Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا؛ شماری از رسانه های منطقه از جمله در عراق طی روزهای اخیر ضمن بازتاب دادن امضای سند همکاری ایران و چین با برگزاری میزگرد یا ارایه تحلیل های متفاوت به بررسی ابعاد مختلف موضوع پرداختند. 

گزارش خبرنگار ایرنا از بغداد حاکیست این موضوع در شبکه های اجتماعی عراق هم بازتاب گسترده یافت. 

در همین پیوند تلویزیون العربی قطر در گفتگویی با یک کارشناس از توافق ایران و چین به عنوان موضوعی که آمریکا آن را با نگرانی دنبال می کند، یاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 مروان که این شبکه از او به عنوان مدیر بخش تحلیل سیاسی در مرکز عربی - سیاسی دوحه یاد کرد ، گفت که برنامه همکاری ایران با چین به عنوان قدرت دوم اقتصادی جهان نه تنها موقعیت پکن را در دنیا قوی خواهد کرد بلکه قدرت چانه زنی ایران در مقابل آمریکا را هم افزایش می دهد.  

از نگاه این تحلیلگر سیاسی امروزه تجارت جهانی متحول شده و دست کم ۵۰ درصد آن در آسیا به عنوان اقتصاد نوظهور متمرکز است و همین عامل باعث شده کشورهای دیگر خلیج فارس همچون عربستان، امارات و کویت نیز قراردادهای مختلف همکاری اقتصادی با پکن داشته باشند.

وی با بیان اینکه تفاهم ایران با چین چالشی برای دولت بایدن خواهد بود؛ تصریح کرد: ایران استفاده زیادی از تفاهم همکاری با چین خواهد برد و آمریکا از آن خوشحال نخواهد بود بنابراین موضوع را با نگرانی جدی دنبال می کند.

مجری شبکه العربی قطر اظهار داشت ؛ تفاهم ایران با چین هر آنچه را که آمریکا بافته بود (بر علیه ایران) پنبه کرد؛ تحریم ها شکست خواهد خورد و ایران اقتصاد خود را خواهد ساخت. 

تلویزیون العهد عراق هم در گزارشی چند روز پس از امضای سند همکاری ایران و چین در گزارشی به "پشت کردن عراق به چین بعنوان قدرت اقتصادی" اشاره و اعلام کرد که بغداد به جای همکاری با این کشور شرقی، به اتخاذ تصمیماتی در راستای "حرکت به سمت بدبختی" روی آورده است.
این شبکه تلویزیونی همچنین سخنان برخی ناظران عراقی را برجسته کرد که به سیاست متفاوت دولت های ایران و عراق در یارگیری منطقه‌ای اشاره دارند و می گویند ایران به یک قدرت اقتصادی بزرگ دنیا همچون چین روی آورده اما برنامه ریزی عراق بر همکاری با کشورهای ضعیفی مانند مصر و اردن و حتی عربستان متمرکز است.

علاوه بر رسانه های عربی؛ برخی از روزنامه نگاران، سیاسیون و فعالان عراقی نیز به سند همکاری ایران و چین پرداخته و از آن بعنوان تحولی در منطقه یاد کردند. 

در همین ارتباط مازن الزیدی نویسنده، روزنامه نگار و فعال رسانه‌ای عراق خطاب به مسوولان کشورش نوشت: وقتی که بایدن رییس جمهور ایالات متحده آمریکا اعلام می کند که از دو سال قبل نسبت به امضای توافق نامه بین ایران و چین نگران بوده است، وقتی که اسرائیل و همپیمانان آن از امضای این توافق نامه دچار آشفتگی می شوند، شما باید به این فکر کنید که چه چیزی باعث شد تا شرایط اکتبر ۲۰۱۹ (شروع تظاهرات اعتراضی در بغداد) برای عراق رقم بخورد و در حالی که تنها چند روز از بازگشت هیات عراقی از چین گذشته بود.

اشاره مازن الزیدی به مذاکره عراق با چین است که با فشار برخی کشورهای غربی برای مدتی بغداد مجبور به عقب نشینی از آن شد اما به تازگی نخست وزیر عراق علاقه خود را به تقویت ارتباط اقتصادی با پکن نشان داده است.

از نگاه این روزنامه نگار عراقی آشوب های عراق هم با تحریک رسانه های غربی و بلافاصله پس از گفتگوی اقتصادی بغداد - پکن شروع شد تا دولت عراق را فلج کرده و عقب بنشاند. 

علی الدلفی استاد دانشگاه بغداد در صفحه شخصی خود از عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشین عراق نقل قول کرده است؛ ایالات متحده آمریکا به من (عبدالمهدی) پیشنهاد کرد که توافق نامه امضا شده با چین، توافق بندر بزرگ فاو و توافق امضا شده با شرکت زیمنس آلمان را لغو کنم تا با اشاره و هدایت آمریکا تظاهرات اعتراضی در مدت زمان ۲۴ ساعت پایان یابد اما ترجیح دادم  استعفا بدهم نه اینکه به کشورم خیانت کنم .

عماد المسافر پژوهشگر مسائل سیاسی عراق نیز در صفحه توییتر خود نوشت که مصطفی الکاظمی (نخست وزیر عراق) پیشتر توافق نامه چین و عراق را تکذیب کرده و آن به عنوان یادداشت تفاهمی که به سطح توافق نامه نرسیده توصیف کرده بود اما اکنون او خواستار اجرای شدن این توافق نامه شده است.

همچنین ایاد جمال الدین سیاستمدار عراقی تفاهم ایران و چین را در صفحه توییتر شخصی خود اینطور تحلیل کرد: "توافق نامه راهبردی بین چین و ایران، شروعی برای سه رخداد است: ۱.آغاز ظهور چین به عنوان یک ابرقدرت در جهان ۲. آغاز ظهور ایران به عنوان بزرگ ترین قدرت منطقه خاورمیانه ۳. آغاز پایان حضور آمریکا در خاورمیانه و سراسر آسیا. این همان انتقام راهبردی ایران بعد از ترور شهید سلیمانی است".

شمار دیگری از رسانه های عربی اعم از موافق یا مخالف سیاست های جمهوری اسلامی هم با بیان مسائل مشابه موضوع تفاهم نامه ایران و چین را فرصتی برای تهران عنوان کردند. 

موضوع تفاهم ایران با چین در شبکه های اجتماعی عراق هم از این جهت بازتاب گسترده داشت که به دولت مصطفی الکاظمی توصیه شده بجای کشورهای ضعیف، با چین وارد همکاری اقتصادی شود چنانکه ایران ، این کشور قدرتمند آسیای جنوب شرقی را انتخاب کرد.    

برچسب‌ها جمهوری اسلامی ایران توییتر ایرنا چین ایالات متحده آمریکا خاورمیانه عراق ایران مصطفی الکاظمی اردن پکن بغداد اسرائیل دولت آمریکا کویت مصر خلیج فارس عادل عبدالمهدی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران توییتر ایرنا جمهوری اسلامی ایران توییتر ایرنا چین ایالات متحده آمریکا خاورمیانه عراق ایران مصطفی الکاظمی اردن پکن بغداد اسرائیل دولت آمریکا کویت مصر خلیج فارس عادل عبدالمهدی اخبار کنکور ایران با چین تفاهم ایران ایران و چین توافق نامه سند همکاری عراق هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۵۸۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد

«دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نشستی خصوصی، دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهوری این کشور را با نیروی پلیس مخفی آلمان نازی (گشتاپو) مقایسه کرد.

به گزارش مشرق، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، در یک نشست خصوصی و پشت درهای بسته در اقاماتگاه خود در فلوریدا، دولت جو بایدن را با نیروی پلیس مخفی آلمان نازی (گشتاپو) مقایسه کرد.

وی این مقایسه را در میانه اظهاراتش در خصوص پرونده های حقوقی علیه خود مطرح کرد و ضمن حمله به دادستان های این پرونده‌ها گفت: «این افراد یک دولت گشتاپو را اداره می کنند و این تنها چیزی است که آنها دارند. این تنها راهی است که آنها از نظر خود پیروز می شوند».

ترامپ سپس با بیان اینکه بایدن بدترین رئیس‌جمهوری تاریخ کشورمان است، افزود: «زمانی که متهم شدم، گفتم خوب، حالا زمان مبارزه است. او [بایدن] به شدت ناتوان و متقلب است. مقادیر زیادی پول از چین، روسیه، اوکراین و بسیاری از کشورهای دیگر گرفته است. او یک کلاهبردار است.»

وی همچنین جک اسمیت بازرس ویژه‌ای که دو پرونده فدرال علیه ترامپ را در دست دارد، «قاتل شرور» و «دیوانه» خواند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • پولیتیکو: آمریکا ارسال محموله‌های بمب به اسرائیل را معلق کرد
  • ژاپن اظهارات بایدن درباره مهاجرهراسی را تاسف آور خواند
  • بارزانی: با جدیت تمام، اجرای کامل توافق‌نامه امنیتی با تهران را دنبال خواهیم کرد
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • سرکوب در دانشگاه، مذاکره در قاهره
  • اسرائیل جرأت نکرد تصاویر آثار حمله ایران را به دنیا نشان دهد | این رژیم بمب اتم هم بخواهد...| بلینکن درباره ارتش اسرائیل به نخست وزیر عراق چه گفت؟
  • رویکرد ایدئولوژیک دولت رییسی، ریشه ادامه چالش‌های اقتصادی
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست