Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@23:38:58 GMT

علائمی که نشان دهنده مسمومیت غذایی است

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۵۷۷۶۲

علائمی که نشان دهنده مسمومیت غذایی است

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از اکسپرس، مسمومیت غذایی زمانی رخ می‌دهد که افراد به مصرف مواد غذایی مانده و فاسد شده که حاوی میکروب است، اقدام می‌کنند؛ در واقع زمانی که افراد مواد غذایی آلوده به باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌های مختلف را مصرف می‌کنند، به مسمومیت غذایی مبتلا می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرچه بسیاری از مسمومیت‌های غذایی پس از مدتی از بین می‌رود، اما این بدان معناست که فرد باید مدتی از مراجعه به مدرسه یا محیط کار اجتناب کند. از این رو، اهمیت بسیاری دارد که افراد نسبت به علائم مسمومیت غذایی و شناسایی به موقع آن هوشیار باشند.

برآورد می‌شود تنها در انگلستان سالانه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر دچار مسمومیت غذایی می‌شوند. این مشکل به طور رایج زمانی رخ می‌دهد که فرد از غذا‌های خام استفاده کرده  یا فرآیند گرم کردن غذا و ذخیره آن را به درستی انجام نداده است؛ همچنین مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته و نیز غذا‌هایی که برای مدت طولانی خارج از یخچال نگهداری شده است می‌تواند مسمومیت غذایی در فرد ایجاد کند.

در عین حال، ممکن است مواد غذایی سالم و تازه باشند، اما اگر فردی که غذا را طبخ می‌کند دستان خود را نشوید (به ویژه پس از اجابت مزاج) و یا دچار بیماری باشد می‌تواند به راحتی باعث ایجاد مسمومیت غذایی در مصرف کنندگان غذا شود.

مسمومیت غذایی همچنین می‌تواند ناشی از نوشیدن آب آلوده به فضولات انسانی و حیوانی باشد. در مناطق روستایی و مکان‌هایی که مردم به آب آشامیدنی تصفیه شده دسترسی ندارند، آلوده شدن منابع آبی مانند چاه‌ها به فضولات انسانی یا نزدیکی چاه توالت به چاه آب و نشت مواد آلوده به آن، می‌تواند موجب مسمومیت در افراد شود.

رایج‌ترین علائم مسمومیت غذایی شامل موارد ذیل می‌شود:
۱- احساس ناخوشی و بیماری، به ویژه حالت تهوع
۲- اسهال
۳- استفراغ
۴- دل پیچه و دل درد
۵- تب و افزایش درجه حرارت بدن به بیش از ۳۸ درجه سانتی گراد
۶- حال عمومی نامساعد، مثلاً احساس خستگی و یا درد و رنج، و لرز

از زمانی که فرد مواد غذایی آلوده را مصرف کرده تا شروع علائم مسمومیت غذایی به نوع باکتری یا ویروسی ارتباط دارد که این بیماری را به وجود می‌آورد. با این حال، به طور معمول ۱۲ تا ۳۶ ساعت پس از مصرف مواد غذایی آلوده، علائم مسمومیت بروز می‌کند.

همچنین بسته به عاملی که باعث مسمومیت غذایی شده، از چند روز تا چند هفته ممکن است فرد درگیر بیماری باشد. در مواردی که با استراحت حال فرد بهبود نیافت، مراجعه به پزشک ضروری است. پزشکان می‌توانند با دارو‌های مختلف و نیز در برخی موارد با شستشوی معده به بهبودی حال فرد کمک کنند.

بیشتر بخوانید

مصرف نعنا کلید درمان بسیاری از بیماری‌ها درمان‌های خانگی برای کاهش درد

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مسمومیت غذایی غذای فاسد آب ناسالم علائم مسمومیت مسمومیت غذایی مواد غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۵۷۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده صبحانه را با این مواد غذایی شروع کنید

محققان به‌تازگی دریافته‌اند که خوردن برخی مواد غذایی خاص مانند سبزیجات فاقد نشاسته قبل از کربوهیدرات‌ها می‌تواند به کاهش قند خون و قرار گرفتن آن در محدوده مناسب کمک کند. به‌خصوص در وعده صبحانه، مصرف سبزیجات در شروع صبحانه هورمون‌هایی را که در طول روز باعث گرسنگی می‌شوند، سرکوب می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز، کربوهیدرات‌ها ذاتا بد نیستند. آن‌ها منبع اصلی انرژی برای سیستم عصبی‌اند و فیبر بدن موردنیاز بدن را که در هضم و کاهش کلسترول موثر است، تامین می‌کنند. البته کربوهیدرات‌ها در غذا‌های ناسالم مانند سیب‌زمینی سرخ‌کرده هم یافت می‌شوند، اما در مواد غذایی سالم مانند میوه‌های فراوری‌نشده و همچنین عدس و لوبیا که به مغز و ماهیچه‌ها انرژی می‌دهند، هم به وفور وجود دارند. با وجود این، برخی مواد غذایی پرکروبوهیدرات می‌توانند یک‌تنه سطح قند خون را که به گلوکز معروف است، از حد ایده‌آل بالاتر ببرند، به‌ویژه اگر به مقدار زیاد مصرف شوند و اگر این افزایش سطح قند خون طی سال‌ها مدام تکرار شود، سلول‌ها پاسخ و واکنش به انسولین را متوقف می‌کنند. انسولین هورمونی است که به طور معمول به سلول‌ها پیام می‌فرستد برای صرف انرژی از گلوکز استفاده کنند. مشکل به‌وجودآمده که مقاومت به انسولین نام دارد، باعث تجمع قند در بدن می‌شود و یکی از مشخصه اصلی ابتلا به دیابت است.

افراد زیادی در سراسر جهان بیماری دیابت نوع ۲ مبتلا هستند. حدود یک نفر از هر سه آمریکایی هم در مرحله پیش‌دیابت قرار دارد که بیش از ۸۰ درصد آن‌ها از آن بی‌خبرند. بسیاری از این افراد به دیابت نوع ۲ مبتلا خواهند شد که عواقب احتمالی آن آسیب عصبی، از دست دادن بینایی و کوتاه شدن عمر است. در حالی که با تغییر ترتیب غذا خوردن هم می‌توان کربوهیدرات مصرف کرد و میزان قند خون مناسبی داشت. به قول باربارا، «این کار مجانی است و به اراده فوق بشری هم نیاز ندارد.»

وقتی اول سبزیجات می‌خوریم، فیبر موجود در آن‌ها در روده یک فیلتر ایجاد می‌کند. هنگامی که کربوهیدرات‌ها وارد میدان می‌شوند، این فیلتر هجوم آن‌ها را کند می‌کند؛ مثل شن و ماسه که جلو سیلاب را می‌گیرد و گلوکز به جای هجوم آوردن، قطره قطره و به‌آرامی وارد جریان خون می‌شود. در این حالت انسولین کمتری نیاز است تا سلول‌ها این ذرات را جذب کنند و به لوزالمعده فشار کمتری وارد می‌شود.

دکتر آلپانا شوکلا در این زمینه می‌گوید: «مجموع تحقیقات این ایده را که توالی و ترتیب غذا‌ها افزایش ناگهانی گلوکز پس از صرف غذا را کاهش می‌دهد، تقویت می‌کند» این روش نه‌تن‌ها برای افراد مبتلا به پیش‌دیابت و دیابت که برای افرادی که میزان قند خونشان طبیعی است هم فایده دارد.

شوکلا می‌گوید که سبزیجات را ۱۰ دقیقه قبل از خوردن کربوهیدرات مصرف کنید. حتی اگر این وقفه را هم در نظر نگیرید، در هر حال خوردن سبزیجات پیش از کربوهیدرات مزیت‌هایی دارد. از طرفی لازم نیست سبزیجات را به‌تن‌هایی مصرف کنید تا مفید واقع شوند. مصرف سبزیجات با پروتئین قبل از کربوهیدرات نقطه اوج و افزایش گلوکز را در افراد مبتلا به پیش‌دیابت ۴۶ درصد کاهش می‌دهد. به گفته شوکلا، این ترکیب حتی از مصرف سبزیجات به‌تن‌هایی هم بهتر جواب می‌دهد.

مزیت دیگر قرار دادن سبزیجات پیش از کربوهیدرات این است که تا سه ساعت پس از صرف غذا، احساس سیری می‌کنید. زیرا مصرف سبزیجات و پروتئین در ابتدا ترشح هورمونی به نام «گرلین» را که عامل گرسنگی است، سرکوب می‌کند. در نتیجه ممکن است کالری کمتری مصرف کنید. در حالی که وقتی افراد همین وعده غذایی را با ترتیب متفاوت و مصرف کربوهیدرات شروع می‌کنند، طی این سه ساعت با سطح بالاتری از گرلین مواجه می‌شوند.

یافته‌های این گزارش به معنی درمان قطعی یا جایگزین دارو برای مبتلا به بیماری‌ها از جمله دیابت نیست و بیماران باید تحت نظر پزشک برنامه دارویی و رژیم غذایی خود را تنظیم کنند.

دیگر خبرها

  • وعده صبحانه را با این مواد غذایی شروع کنید
  • این تخم‌مرغ‌ها را مصرف نکنید
  • اگر می خواهید راحت تر نفس بکشید این مواد غذایی را مصرف کنید
  • بیش از یک تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در چناران نابود شد
  • علائمی که نشان می‌دهد که مشروب تقلبی مصرف کرده‌اید
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • این مواد غذایی سرشار از ویتامین C هستند
  • مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است
  • این علائم نشان می‌دهد که مشروب تقلبی مصرف کرده‌اید