Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-04@21:22:59 GMT

گردش نگاه‌ها به سمت سهام کوچک

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۵۸۱۱۶

گردش نگاه‌ها به سمت سهام کوچک

بورس پس از پشت سر گذاشتن یک سال با رشد ۱۵۵ درصدی شاخص کل، خلاف سنت ۶سال اخیر، اولین هفته کاری سال جدید را با افت به پایان رساند و بیش از یک درصد از آخرین رقم ثبت شده در سال ۹۹ عقب نشست.

به گزارش سرویس بورس مشرق، در اولین هفته کاری سال جدید، با وجود عقب‌نشینی تقاضا در گروه‌های بزرگ کامودیتی‌محور، کوچک‌ترها شرایط به نسبت مناسب‌تری را تجربه کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو در میان صنایع ۳۸گانه بورسی، ۲۴ گروه شاهد رشد میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود بودند و در مقابل شاخص صنعت ۱۴ گروه منفی بود از گروه تک سهم خرده‌فروشی که بگذریم، گروه‌های بزرگ کالایی در هفته گذشته بیشترین تاثیر منفی را بر نماگر اصلی بازار گذاشتند و منجر به افت بیش از یک درصدی آن شدند.

بیشتر بخوانید:

سنت‌شکنی بورس در نوروز ۱۴۰۰ +جدول

تردید بزرگان در نوسان بازار جهانی

در دو هفته اخیر که هم‌زمان با تعطیلات رسمی نوروز بود، بازار جهانی پرتلاطم ظاهر شد. از افزایش آمار مربوط به شیوع کرونا در اروپا گرفته تا اتفاقات رخ داده در کانال سوئز همگی سبب شد تا نرخ‌ نفت و فلزات در بازار جهانی دستخوش فراز و فرودهای چندباره شود. روز سه‌شنبه ۳ فروردین ماه بود که خبر رسید کشتی بزرگ باربری «اور گرین» کانال سوئز را مسدود کرده است. این کشتی ۴۰۰ متری هنگام دور زدن در کانال به گل نشست و سبب مسدود شدن این مسیر مهم آبی شد تا ترافیکی در کانال سوئز ایجاد شود.

کانالی به طول ۱۹۳ کیلومتر که کشتی‌ها به طور دائم در حال حمل کالاها در آن هستند و شاهراه انتقال سوخت و کالا از خاورمیانه به اروپا است. به طوری که روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت و ۸ درصد گاز جهان از طریق آن صادر می‌شود. به طور کل می‌توان گفت ۱۲ درصد تجارت جهانی از این کانال عبور می‌کند. حال با مسدود شدن این کانال ۶۴ کشتی که از شمال به جنوب در حرکت بودند و ۴۲ کشتی که در مسیر جنوب به شمال بودند عملکردشان مختل شده و در انتظارند. از این رو بسته شدن کانال سوئز در ابتدا منجر به پرواز قیمتی کامودیتی‌ها به ویژه نفت شد، اما در ادامه با افزایش آمار مبتلایان به کووید-۱۹ در اروپا و آمریکا سبب تردید معامله‌گران کالایی شد تا در مجموع هفته‌ای پرنوسان را در بازار جهانی شاهد باشیم.

شاید همین عامل بود که موجب تردید سهامداران نمادهای‌ کالایی شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در هفته‌ای که گذشت گروه فلزات اساسی بیشترین افت هفتگی به میزان ۲/ ۳ درصد را میان صنایع کامودیتی‌محور بورس تهران ثبت کرد. پس از آن پتروپالایشی‌ها بودند که در قعر جدول بازدهی بورس تهران در هفته منتهی به ۱۱ فروردین ماه نشستند. از این رو گروه فرآورده‌های نفتی در مجموع اولین هفته کار سال جدید با کاهش ۸/ ۲ درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود مواجه شد. پتروشیمی‌ها نیز در هفته مورد بررسی افت ۷/ ۲ درصدی را تجربه کردند. معدنی‌ها نیز از ریزش قیمتی در امان نماندند و در هفته‌ای که گذشت با کاهش ۸/ ۱ درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود مواجه شدند.

اقبال به کوچک‌ترهای بورس

همان‌طور که وضعیت نماگر هم‌وزن بورس در هفته منتهی به ۱۱ فروردین‌ماه نشان می‌دهد، سهام گروه‌های با ارزش بازار پایین‌تر در هفته‌ای که گذشت شرایط مطلوب‌تری را تجربه کردند. در این میان بیشترین رشد قیمتی از آن گروه منسوجات با تک نماد «نمرینو» شد. این سهم در اولین هفته کاری سال جدید رشد ۱۱ درصدی را ثبت کرد. پس از آن نیز گروه فنی و مهندسی با دو نماد «رتکو» و «رمپنا» شاهد صعود ۸/ ۷ درصدی قیمت‌ها بود. صنعت دستگاه‌های برقی، استخراج نفت و گاز، محصولات فلزی و سایر معادن از دیگر صنایع مثبت بورس در هفته مورد بررسی هستند که رشد بین ۷/ ۳ ‌تا ۳/ ۷ درصدی را ثبت کردند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا بورس بازار بورس شاخص بورس بورس تهران فرابورس اخبار بورس سازمان بورس و اوراق بهادار بازار بازار سرمایه بازار سهام سهام سرمایه گذاری بازار جهانی کانال سوئز اولین هفته سال جدید هفته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۵۸۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین جزئیات از زمان رونمایی صندوق پوشش ریسک بازار سرمایه اعلام شد + فیلم

محمود گودرزی مدیرعامل بورس تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با صندوق پوشش ریسک گفت: تمام کار‌های آن انجام شده و منتظر مجوز نهایی سازمان بورس هستیم تا به امید خدا مراسم رونمایی از صندوق پوشش ریسک را داشته باشیم.

او در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان برای رونمایی از این صندوق زمان دقیقی را اعلام کرد؟ گفت: تعیین کننده این موضوع سازمان بورس است.

گودرزی در رابطه با اهمیت صندوق پوشش ریسک هم اظهار کرد: مهم‌ترین فاکتور صندوق پوشش را باید این گونه مطرح کرد که کسانی که علاقمند هستند در بازار‌های نوین معامله کنند ولی دانش کافی ندارند و همچنین حاضر هستند سطح ریسک بالایی را تحمل کنند، می‌توانند با سرمایه گذاری در این نوع صندوق‌ها در بازار‌های مشتقه بدون این که بخواهند دانش خیلی تخصصی داشته باشند فعال شوند.

او افزود: صندوق‌های پوشش ریسک کمک می‌کنند به شکل غیر مستقیم مردم از بازار‌های مشتقه استفاده کنند و از دانش و تجربه متخصصان بازار سرمایه برای کسب بازده متناسب با ریسک خود بهره ببرند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • فرآیند تولید شلنگ آب در یک کارگاه کوچک پاکستانی (فیلم)
  • پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص
  • نرخ‌گذاری دلار کانال‌های تلگرامی در روز تعطیل/ خرید و فروشی نیست
  • کنایه روحانی به رئیسی: گفتند اینها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم
  • سرمایه‌گذاران این بازار بیشترین زیان را دیدند/ دلار به کانال ۵۰ هزار تومان باز می‌گردد؟
  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • آخرین جزئیات از زمان رونمایی صندوق پوشش ریسک بازار سرمایه اعلام شد + فیلم