Web Analytics Made Easy - Statcounter

«ندا ملکی» در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به راهکارهای ترویج هرچه بیشتر سبک زندگی اسلامی در سطح برنامه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، گفت: اساساً یکی از اهداف رسانه ملی نشر و ترویج مؤلفه‌های تمدن نوین اسلامی است در نتیجه سازمان تلاش می‌کند در راستای نیل به این هدف مهم گام‌های بلندی را بردارد چراکه سبک زندگی، بخش اساسی و حقیقی پیشرفت و تمدن‌سازی را تشکیل می‌دهد؛ بنابراین به منظور اجرای این مساله در وهله اول باید اتاق فکر در سطح همه برنامه‌های صدا و سیما وجود داشته باشد که قطعاً هست؛ اما باید تمرکز بر مؤلفه سبک زندگی داشته باشد؛ از سوی دیگر باید بررسی کرد که اگر چنین اتاق فکرهایی فعالیت مستمر دارند آیا خروجی آن منجر به دستیابی مخاطب به ابعاد مختلف سبک زندگی اسلامی شده است یا خیر؟

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر رقبای قوی دارد که هرکدام می‌توانند با استفاده از جلوه‌های کاذب، سبک زندگی فرهنگ خود را ترویج کنند که کاملاً مغایر و مقابل سبک زندگی اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای مثال بخشی از پایگاه‌های فکری در خارج از کشور به صراحتاً ادعا می‌کند که معاند با نظام اسلامی ما و در تقابل با اسلام است و می‌خواهد سبک زندگی بر خلاف سبک زندگی اسلامی ترویج کند.

وی افزود: از سوی دیگر در حال حاضر پلتفرم‌هایی در سطح رسانه رشد کرده است که خود مسأله‌ای جدید هستند چراکه برخی سخت‌گیری‌ها و چارچوب‌های رسانه ملی را ندارد، برای مثال در روال پخش و برنامه‌سازی در رسانه ملی کارشناسان خانم و آقا حاضر در برنامه در قالب چهارچوب‌های خاصی با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند اما خارج از این قالب و در پلتفرم‌های یاد شده این گفت‌وگوها رنگ دیگری یافته و خودمانی می‌شود؛ البته آنچه که اشاره داشتم به معنای سخت‌گیری در روابط نیست و منظور من نیز این مساله نیست، مقصود ارائه گفت‌وگوی خشک و غیر قابل انعطاف هم نیست بلکه منظور ورود به حریم شخصی افراد است که لزومی ندارد در این برنامه‌ها آن هم با لحن و گفتاری خودمانی مورد توجه قرار گیرد.

این پژوهشگر تصریح کرد: آنچه که رسانه ملی در حاضر نیاز دارد برنامه‌ریزی به منظور تجهیز خود به سلاحی است که در برابر این حجم از فعالیت‌های رقبای خود به مثابه یک شاخص جلوه کند؛ همان طور که پیش‌تر اشاره کردم بخشی از ماجرا به اتاق فکر باز می‌گردد اما بخش دیگر به حضور و استفاده از نیروهای نخبه در عرصه رسانه است که باید در رشته‌های مختلف از آنها مشورت گرفته شود و همسو با این رویکرد در ساختار، شکل و فرم ارائه پیام در برنامه‌های مختلف ابتکار عمل به خرج دهد.

ملکی با بیان اینکه سبک زندگی چیزی نیست که صرفاً با حرف زدن تبدیل به یک فرهنگ شود، گفت: سبک زندگی اسلامی در نوع پوشش، چیدمان منزل، تعامل با خانواده از والدین گرفته تا همسر و فرزند و … متبلور است، در واقع تمامی ساحات زندگی. بنابراین روح حاکم در برنامه‌های رسانه ملی نیز باید چنین باشد چراکه وقتی در درازمدت مخاطب رسانه با برنامه‌های فاخر در قالب‌های متنوع از جمله برنامه‌های ترکیبی، گفت‌وگومحور، نمایش، مستند و… مواجه شود به تدریج سبک زندگی اسلامی به ساحات مختلف زندگی اش وارد می‌شود آن هم از گذرگاه پیام‌های مخاطب محور از برنامه‌های رسانه ملی.

وی ادامه داد: معتقدم رسانه ملی با توجه به رقبای سرسخت داخلی و خارجی و از سوی دیگر فضای مجازی رهاشده‌ای که در دسترس همه افراد در همه گروه‌های سنی است باید طرحی نو در اندازد و بر اساس آن طرح در ساختارهای متنوع و جهت دار متناسب با علم روز اقدام به ترویج سبک زندگی اسلامی کند؛ واقعیت آن است که سبک زندگی اسلامی سال‌های سال است که به واسطه حضور فضای مجازی رها شده، به شدت تغییر کرده است. دل ما برای سبک زندگی اسلامی تنگ می‌شود و با حسرت به گذشته نگاه می‌کنیم اما این فقط یک حسرت است که از آن می‌گذریم و به فکر اصلاح و بازگشت به آن اصول نیستیم، این بازگشت در گرو آن است که رسانه ملی به لحاظ نگرشی، محتوایی و ظاهری خود را قوی‌تر و کارآمدتر کند تا بتواند در برابر رقبای خود قد علم کند؛ البته تحقق این مهم سخت است اما می‌توان از همان ابزار فضای مجازی به عنوان بازویی قدرتمند بهره جست همچنین می‌توان استفاده از پلتفرم‌های جدید را نیز در دستور کار قرار داد.

کد خبر 5173537

منبع: مهر

کلیدواژه: سبک زندگی اسلامی برنامه تلویزیونی دین اسلام صدا و سیما دانشگاه تهران نیمه شعبان امام زمان حضرت مهدی عج مهدویت انقلاب اسلامی ایران جمهوری اسلامی حامد کاشانی قرآن آیت الله جوادی آملی سید مهدی خاموشی جمهوری اسلامی ایران ماه رمضان ۹۹ سنگر انقلاب اسلامی عراق سبک زندگی اسلامی رسانه ملی اتاق فکر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۵۸۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقابله با فضای رسانه‌ای علیه ایران از اهداف اجلاس اتاق‌های بازرگانی مجمع همکاری آسیا

 رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان گفت: یکی از اهداف مهم و برجسته در برگزاری دومین اجلاس اتاق‌های بازرگانی مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD) در این استان مقابله با فضای رسانه‌ای ملتهب علیه ایران و اصفهان در فضای مجازی است.

مصطفی دولت یار  افزود: برگزاری موثر همراه با نظم و چینش دقیق برنامه‌ها می‌تواند این فضا را خنثی کند و به مدعوین و صاحبان مناصب تجاری و اقتصادی اثبات کند که اصفهان شهری توسعه یافته با ظرفیت‌های کم نظیر اقتصادی، خدماتی، تجاری، صنعتی و دانشگاهی است.

او گفت: هدف مهم دیگر ایجاد فرصت‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی و همچنین امکان آشنایی و تعامل بیشتر با فعالان اقتصادی کشور‌های عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا افزودبمنظور شبکه سازی در حوزه سرمایه گذاری است.

رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان افزود: اصفهان، ظرفیت‌های ناشناخته بسیار و همچنین زیرساخت‌های خوبی دارد که کمتر از آن استفاده شده است.

او گفت: با توجه به اینکه اصفهان به لحاظ تاریخی، شهر جهانی است باید تلاش شود تا در این اجلاس، ظرفیت‌های بالقوه آن به حالت بالفعل تبدیل شود.

دولت یار همچنین بر تقویت ظرفیت‌های مدیریتی در اصفهان تاکید کرد و گفت: این ظرفیت در بخش‌های علمی، دانشگاهی، تجاری، صنعتی و سایر حوزه‌ها باید مورد تاکید و تقویت قرار گیرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان نیز گفت: برگزاری این اجلاس، فضای اقتصادی، تجاری و بین‌المللی این شهر را متحول خواهد کرد.

امیر کشانی با اشاره به اینکه نخستین اجلاس مجازی در سال ۲۰۲۱ در کشور ترکیه برگزار شد گفت: مجمع ﮔﻔﺘﮕﻮی ﻫﻤﮑﺎری آﺳﯿﺎ ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﮔﻔﺘﮕﻮ ﺷﮑﻞ ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﺳﻌﯽ دارد ﺗﺎ ﻓﺎرغ از ﻣﺒﺎﺣﺜﺎت و ﻣﺸﺎﺟﺮات ﺳﯿﺎﺳﯽ، راﻫﻬﺎی ﺟﺪﯾﺪی را ﺑﺮای اﯾﺠﺎد ﻫﻤﮑﺎری ﺑﺎ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺑﺮ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺗﻮﺳﻌﻪای و اﻗﺘﺼﺎدی، ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و ﺗﻘﻮﯾﺖ ﮐﻨﺪ.

به گفته وی، اتاق‌های بازرگانی با برگزاری دوره‌های آموزشی تجاری برای فعالان اقتصادی و برقراری رابطه بین صنعت و دانشگاه در برقراری ارتباطات تجاری داخلی و خارجی بسیار تاثیرگذار هستند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان افزود: در این اجلاس نمایندگان اتاق‌های بازرگانی ۳۳ کشور عضو مجمع گفتگوی آسیا حضور خواهند داشت و سعی بر آن است که میز‌های مشترک بین شهر‌های آسیایی دایر شود.

وی یادآور شد: در این اجلاس بدنبال آن هستیم که اصفهان را به عنوان یک شهر مهم آسیایی معرفی کنیم تا شاد اتفاقات مطلوب و پایدار پس از برگزاری این رویداد در اصفهان باشیم.

کشانی موضوعات این اجلاس را در قالب پنج دسته شامل «کشاورزی و امنیت غذایی»، «سرمایه گذاری»، «فناوری و دانش بنیان»، «گردشگری» و «توسعه پایدار» عنوان کرد و گفت: نمی‌توان گفت که برگزاری این اجلاس ۲ روزه همه مشکلات ما را رفع خواهد کرد، اما می‌تواند تأثیر گذار باشد.

دومین اجلاس روسای اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا در تاریخ ۱۰ و ۱۱ اردیبهشت ماه به میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار می‌شود.

مجمع گفتگوی همکاری آسیا Asia cooperation dialogue با هدف ارتقای همکاری و همگرایی منطقه‌ای بین دولت‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای آسیا در ژوئن ۲۰۰۲ در چاآم تایلند تأسیس شد و هم اینک ۳۵ کشور در آن عضویت دارند.

کشور‌های بحرین، بنگلادش، بروئنی دارالسلام، کامبوج، چین، هند، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، لائوس، مالزی، میانمار، پاکستان، فیلیپین، قطر، سنگاپور، تایلند، ویتنام، قزاقستان، کویت، عمان، سیریلانکا، بوتان، مغولستان، امارات، روسیه، عربستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، افغانستان، ترکیه، نپال و فلسطین عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD هستند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • امیردریادار ایرانی: ایران برای حضور دائمی در قطب جنوب آمادگی دارد/ حرف اول را در جهان می‌زنیم + فیلم
  • امیردریادار ایرانی : آمادگی کامل ایران برای حضور دائمی در قطب جنوب/ حرف اول را در جهان می‌زنیم + فیلم
  • نقش اصلی رسانه‌ها اعتمادسازی، ترویج امید و افزایش رضایت‌مندی مردم است
  • جنگ رسانه‌ای نیازمند استراتژی است
  • کرمانشاه یکی از استان‌های پرافتخار کشور است
  • دومین اجلاسیه ۴ هزار شهید گلستان برگزار می‌شود
  • مقابله با فضای رسانه‌ای علیه ایران از اهداف اجلاس اتاق‌های بازرگانی مجمع همکاری آسیا
  • دکتر جبلی: پرچم تحول در رسانه ملی مبتنی بر شعار هویت و عدالت است
  • طنز نقشی حیاتی در ترویج دموکراسی و عدالت اجتماعی دارد
  • جبلی: پرچم تحول در رسانه ملی مبتنی بر شعار هویت و عدالت است