Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران زمین- خاتون 6 هزار ساله چگاسفلی چشم انتظار شمشیر، خنجر و میل‌های بافتنی‌اش است که از گور او به مخزن موزه رامهرمز رفته. کشف خاتون نتیجه کاوش باستان شناسان در شهر 6 هزارساله چگاسفلی در دشت بهبهان بود. اشیای داخل گور او و گور اختصاصی‌اش در میان گور بزرگان سیاسی و مذهبی آن دوره نشان از جایگاه اجتماعی، سیاسی و مذهبی او داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین مسأله باعث شد تا تیم کاوش او را به موزه شوش انتقال دهند. برای او جایگاه ویژه‌ای ساختند تا در معرض دید مردم باشد. در این جایگاه همچنان جای تعبیه شده برای اشیا او خالی است تا این سؤال پیش بیاید چرا اشیای او به موزه شوش انتقال داده نمی‌شود؟
زنی در کنار یک گور ۵۲ نفره
 تیم کاوش سه سال پیش بیش از 5 هزار گور در این شهرباستانی یافت. آنها 10 گور آجری را کاوش کردند. تنها در یک گور ۱۰۲ نفر دفن شده بود. در گور دیگری ۵۲ اسکلت وجود دارد که جمجمه ۱۲ نفر از آنها تغییر شکل یافته است. این جمجمه‌ها به اعتقاد باستان‌شناسان متعلق به افرادی با جایگاه مذهبی اجتماعی بسیار بالا است. جمجمه‌های خربزه‌ای شکل، رسمی شناخته شده در دنیای باستان از جمله بین‌النهرین است. سر کودکان این طبقه اجتماعی را در کودکی جوری می‌بستند که کم‌کم خربزه‌‌ای شکل می‌شد. باستان‌شناسان خاتون را در یک گور مجزا در کنار این گور 52 نفره یافتند. 6 هزار سال پیش، دیوار این گور را با صاحبان ذی‌نفوذ‌ش خراب کردند تا این گور مجزا برای خاتون ساخته شود. همین مسأله باستان شناسان تیم را به این نتیجه رساند که با زنی ذی‌نفود رو‌به‌رو هستند.
اما این زن کیست؟ زنی که آنقدر جایگاه دارد که در زمان دفن، دیواره گور ۵۲ نفره با ۱۲ فرد ذی نفوذ را خراب می‌کنند و گور اختصاصی برای او می‌سازند.
عباس مقدم، سرپرست کاوش‌های چگاسفلی دراین باره به «ایران» می‌گوید: «در میان 10 گور کاوش شده، سه تدفین منفرد وجود دارد. دو تدفین آن متعلق به دو مرد است. یکی از گورها هیچ شیئی به‌همراه نداشت. فقط اسکلت بود. وضع گور هم مناسب نبود. جسد او را در یک چاله ساده گذاشته بودند. در گور دیگر هم فقط یک ظرف مسی کوچک وجود داشت که در کنار پای اسکلت قرار دارد.» وضعیت خاتون اما فرق داشت. زن را به شیوه چمباتمه‌ای یا جنینی دفن کرده بودند. این تدفین یکی از روش‌های تدفین در جهان باستان است.
عباس مقدم، نام زن جوان را خاتون می‌گذارد. در کنار خاتون یک لگن مسی بزرگ، یک کوزه مسی، یک سنجاق سر، دو کاسه مرمرین، یک جام سفالی، یک خنجر، یک شمشیر بزرگ و مقدار زیادی قلاب‌های بافندگی قرار داده شده بود. در جهان باستان اشیای متعلق به فرد به‌همراه او دفن می‌شود تا در دنیای پس از مرگ به‌کار او بیاید.
یک سنگ وزنه هم روی پیشانی خاتون قرار‌ دارد که به‌نظر می‌رسد کفه‌ ترازو را به نفع یک فرضیه باستان شناسی سنگین و معما را برای باستان‌شناسان حل کرده است.
مقدم می‌گوید: «یکسری سنگ‌های وزنه در انبارهای شوش داشتیم که کارشناسان موزه نمی‌دانستند این سنگ‌ها چیست. فکر می‌کردند متعلق به دوره عیلامی یا حتی دوره‌های متأخرتر است. عین همان سنگ‌های وزنه را در گور خاتون پیدا کردیم که روی پیشانی خاتون قرار داشت. بنابراین یکی از سؤال‌های علمی ما پاسخ گرفت.»
تیم کاوش هنوز نمی‌داند که در این گورستان، ‌شأن چه کسی بالاتر است اما شک ندارد خاتون جایگاه بالایی داشته.
عباس مقدم می‌گوید: «به‌خاطر این ویژگی و سالم بودن اسکلت نسبت به‌ سایر اسکلت‌ها تصمیم گرفتیم قالب آن را درست کنیم. همکارانم در موزه شوش برای او یک ویترین ساختند و الان خانم خاتون سفیر چگاسفلی است در شوش.»
خاتون بیش از دو سال است که منتظر رسیدن وسایل شش هزار ساله خود چون شمشیر، خنجر و میل‌های بافتنی به قلعه شوش است تا به بازدیدکننده‌های موزه شوش نشان بدهد. اشیایی که دست امین اموال میراث‌فرهنگی رامهرمز است و معلوم نیست چه زمانی به خاتون پس داده می‌شود.
حسینی بروجنی، معاون میراث فرهنگی خوزستان درگفت‌و‌گو با «ایران» در پاسخ به چرایی عدم انتقال اشیای خاتون به موزه شوش از احتمال انتقال اسکلت خاتون به موزه رامهرمز خبر می‌دهد‌. او همچنین می‌گوید: «اگر موزه بهبهان ایجاد شود به موزه بهبهان می‌رود.» او در پاسخ به این سؤال که اگر قرار بود خاتون به موزه رامهرمز انتقال یابد چرا هزینه و اعتبار صرف ایجاد جایگاه شیشه‌ای در موزه شوش‌ شد هم می‌گوید: «ما این اعتبار را پرداخت نکردیم و پایگاه جهانی شوش پرداخت.»
او در نهایت می‌گوید: «اگر موزه شوش مایل است اشیای خاتون به موزه شوش برود نامه نگاری کند.»

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: باستان شناسان خاتون به موزه موزه شوش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۵۷۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت پل خاتون کرج تا آخر امسال تمام می‌شود

ایسنا/البرز معاون میراث فرهنگی البرز با اشاره به در نظر گرفتن اعتبار ۹ میلیارد تومانی برای مرمت پل خاتون کرج و احتمال افزایش این مبلغ، گفت: مرمت پل تا آخر امسال به پایان می‌رسد.

مهدی ارباب نیا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت مرمت پل تاریخی خاتون اظهار کرد: طبق قرارداد منعقد شده با پیمانکار، مرمت این اثر از سال گذشته بر اساس اصول فنی وزارتخانه و مطابق با الگوی ساخت بنا آغاز شده است.

وی ادامه داد: در قرارداد اولیه برای تکمیل عملیات مرمت ۹ میلیارد تومان پیش بینی شده بود ولی با توجه به ضرورت استحکام بخشی بیشتر بنا و انجام برخی اصلاحات، مبلغ نهایی افزایش خواهد داشت.

وی گفت: با توجه به برودت هوا و شرایط نامناسب جوی، از اواسط دی ماه عملیات مرمت این پل متوقف شده بود ولی از ۱۵ فروردین فعالیت کارگاه مرمت از سر گرفته شده است.

این مسئول افزود: طبق برنامه ریزی صورت گرفته تا آخر سال مرمت این پل به پایان می‌رسد.

گفتنی است، بنای اولیه این پل بر اساس برخی مستندات تاریخی به دوران سلجوقی برمی‌گردد که در دوران شاه عباس صفوی تکمیل و تعمیر شده و رونق یافته است.

این پل با نام پل دختر، پل شاه‌عباسی، پل تاریخی کرج و پل خاتون شناخته می‌شود که بر اساس مستندات تاریخی نام خاتون را می‌توان قدیمی‌ترین نام این پل و منسوب به دوره سلجوقی عنوان کرد.  

پل تاریخی کرج در سال ۱۳۷۹ با شماره ۳۵۰۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برگزاری نشست هماهنگی برنامه ریزی برنامه‌های نمایشگاهی آثار نفیس موزه ایران باستان در استان ها
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • کشف یک گورستان باستانی در محل ساخت نیروگاه
  • برنامه ریزی نمایشگاه آثار موزه ایران در آذربایجان شرقی
  • انتظار ۹ ساله تمام شد/ پرواز حجاج استان سمنان در آسمان سرزمین وحی
  • مرمت پل خاتون کرج تا آخر امسال تمام می‌شود
  • پایان موقت کاوش در محوطه تازه کشف‌شده در اصفهان + عکس
  • اسکن محوطه کمرزرین اصفهان انجام شد/ تلاش برای آغاز فصل دوم کاوش
  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • موزه‌ها روایتگر هویتی ملت‌ها هستند