Web Analytics Made Easy - Statcounter

جهانگیری گفت: گشایش‌های اقتصادی را در پیش داریم چرا که دیپلماسی قوی داریم و دنیا می‌داند که با ملتی شریف رو به رو است؛ افتخار نیست در دوره مدیریت ما ملت در صف مرغ ایستادند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور صبح امروز در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی که در محل استانداری برگزار شد، با اشاره به روز ۱۲ فروردین اظهار کرد: این روز، روز جمهوری اسلامی و سالروز رای تاریخی ملت ایران به یکی از مهمترین خواسته‌های تاریخی خود است، استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی سه خواسته ملت ایران حداقل در صد سال اخیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون اول رییس جمهور گفت: این یک رفراندوم بی سابقه بود که حکومتی در کمتر از ۵۰ روز از عمر خود چنین رفراندومی برگزار کرد.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی خیلی خوب جدی گرفته شده است؛ ما در اوایل دولت یازدهم وقتی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، ستادهای مختلفی تشکیل دادیم، این موضوع یک موضوع جدی است و قوای سه گانه این موضوع را به عنوان یک مطالبه جدی رهبری تلقی و پیگیری کردند.

جهانگیری یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی را کاهش اتکا به درآمدهای نفتی دانست و گفت: نفت باید در بودجه و اقتصاد کشور کمرنگ شود و منابع دیگری مثل مالیات جایگزین آن شود.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مبنای اقتصاد مقاومتی این بود که اقتصاد کشور به درجه‌ای از تاب‌آوری برسد تا با وارد شدن شوک‌های خارجی دچار مشکل نشویم؛ تحریم‌ها طوری طراحی شده بود که ما نمی‌توانستیم به میزان لازم نفت بفروشیم و این تجربه سبب شد گلوگاه‌هایی که در دوره تحریم مورد فشار قرار می‌گیرند را شناسایی و بر روی آن متمرکز شدیم.

جهانگیری اظهار داشت: پروژه‌های اقتصاد مقاومتی را طراحی کردیم تا با تحقق و به نتیجه رسیدن آن، تاب آوری اقتصاد کشور به طور قابل توجهی زیاد شود تا در دوره تحریم دچار مشکل نشویم؛ یکی از مهمترین این پروژه‌ها، ستاره خلیج فارس بود.

وی گفت: بیش از ۱۵۰ پروژه تعریف شد که به لطف خدا تعداد زیادی از آنها به نتیجه رسید؛ با کشورهای همسایه میادین مشترک زیادی داریم که یکی از  مهم‌ترین آنها، پارس جنوبی بود؛ در سال ۹۲ قطری‌ها ۲ونیم برابر ما برداشت می‌کردند که این سهم ملت ایران بود و امروز برداشت ما از قطر بیشتر شده است.

معاون اول رئیس جمهور عنوان کرد: خودکفایی گندم در سال ۹۲ وجود نداشت و واردات می‌کردیم تا نان ملت تامین شود و در سال‌های فشار تحریم، یک الی ۲ تن واردات صرفاً برای افزایش ذخایر داشتیم؛ اقتصاد مقاومتی نعمتی بود که یک تفاهم بین نهادها و قوای ۳ گانه ایجاد کرد.

جهانگیری با اشاره به اینکه ایران از نظر حجم تولید ناخالص ملی جزو ۲۰ اقتصاد برتر دنیاست و نمی‌شود آن را به طور سنتی اداره کرد تصریح کرد: هیچ جا گفته نشده که اقتصاد مقاومتی به معنای سختی کشیدن و ریاضت مردم است بلکه اقتصاد مقاومتی باید ظرفیت توسعه کشور را بالا ببرد؛ هیچ جا گفته نشده اقتصاد مقاومتی به معنای بی‌توجهی به رانت خواری، فساد و ویژه خواری است.

وی افزود: هنر مدیران کشور این است که بهترین بهره برداری را از فرصت‌های پیش آمده برای توسعه کشور کنند؛ هنر مدیریت این است نه عجله و نه فرصت سوزی تا کشور از تنگناهای ایجاد شده عبور کند و این توانایی در ایران وجود دارد تا با استفاده بهینه از فرصت‌ها،  تحریم‌های سنگینی که آمریکا ایجاد کرده را با همبستگی بی‌اثر کنیم.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: در ۳ سال گذشته با فشارهای ایجاد شده از سوی آمریکا که به برخورد نظامی انجامید و سردار ما را ترور کردند روبرو شدیم؛ اولین بار پس از جنگ جهانی دوم ایران پایگاه آمریکایی‌ها را با موشک زد و آمریکا از تبعات تصمیم خودش خبر داشت.

جهانگیری با اشاره به اینکه اقتصاد کشور از تنگناها در حال عبور است عنوان کرد: گشایش‌های اقتصادی را در پیش داریم چرا که دیپلماسی قوی داریم و دنیا می‌داند که با ملتی شریف رو به رو است؛ افتخار نیست در دوره مدیریت ما ملت در صف مرغ ایستادند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه خراسان رضوی مهمترین کانون توسعه کشور است اظهار داشت: بدون تردید همه ما وقتی تحت فشار قرار می‌گیریم به امام مهربانی ها متوسل می‌شویم؛ خراسان رضوی استانی است که ۲ کشور هم مرز با آن هستند و از کالاهای ما استفاده می‌کنند؛ قابل تحمل نیست کالا از اروپا تا اینجا ۱۵ روزه برسد و ۳۰ روز در گمرک معطل بماند.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: تولید با رفع کارهای اداری به تنهایی راه نمی‌افتد و باید سیاست‌های پشتیبانی کننده از آن در حوزه‌های مختلف فرهنگی اقتصادی و اجتماعی وجود داشته باشد.برای شروع یک فعالیت ۷۲ روز طول می‌کشد که با پیگیری‌های دولت به سه روز رسیده؛ پس این کار با لغو برخی امور غیرضرور سنتی، شدنی است. ان‌شاءالله در سال ۱۴۰۰ وزیر اقتصاد به عنوان رئیس کمیته مقررات زدایی بتواند کمک خوبی به مانع زدایی تولید کند.

جهانگیری بیان کرد: در این دوره اقتصادی مرزهای زمینی ما نقش بسیار مهمی داشتند؛ کشور افغانستان بیش از کل اتحادیه اروپا از ما کالا می‌خرد و ظرفیتی بسیار مهم است که باید از آن بهره ببریم.

وی بیان کرد: شاید کارخانه‌های بزرگ کشور در خراسان رضوی کم باشد اما ظرفیت صنعت آن بسیار خوب است؛ یکی ار مشکلات این استان، آب است که در حال حل آن با انتقال آب از خلیج فارس هستیم. طرح آبرسانی به استان‌های شرقی کشور شروع شده و از استاندار خراسان رضوی درخواست داریم این مهم را روزانه پیگیری کند تا اگر مانعی وجود دارد به ما منتقل شود.

جهانگیری تصریح کرد: مجلس تصمیم گرفته ۷ منطقه آزاد را در یک لایحه بیاورد، ۸ منطقه نیز به آن افزوده؛ چندین منطقه ویژه نیز افزوده که شورای نگهبان عنوان کرده است بار مالی دارد. ما بار مالی آن را پذیرفته‌ایم اما بررسی این موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام سپرده شده؛ در حالی که این موضوع مربوط به دولت است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: معاون اول رئیس جمهور اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی اقتصاد کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۶۱۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ مشارکت اقتصادی در زنجان بالای ۵۰ درصد است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: نرخ مشارکت اقتصادی در زنجان بالای ۵۰ درصد است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از زنجان، طیب جعفری، امروز_ سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت- در مراسم تجلیل از کارگران نمونه استان اظهار کرد: هفته کارگر، فرصت مناسبی است برای تجلیل از کسانی که ردای تلاش و خدمت بر قامت استوارشان، تجسمی از اراده و همت است.

وی افزود: کارگران با اراده‌ای پولادین خود در حرکت چرخ‌های اقتصاد کشور و در اعتلای نام ایران گام بر می‌دارند و عاشقانه تلاش می‌کنند تا شعار جهش تولید با مشارکت مردم به عنوان راهبرد اقتصادی سال جاری محقق شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت:بخشی از اقتصاد استان زنجان نیز به عنوان یک استان صنعتی و کشاورزی به دست توانمند کارگران مدیریت می‌شود که امیدواریم با برنامه‌های این هفته بتوانیم برای قدردانی از زحمات آنها و اعتلای نام کارگر در جامعه گام برداریم.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت اقتصادی استان گفت: سهم زنجان با داشتن ۱.۳ درصد جمعیت کشور از تولید ناخالص داخلی کشور، کمتر از یک درصد بود، اما در فعالیت دولت سیزدهم این رقم روند رو به رشدی پیدا کرد و در حال رسیدن به بالای یک درصد است.

جعفری با اشاره به رتبه نخست زنجان در شاخص نرخ مشارکت اقتصادی در کشور افزود: از جمعیت یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفری استان، ۸۳۰ هزار نفر از جمعیت در سن کار هستند و نرخ مشارکت اقتصادی استان در فصول گذشته به‌طور میانگین بالاتر از ۵۰ درصد بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان ادامه داد: اقتصاد استان پاسخگوی مشارکت اقتصادی افراد جویای کار است و متناسب با رشد اقتصادی استان، شمار بیمه‌شدگان اجباری در زنجان از ۱۱۲ هزار نفر به مرز ۱۳۴ هزار نفر رسیده است.

کد خبر 749412

دیگر خبرها

  • اعطای نشان ملی به شرکت آرد هشترود 
  • بوی گشایش ارزی از ریاض می‌آید
  • اعطای نشان ملی اقتصاد مقاومتی به " شرکت آرد هشترود "
  • زراعت چوب نمونه اقتصاد مقاومتی است
  • دستگاه‌های دولتی مکلف به پاسخگویی و اجرای مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی هستند
  • نرخ مشارکت اقتصادی در زنجان بالای ۵۰ درصد است
  • چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟
  • رفع موانع تولید در مسیر تحقق شعار سال با نگاه مسأله محور
  • اعطای نشان درجه یک اقتصاد مقاومتی به مدیرعامل پاکسان
  • اقتصاد مقاومتی با اتکا به تولید داخل محقق می‌شود