Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش اقتصادآنلاین، براساس آمار بانک مرکزی، بیش از 8 میلیون و 600 هزار فقره چک به ارزشی بـالغ بر 2034 هزار میلیارد ریال در بهمن ماه 99 در کل کشور مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد 2 درصد و از نظر مبلغ 7.9 درصد افزایش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش در استان تهران بیش از 2 میلیون و 600 هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر 978 هزار میلیارد ریال مبادله شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

49.3 درصد از تعداد چک‌های مبادله‌ای کل کشور در بهمن ماه 99 در سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی مبادله شده است که به ترتیب با 30.7 درصد، 10.9 درصد و 7.7 درصد بیش‌ترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند. همچنین 61.4 درصد از ارزش چک‌های فوق در سه استان تهران (48.1 درصد)، اصفهان (7.3 درصد) و خراسان رضوی (6 درصد) مبادله شده است که بیش‌ترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.

چک‌های وصولی

بیش از 7 میلیون و 900 هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر 1807 هزار میلیارد ریال در بهمن ماه 99 در کل کشور وصول شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد 2 درصد و از نظر مبلـغ 7.8 درصد افزایش نشان می‌دهد. از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده در ماه مذکور به ترتیب 91.9 درصد و 88.8 درصد وصـول شده اسـت. درصـد تعـداد و مبلـغ چکهای وصول شده در دی ماه 1399 به ترتیب معادل 92 درصد و 88.9 درصد و در بهمن ماه 98 به ترتیب برابر 91.6 درصد و 90.5 درصد بوده است.

در بهمن ماه 1399 در استان تهران حدود 2 میلیون و 500 هزار فقره چک به ارزشـی بـیش از 888 هزار میلیارد ریال وصول شد که از نظر تعداد 93 درصـد و از نظر ارزش 90.8 درصد از کل چک‌های مبادله‌ای وصول شده است. در ماه مذکور در بین سایر استان‌های کشور، بیش‌ترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله‌ای در استان، به ترتیب به استان‌های گیلان (94.2 درصد)، البرز (92.8 درصد) و یزد (92.5 درصد) اختصاص یافته است و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد (82.7 درصد)، لرستان (87.2 درصد) و خراسان شـمالی (87.7 درصـد) پـایین‌ترین نسبت تعداد چک‌هـای وصولی به کل چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

در ماه مورد بررسی در بین سایر اسـتان‌های کشـور، بیش‌ترین نسبت ارزش چک‌های وصولی به کل ارزش چک‌های مبادله‌ای در استان به ترتیب به استان‌های بوشهر (89.6 درصد)، البرز (89.4 درصد) و هرمزگان (89.3 درصد) اختصاص یافته است و استان‌های گیلان (76.7 درصد)، کهگیلویه و بویراحمد (81.4 درصد) و لرستان (84.4 درصد) کم‌ترین نسبت ارزش چک‌های وصولی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان را به خوداختصاص داده‌اند.

چک‌های برگشتی

حدود 697 هزار فقره چک به ارزشی حدود 227 هـزار میلیارد ریال در بهمن ماه 1399 در کل کشور برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب 2.7 درصد و 8.8 درصد افزایش نشان می‌دهد. از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده در ماه مذکور به ترتیب 8.1 درصد و 11.2 درصد برگشت داده شـده اسـت. درصـد تعـداد و مبلـغ چک‌های برگشت داده شده در دی ماه 1399 به‌ترتیب معادل 8 درصد و 11.1 درصد و در بهمن ماه سال 1398 به ترتیب برابر 8.4 درصد و 9.5 درصد بوده است.

در ماه مورد گزارش در استان تهران بیش از 185 هزار فقره چک به ارزشی حدود 90 هزار میلیارد ریال برگشت داده شد که از نظر تعداد 7 درصد و از نظر ارزش 9.2 درصد از کل چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است. در ماه مذکور در بین سایر استان‌های کشور، بیشترین نسبت تعـداد چک‌های برگشـتی به کل چک‌های ‌مبادله‌ای در استان، به ترتیب به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد (17.3 درصد)، لرستان (12.8 درصد) و خراسان شمالی(12.3 درصد) اختصاص یافته است و استان‌های گیلان (5.8 درصـد)، البرز (7.2 درصد) و یزد ( 7.5 درصد) پایین‌ترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کـل تعـداد چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

در ماه مورد بررسی در بین سایر استان‌های کشور، بیش‌ترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان به‌ترتیب به استان‌های‌ گیلان (23.3 درصد)، کهگیلویه و بویراحمد (18.6 درصد) و لرستان (15.6 درصد) اختصاص یافته است و استان‌های بوشهر (10.4 درصد)، البرز (10.6 درصد) و هرمزگان (10.7 درصد) کم‌ترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

پربیننده ترین صندوق بین‌المللی پول بدون تبعیض به درخواست وام ایران پاسخ دهد/ آمریکا مانع دسترسی ایران به حق قانونی خود شده‌است انتقاد تند همتی از مخالفتIMF با اعطای وام به ایران چه مواردی از شمول بیمه اجباری شخص ثالث خارج است؟ بانک اقتصادنوین رکورد شکست انسداد کانال سوئز چقدر به شرکت‌های بیمه خسارت زد؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: چک برگشتی برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۶۳۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام منطقه جهان بیشترین تاثیر تغییرات آب‌وهوایی را تجربه کرد؟

ایسنا/خراسان رضوی سازمان ملل متحد اعلام کرد که آسیا بیشترین آسیب را از آب‌وهوا و بلایای آب‌وهوایی در سال ۲۰۲۳ ثبت کرده است.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان ملل متحد اعلام کرد که آسیا در سال ۲۰۲۳ آسیب‌دیده‌ترین منطقه جهان از نظر آب‌وهوا و مخاطرات آب‌وهوایی بوده است که سیل و طوفان عامل اصلی تلفات و خسارات اقتصادی آن محسوب می‌شود.

دمای جهانی در سال گذشته به بالاترین حد خود رسید و آژانس آب‌وهوای سازمان ملل‌ متحد اعلام کرد آسیا با سرعتی ویژه در حال گرم شدن است.

سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرد که تاثیر امواج گرما در آسیا در حال شدیدتر شدن است و ذوب یخچال‌های طبیعی امنیت آبی منطقه را در آینده تهدید می‌کند.

آسیا سریعتر از میانگین جهانی گرم می‌شود و دما در سال گذشته نزدیک به ۲ درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۹۰ است.

سلست سائولو، دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی در بیانیه‌ای گفت نتیجه‌گیری گزارش، نگران‌کننده است. بسیاری از کشورهای منطقه در سال ۲۰۲۳ گرم‌ترین سال ثبت شده خود را همراه با رگبار شرایط شدید، از خشکسالی و موج گرما گرفته تا سیل و طوفان، تجربه کردند.

تغییرات اقلیمی، فراوانی و شدت چنین رویدادهایی را تشدید کرد و بر جوامع، اقتصادها و مهم‌تر از همه بر زندگی انسان‌ها و محیطی که در آن زندگی می‌کنیم تأثیر گذاشت.

گزارش وضعیت آب‌وهوا در آسیا در سال ۲۰۲۳ بر سرعت شتاب شاخص‌های کلیدی تغییرات آب‌وهوایی مانند دمای سطح، عقب‌نشینی یخچال‌های طبیعی و افزایش سطح دریا تاکید کرد و گفت که آنها پیامدهای جدی برای جوامع، اقتصادها و اکوسیستم‌های منطقه خواهند داشت.

سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرد که آسیا از نظر آب‌وهوا و مخاطرات مرتبط با آب در سال ۲۰۲۳ بیشترین بلایا را در جهان داشت.

میانگین سالانه دمای نزدیک به سطح آسیا در سال ۲۰۲۳ با ۰.۹۱ درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین سال‌های ۱۹۹۱ تا۲۰۲۰ و ۱.۸۷ درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین سال‌های ۱۹۶۱ تا۱۹۹۰، دومین رکورد بالای ثبت شده بود.

میانگین دمای بسیار بالایی از سیبری غربی تا آسیای مرکزی و از شرق چین تا ژاپن ثبت شده است و ژاپن، گرم‌ترین تابستان خود را در گذشته داشته است. در مورد بارندگی، هیمالیا و رشته کوه هندوکش در پاکستان و افغانستان کمتر از حد نرمال را ثبت کردند.

دمای سطح دریا در سال ۲۰۲۳ در شمال غربی اقیانوس آرام بالاترین رکورد ثبت شده، بوده است.

سال گذشته، ۷۹ فاجعه مرتبط با خطرات آب‌وهوایی مرتبط با آب در آسیا گزارش شد. از این تعداد، بیش از ۸۰ درصد سیل و طوفان بوده که بیش از ۲۰۰۰ کشته داسته است و ۹ میلیون نفر مستقیماً متاثر شده‌اند.

هنگ‌کنگ در هفتم سپتامبر ۱۵۸.۱ میلی‌متر بارندگی را در یک ساعت ثبت کرد که بالاترین میزان بارندگی از زمان شروع رکورد در سال ۱۸۸۴ در نتیجه طوفان بود.

سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرد که نیاز فوری به خدمات ملی آب‌وهوا در سراسر منطقه برای بهبود اطلاعات مناسب برای مقاماتی که روی کاهش خطرات بلایا کار می‌کنند وجود دارد.

کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و انطباق با آب‌وهوای در حال تحول نه تنها یک گزینه، بلکه یک ضرورت اساسی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کدام منطقه جهان بیشترین تاثیر تغییرات آب‌وهوایی را تجربه کرد؟
  • نرخ دلار و یورو در مرکز مبادله ارز
  • جدیدترین قیمت دلار، یورو و درهم در مرکز مبادله ارز | افزایش قیمت ارزهای مبادله‌ای
  • قیمت دلار چقدر شد؟ / نرخ روز ارزهای مبادله‌ای
  • متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور اعلام شد
  • تدوام ثبات قیمت دلار مبادله‌ای/ یورو کاهشی شد
  • تدوام ثبات قیمت دلار مبادله‌ای؛ یورو کاهشی شد
  • دلار مبادله‌ای ثابت ماند؛ یورو کاهشی شد
  • کدام استان‌ها و دستگاه‌ها در تبدیل مجوز‌های کاغذی صدرنشین هستند؟
  • افزایش نرخ دلار و یورو در معاملات امروز مرکز مبادله ارز و طلا