Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-06@15:03:53 GMT

شکل گیری ماه چه زمانی اتفاق افتاده است؟

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۵۶۷۱۷

دانشمندان می‌گویند یک دهانه بزرگ روی سطح ماه، اطلاعات جدیدی را درباره تاریخ تشکیل آن نشان می‌دهد.

خبرگزاری میزان - باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت علمی «ibelieveinsci»، محققان به سرپرستی دانیل موریارتی زمین شناس در مرکز پرواز فضایی ناسا با اشاره به شناسایی یک دهانه بزرگ که حدود یک چهارم مساحت ماه را پوشانده است، تأکید کردند که این نتایج تاثیرات فوق العاده‌ای بر درک شکل گیری و تکامل ماه دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دهانه حوض ایتکن با عرض ۲۵۰۰ و عمق ۸.۲ کیلومتر یکی از بزرگترین دهانه‌های ضربه‌ای در کل منظومه شمسی است.

این حوض بر اثر برخورد عظیمی که حدود ۴.۳ میلیارد سال پیش رخ داده بود، شکل گرفته است. ماه در آن زمان هنوز گرم و نامنسجم بود، بنابراین این برخورد باعث بیرون آمدن مقدار زیادی مواد از زیر آن شد.

محققان اکنون در حال اجرای یک شبیه سازی جدید از الگوی ظهور حوض ایتکن هستند و کشف کرده اند که بر اساس رسوبات توریم روی پوسته ماه، این مواد در کجا فرود می‌آیند.

دانشمندان توضیح دادند که رسوب توریم در ماه در دوره‌ای معروف به اقیانوس ماگمای ماه ایجاد شده است. اعتقاد بر این است که ماه با سنگ‌های مذاب پوشیده و به تدریج سرد و سخت شده است.

طبق تجزیه و تحلیل جدید، هنگامی که این برخورد در حوض Aitken رخ داد، مقدار زیادی توریم را از آن لایه تحریک و در سطح ماه در سمت پراکنده کرده است. براین اساس این احتمال وجود دارد که برخورد قبل از پایین آمدن و فرو ریختن لایه توریم رخ داده باشد.

همچنین اعتقاد بر این است که لایه توریم در این زمان در کل سطح ماه پراکنده شده است. محققان در مقاله خود نوشتند: تشکیل حوض ایتکن از مهمترین وقایع باستانی تاریخ ماه است.

بیشتر بخوانید: مروری بر ۱۰ فاجعه فضایی جهان

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: سیاره نجوم

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: سیاره نجوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۵۶۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماسک: تا زمانی که مشکل بدهی آمریکا حل نشود، دلار ارزشی ندارد

میلیارد مشهور آمریکایی و مالک شرکت‌های اسپیس ایکس و تسلا، طی اظهاراتی هشدار داد که تا زمانی که مشکل بدهی ملی دولت آمریکا حل نشود، دلار ارزشی نخواهد داشت. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری تاس، ایلان ماسک، میلیارد مشهور آمریکایی و مالک شرکت‌های اسپیس ایکس و تسلا، طی اظهاراتی هشدار داد که تا زمانی که مشکل بدهی ملی دولت آمریکا حل نشود، دلار ارزشی نخواهد داشت.

ماسک در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ما باید در مورد بدهی ملی خود کاری انجام دهیم وگرنه دلار ارزشی نخواهد داشت.

پیش از این، صندوق بین المللی پول بر خلاف روال معمول به طور مستقیم از دولت آمریکا انتقاد کرده و هشدار داده بود که عملکرد این کشور در میان اقتصادهای پیشرفته تا حدی ناشی از یک سیاست مالی ناپایدار بوده است.

هشدار نشریه اقتصادی درباره رکود تورمی در آمریکانرخ تورم در آمریکا همچنان بازهم افزایشی شد

این صندوق در گزارش سالانه خود موسوم به "چشم انداز اقتصاد جهانی" اعلام کرد که هزینه‌کردهای بیش از حد واشنگتن، خطر افزایش تورم و تضعیف ثبات بلندمدت مالی در سراسر جهان را به همراه دارد.

بر اساس گزارش دفتر بودجه کنگره، انتظار می‌رود بدهی دولت آمریکا تا سال 2033 به 45.7 تریلیون دلار یا 114 درصد تولید ناخالص داخلی برسد که این رقم در پایان سال 2023، 97 درصد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ماسک: تا زمانی که مشکل بدهی آمریکا حل نشود، دلار ارزشی ندارد
  • رسول الله (ص) محور وحدت هستند
  • تشخیص زودهنگام سرطان، پنجره‌ای به سوی زندگی
  • داستان سرماخوردگی در انسان‌ها از چه زمانی آغاز شد؟
  • هر آنچه که باید در مورد استفاده از «وازلین» بدانید
  • وازلین برای پوست؛ خوب است یا بد؟
  • آیا وازلین پوست را سفید میکند؟
  • نمایشگر‌های لمسی ضد میکروبی در راه است
  • چگونه در گرما از پاها مراقبت کنیم؟
  • چگونه در گرما از پا‌ها مراقبت کنیم؟