Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان ــ نوروز امسال با ورود مسافران و افزایش دیدوبازدیدهای عید، میزان رعایت شیوه‌های نامه‌های بهداشتی را به ۶۰درصد رساند که به نوعی عادی‌انگاری کرونا در استان را به نمایش می‌گذارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرنگار تسنیم از زاهدان، بسیاری از مردم حرف‌شان این است که امسال به خاطر ویروس کرونا به مسافرت نرفته‌اند اما نمی‌شود درب خانه را روی مهمانان نوروزی بست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروهی نیز معتقدند حدود یک سال از شهر خارج نرفته‌اند و برای رسیدن به آرامش روانی و ذهنی ناچار به سفر رفته‌اند و از طرف دیگر قرار نیست مکان خاصی بروند چون قصد دارند تنها در منزل اقوام و دوستان نزدیک خود باشند و جای نگرانی نیست.

همین تعارف‌های خانوادگی و منطق اشتباه برخی مسافران نوروزی موجب شد که به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان یک میلیون و 864 هزار و 201 تردد نوروزی از 25 اسفندماه 99 تا سیزدهم فروردین امسال در مسیرهای ارتباطی محدوده زیر پوشش این اداره‌کل در استان ثبت شود.

ایوب کرد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: این تعداد تردد توسط 38 سامانه در مبادی ورودی و خروجی به ثبت رسیده است که مسیرهای ارتباطی زابل- هیرمند و برعکس، خاش – زاهدان و زاهدان- سه راهی دشتک پر ترددترین محورها بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه آمار ثبت شده نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 102 درصدی را نشان می‌دهد، تصریح کرد: در طرح نوروزی امسال 85 هزار و 640 دستگاه وارد استان شده‌اند و بر عکس نیز خروج 82 هزار و 313 دستگاه به ثبت رسیده است.

تاخت و تاز کرونا در استان گلستان/ "گرگان" و "بندرگز" دوباره در وضعیت نارنجی قرار گرفتندشیب تند ابتلا به کرونا در استان سمنان نگران‌کننده استسیستان‌ و بلوچستان وارد پیک جدید کرونا شد

 تعارفات خانوادگی با کرونا 

یکی از شهروندان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در چابهار اظهار داشت: ما به دلیل جلوگیری از گسترش ویروس کرونا و حفظ سلامت خودمان از سفر در ایام نوروز خودداری کردیم و این موضوع را به اطلاع همه اقوام نیز رساندیم اما با توجه به سکونت‌مان در شهر بندری چابهار طبیعتاً بسیاری از اقوام و نزدیکان قصد سفر به این شهر را داشتند.

نصیر جدگال افزود: به محض اطلاع از اینکه ما امسال در چابهار هستیم و قصد خروج از شهر نداریم برخی از اقوام در تماس تلفنی اعلام کردند که قصد دارند برای گذران تعطیلات نوروزی به چابهار بیایند و با توجه به ممنوع بودن برپایی چادر و منع خدمات شدن هتل و مسافرخانه‌ها قصد دارند در منزل ما سکونت پیدا کنند.

وی ادامه داد: ما نیز بر خلاف میل باطنی و صرفاً به دلیل تعارف‌های خانوادگی که با آنها داشتیم مجبور به پذیرش شدیم و می‌دانستیم که با این کار ضمن به خطرانداختن جان خودمان، سلامت دیگر شهروندان را نیز به خطر می‌اندازیم اما ناچاراً این کار را انجام دادیم.

به گزارش خبرنگاران تسنیم در شهرهای مختلف استان؛ در ایام نوروز گویی کرونا دیگر برای شهروندان عادی شده و حتی برخی‌ها نیز معتقدند که این بیماری تمام شده و اصلاً اعتقادی به استفاده از ماسک ندارند و سایرین نیز دیگر حوصله‌ای برای توجیه این افراد و ارشادشان ندارند.

براهویی که در بازار رسولی زاهدان مشغول کسب و کار است به خبرنگار تسنیم گفت: ما انتظار داشتیم در ایام نوروز امسال، یکی از خلوت‌ترین روزهای سال را شاهد باشیم اما این گونه نبود و هم مردم بومی و هم مسافران همواره به این بازار می‌آمدند که اکثر آنها نیز شیوه‌های نامه‌های اولیه بهداشتی از جمله استفاده از ماسک را رعایت نمی‌کردند.

سیزده‌به‌در شلوغ در حاشیه جاده‌ها

در همین رابطه روز گذشته و همزمان با سیزدهم فروردین‌ماه نیز با وجود مصوبه ستاد کرونا در استان مبنی بر تعطیلی پارک‌ها و تفرج‌گاه‌ها باز هم مردم به این دستورالعمل‌ها بی‌توجه بوده و به دامان طبیعت رفتند که تعداد زیادی از شهروندان به کنار جاده‌های برون شهری رفته و روز خود را در آنجا سپری کردند.

بر اساس بازدیدها و گزارشات میدانی خبرنگار تسنیم، روز گذشته اکثر پارک‌های زاهدان از جمله "پارک ملت" و دیگر تفرج‌گاه‌های داخل شهر تعطیل و یا در حالت نیمه‌تعطیل بودند اما با وجود اینکه روشنایی برخی از این اماکن به پائین‌ترین سطح رسیده بود باز هم تجمع شهروندان مشاهده شد که اکثراً نیز الزامی به استفاده از ماسک نداشتند.

وسایل بازی در این پارک‌ها از جمله "پارک یاس" زاهدان نیز به طور کامل فعال بود که متصدیان نیز ابتدایی‌ترین شیوه‌نامه ها را رعایت نمی‌کردند و نتیجه همه این موارد می‌تواند روزهای تاریک و تلخی را برای مردم رقم بزند.

کاهش چشمگیر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان اظهار داشت: خوشبختانه مردم در استان سیستان وبلوچستان به دلیل باورهای مذهبی و قومی بالایی که دارند اکثراً بر رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی تاکید دارند اما بعضاً مشاهده می‌شود که برخی از مسافران نوروزی باعث می‌شوند تا چهره افراد بدون ماسک در شهرها بیشتر به چشم بیاید.

محمدهادی عباسی افزود: در حال حاضر و بر اساس ارزیابی‌های انجام شده میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم استان به 60درصد رسیده که این میزان باید افزایش بیشتری داشته باشد و به خصوص در بازارها و اماکن شلوغ، سطح نظارت و رعایت ها نیازمند دقت مضاعفی است.

وی خاطرنشان کرد: در روز سیزدهم فروردین ماه نیز در بسیاری از نقاط کشور شاهد تخطی‌هایی از سوی شهروندان بودیم و مردم در پارک‌ها تجمع کردند اما این موضوع در استان ما به ندرت دیده شد و تقریباً مردم در این روز به پارک‌های سطح شهر مراجعه نکرده و مشارکت خوبی داشتند اما برخی خانواده‌ها به حاشیه جاده‌های برون شهری رفته و در این مسیرها تجمع کردند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تاکید کرد: مردم سیستان وبلوچستان سلامت را جزو نعمات و امانت‌های خداوند می‌دانند که در راستای تقویت این روحیه، بزرگان دینی و مذهبی و مسئولان و رسانه‌ها نقش موثری دارند که اگر همه پای کار آمده و در این راستا گام بردارند طبیعتاً با رشد چشمگیر رعایت شیوه‌های نامه‌های بهداشتی در استان مواجه خواهیم شد.

عباسی ادامه داد: تعداد مبتلایان به کووید 19 در کل استان و حوزه دانشگاه‌های علوم پزشکی زاهدان، زابل و ایرانشهر به رقم 28هزار و 704 بیمار رسیده که 32 مورد آن در 24 ساعت گذشته به ثبت رسید و در مجموع نیز 134 بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی در سطح استان تایید شده است. متاسفانه روز گذشته یک نفر دیگر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داد که عدد متوفیان را به یک هزار و 196 نفر رساند.

انتهای پیام/393/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ویروس کرونا سیستان و بلوچستان ویروس کرونا سیستان و بلوچستان نامه های بهداشتی کرونا در استان خبرنگار تسنیم رعایت شیوه پارک ها نامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۶۴۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) حضور اکرم خدابنده به همراه رسول خادم، در کمک‌رسانی به مردم سیستان و بلوچستان

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پیشرفت‌های خیره کننده ایران در حوزه سلامت مادران
  • ۴ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو/مردم توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند
  • کنایه روزنامه جمهوری اسلامی به مولوی عبدالحمید
  • احیای تعاونی‌های صید و صیادی در سیستان و بلوچستان
  • کنایه جمهوری اسلامی به مولوی عبدالحمید: ادعایتان درباره مدارس دینی اهل سنت تکذیب شد /تروریست ها در انوارالحرمین پنهان شده بودند
  • (ویدئو) حضور اکرم خدابنده به همراه رسول خادم، در کمک‌رسانی به مردم سیستان و بلوچستان
  • هوای سیستان بارانی شد + فیلم
  • ورود عمره گزاران دو استان به فرودگاه بین المللی زاهدان
  • سیستان بارانی شد
  • زشت است جمعیتی در یک صنف مقدس(پزشکان) با عادی انگاری، دسته جمعی مجلس گناه برپا کنند | باید با عاملان عادی انگاری مجالس گناه قاطعانه برخورد شود