Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر محمد طهرانی که در وبینار ایرنا سخن می گفت، با بیان این مطلب افزود: طبعا اگر این مبادله را در داخل کشور ممنوع کنیم، جلوی این فرصت جذب سرمایه‌گذاری خارجی را گرفته ایم. پس رگولاتور می‌تواند با ضابطه‌مند کردن این جریان، فرصت ورود ارز به کشور را ایجاد کند.

وی بلاکچین را برای حل مشکل رخ داده در مبادلات تجاری ایران با دیگر کشورها نیز مفید دانست و توضیح داد: در انتقال پول‌های بین المللی، ما در دلار تحریم هستیم، نه دیگر ارزهای بین‌المللی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما چطور در این ارزها هم دچار مشکل می‌شویم؟ به واسطه تحریم‌های ثانویه، بقیه کشورها هم نگرانند که اگر پولشان از کانال دلار وارد ایران شود، مشمول تحریم‌های ثانویه شوند. در این شرایط بلاکچین این ظرفیت را ایجاد می‌کند که کشورها پیمان‌های پولی دو یا چندجانبه در این بستر ایجاد کنند. در این صورت نیاز ندارند برای تسویه حساب از دلار استفاده کنند. چند کشور همسایه می‌توانند پیمان‌هایی با هم ببندند و دارایی‌های خود را فراتر از رمزارها، از طریق شبکه بلاکچینی جابجا کنند و بدون استفاده از دلار کالاهایشان را مبادله کنند و تحریم هم هیچ ضرری به آن نمی‌تواند بزند.

در میزگرد مجازی اداره کل پژوهش ایرنا با عنوان «فرصت‌ها و چالش‌های ورود ایرانیان به حوزه رمزارز» علاوه بر دکتر محمد طهرانی عضو هیئت علمی و بنیانگذار آزمایشگاه بلاکچین دانشگاه خاتم، سپهر محمدی رئیس انجمن بلاکچین ایران نیز حضور یافت و با اشاره به فرصت‌های بی نظیربلاکچین برای جوانان کشور گفت: ما به رغم ضعف در حوزه سخت افزار، در حوزه نرم افزاری برتری جهانی داریم و جوانان خلاق کشورمان فعال و قبراق و با آخرین فناوری‌های روز در ارتباط هستند و می‌توانیم در منطقه و سطح بین المللی حرف اول را بزنیم.

خارجی‌ها به دنبال سرمایه گذاری در استارت‌آپ‌های ایرانی

محمدی گفت: در این شرایط استارت‌آپ‌های ما می‌توانند بر بستر بلاکچین، تامین مالی جمعی داشته باشند و ایده‌های خود را در معرض دید سرمایه‌گذاران جهانی بگذارند تا آنها سرمایه‌گذاری کنند. این موارد تاکنون اتفاق افتاده است و می‌تواند مستحکم تر ادامه پیدا کند. اعدادی در حد چند میلیارد دلار قابل تصور است. ما پروژه‌هایی با تامین مالی جمعی چند میلیارد دلاری داشته‌ایم و اگر این موضوع قاعده‌مند و به صورت باز استفاده شود، امکان جذب سرمایه بین‌المللی از این حوزه، به دلیل محدودیت کم آن، بسیار زیاد است؛ به خصوص که تحریم‌های ناجوانمردانه مانع این موضوع از طریق سیستم بانکی شده و سرمایه‌گذاران جهانی تشنه سرمایه‌گذاری در استارت اپ‌های ایرانی هستند.

او با اشاره به استقبال شدید سرمایه گذاران خارجی در مذاکرات گفت: همکاری بورس و قوانین بهتر باعث رشد جدی در این زمینه خواهد شد.

در این وبینار، به موضوعات مختلف از جمله فرصت ها و ریسک های شبکه بلاکچین و رمزارزها و بسترهای قانونی مورد نیاز آن،  خلاهای قانونی و ابهامات خاص در ورود به موضوع رمزارز و لزوم شتاب در ریل‌گذاری و ایجاد مقررات پرداخته شد.

اداره کل پژوهش‌های خبری ایرنا برای نگاه جامع به موضوع، از مدیران ذی‌ربط بانک مرکزی و بازار سرمایه هم برای حضور در این وبینار دعوت کرد، اما به رغم موافقت دکتر همتی، رئیس بانک مرکزی، مدیران میانی این بانک اعلام کردند به دلیل حساسیت شورای عالی فضای مجازی، در این مقطع نباید از طرف بانک مرکزی اظهار نظری شود و با این توجیه، از حضور در این وبینار خودداری کردند.

بلاتکلیفی، سرمایه‌های مردم را با ریسک مواجه کرده است

در بخش دیگری از این وبینار، دکتر طهرانی با بیان این که بلاتکلیفی، سرمایه‌های مردم را با ریسک مواجه کرده است، گفت: در فضای بلاکچین همه دنبال شفافیت هستند، اما سیاستگذار ما سال ۹۷ پیشنویسی را در اختیار عموم قرار می‌دهد و سال ۹۸ موضعگیری کاملا برعکس می‌کند. با وجود اصرارهای ذینفعان این صنعت، رگولاتور موافقت یا مخالفت نمی‌کند و فضا را بلاتکلیف نگه داشته  و باعث می‌شود کسی سرمایه‌گذاری جدی نکند، مردم از این ظرفیت فناورانه موجود دور شوند و فرصت طلایی برای استفاده از این موضوع مثل خیلی فرصت‌های دیگر از بین برود تا دودش به چشم مردم و بخش خصوصی برود.

سپهر محمدی نیز سند پیش نویس سیاستنامه بانک مرکزی در خصوص رمز ارزها را که در اواخر سال ۹۷ منتشر شد، سندی بسیار خوب توصیف کرد، اما افزود: رفتارهایی که بعدا بانک مرکزی داشته، بسیار محافظه‌کارانه‌تر از آن سند بوده است. مثلا در آن سند به بانک‌ها اجازه داده شده بود به پشتوانه ریال، طلا و ارز، رمزارز صادر کنند، اما بعدا بانک مرکزی اعلام کرد این موضوع صرفا در اختیار خود بانک مرکزی است.

وی ادامه داد: ما در جلسات مشورتی با بانک مرکزی، به جاهای خیلی خوبی هم رسیدیم، اما ناگهان بخش‌های دیگر بانک مرکزی یا نهادهای بالاتر از بانک مرکزی تصمیمی‌گرفتند که کاملا مخالف نتایج مطالعات مشترک ما با بانک مرکزی بود و بسیاری از برنامه‌ریزی‌های انجام شده را یکباره نقش بر آب کرد.

به زودی مشروح مباحث مطرح شده در این نشست در ایرنا منتشر می شود.

برچسب‌ها رمز ارز صرافی بانکی تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بلاک چین ارز دیجیتال

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رمز ارز صرافی بانکی تحریم رمز ارز صرافی بانکی تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بلاک چین ارز دیجیتال اخبار کنکور سرمایه گذاری بانک مرکزی بین المللی فرصت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۶۱۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت‌های اقتصادی استان بوشهر معرفی می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، علی باستین صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران در بوشهر اظهار کرد: با بیان اینکه نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی، ایران از هشتم اردیبهشت در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر بیان کرد: در این نمایشگاه توانمندی همه استان‌های کشور نسبت به ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری تجاری و به ویژه زنجیره ارزش محصولات راهبردی اقدام می‌کنند.

وی با بیان اینکه در این نمایشگاه بین‌المللی زنجیره ارزش ۲ محصول راهبردی خرما و آبزیان عرضه می‌شود از بخش خصوصی فعال استان تقاضا کرد در این نمایشگاه بین‌المللی حضور پیدا کنند، چراکه از ۷۰ کشور خارجی نمایندگان بخش دولتی و خصوصی و فعالان اقتصادی در حوزه تجارت و سرمایه‌گذاری در این نمایشگاه حضور دارند.

باستین تأکید کرد: با زمینه‌ای که در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ فراهم شده است با برگزاری نشست‌های دوطرفه نسبت به شناسایی فرصت‌ها، نیازهایی که از سایر کشور است و کشورهایی که نیازمند محصولات ما هستند اقدام شود و زمینه توسعه مبادلات بازرگانی، اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی را فراهم کنند.

وی اضافه کرد: قرار است در نمایشگاه ایران اکسپو نسبت به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک با استان‌های دیگر در زمینه‌های مختلف بهره برده شود و هم اینکه زمینه‌ای فراهم تا منجر به انعقاد قرارداد با دیگر کشورها هم شود. از همه دستگاه‌های متولی استان بوشهر دعوت شده است و آمادگی کامل در بخش‌های مختلف وجود دارد و ان‌شاءالله برگزاری ایران اکسپو ۲۰۲۴ و اهدافی که پیگیری شود منجر به نتیجه شود و دستاوردهای خوبی را به همراه داشته باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر با بیان اینکه برای حضور فعالان بخش خصوصی در حوزه‌های اقتصادی، تولیدی و صادرات هیچ محدودیتی در نمایشگاه یاد شده نیست گفت: بر اساس اطلاعات کسب شده تاکنون بین ۱۵ تا ۲۰ از فعالان بخش خصوصی تولیدی و اقتصادی استان بوشهر برای حضور در این نمایشگاه غرفه گرفته‌اند و ان‌شاءالله با حضور خود و تعامل و نشست‌ها با تجار خارجی و داخلی و سرمایه‌گذاران از این فرصت بهره‌مند شوند.

کد خبر 6087529

دیگر خبرها

  • ریسک سرمایه گذاری از طریق برات الکترونیکی صفر است
  • فرصت سرمایه‌گذاری ۱۲۰ همتی سازمان ملی زمین و مسکن
  • شناسایی و اجرای بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان فرصت سرمایه‌گذاری در سازمان ملی زمین و مسکن
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • طرح ازبکستان برای اتصال از افغانستان به آسیای مرکزی
  • طرح ازبکستان برای کریدور لجستیکی از افغانستان به آسیای مرکزی
  • معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های اقتصادی استان یزد در نمایشگاه ایران اکسپو
  • حضور خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • ظرفیت‌های اقتصادی استان بوشهر معرفی می‌شود