Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@09:19:40 GMT

یادداشت اقتصادی| موانع مهم دولتی در سازواره تولید

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۵۸۷۸۴

یادداشت اقتصادی| موانع مهم دولتی در سازواره تولید

تولیدکنندگان امروز، میراث‌داران شرایط دشوار و بغرنجی هستند که در فرایند تولید تا مصرف کالا و خدمات همچنان بر دوش‌شان سنگینی می‌کند. - اخبار اقتصادی -

خبرگزاری تسنیم، کشور ما در همه ادوار تاریخ با موانع بسیاری بر سر راه تولید روبرو بوده است. از کمبود منابع آبی و سیستم‌های ناکارآمد خلق و انباشت ثروت در بیش از ده قرن پیش تا ساختارهای مستهلک و پرپیچ و خم اداری و بروکراتیک در روزگار حاضر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع تولیدکنندگان امروز، میراث‌داران شرایط دشوار و بغرنجی هستند که در فرایند تولید تا مصرف کالا و خدمات همچنان بر دوش‌شان سنگینی می‌کند.

پیش از هر چیز باید تولید را مجموعه‌ای از فرایندهای فراوری کالا و خدمات تا عرضه به مصرف‌کننده در نظر گرفت. به بیان دیگر چرخه عرضه کالا و بازاریابی نیز بخش مهمی از سازواره تولید را شکل می‌‍دهد.

با این مقدمه مانع‌زدایی از سازواره تولید شامل برداشتن دشواری‌ها و سرعت‌گیرهای موجود بر سر راه تولیدکنندگان، عرضه‌کنندگان و بازاریابان است.

بسیاری از فعالان صنفی در حوزه‌های مختلف اقتصادی کشور در طول دو دهه گذشته، کمابیش، برخی موانع موجود بر سر راه تولید را تبیین کرده‌اند. مهمترین این موانع، عمدتا به مداخله بی‌برنامه دولت در سازکارهای اقتصادی کشور مربوط است.

دولت‌ها همواره با هدف‌های گوناگون تلاش کرده‌اند تا مناسبات اقتصادی کشور را مدیریت کنند. اگرچه اهداف عالیه دولت‌ها معمولا خیرخواهانه است اما اجرای ناقص، نادرست و در برخی موارد سهم‌خواهی دولت‌ها در اجرای برخی قواعد، هزینه‌های بسیاری را بر دوش سازمان تولید کشور وارد کرده است. به طور کلی دو مولفه بسیار مهم وجود دارد که می‌توان بسباری از موانع تولید را در آنها خلاصه کرد و توضیح داد. مولفه‌هایی که با توجه به نامگذاری سال جاری، امید است با اهتمام دولت کنونی و همچنین دولت آینده از سر راه تولیدکنندگان و فعالان عرصه تولید در کشور برداشته شود.

پیش از اشاره به این دو مولفه، باید تاکید کنم که متاسفانه پیچ‌ و خم‌های متعدد بر سر راه تولید در کشور ما باعث شده تا هرگونه اقدام به راه‌اندازی یک واحد کوچک تولیدی هم برای نسل جوان کشور تبدیل به یک هفت‌خوان شود. متاسفانه گذر از این هفت‌خوان‌ها هم نیازمند آشنایی به رویه‌های عجیب و غریبی است که هرچند رسمیتی ندارد و اصولا در برخی موارد هم غیرقانونی است اما همچنان در ساخت و بافت مدیریت میانی کشور وجود دارد. اما با گذر از این هفت خوان نیز همچنان در لای چرخ تولید، چوب‌های بسیاری وجود دارد.

الف: مقررات دست و پاگیر: بسیاری از مقررات اداری و سازمانی که در حوزه مدیریت کشور وجود دارد، راهبردی نیست. در واقع نگاه قانونگذاران به بخش خصوصی عمدتا همراه با نوعی بی‌اعتمادی است. این موضوع نیازمند اصلاحات فرهنگی در دستگاه‌های تقنینی و مدیریتی است اما نکته مهم دیگری که در همین رابطه وجود دارد، بازدارندگی قوانین و رویه‌های اجرایی است. به بیان دیگر، وجه غالب روح قوانین و مقررات حوزه تولید، بازدارندگی است. این در حالی است که اقتصاد بالنده، محصول نگاه انگیزه‌بخش، مثبت‌نگر و آینده‌بین است. افزون بر این دشوارنویسی قوانین، تبصره‌های متعدد و موازی‌کاری در رویه‌های قانونی از مهمترین معضل‌ها و موانع موجود است.

ب: ناکارآمدی اجرا: دستگاه‌‌های اجرایی در سطوح میانی مدیریتی معمولا در اجرای قوانین و مقررات کارآمدی کافی ندارند. اجتهاد شخصی در درک و تبیین روح قوانین، اجرای سلیقه‌ای مقررات و ناتوانی در فهم مناسبات تخصصی حوزه‌های مختلف اقتصاد، مدت‌هاست که یکی از جدی‌ترین موانع رونق اقتصاد به وِیژه تولید شده است. این موضوع هزینه‌های مالی و روانی تولید (که عمدتا با اصطلاح هزینه مبادله شناخته می‌شود) را در ایران بسیار بالا برده است. اصطکاک فزاینده میان دولت و بخش خصوصی (یا به بیان دقیق‌تر اصطکاک میان فعالان و سازمان‌های مدیریتی) بسیار انرژی‌بر و زمان‌بر است.

برطرف کردن این موانع نیازمند درک فوریت آنها است. خوشبختانه امسال با تاکید مقام معظم رهبری زمینه بسیار مناسبی فراهم شده تا یک بار برای همیشه موانع را از پای تولید و تولیدکننده برداریم. امیدواریم دولت در این چند ماه باقی مانده از عمرش، همچون دولت‌های تازه نفس برای رفع موانع تولید کمر همت ببندد.

* علیرضا ربیعی‌راد

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بر سر راه تولید دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۵۸۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۱۰۵۰ بسته شکر بسته‌بندی غیراستاندارد

محمد محمدنژاد معاون ارزیابی و انطباق اداره کل استاندارد استان کرمانشاه گفت : طی بازرسی کارشناسان این اداره کل از واحد تولیدی در استان کرمانشاه ۱۰۵۰ بسته شکر بسته‌بندی غیراستاندارد به دلیل عدم رعایت الزامات استاندارد کشف و توقیف شد.

وی ضمن تأکید بر نظارت جدی و بازرسی‌های مداوم کارشناسان استاندارد کرمانشاه از کلیه مراکز تولید، عرضه و فروش کالا افزود: در راستای اهداف سازمانی خویش کارشناسان این اداره کل تمام سعی و تلاش خود را برای انجام بهینه مسئولیت‌های محوله به کار بسته و همواره نظارت دقیق خود را بر تولید و عرضه کالا‌های مشمول مقررات استاندارد اجباری انجام می‌دهد.

معاونت ارزیابی و انطباق اداره کل استاندارد استان کرمانشاه ضمن تصریح اینکه دریافت پروانه کاربرد علامت استاندارد و درج کد ده‌رقمی در زیر نشان ملی استاندارد، برای تولید فرآورده‌های مشمول مقررات استاندارد، اجباری است، گفت: چنانچه واحد‌های تولیدی محصولات بدون کیفیت و فاقد استاندارد‌های لازم تولید کنند بنا بر مقررات مصرحه در قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، با برخورد قضایی اعم از جریمه نقدی و حبس مواجه می‌شوند.

محمد نژاد ضمن تأکید بر لزوم استانداردسازی واحد‌های تولیدی مشمول مقررات استاندارد خاطرنشان کرد: شهروندان برای آگاهی از اصالت و اعتبار پروانه کاربرد نشان استاندارد، کد ده‌رقمی درج‌شده زیر نشان استاندارد را به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال نمایند و در صورت مشاهده محصولات فاقد نشان استاندارد یا فاقد کد ده‌رقمی درج‌شده زیر نشان استاندارد، موضوع را به اداره کل استاندارد اعلام نمایند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • اغلب تخلفات در بین کارمندان ناشی از جهل به قوانین است
  • کشف ۱۰۵۰ بسته شکر بسته‌بندی غیراستاندارد
  • هزینه فایده سفر رئیس جمهور به پاکستان
  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند
  • قوانین و مقررات در کشور جلوتر از مصادیق مالکیت فکری است
  • مردمی کردن اقتصاد چگونه محقق می‌شود؟
  • ۱۶ میلیارد یورو تعهد ارزی ایفا نشده در کدام سیاه چاله اقتصادی مخفی بود؟
  • مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرا خیر
  • مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرای خیر
  • حقوق کارگران ۵۷ درصد بیشتر شده است