Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- در حالی که آمریکا مدعی است در نشست وین برای بحث درباره بازگشت دوجانبه به برجام شرکت می‌کند، ایران و روسیه اعلام کردند در نشست وین صرفا اعضای کنونی برجام حضور دارند و آمریکا در این نشست حضور ندارد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، روز گذشته وزارت خارجه آمریکا خبر داد که این کشور در نشست روز سه‌شنبه آتی در وین اتریش برای بحث درباره بازگشت دوجانبه به برنامه جامع اقدام مشترک حضور خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وزارت خارجه آمریکا دربیانیه خود اعلام کرد: «ما برای شرکت در گفت‌وگوها با شرکای اروپایی، روسیه و چین برای مشخص کردن موضوعاتی که شامل بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام با ایران است، موافقت کردیم».
در ادامه این بیانیه آمده است: «از آنجا که مذاکرات سختی پیش رو قرار دارد، ما انتظار تحول غیر منتظره فوری نداریم اما معتقدیم که این گامی رو به جلو است».
وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود گفته است: «این گفت‌وگوها درباره گروه‌های کاری که اتحادیه اروپا با باقیمانده اعضای برجام از جمله ایران تشکیل می‌دهد،‌ ایجاد خواهد شد. موضوعات اولیه‌ای که مورد بحث قرار خواهد گرفت گام‌های هسته‌ای است که ایران باید در راستای بازگشت به پایبندی به شرایط برجام اتخاذ کند و گام‌های کاهش تحریمی است که آمریکا باید در راستای بازگشت به پاینبدی بردارد ».
در این بیانیه آمده است: «در حال حاضر انتظار نداریم که گفت‌وگوهای مستقیمی میان آمریکا و ایران در این روند انجام شود اگر چه آمریکا آماده آن است. این گفت‌وگوها روز 6 آوریل (17 فروردین) در اتریش آغاز می‌شود».
در همین حال خبرنگار آمریکایی روزنامه «وال استریت ژورنال» در توییتی مدعی شد آمریکا در نشست هفته آینده وین که در ادامه نشست امروز کمیسیون مشترک برجام برگزار خواهد شد، حاضر می‌شود اما مذاکره مستقیم با ایران انجام نخواهد شد.
او در این خصوص در توییتی نوشت: همه طرف‌ها هفته آینده برای گفت‌وگو درباره احیای توافق هسته‌ای در وین جمع خواهند شد، از جمله آمریکا. گرچه دست‌کم فعلاً مذاکرات مستقیمی بین ایران و ایالات متحده نخواهد بود. برنامه این است که کارشناسان در هفته‌های آتی مذاکرات را به پیش ببرند.
این خبرنگار در توییتی دیگر درباره اهداف این گفت‌وگوها مدعی شد: هدف دستیابی به دو توافق است. یکی، مشخص کردن گام‌هایی است که آمریکا برای بازگشت به تعهدات برخواهد داشت و همچنین زمان آن‌هاست. دومی، مذاکره با ایران درباره این است که چه گام‌هایی را برای بازگشت به تعهدات طبق توافق هسته‌ای برخواهد داشت. برخی امیدوارند در طول زمان آمریکا و ایران بتوانند به طور مستقیم گفت‌وگو کنند. اما فعلاً این کار را نخواهند کرد.
روزنامه وال استریت ژورنال هم بعد از اعلام خبرنگارش در گزارشی به نقل از دیپلمات‌های ارشد غربی، ادعا کرد مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای سال 2015 با شرکت همه طرف‌های توافق و همچنین مقامات آمریکایی هفته آینده در وین برگزار خواهد شد و افزود این اولین تلاش جدی برای نجات برجام از زمان روی کار آمدن «جو بایدن» خواهد بود.
این روزنامه آمریکایی به نقل از دیپلمات‌های مذکور افزود «مقامات ارشد از همه کشورهای شرکت‌کننده در توافق، ایران، فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه و چین و مقامات ارشد آمریکایی در پایتخت اتریش جمع خواهند شد. اما مذاکرات مستقیمی در حال حاضر بین مقامات ایرانی و طرف آمریکایی برگزار نخواهد شد.

آمریکا مذاکرات آتی در وین را درست اما دشوار دانست
رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز جمعه پس از نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام و موافقت اعضای آن برای مذاکره حضوری در سه‌شنبه آینده در وین، در یادداشت توئیتری این موضوع را مطرح کرد.
وی افزود: هفته آینده با شرکای اروپایی، روسی و چینی صحبت می کنیم تا درباره آنچه ایران و ایالات متحده برای از سرگیری انطباق با برجام باید انجام دهند، تبادل نظر کنیم.
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ادامه داد: این نخستین قدم است. بحث‌های پیش رو دشوار اما در مسیر درست است.

کاخ‌سفید: در حال حاضر انتظار نداریم گفت‌وگوهای مستقیمی با ایران داشته باشیم
سخنگوی کاخ سفید شامگاه جمعه در کنفرانس خبری گفت که واشنگتن انتظار ندارد که در حال حاضر گفت‌وگوهای مستقیمی با ایران داشته باشد.
«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید شامگاه جمعه گفت که گفت‌وگوهای غیرمستقیم با ایران در وین به طور بالقوه‌ای سازنده است.
وی که در کنفرانس خبری روزانه کاخ سفید صحبت می‌کرد گفت که آمریکا آماده گفت‌وگوهای مستقیم با ایران بوده اما در حال حاضر انتظار نداریم که این گفت‌وگوها انجام شود.
ساکی در ادامه گفت: «درباره گام‌های که ایران باید برای پایبندی به توافق هسته‌ای اتخاذ کند و همچنین کاهش تحریم‌ها از سوی ما،‌ بحث خواهیم کرد».

واکنش ایران؛ در نشست وین صرفا اعضای کنونی برجام حضور دارند
معاون وزیر خارجه با بیان اینکه در نشست سه شنبه در وین صرفا اعضای کنونی برجام حضور خواهند داشت، تصریح کرد: آمریکا در هیچ نشستی که ایران در آن حضور داشته باشد از جمله نشست کمیسیون مشترک برجام حضور نخواهد داشت و این قطعی است.
سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه دیروز (جمعه) در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره انتشار خبری مبنی بر حضور آمریکا در نشست آتی در وین گفت: نشست وین که هیأت ایران در آن شرکت خواهد کرد یک نشست کمیسیون مشترک برجام است که با هدف بررسی بازگشت احتمالی آمریکا به برجام برگزار خواهد شد و صرفا اعضای کنونی برجام (ایران و 1+4) در آن حضور خواهند داشت.
وی افزود: آمریکا در هیچ نشستی که ایران در آن حضور داشته باشد از جمله نشست کمیسیون مشترک برجام حضور نخواهد داشت و این قطعی است.
عراقچی گفت: اینکه سایر طرف های برجام بخواهند در ارتباط با اقداماتی که آمریکا باید انجام دهد، به صورت دوجانبه یا چندجانبه با آمریکا رایزنی هایی داشته باشند، چه در وین و چه در هر جای دیگر، به خودشان مربوط است و البته مسبوق به سابقه است.
معاون وزیر خارجه تصریح کرد: هیأت ایرانی هیچگونه مذاکره ای با هیأت آمریکایی در هیچ سطحی نخواهد داشت.
«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران بعد از پایان نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام در پیامی توییتی اعلام کرد که هرگونه نشستی بین تهران و واشنگتن «غیرضروری» است.
ظریف در پایان توییت خود نوشت: «هیچ دیداری بین ایران-ایالات متحده (نخواهد بود) و این کار غیرضروری است».

دیپلمات روس: آمریکا عضو برجام نیست و به همین دلیل در نشست وین حضور نخواهد داشت
نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی ضمن تشریح برنامه نشست روز سه شنبه کمیسیون مشترک برجام در وین گفت، از آن جا که آمریکا هنوز به توافق هسته‌ای بازنگشته است، در این نشست حضور نخواهد داشت.
«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در گفت‌وگو با خبرگزاری «تاس» اعلام کرد کمیسیون مشترک برجام روز ششم آوریل (17 فروردین) در وین تشکیل خواهد شد تا وظایف دو گروه کاری را تعیین کند و بحث درباره مسائل مرتبط با ازسرگیری کامل اجرای توافق هسته‌ای ایران را آغاز کند.
این دیپلمات روس گفت: کمیسیون مشترک نشستی مجازی را برگزار کرد و جلسه آفلاین مدیران سیاسی در تاریخ ششم آوریل برگزار خواهد شد.
وی افزود «انتظار می‌رود در این جلسه، ابتدا وظایف به روشنی مشخص شوند، پیش از آن که دو گروهِ کارشناسی کار خود را در وین آغاز کنند. یکی از این گروه‌ها به مسائل برداشته شدن تحریم‌های ضد ایرانی و دیگری به تعهدات هسته‌ای تهران و اجرای آن‌ها خواهد پرداخت.»
نماینده روسیه در ادامه گفت: آمریکایی‌ها در این نشست حضور نخواهند داشت زیرا آن‌ها عضو برجام نیستند. آن‌ها هنوز اجرای تعهدات خود را از سر نگرفته‌اند و بعد از آن مسئله بازگشت آن‌ها به توافق هسته‌ای و ازسرگیری وضعیت آن‌ها به عنوان یک مشارکت‌کننده در برجام بررسی خواهد شد.
اولیانوف همچنین اظهار داشت آمریکا، ایران و سایر شرکت‌کنندگان در برجام خواستار بازگشت به توافق اولیه در شرایط بدون تحریم‌های آمریکا و اجرای کامل تعهدات از سوی ایران هستند.
وی افزود: برنامه‌ریزی شده که چگونگی دستیابی به این هدف استراتژیک مورد بحث قرار بگیرد تا راهی برای احیای کامل توافق هسته‌ای یافت شود. این کار ساده‌ای نیست.

روسیه آماده میانجیگری بین تهران و واشنگتن است
خبرگزاری روسی اینترفکس به نقل از یک منبع آگاه در وزارت خارجه روسیه گزارش داد که مسکو آماده میانجیگری بین تهران و واشنگتن در نشست هفته آینده وین است.
انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در پایان هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام با صدور بیانیه‌ای از آمادگی اعضای برجام برای پرداختن به موضوع بازگشت کامل آمریکا به توافق هسته‌ای ایران در چارچوب تلاش‌های مشترک خبر داد.
در همین راستا وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه ای از همه طرف های برجام خواست برای بازگشت این توافق به حالت اولیه و اجرای کامل آن تلاش کنند.
وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه در بیانیه خود خاطرنشان کرد: روز دوم ماه آوریل (امروز) سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در نشست برخط کمیسیون مشترک برجام که در سطح مدیران سیاسی وزارتخانه ها برگزار شد، شرکت کرد.
در بیانیه گفته شده است: در این نشست راههای مشخص اجرای تفاهم های اصولی برای احیای کامل برجام که در بیانیه مشترک وزیران خارجه برجام در نشست روز 21 ماه دسامبر سال 2020 منعکس شده بود، بررسی شد.
وزارت خارجه روسیه تاکید کرده است: طرف روسی بر این باور است که برجام بدون جایگزین است و از همه طرف های شرکت کننده در آن دعوت به حداکثر تلاش برای بازگرداندن معامله هسته ای به حالت و چارچوب اولیه می کند.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: برجام نشست وین نشست کمیسیون مشترک برجام صرفا اعضای کنونی برجام گفت وگوهای مستقیم بازگشت دوجانبه حضور نخواهد توافق هسته ای برگزار خواهد شد گفت وگوها خارجه روسیه برای بازگشت وزارت خارجه حال حاضر نشست وین وزیر خارجه هفته آینده برجام حضور همه طرف ها کاخ سفید سه شنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۶۶۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام

آفتاب‌‌نیوز :

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین ایران در سلسله نشست‌های چهلمین سال تاسیس انتشارات اطلاعات و در نشست اول آن با عنوان «ژئوپلیتیک خلیج‌فارس» به سخنرانی پرداخت که مهمترین اظهارات او به نقل از جماران به شرح زیر است:

دنیا گرفتار چالش شناختی است.

خطا‌هایی که بعضا صورت می‌گیرد به دلیل شناخت و ادراک نادرست است.

دوستان ما در جنوب خلیج فارس ادراک خود را اصلاح می‌کنند و ما در اصلاح این ادراک تا حدودی عقب هستیم.

هنوز این تفکر غلط خرید امنیت در این کشور‌های عربی وجود دارد البته ان‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند با وابستگی به یک قطب برای خود امنیت تامین کنند.

کویت قبل از اینکه به کشتی‌های خود پرچم امریکا بزنند پرچم شوروی را نصب کرده بودند

این کشور‌ها این مشکل ادراکی را کماکان دارند که باید امنیت را خرید و نخستین آن‌ها صدام بود. آن‌ها تلاش کردند امنیت را با کمک صدام بخرند. 

یکی از رهبران کشور‌های حاشیه خلیج فارس شخصا به آقای روحانی گفتند که ما ۷۵ میلیارد دلار به صدام پرداخت کردیم. 

زمانی که ایران قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفت و طارق عزیز گفت تا مذاکره صورت نگیرد، آتش بس صورت نمی‌گیرد، دبیرکل وقت سازمان ملل به وزیرخارجه وقت دولت ریگان زنگ زد و او به دبیرکل جواب داد که ما در مهرماه که به نیویورک بیاییم با شما در این باره گفتگو خواهیم کرد. می‌دانید که تاریخ را نمی‌توان فراموش کرد. وقتی این شرایط پیش امد دبیرکل به پادشاه وقت سعودی زنگ زد و ملک فهد در تماس با صدام، او را به پذیرش آتش بس متقاعد کرد. پادشاه وقت به صدام می‌گوید: «غرور ایرانی را زیر پا نگذار.» عربستان در ان زمان این فهم را داشت که نمی‌تواند کاملا به صدام اعتماد و تکیه کند، اما در عمل متفاوت هم عمل می‌کرد. 

وقتی سیاست خرید امنیت از عراق شکست خورد، این کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس برای خرید امنیت به سراغ شوروی و امریکا رفتند. 

همین کشور‌ها امروز برای خرید امنیت به سراغ اسراییل رفتند و متوجه نیستند که اسراییل در تاریخ خود از هیچکس حمایت نکرده و حتی به امریکایی‌ها در مذاکرات آزادی گروگان‌ها لگد زده اند. اسراییل در تاریخ تقلبی خود به هیچکس رحم نکرد. این اشتباه شناختی کنار نرفته است.

زمانی که آرامکو را تیر غیب زد، سعودی‌ها انتظار حمایت از آمریکا داشتند و حالا هم به دنبال خرید امنیت از اسراییل هستند

اشتباه ادراکی دوم ما و اعراب این است که فکر می‌کنیم امریکا به دنبال گسترش حضور خود در منطقه است، اما امریکا به انتقال حضور و نفوذ به خارج از این منطقه است. 

امریکا دیگر قدر قدرت نیست. ما قدرت بزرگ داریم، اما هژمون نداریم. در جهان امروز دیگر قطب نخواهیم داشت، اما یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود. اعراب منطقه و اسراییل به همین دلیل با برجام مخالف بودند که نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند. 

امریکا در حال برون سپاری تامین امنیت به اسراییل است و کشور‌های عربی منطقه که به دنبال عادی سازی رابطه با اسراییل هستند باید بدانند که دیر یا زود قربانی تامین منافع اسراییل خواهند شد

اشتباه ادراکی سوم که به ما هم بازمی گردد این است که اگر با چیزی مخالفت کردیم و، چون خود را مرکز مشروعیت عالم می‌دانیم اگر به چیزی مشروعیت ندهیم جنبه اجرایی و عملیاتی پیدا نمی‌کند. در کاسپین این اشتباه را مرتکب شدیم و در مذاکرات شرکت نکردیم و بستر دریا را در غیاب ما تقسیم کردند. 

عدم حضور به معنای عدم شکل گیری از ترتیبات امنیتی خلیج فارس نیست بلکه به معنای عدم تامین منافع شما است. مگر جلوی طالبان را توانستیم بگیریم؟ خیر؛ از روند مذاکره حذف شدیم. همین قاعده درباره مسیر‌های مواصلاتی هم هست که از این مسیر‌ها دور ماندیم و بعضا حذف هم شدیم. 

در دنیای کنونی هم امریکا نمی‌تواند با وتو در شورای امنیت، مانع از قدرت مقاومت مردم غزه شود. جنگ اسراییل با مردم غزه هفت ماه است که ادامه پیدا کرده، اما جنگ اسراییل با کشور‌های عربی شش روزه تغییر کرده است. آمریکا نمی‌تواند تصمیم گیری‌ها را وتو کند و این را دنیا و مردم و افکار عمومی این را ثابت کرده اند.

دو مبنای بازدارندگی، نصر خدا و قدرت مردم هستند. 

مهم‌ترین کاری که می‌توانستیم پس از جنگ غزه بکنیم این بود که پیشنهاد توافق منع تجاوز به کشور‌های منطقه داده و کنش ایران هراسی را نابود کنیم

تصویر ترسناک ساختن از ایران، هدف اسراییل است و ما هم نباید در این تله بیفتیم. 

این اشتباه ادراکی ما که خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد اشتباه است. تصور نکنیم اگر fatf را نپذیرفتیم تنبیه نمی‌شویم و با تبعات ان روبه رو نمی‌شویم

دنیای امروز هرروز در حال تغییر است و ما هم هرروز باید فکر خود را نو کرده و تفکر جهان دو قطبی را کنار بگذاریم و واقعیت‌ها را ببینیم

بسیاری از انگاره‌های ما درباره نظم جهانی و حتی مردم خودمان غلط است

همسایه‌ها برای ما فرصت هستند. 

مردم برای ما فرصت هستند نه تهدید. به فرصت، امکان بالندگی بدهیم

منبع: سایت انتخاب

دیگر خبرها

  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • آخرین وضعیت حضور قطبی در تیم ملی ایران
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • مذاکرات دوجانبه صلح جمهوری آذربایجان و ارمنستان در آلماتی
  • سرمربی پرسپولیس جایگزین حمید مطهری در تیم ملی ؟ | آخرین وضعیت مذاکرات
  • آمریکا مانع حضور نماینده روسیه در نشست کمیته اطلاعات سازمان ملل شد
  • بازگشت هیئت حماس از قاهره برای تکمیل رایزنی‌ها
  • زلنسکی برای آمریکا چه نقشه‌ای دارد؟
  • زلنسکی برای آمریکا چه نقشه‌ای دارد؟/ تعهداتی «با تاریخ، با امضا»!
  • عضو کنست صهیونیستی: هیچ چیز مهمتر از بازگشت اسرا نیست