Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: درواقع چین بهای نفتی که قبلا از ایران خریده و یا در زمان حال و آینده از ایران می‌خرد، را در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند و به نظر نمی‌رسد از جیب چین دلاری در ایران سرمایه‌گذاری شود.

محمود خاقانی در گفت‌وگو با ایلنا در ارزیابی توافق 25 ساله ایران-چین اظهار داشت: چین نفت و میعانات گازی ایران را با حدود 18 تا 20 درصد و شاید هم 25 درصد ارزان‌تر می‌خرید و باز هم خواهد خرید و به جای آن کالاهائی که نمی‌توانست به سایر کشورها از جمله آمریکا صادر کند به ایران صادر خواهد کرد! احتمالا چین روی فروش کالاها به ایران هم سودی حدود 12 درصد و بیشتر می‌برد و خواهد برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در سند همکاری‌های 25 ساله که بین چین و ایران امضاء شده است این ادعا مطرح است که چین حدود 400 میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری خواهد کرد. البته به ازای این سرمایه‌گذاری، چین از ایران نفت و گاز وارد خواهد کرد. بنابراین براساس برخی از گفته‌ها اینگونه ارزیابی می‌شود که قبل از سرمایه‌گذاری کلان چین در ایران در مدت پنج سال اول اجرای سند همکاری، حجم عمده‌ای از نفت ایران توسط چین برداشت خواهد شد.

این کارشناس بین‌الملل حوزه انرژی مدعی شد: در واقع چین بهای نفتی که قبلا از ایران خریده و یا در زمان حال و آینده از ایران می‌خرد، را در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند و به نظر نمی‌رسد از جیب چین دلاری در ایران سرمایه‌گذاری شود. در همین حال با راه‌اندازی کارخانجات چینی در ایران نظیر مشارکت‌هائی که چین با نظامیان میانماری و سایر کشورها دارد، بازار تازه‌ای برای کالاهای چینی در منطقه را در شرایطی که این کشور مشکل صادرات به اروپا و آمریکا دارد، ایجاد می‌کند. 

وی ادامه داد: همزمان چینی‌ها سعی خواهند کرد که شمال‌غربی کشور خود را از طریق خطوط ریلی که در ایران احداث و راه‌اندازی می‌کنند به آسیای میانه و اروپا متصل کنند. نکته‌ای که باید مورد توجه قرار داد این واقعیت است که در چین نظام سوسیالیستی و یا کمونیستی حاکم نیست. بلکه نظیر کشورهای دیگر یک گروه الیگارشی (اصحاب ثروت و قدرت) قدرت اقتصاد و سیاسی را در دست دارند. این نظام الیگارشی چینی و نظام الیگاریشی روسی نظیر نظام الیگارشی غربی که در کشورهای مختلف اصحاب ثروت و قدرت را حمایت می‌کنند در ایران هم چنین رقابتی با هم دارند.

خاقانی گفت: اسنادی نظیر آنچه بین چین و ایران امضاء شد، فقط دربرگیرنده همکاری‌های اقتصادی نیست، هسته مرکزی سند همکاری 25 ساله بین چین و ایران همانطور که مطرح شده است همکاری‌های نظامی در زمینه‌های هوائی، دریائی، امنیتی، جاسوسی و غیره است که به‌گفته رئیس کمسیون امنیتی مجلس یازدهم امضاء سند مشابه با دولت روسیه را هم باید منتظر بود. 

وی ادامه داد: چین و روسیه هر دو به ایران بعنوان یک دروازه طلائی برای توسعه و حفظ روابط اقتصادی، سیاسی و نظامی با کشورهائی نظیر عراق و سوریه همزمان با روابط پنهان و آشکاری که با اسرائیل دارند نگاه می‌کنند. بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند که ادعای جو بایدن که گفته است برای حدود بیش از یک سال نگران امضاء سند همکاری بین چین و ایران بوده است، را نباید جدی گرفت، زیرا به احتمال بسیار قوی موضوع بین وزیر امور خارجه آمریکا و وزیر امور خارجه چین در اجلاس اخیر دو کشور در آلاسکا مطرح و مورد تبادل‌نظر قرار گرفته است.

لینک کوتاه: asriran.com/003GDz

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: ایران سرمایه گذاری بین چین و ایران سند همکاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۵۸۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران به دنبال رابطه برد-برد با آفریقا است/ نگاه برابر داریم

به گزارش قدس آنلاین، بابک احمدی رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در نشست تخصصی دومین اجلاس ایران و آفریقا با اشاره به اینکه توسعه همکاری با کشورهای آفریقایی در اولویت‌های همکاری‌های بین المللی ایران قرار دارد، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد کشورهای آفریقایی در سال‌های اخیر تحرک خوبی در عرصه توسعه صنعتی داشته اند به طوری که بیشتر اقلام ۱۰ گروه اول وارداتی به این قاره، محصولات و ماشین آلات صنعتی است.

وی افزود: آمارها نشان می‌دهد ۸ کشور از ۱۰ کشور اول صادرکننده به آفریقا جزء فهرست ۱۰ کشور اول واردکنندگان از این قاره هستند که این امر نشان می‌دهد راهکار مناسب همکاری با کشورهای آفریقایی در ایجاد یک رابطه دوطرفه است.

معاون وزیر صمت در ادامه با اشاره به ظرفیت‌ها و منابع طبیعی قاره آفریقا در ۳ بخش معادن، نفت و گاز و زمین‌های حاصل‌خیز کشاورزی، هدفگذاری فعالیت ایران در آفریقا را در ایجاد یا تکمیل زنجیره صنایع معدنی، نفت و گاز و صنایع تبدیلی بیان کرد.

احمدی تصریح کرد: ایران نگاه برابر برای همکاری با کشورهای آفریقایی دارد و به دنبال یک رابطه برد- برد و استفاده مکمل از ظرفیت‌های یکدیگر است.

رئیس هیات عامل ایدرو، صدور خدمات فنی و مهندسی و توسعه مدیریت را از دیگر بسترهای همکاری عنوان و ابراز امیدواری کرد: ایران و کشورهای آفریقایی در حوزه همکاری‌های صنعتی با صبر و حوصله و استمرار تعاملات به سطح مناسبی از همکاری‌های دو جانبه برسند.

در ادامه این نشست «انگت روبارد هیپولیت جین پاول» وزیر صنایع کوچک و متوسط کشور آفریقای مرکزی گفت: ما نیاز مبرم به توانمندی‌های صنعتی، دانش فنی و همچنین نیروی انسانی متخصص داریم.

وی با تاکید بر ابنکه سیاست کلی کشورش در گسترش همکاری‌های جنوب-جنوب (کشورهای در حال توسعه) است، تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های بانکی درصدد این هستیم که بحث صادرات و واردات دو طرفه باشد تا بخشی از این مشکلات حل شود.

نشست تخصصی صنعت دومین اجلاس ایران و آفریقا با حضور معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیران صنایع و تجارت سه کشور آفریقایی و فعالان بخش خصوصی در محل پژوهشگاه سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • ایران به دنبال رابطه برد-برد با آفریقا است/ نگاه برابر داریم
  • تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای صنعت خودرو
  • ۶ قرارداد برای صادرات محصولات تولیدی همدان در نمایشگاه ایران اکسپو امضاء شد
  • تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای خودرو
  • صادرات ۶ هزارتن کالای غیرنفتی در بندر جاسک
  • ریسک‌های سیاسی بازرگانان پوشش داده می‌شود
  • افزایش ۲۰۰ میلیون یورویی سرمایه صندوق ضمانت صادرات
  • قرارداد در چین؛ دلخوری در شورای شهر | کدام قرارداد زاکانی تنش‌زا شده؟
  • قرارداد در چین؛ دلخوری در شورای شهر تهران/ چرا قرارداد زاکانی با چینی‌ها بحث‌برانگیز شد؟
  • حمایت مردم گیلان از جنبش‌های دانشجویی در امریکا و اروپا