض تمامیت ارضی یک کشور مستقل، بدون کسب مجوز از بغداد بارها به خاک عراق تجاوز کرده است؛ اقدامی که اعتراض عراق را نیز به همراه داشته است.

کد خبر 6092365

دیگر خبرها

  • مذاکرات اطلاعاتی- امنیتی ترکیه و سومالی
  • نگرانی پنتاگون از «تقویت» روابط روسیه و کره‌شمالی
  • افشای گفت‌وگوهای مخفیانه عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه + جزئیات
  • فرمانده حشد الشعبی: تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند
  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • ولیعهد عربستان: با کوچ اجباری فلسطینیان مخالفیم
  • درخواست آمریکا : سیستم مشترک دفاع هوایی کشورهای عربی مقابل ایران
  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران
  • ترکیه: ۱۵ تروریست در شمال عراق از پای درآمدند
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم