Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@19:06:38 GMT

مکانی ایمن برای زندگی در کهکشان راه شیری کشف شد

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۵۹۱۹۴

مکانی ایمن برای زندگی در کهکشان راه شیری کشف شد

اگر زندگی در سطح سیاره دیگری امکان‌پذیر باشد، ممکن است بهترین مکان این سیاره نزدیک وسط کهکشان راه شیری باشد؛ فقط کافی است سیاهچاله بزرگ را هنگام رسیدن به آنجا نادیده بگیریم.

اگرچه ممکن است شگفت‌انگیز باشد اما زمین نیز در مکان ایده‌آل زندگی در کهکشان راه شیری قرار نگرفته است. نتایج تحقیقات جدید نشان داده است که بهترین شانس برای  زندگی در یک سیاره یا ماه شناور در اطراف مرکز کهکشان است که کمترین ابرنواخترها، انفجارهای اشعه گاما و دیگر هیولاهای فضایی طی ۱۱ میلیارد سال گذشته را داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چون زمین در لبه قرار داشته است، احتمالا یک انفجار خاص اشعه گاما باعث بدترین انقراض دسته‌جمعی در آن شده است.

زمین در واقع در لبه منطقه قرار دارد و حدود ۲۶هزار سال نوری از هسته کهکشانی فاصله دارد و سیاهچاله مذکور در کمین آن است. مرزهای زمین در هنگام ظهور کهکشان امن‌تر بود اما بعدها اوضاع تغییر کرد.

محقق این تحقیق، ستاره‌شناس ریکاردو اسپینلی اظهار کرد: «ما سکونتگاه راه شیری (MW) را در طول تاریخ کیهانی خود در برابر رویدادهای اخترفیزیکی مخرب ناپایدار بالقوه، با هدف شناسایی امن‌ترین مکان‌ها و دوره‌های تاریخی طولانی‌مدت ارزیابی می‌کنیم.»

اشکال حیات فرازمینی احتمالا بیشترین شانس زنده ماندن را در اقیانوس‌های زیر سطحی سیارات منجمد دارند که در لایه‌های تقریبا غیر قابل نفوذ سنگ و یخ پوشانده شده‌اند. هر چیزی می‌تواند به چنین سیاره‌ای برخورد کند بدون اینکه موجوداتی که در اعماق این سیاره زندگی می‌کنند حتی این برخورد را احساس کنند و ممکن است این علت نادر بودن سیاره‌ای مانند زمین باشد، حال سیاره فرضی دیگر، در معرض پدیده‌های فضایی را تصور کنید؛ ما در حال حاضر در میان آن قرار داریم. سیاره ما در معرض تابش‌های مرگبار، انفجار اشعه گاما، انجماد ابرهای مولکولی و خطر دنباله‌دارها و سیارک‌ها قرار دارد. زندگی روی زمین تقریبا چندین بار نابود شده است که البته در مقایسه با مریخ هیچ چیز نیست.

اگر موجودات زنده برای مدتی در سیارات مشابه آنچه گفته شد، قرار بگیرند همان خطراتی که کره زمین نمی‌تواند از آن‌ها فرار کند، در آنجا نیز وجود خواهد داشت. اگر ستاره‌ای به ابرنواختر تبدیل شود، بهترین موارد از بین می‌رود و هر چرخش سیاره‌ای بی‌حاصل خواهد بود. اسپینلی و گروه وی برای یافتن چنین الگویی، نحوه تشکیل و تکامل ستاره‌های کهکشان راه شیری را کشف کردند تا بفهمند میلیاردها سال پیش در کدام مناطق بمباران تشعشع اتفاق افتاده است. از درونی‌ترین قسمت‌های کهکشان تا حدود ۳۳هزار سال نوری خارج از آن، شکل‌گیری ستاره (و تمام پلاسما و تلاطم‌های ناشی از آن) برای حیات طولانی مدت هر چیزی بسیار زیاد است.

شاید اگر ویژگی‌های سوسک‌ها را داشته باشیم، فرصتی برای زندگی بیابیم. سوسک‌ها می‌تواند به طور بالقوه در برابر میزان تابش تشعشعات زنده بمانند و هر چیز دیگری غیر از آن‌ها محکوم به فنا هستند.

اسپینلی گفت: «کشنده بودن رویدادهای اخترفیزیکی گذرا به انرژی آزاد شده به‌عنوان تابش پرانرژی و میزان وقوع آن‌ها در کهکشان بستگی دارد. رویدادهای قدرتمندتر می‌توانند برای یک سیاره در فواصل بزرگ‌تر کشنده باشند. همچنین میزان بالای رویدادها می‌تواند توانایی سیاره را برای بازیابی از اثرات زیست‌محیطی کاهش دهند.»

این گروه پس از اندازه‌گیری میزان مرگبار بودن انواع مختلف پدیده‌های فضایی دریافتند که انفجارهای طولانی مدت اشعه گاما (LGRB) خطرناک‌ترین رویدادها برای سیارات یا قمرهایی هستند که سعی در ادامه حیات دارند. میزان انرژی آزاد شده آن‌ها می‌تواند کل یک سیاره را از بین ببرد. در میانه کهکشان راه شیری، بدترین دشمنان زندگی، انفجارهای پرتوی گاما و ابرنواخترهای کوتاه‌مدت هستند و بعید به نظر می‌رسد موجودی بتواند آن را تحمل کند. البته کره زمین در معرض خطر کمتر آن‌ها قرار گرفته است و به‌تازگی نیز اعلام شد، سیارک آپوفیس (Apophis)، بزرگ‌ترین تهدیدکننده زمین، دیگر رسما تهدیدی محسوب نمی‌شود، بنابراین ما می‌توانیم نفس راحتی بکشیم.

نتایج این تحقیق در نشریه Astronomy & Astrophysics منتشرشده است./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: کهکشان راه شیری اشعه گاما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۵۹۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شعار بانک در سال جاری، توجه به سرمایه انسانی به عنوان هسته‌ اصلی توسعه بانک است

بهزاد شیری مدیر عامل بانک با بیان اینکه در سال جهش تولید با مشارکت مردم، شعار پست بانک ایران را «سرمایه انسانی هسته اصلی توسعه بانک است» اعلام کرد وگفت: باید تمامی واحد‌ها در همه ابعاد اعم از تسهیل امور، کاربری کمتر در واحد‌های عملیاتی، توجه به معیشت و آموزش سرمایه انسانی به عنوان برنامه محوری در بانک توجه کنند تا تحول بنیادین و امیدآفرین در بانک شکل بگیرد.

به نقل از اداره کل روابط عمومی پست بانک ایران، شیری در جلسه ارزیابی عملکرد فروردین ماه برنامه پایش و پویش بانک که عصر روز دوشنبه سوم اردیبهشت سال جاری در سالن ساختمان آموزش بانک برگزار شد، با بیان اینکه صورت‌های مالی پست بانک ایران جز اولین بانک‌هایی بود که پیش نویس آن برای بررسی به حسابرس ارائه و در کدال بارگذاری شده است، تصریح کرد: مجامع عادی و فوق العاده را در پیش داریم و سعی می‌شود در ماه آتی برگزار شود.

مدیرعامل بانک با بیان اینکه اعداد و رقم در بانک بسیار مهم است، ولی از آن مهم‌تر تجزیه و تحلیل اعداد و تبدیل آن به دانش است، ادامه داد: باید اطلاعات را با کمترین اعداد تجزیه و تحلیل کنیم تا بدانیم مشکلات در کجاست و برای رفع آن‌ها اقدام کنیم.

شیری با بیان اینکه اگر همه استان‌ها از ابتدای سال به صورت متوازن با یک رقم ثابت رشد منابع داشته باشند تا پایان سال ۱۰۰ درصد هدف برنامه پایش و پویش خود را محقق می‌کنند، گفت: در این صورت ۵۵٫۵ درصد از وزن کل کارنامه استان خود را بدست آورده است و در پس زمینه آن، توجه بیشتر به معیشت همکاران قرار دارد تا پرداختی بیشتری به آنان داشته باشیم.

وی با تاکید بر حوزه مصارف بانک افزود: مقایسه فروردین امسال طی سه سال گذشته نشان می‌دهد، نسبت مطالبات بانک به بالاترین رقم متناظر خود رسیده است و باید بر اساس برنامه این نسبت مدیریت و به روال منطقی و بهینه قبلی بر گردد.

شیری روند صدور ضمانتنامه‌ها در بانک را طی دو سال گذشته افرایشی توصیف کرد و گفت: دو سال گذشته بستر زمان خوبی برای بانک بود که کار را جلو ببریم و برخی موضوعات را تسهیل کردیم و این امر به فرهنگ سازمانی و بانکی تبدیل شده و در حمایت مالی واحد‌های تولید بسیار موثر بوده است.

مدیرعامل بانک بخش ارزی را یک واحد بدون رقابت با سایر بانک‌های هم تراز دانست و تصریح کرد: وقتی یکی از شعب بانک به اندازه تمام یک بانک کشور خدمات ارزی ارائه کرده است این مسئله قابل تقدیر است. اما حوزه توزیع متوازن در استان‌ها و شعب مورد انتظار است و باید آن را مدیریت کنیم.

دیگر خبرها

  • تخصیص ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار به ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز
  • پرسپولیسی‌ها به شیری در این بازی نگاه ویژه دارند
  • تصاویر نجومی نهم اردیبهشت (۲۸ آوریل)
  • داستان جذاب زندگی یک نوجوان در «جرئت و حقیقت»
  • شعار بانک در سال جاری، توجه به سرمایه انسانی به عنوان هسته‌ اصلی توسعه بانک است
  • جیمزوب پازل شکل‌گیری کهکشان‌ها را به هم ریخت
  • ۶۹/۲ درصد مردم ایران تلویزیون تماشا می‌کنند
  • افزایش میزان فرونشست‌های زمین همزمان تشدید بارندگی‌ها
  • افتتاحیه مسابقات فوتسال جام یاریگران زندگی
  • شیری: می‌توانستیم کار را در ۹۰ دقیقه تمام کنیم