Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «امتداد نیوز»
2024-05-03@04:12:52 GMT

اقدام مثبت بانک مرکزی در مهار نقدینگی

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۵۷۳۸۹

اقدام مثبت بانک مرکزی در مهار نقدینگی

امتداد - یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه اگر بانک مرکزی کنترل ترازنامه بانک‌ها را زودتر به کار می‌گرفت، احتمالا نیمه دوم سال شاهد رشد نقدینگی نبودیم، افزود: انتظار می‌رود این اقدام با موفقیت اجرایی شود.

 به گزارش پایگاه خبری امتداد ، مجید شاکری، کارشناس امور اقتصادی در گفت‌و گو با خبرنگار ایبِنا درباره دلایل رشد نقدینگی، گفت: غیر از فصل بهار در سه فصل بعدی مصارف بانکی رشد شتابانی پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این خصوص باید به این نکته اشاره داشت، با توجه به بزرگ شدن اعداد اسمی در اقتصاد که نقدینگی متناسب با آن به صورت درونزا رشد کرده، برخی از مصارف به شکل دیگری می‌توانست وجود داشته باشد.

وی در ادامه اضافه کرد: بانک مرکزی در مجموع  با توجه به شرایط موجود یعنی کسری بودجه، پایه پولی را با موفقیت کنترل کرد، اما این کنترل به دلیل وجود مصارفی که اشاره شد، چندان به نتیجه نرسید و نقدینگی رو به رشد نهاد. از آنجا که انتظار می‌رفت اثر پایه پولی بر هزینه تسویه شبانه بانک ها با توجه به بالا بودن تورم قدری مانع از رشد مصارف بانک‌ها شود، اما ملاحظه می‌شود که رشد مصارف و نقدینگی، پایه پولی را هم به دنبال خود کشید و پایه پولی که رشد آن در تابستان ۵ درصد بود به ۱۸.۸ درصد ‌رسید، اگرچه این رقم قابل دفاع است، اما افزایش را نشان می‌دهد.         

شاکری در ادامه تاکید کرد: باید این نکته را هم مورد توجه قرارداد، گرچه مصارفی رخ داده که بسیاری از آن‌ها خارج از حوزه بانک مرکزی قرار داشته و به نوع رفتار بانک‌ها در ترازنامه‌ها ربط پیدا می‌کند، اما نمی‎توان نقش این نهاد پولی را در نظارت منکر شد. البته باید این مسئله را هم باید مورد توجه داد که بانک مرکزی برنامه کنترل ترازنامه را در دستور کار قرار داده و به جای اینکه مستقیم به کنترل نقدینگی بپردازد، سرراست خود نقدینگی نهایی را به عنوان  یک پایه پولی مورد هدف قرار داده و در واقع بر میزانی که ترازنامه بانکی به صورت کلی و جزئی توانایی بزرگ شدن دارد، قید می‌گذارد.

وی در این خصوص اظهار داشت: تاریخ ایران نشان داده در دوره‌هایی که کسری بودجه‌های بسیار بزرگ در حد ۵۰ درصد کاملا پولی می‌شده، رشد نقدینگی پایینی مانند ۱۴ یا ۱۵ درصد داشتیم. چنانچه بانک مرکزی این توان را داشت که کنترل ترازنامه را زودتر به کار می‌گرفت، احتمالا نیمه دوم سال گذشته شاهد این رشد نقدینگی نبودیم. با این حال اکنون نیز انتظار می‌رود کنترل ترازنامه با موفقیت بدون اضافه کردن معافیت‎های غیرضروری به اجرا در آید. با توجه به تجربه تاریخی می‌توان امیدوار بود که بانک مرکزی فارغ از وقایع کنونی کنترل بیشتری بر رشد نقدینگی داشته باشد، اما این‌ها یک مرحله از مسیر طولاتی‌ است که پیش رو قرار دارد.     

این کارشناس امور اقتصادی درباره تاثیر کرونا و بازار سرمایه بر این مسئله تصریح کرد: واقعیت این است در این‌باره دو نگاه وجود دارد. اول آنکه همانطور که اشاره شد تا حدی می‌توان این مسئله را به افزایش نرخ ارز و رشد معادل ریالی معاملات ارزی در ایران مربوط دانست. نگاه بعدی هم به نوع مصارف سبب این رشد ارتباط دارد که کرونا به دلیل وام‌های اعطا شده بر این امر موثر بوده و بازار سرمایه هم بدون تاثیر نبوده است. این دو مورد به صورت برونزا عوامل مهمی به حساب می‌آیند، اما همانطور که اشاره شد در صورتی که بانک مرکزی زودتر کنترل نظامات ترازنامه را به اجرا در می‌آورد، حتی عوامل بیرونی هم آثارشان کنترل شده‌تر بود.

شاکری درباره درباره ایجاد مانع برای تخریب در اقتصاد از جمله ایجاد تورم و افت دوباره ارزش ریال در اثر نقدینگی بالا گفت: جهت جلوگیری از این نوع تخریب باید نوع مصرف خلق پولی که بناست از این زمان به بعد صورت گیرد، مشخص شود. به این معنا؛ برنامه‌ریزی و هدفگذاری شود تا به سمت یک برنامه توسعه حرکت کند. این هدایت اعتبار موضوع بسیار جدی محسوب می‌شود که باید درباره آن بحث صورت گیرد تا بر چگونگی یک رفتار دقیق‌تر که احتمالا آثار تورمی کمتری نصیب کشور خواهد کرد، دست پیدا کنیم.

منبع: امتداد نیوز

کلیدواژه: کنترل ترازنامه رشد نقدینگی بانک مرکزی پایه پولی بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۵۷۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

به گزارش «تابناک» به نقل از روابط عمومی بانک شهر، سیدعباس نوربهاء در همین رابطه افزود: عضویت در پروژه ریال دیجیتال به دو صورت متولی و عضو عادی نزد بانک مرکزی بوده که عضو متولی دارای ویژگی تایید تراکنش ریال دیجیتال و توسعه قرارداد هوشمند را داشته و راسا امکان ارائه خدمات مرتبط با کیف ریال دیجیتال و کاربر را دارا خواهد بود.

نوربهاء تصریح کرد: بانک شهر از آبان ماه سال گذشته آمادگی خود را جهت همکاری در این پروژه ریال دیجیتال به عنوان عضو متولی به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که پس از تایید آن بانک، بانک شهر به عنوان عضو متولی ریال دیجیتال معرفی شد.
وی با بیان اقدامات صورت گرفته در راستای عضویت بانک شهر، گفت: مرحله اول پیاده سازی کیف پول عادی و تجاری به صورت پایلوت و در محیط تستی شبکه برنای بانک مرکزی بوده که این مهم انجام و تایید بانک مرکزی را نیز گرفت. در ادامه محیط عملیاتی این پروژه نیز پیاده سازی و هم اکنون آماده بهره برداری است.
مدیرامورسیستم های بانکی بانک شهر عنوان کرد: پول دیجیتال بانک مرکزی مفهومی نوین است که به ارز دیجیتالی که بانک مرکزی آن را منتشر کرده است، دلالت دارد. این نوع پول در برخی از کشوری های جهان مورد استفاده قرار گرفته و برخی دیگر نیز در حال تحقیق و آزمون بر روی آن هستند.
نوربهاء ادامه داد: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز این مراحل را پشت سرگذاشته و در حال ارائه آن با نام ریال دیجیتال بوده و به عنوان یکی از بانک های مرکزی دنیا، این نوع پول را منتشر می کند.
مدیرامورسیستم های بانکی بانک شهر خاطرنشان ساخت: ریال دیجیتال از طریق بانک های عامل توزیع شده و این بانک ها باید نرم افزارهای لازم را توسعه دهند تا این پول برای کابران قابل استفاده باشد؛ خوشبختانه این مهم در بانک شهر و در راستای تحقق شعار "نوآوری در خدمت" به مشتریان ارائه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • عکس | اطلاعیه جدید سامانه تجارت
  • مانور عجیب روی کاهش نقدینگی
  • شاه کلید مهار تورم
  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • مسئله مردم نرخ رشد نقدینگی نیست، مردم تورم را می‌بینند
  • کنایه سنگین به دولت رئیسی؛ ژست کنترل تورم نگیرید، نتوانستید
  • همتی: آقایان گمان می‌کنند با زدن دکمه کنترل نقدینگی، تورم خود به خود کاهش می‌یابد
  • بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد