Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@02:38:06 GMT

تولید فرآورده های حصیری در بافق به نصف کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۶۲۱۹۱

تولید فرآورده های حصیری در بافق به نصف کاهش یافت

لیلا رنجبر روزشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تولیدکنندگان انفرادی سالانه ۵۰۰ هزار مترمکعب محصول حصیری تولید می‌کردند که به دلیل شیوع کرونا، برگزار نشدن نمایشگاه عرضه محصولات و رکود بازار در صنعت گردشگری، تولید فرآودره ها به نصف کاهش یافت.

وی اضافه کرد: از یک هزار و ۲۰۰ هنرمند فعال حصیربافی، ۱۳۴ نفر کارت تولید انفرادی دارند که تا پایان سال ۱۴۰۰ این تعداد به ۲ برابر افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اداره میراث فرهنگی بافق ادامه داد: در نیمه دوم سال ۹۹ تاکنون تولید هنرمندان صنایع دستی به نصف کاهش یافت و این صنعت به شدت تحت تاثیر شیوع بیماری کووید ۱۹ قرار گرفت.

رنجبر این موضوع را زنگ خطری برای هنرمندان حصیرباف دانست و خواستار حمایت و جبران خسارت شد، و خاطرنشان کرد: غرفه‌های میدان تاریخی خان بافق که برای عرضه محصولات حصیری در نظر گرفته شد،هم اینک نیمه تعطیل است.

وی علت را حضور تعداد کم گردشگر عنوان کرد و افزود: مردم و مسافران مناطق همجوار هم از جاده کمربندی شهر عبور می کنند، به همین علت کسادی و رکود در این صنعت به وضوح مشاهده می‌شود.

رنجبر افزود: در حال حاضر فروش محصولات دستی به صورت اینترنتی انجام می‌شود ولی تعداد مشتریان خیلی کم است زیرا  روش خرید غیرحضوری برای این محصول هنوز جایگزین روش خرید گذشته نشد.

این مسوول تنها راه رفع گرفتاری هنرمندان صنایع دستی را پرداخت تسهیلات ارزان قیمت( وام کم بهره) ، برپایی نمایشگاه برای معرفی محصول و ایجاد بازار پایدار عرضه محصول حصیری در دوران پساکرونا برشمرد و تصریح کرد: آثار  هنرمندان به عنوان سوغات منطقه، بیانگر فرهنگ، آداب و رسوم مردم است، مشتری ندارد، و عرصه را بر تولید کنندگان تنگ کرد.

به گفته وی در این راستا بخش خصوصی می‌تواند با حمایت دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط از جمله اداره میراث فرهنگی، با راه‌اندازی فروشگاه‌ها و مراکز عرضه، نقش و رسالت تاریخی و اجتماعی خود را در این مورد ایفا کند و حلقه واسطی بین تولیدکنندگان و بازار فروش باشد.

 به گفته رییس اداره میراث فرهنگی از هزار و ۲۰۰ هنرمند رشته حصیربافی تاکنون ۳۰۰ نفر  شناسایی شدند که از این تعداد ۶ درصد مرد و بقیه زن هستند و از حمایت‌های این اداره برخوردار هستند.

همچنین رنجبر مجموع رشته های صنایع دستی را بیش از ۲۰ مورد ذکر کرد و یادآور شد: تعدادی از رشته ها منسوخ شد و میراث فرهنگی درصدد احیای برخی رشته هاست و از رشته های فعال می توان به مس،پته دوزی، مینای مس و گلیم بافی اشاره کرد که تعداد فعالان این رشته ها حدود ۲۰۰ تَن هستند. 

یکی از بانوان هنرمند صنایع دستی بافق هم به ایرنا گفت: اگر بازار فروش محصولات به ویژه صنایع حصیری فراهم شود، با توجه به نخلستان های منطقه، مشاغل خانگی رونق می‌گیرد و زنان بیشتری در این حرفه که میراث آبا و اجدادی آن‌هاست و با آن آشنا هستند به کار مشغول می‌شوند.

فاطمه قائمی، یکپارچه سازی فعالیت هنرمندان صنایع دستی را خواستار شد و افزود: عرضه محصولات به صورت متمرکز یا در چارچوب نمایشگاه ملی و منطقه‌ای ، تنوع محصولات را معرفی می‌کند و برای مشتری جذاب و ارزش بیشتری دارد.

وی بیان کرد: در شرایطی که جامعه درگیر ویروس کروناو با تداوم تحریم های استکبارجهانی روبروست، فروش محصولات خیلی کم شد و بیم آن می رود صنعت حصیربافی با وجود نخلستان‌های( حدود ۲ هزار هکتار) انبوه و دسترسی آسان به مواد اولیه از خانه‌های مردم و کارگاه‌های کوچک برچیده شود.

حصیربافی، پادری، بادبزن، جارو ،ساخت کلاه حصیری، پادری، سبد و ریسمان از مهمترین صنایع دستی بافق است که مواد اولیه آن از شاخ و برگ،مشتقات و الیاف درخت خرما تامین می شود.

تاکنون بیش از ۲۰۰ اثر ملموس و غیرملموس بافق شناسایی شده است که ۶۷ مورد در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

در مجموع ۸۰ نوع صنایع دستی مغی( شاخ و برگ نخل)  در بافق به همت هنرمندان این بخش تولید می‌شود که بیشتر تولیدات، جدید است.

مرکز شهرشتان ۵۸ نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها گردشگری ویروس کرونا بیکاری حصیربافی میراث فرهنگی بافق ثبت مشاغل خانگی بهداشت و سلامت پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری ویروس کرونا بیکاری گردشگری ویروس کرونا بیکاری حصیربافی میراث فرهنگی بافق ثبت مشاغل خانگی بهداشت و سلامت اخبار کنکور میراث فرهنگی صنایع دستی عرضه محصول رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۶۲۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گشایش نخستین نمایشگاه توانمندی‌های هنرمندان صنایع دستی کتابخوان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،این نمایشگاه با هدف نمایش توانمندی‌های هنرمندان صنایع دستی عضو کتابخانه‌های عمومی شهرستان خوی و توسعه کسب و کار‌های کوچک در کتابخانه عمومی طوبی با حضور مسئولان افتتاح شد 
درستی مدیر کتابخانه‌های عمومی شهرستان خوی گفت: کتابخانه‌های عمومی بعنوان پایکا‌های اجتماعی و فرهنگی اقدام به برپایی کلاس‌های آموزشی صنایع دستی برای اعصاب کتابخانه عمومی بویژه بانوان هنرمند کرده بود که این نمایشگاه حاصل آموخته‌های هنرمندان کتابخوان این‌نهاد است 
وی افزود:در این نمایشگاه آثار هنرمندان کتابخوان خویی در ۱۴ غرفه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است 
درستی تصریح کرد: تهیه گیاهان و تولید گیاهان دارویی، تولید فراورد‌های گل محمدی، تولید زعفران، دوخت لباس‌های سنتی، خیاطی، کاربا چوب و صنایع 
چوبی از جمله آثار عرضه شده در این‌نمایشگاه است 
درستی با بیان اینکه کسب و کار‌های کوچک، ایده‌ای برای ایجاد یک کسب و کار بر اساس تولید یک محصول یا ارائه خدمت به مصرف‌کنندگان است، افزود: در این میان، کتابخانه‌های عمومی یکی از مراکز مهم و تاثیر‌گذار در این حوزه به‌شمار می‌رود؛ چون کتابخانه‌های عمومی نهاد‌هایی فرهنگی و اجتماعی هستند که نسبت به اعتلای آگاهی و اطلاعات جامعه مسئولیت دارند.
این نمایشگاه به مدت یکه هفته صبح وعصردر کتابخانه عمومی طوبی برای بازدید عموم علاقه‌مندان برپاست

دیگر خبرها

  • استقبال بازدیدکنندگان داخلی و خارجی از غرفه صنایع‌دستی فارس در نمایشگاه ایران اکسپو
  • گشایش نخستین نمایشگاه توانمندی‌های هنرمندان صنایع دستی کتابخوان
  • هنرنمایی زنان عشایر در ۳۰ رشته صنایع دستی
  • نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی
  • مهارت کاشی هفت‌رنگ اصفهان نشان جغرافیایی بین‌المللی دریافت کرد
  • موفقیت هنرمندان سیرجانی در کسب ۲۱ مهر اصالت ملی صنایع‌دستی
  • نمایشگاه هنرجویان رشته صنایع دستی در شاهرود
  • صدور مجوز برای تأسیس ۵ کارگاه صنایع‌دستی در آبدانان ایلام
  • تولید بیش از ۸۵ نوع صنایع دستی در فارس
  • معرفی گوهرسنگ خراسان جنوبی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران