Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، جعفر روناس وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در لاهور ساعت ۹:۳۰ روز پنجشنبه ۱۴۰۰/۰۱/۱۲ در بازدید از جامعه نعیمیه از حوزه‌های علمیه مهم اهل سنت در لاهور مرکز فرهنگی پاکستان، با علامه دکتر راغب حسین نعیمی، رئیس این حوزه دیدار و درباره اهمیت تقویت وحدت اسلامی در پاکستان، برنامه‌های مشترک قرآنی در طول ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس به رایزنی پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روناس در ابتدا با توجه به رسالت تقریبی جمهوری اسلامی ایران، نشست و گفت‌وگوی بین مذاهب را گامی مهم در اتحاد دنیای اسلام عنوان کرد و خواستار تداوم و استحکام ارتباطات و تعامل بین جامعه نعیمیه و خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران شد. وی همچنین در آستانه ماه مبارک صیام با اشاره به قدمت فعالیت و تجارب گرانبهای آن حوزه در در امور قرآنی، برگزاری مسابقات مشترک قرآنی در خانه فرهنگ را پیشنهاد کرد که با استقبال خوب دکتر راغب حسین نعیمی مواجه شد.

راغب حسین نعیمی نیز در ابتدا با بیان تاریخچه تاسیس حوزه علمیه جامعه نعیمیه در لاهور گفت: جامعه نعیمیه در سال ۱۹۵۳ توسط پدربزرگم مفتی محمد حسین نعیمی تاسیس شد. نعیم الدین استاد معنوی پدربزرگم بود که نام جامعه نعیمیه نیز به دلیل خدمات‌شان و مهارت در ترویج و آموزش علوم اسلامی به ایشان منتسب شده است. مفتی محمد حسین نعیمی در سال ۱۹۴۲ یعنی قبل از استقلال پاکستان (در سال ۱۹۴۷) به لاهور مهاجرت کرد و سنگ بنای جامعه نعیمیه در سال ۱۹۵۳ به زمین گذاشته شد.

وی با بیان اینکه مرحوم دکتر مفتی محمد حسین نعیمی تا زمان حیاتش یکی از دوست داران انقلاب اسلامی ایران بود گفت: ایشان با شهید صادق گنجی مسئول خانه فرهنگ لاهور که در حمله تروریستی توسط تکفیری‌ها به شهادت رسید روابط صمیمانه و نزدیکی داشت.

دکتر راغب نعیمی افزود که پدرش از محبان انقلاب اسلامی ایران بود که در ۱۲ ژوئن ۲۰۰۹ از سوی یک عامل انتحاری و تروریستی متعلق به طالبان، پس از اقامه نماز جمعه در حجره‌اش به شهادت رسید. به گفته راغب نعیمی، پدر و پدربزرگ ایشان هر دو چندین بار برای مشاهده و تجربه انقلاب اسلامی به ایران سفر کرده بودند.

مدیر حوزه علمیه جامعه نعیمیه با بیان اینکه خود نیز تاکنون سه بار به ایران سفر کرده است گفت: در کنفرانس‌های متعددی از جمله با موضوع تقریب مذاهب اسلامی در شهرهای قم، مشهد، تهران و نیشابور شرکت کرده است.

وی با بیان اینکه گروهک طالبان محلی، داعش و بوکوحرام، گروهک‌های تروریستی و تکفیری هستند گفت: این گروهک‌ها با دیدگاه‌های افراطی و غیر انسانی خود در پی مسخ چهره نورانی اسلام در جهان هستند.

راغب نعیمی با بیان اینکه ۱۲ سال است مدیریت جامعه نعیمیه را بر عهده دارد و عضو شورای عقیدتی اسلامی، هئیت امنای دانشگاه پنجاب و کمیته رویت هلال نیز هست گفت: به دلیل اهمیت تربیت اسلامی بانوان و نقش آنها در تربیت نسل جدید، جامعه نعیمیه بخش بانوان نیز در لاهور فعالیت می‌کند.

وی درباره دروس و کلاس‌های جامعه نعیمیه اشاره کرد: علوم قرآنی از جمله حفظ و قرائت قرآن مجید و همچنین دروس مشتمل بر صرف، نحو، فقه، حدیث، اصول فقه و اصول تفسیر در این حوزه توسط استادان مختلف تدریس می‌شوند.

مدیر جامعه نعیمیه با بیان اینکه استادان این حوزه در تدریس به طلبه‌ها، به تقویت اتحاد بین المسلمین به عنوان یکی از اصول بنیادی اسلام، اهمیت ویژه‌ای می دهند خاطرنشان کرد: مدرک فارغ التحصیلان از این مدرسه، معادل با کارشناسی ارشد الهیات در دانشگاه‌های پاکستان است.

وی در ادامه سخنانش با بیان برخی از اقدامات دولت برای ثبت و کنترل فعالیت مدارس دینی گفت: دولت پاکستان برای خروج از لیست خاکستری (گروه ویژه اقدام مالی)، درپی ثبت و شفاف سازی منابع مالی مدارس دینی است که این در اجرا مشکلاتی را برای مدارس دینی، حوزه‌های علمیه و مساجد بوجود آورده است.

راغب حسین نعیمی در ادامه با بیان اینکه مدارس شیعه و سنی برخی از اقدامات و خواسته‌های دولت مرکزی و ایالتی از جمله ثبت رسمی در ارگان‌های دولتی و یکسان سازی متون درسی را پذیرفته‌اند، اضافه کرد: برخی از قوانین دولتی از جمله «قانون وقف» و قانون «اداره مدارس جدید» مغایر با سیستم مدیریت سنتی و منافع معنوی مدارس دینی (شیعه و سنی) در پاکستان است به همین دلیل اکثریت مدارس با وضع این قوانین مخالف هستند که البته گفت‌وگوها بین مدیران مدارس و نهادهای دولتی برای حل این اختلاف ها ادامه دارد.

در ادامه ملاقات و گفت‌وگو، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران با اشاره به جنایات رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی گفت: وظیفه دینی و انسانی هر مسلمانی است در دفاع از مردم مظلوم فلسطین در برابر این جنایات خاموش نباشد لذا به منظور اتحاد دنیای اسلام در در نظر است نشستی مجازی با حضور بزرگان اهل سنت و تشیع ایالت پنجاب برگزار گردد تا ضمن انزجار از سیاست‌های ددمنشانه آن رژیم مواضع اخیر برخی از کشورهای منطقه مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

وی ضمن استقبال از این نشست، با تمجید و تکریم ابتکار جمهوری اسلامی ایران و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در نامگذاری هفته وحدت و روز جهانی قدس در راستای دشمن شناسی و وحدت امت اسلام اشاره کرد: پیروان اهل سنت نیز در پاکستان در چهار دهه اخیر نه تنها در تجمع‌ها و راهپیمایی‌های روز جهانی قدس شرکت می‌کنند بلکه موضوع خطبه آخرین جمعه ماه مبارک رمضان نیز به ضرورت آزاد سازی بیت المقدس و اعلام انزجار از رژیم صهیونیستی اختصاص داده می‌شود.

مسئول خانه فرهنگ ایران در لاهور سپس ضمن بازدید از قسمت‌های مختلف جامعه نعیمه بر سر مزار شهید سرفراز نعیمی حضور یافت.

کد خبر 5179808 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: لاهور پاکستان جمهوری اسلامی ایران روز قدس ماه مبارك رمضان رایزنی فرهنگی مهدویت معرفی کتاب نوروز فلسفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محسن الویری رایزنی فرهنگی امام موسی صدر فرهنگ عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی حضرت فاطمه س دانشگاه شهید بهشتی قاسم سلیمانی جمهوری اسلامی ایران مسئول خانه فرهنگ مدارس دینی اهل سنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۵۹۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط»عراق مهیا است

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا فخاری بعد از ظهر شنبه در نشست با «محمدجمیل المیاحی» استاندار «واسط عراق» که در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران و در حاشیه افتتاحیه ششمین دوره نمایشگاه «ایران اکسپو ۱۴۰۳» برگزار شد، با اشاره به اینکه تهران به عنوان مرکز جمهوری اسلامی ایران نزدیک به ۱۰ میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده است، اظهار کرد: تهران یکی فشرده‌ترین و خاص ترین پایتخت‌های دنیا محسوب می‌شود.

استاندار تهران با بیان اینکه ۳۰ درصد از درآ مد ملی کشور بدون یافته‌های حوزه نفت و انرژی در اختیار پایتخت قرار دارد و ۵۰ درصد از شرکت‌ها ی دانش بنیان ایران در تهران مستقر هستند، گفت: در استان تهران علاوه بر خدمت رسانی به مردم ایران، میزبان اتباع نیز هستیم و نزدیک به ۵۲ درصد از مالیات کشور در تهران وصول می‌شود.

فخاری وجه تمایز استان تهران با سایر استان‌ها را به لحاظ ساختاری و نظام برنامه ریزی، فشردگی جمعیت این استان دانست و افزود: تأمین زیرساخت‌ها و رفع نیازمندی‌ها با توجه به فشردگی جمعیتی در این استان کار آسانی نیست.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده فعالیت‌های استان تهران مربوط به کارخانه‌ها و مراکز تولیدی با ظرفیت ملی است که در این استان مستقر شده اند، عنوان کرد: از صنایع «هایتک» تا خودرو سازی و موضوعات فراگیر همگی سبب شده اند که تهران به عنوان ام القرای کشور مطرح باشد.

فخاری به مقام برتر استان تهران در بخش کشاورزی و حوزه محصولات باغی اشاره کرد و گفت: استان تهران در حوزه تولید محصولات گلخانه‌ای رتبه نخست را دارد.

وی حوزه لبنیات استان تهران را شاخص دانست و افزود: موضوع مهم در تبادلات اقتصادی، شناخت کافی استان‌ها از ظرفیت‌های یکدیگر می‌باشد و در این راستا اگر ما پتانسیل‌ها و نیازمندی‌های استان «واسط» در عراق را بدانیم، بهتر می‌توانیم در این زمینه محاورات طرفین را مورد بررسی قرار داده و پروژه‌ها و برنامه‌های جدید را خلق کنیم.

استاندار تهران ضمن اعلام آمادگی پایتخت برای همکاری در حوزه تعاملات اقتصادی و رفع نیازمندی‌های استان «واسط» عراق گفت: لازم به ذکر است که استان ایلام نیز می‌تواند به عنوان یک استان واسط ظرفیت‌های لازم را میان تهران و «واسط» فراهم کند.

فخاری بر ضرورت ایجاد یک کارگروه مشترک میان استان تهران و استان «واسط» تاکید کرد و گفت: با استفاده از این کارگروه می‌توانیم موضوعات را مورد بررسی قرار داده و موقعیت‌های کاری جدید را احصا کنیم.

استاندار تهران در خصوص درخواست استاندار «واسط» مبنی بر استفاده از تجربیات و ظرفیت‌های استان تهران در خصوص موضوعات شهری «واسط» اظهار کرد: این موضوع بستگی به جغرافیا و شرایط اقلیمی دارد، چرا که «دشت استان واسط» به عنوان یک دشت وسیع با ظرفیت‌های اقلیمی خود قابل توجه بوده و ما مشابه این وضعیت را در استان ایلام و «دشت عباس» و مناطق شمال استان خوزستان داریم و مهم‌ترین موضوع منطقه تأمین آب است که در صورت مدیریت صحیح در تأمین آب، ظرفیت‌های جدیدی را در حوزه کشاورزی خواهیم داشت.

فخاری یکی از زمینه‌های ایجاد اشتغال در استان «واسط» را ایجاد کارخانه‌هایی در حوزه تولید برق اعلام و بیان کرد: تولید سلول‌های خورشیدی یکی از حوزه‌هایی است که می‌تواند ظرفیت‌های لازم را برای برق مورد نیاز تأمین کند.

استاندار تهران با تاکید بر نقش مهم کشاورزی در توسعه اقتصادی، گفت: بر اساس تجربه جهانی صنایع پایین دستی حوزه کشاورزی عنوان نقطه عطفی در حوزه تولیدات و سرمایه گذاری محسوب می‌شوند.

وی همکاری تهران و واسط را یک جریان تاریخ ساز جدید عنوان کرد و افزود: با وجود تمایل دشمنان برای اختلاف اندازی میان دو ملت ایران و عراق باید تلاش کنیم ضمن تداوم اتحاد میان دو کشور دوست و همسایه، شاهد همکاری‌های روز افزون نیز باشیم.

استاندار تهران حفظ استقلال اقتصادی عراق را مهم دانست و عنوان کرد: امیدوار هستیم که در آینده شاهد رفع ظلم آمریکایی‌ها در عراق باشیم.

کد خبر 6090261

دیگر خبرها

  • نیروهای امنیتی ما در بدترین شرایط اجازه ورود به دانشگاه‌ها را ندارند
  • دانشگاه‌های ایران اجازه ورود نیرو‌های امنیتی به دانشگاه را نمی‌دهد
  • ظرفیت های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط»عراق مهیا است
  • انعقاد پیوند خواهرخواندگی میان دو بندر مهم ایران و کوبا
  • همکاری‌ های ایران و کوبا در حوزه حمل‌ ونقل توسعه می‌یابد
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است
  • کنعانی: ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است
  • عملیات وعده صادق اقتدار جمهوری اسلامی ایران را در دنیا اثبات کرد