Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@08:38:04 GMT

سعید آقاخانی؛ برنده بی‌چون و چرای نوروز ۱۴۰۰

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۶۸۶۰۴

سعید آقاخانی؛ برنده بی‌چون و چرای نوروز ۱۴۰۰

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید آقاخانی در سال‌های گذشته همزمان با سینما، فعالیت خود را در تلویزیون پیگیری کرده و سریال‌های مختلفی مثل «خروس»، «روز‌های بد به در»، «بیمار استاندارد» و «شب عید» را در ژانر کمدی جلوی دوربین برده است. آقاخانی با فصل سوم سریال «نون. خ» در مقام کارگردان و بازیگر، حضور موفقی در تلویزیون داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با نزدیک به سی سال سابقه‌ی فعالیت در تلویزیون و کارنامه‌ای پُر بار در بازیگری و کارگردانی، بسیاری از مردم هنوز هم سعید آقاخانی را با کاراکتری که در یکی از آیتم‌های نمایشی «ساعت خوش» داشت به یاد می‌آورند. حق هم دارند، آقاخانی در تمامی این سال‌ها حضوری مستمر داشته، اما برخلافِ هم‌نسلانی نظیرِ رضا عطاران و مهران مدیری به دور از حاشیه بوده و به چشم نیامده است. برخلافِ بازیگران مطرح «ساعت خوش» که حداقل تا یک دهه بعد همچنان درگیر ساخت و بازی در برنامه‌هایی با محوریت آیتم‌های نمایشیِ طنز باقی ماندند، آقاخانی خیلی زود مسیری متفاوت را در پیش گرفت و شروع به بازی در سریال‌هایی داستانی کرد.

از میانه‌ی دهه‌ی هشتاد همزمان با همکاری به عنوان نویسنده در سریال‌های عطاران، فعالیتش را گسترش داد و به عنوان بازیگردان در سریال‌های مهدی مظلومی و سیروس مقدم مشغول به کار شد. محصول این تجربه اندوزی، فیلم تلویزیونیِ «هندوانه‌ی شب یلدا» بود. فیلم خوش ساختی که اعتماد تلویزیون را برایِ سپردن سریال‌های نوروزی به آقاخانی جلب کرد. از این‌رو ساخته شدنِ سه فصل سریال موفق «نون خ» در سه سال پیاپی را می‌توان نتیجه‌ی مهارتی دانست که طی یک دهه به دست آمده است.

آقاخانی کمدینی نیست که با مزه پراندن و لودگی از بیننده خنده بگیرد. او با اتکاء به هوش هیجانی‌اش، عناصری از صحنه را به شکل ویژه مورد استفاده قرار می‌دهد یا از طریق ایجاد تقابلی که در لحظه میان او و بازیگر مقابلش شکل می‌گیرد، صحنه را از حالت خشک بیرون می‌آورد. سریال‌های ساخته شده توسط آقاخانی نیز چنین ویژگی‌ای دارند. خطوط داستانی متعدد که باعث حضور شخصیت‌های زیاد در موقعیت‌های متنوع می‌شوند و این امکان را فراهم می‌آورند که جزئیات صحنه و تقابل شخصیت‌ها با هم از حالت جدی خارج شده و صحنه‌های مفرحی شکل بگیرد.

بیشتر بخوانید

فصل چهارم سریال "نون‌خ" ساخته می‌شود؟/ ماجرای انتقاد از نحوه ماسک زدن بازیگران این سریال

از سوی دیگر با آغاز دهه‌ی نود آقاخانی شروع به بازی در فیلم‌ها و سریال‌هایی کرد که از او توقع نداشتند به عنوان یک کمدین در صحنه حاضر باشد. به عنوان نمونه فیلم‌هایی نظیرِ «ضدگلوله» و «من دیگو مارادونا هستم» که لحن و حس‌وحالی متفاوت با کمدی‌هایِ رایج آن بازه‌ی زمانی داشتند. در دهه‌ی نود آقاخانی رفته رفته به بازیگری تبدیل شد که از پس هر نقشی بر می‌آید. بیننده او را در قالب هر پرسوناژی می‌پذیرد و بدون توجه به سابقه‌ی ذهنی که از او دارد با شخصیتی که به نمایش گذاشته همذات‌پنداری می‌کند. فرقی نمی‌کند «رحمان۱۴۰۰» باشد یا «خون شد»

در این سی سال آقاخانی ثابت کرده در پی آن است که هنرمندی‌اش را در پوششی از سادگی و صداقت به بیننده عرضه کند. خصوصیتی که باعث شده نورالدین خان‌زاده در «نون خ» با تمامی تضاد‌ها و مشکلاتش، انسانی صمیمی، دوست داشتنی و مردم‌دار باشد. ویژگی‌هایی که به نظر می‌رسد از سعید آقاخانی به نقش منتقل گردیده و منجر به خلق شخصیتی ماندگار شده است.

روزنامه فرهیختگان نوشت: نون. خ ۳ سیزدهمین اثر مستقل تلویزیونی سعید آقاخانی است. بازیگری که نخستین سریالش را با همکاری مهدی مظلومی در سال ۸۵ و با نام «روزگار خوش حبیب آقا» ساخت که این روز‌ها از تلویزیون پخش می‌شود. اولین سریال مستقل آقاخانی «عید امسال» در سال ۸۸ بود که توانست در آن زمان رضایت مخاطبان را جلب کند. هر اندازه که آقاخانی در سینما توانست تصویر جدی و تازه‌ای از خود ارائه دهد و به‌واسطه شباهتش به بهروز وثوقی، شمایل یک قهرمان عاصی یا شکست‌خورده را نشان دهد در تلویزیون پله‌های ساخت سریال‌های طنز را به‌سرعت طی کرد.

«زن بابا»، «خوش‌نشین‌ها» و «دزد و پلیس» اثبات کرد که آقاخانی کوچه‌پس‌کوچه‌های طنز تلویزیونی را همانند کف دستش می‌شناسد و رگ خواب مخاطب ایرانی را بلد است. شاید بیراه نگفته باشیم اگر بگوییم آقاخانی در «نون. خ»‌ها به اوج و بلوغ سریال‌سازی طنز رسید و بی‌شک یکی از سرمایه‌های تلویزیون است که امیدواریم مانند رضا عطاران با او رفتار نشود.

آقاخانی به‌واسطه اصالت کُردی خودش، شناخت دقیقی از آن منطقه و خلقیات و عادت‌های رفتاری و گفتاری مردمان آنجا دارد و آن را در یک مرز متعادل به تصویر می‌کشد. استفاده از نابازیگران یا بازیگران کمتر شاخته‌شده برای هر کارگردانی زحمت و ریسک بالایی دارد آن‌هم در یک تعداد بالا، اما آقاخانی ارادی و آگاهانه ریسک را می‌پذیرد و خروجی‌اش هم معرفی چهره‌های تازه و البته نه گران‌قیمت تلویزیونی می‌شود که باعث حضورشان در برنامه‌های دیگر تلویزیون هم شد.

آقاخانی دی‌ماه سال گذشته درباره تولید «نون. خ ۳» و همچنین ساخت فصل جدید در جمع خبرنگاران گفته بود: «. برای فصل جدید قصه کشش دارد، ولی باید این فصل پخش شود و ببینیم بازخورد چیست؟ اگر خوب باشد ادامه دهیم. خود ما کاراکتر‌ها و فضا را دوست داریم و گروه علاقه دارند که ادامه دهند. با این حال به بازخورد‌ها بستگی دارد که اگر خوب باشد گروه این امید را دارد. خودم کار‌هایی انجام دادم که خیلی از آن‌ها آپارتمانی بود و برای خود ما هم فضا‌ها لو رفته است و به‌عنوان سازنده استقبال می‌کنیم تا از این فضای آپارتمانی و تکراری بیرون رویم. این فضاسازی جدید برای مردم خیلی جذاب است و ظرفیت زیادی دارد.»

منبع:سینما دیلی

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سریال نوروزی سریال نون خ سعید آقاخانی سعید آقاخانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۶۸۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلویزیون «جام‌جم» را تعطیل کرد؟

«جام‌‌جم» مدتی است روی آنتن نمی‌رود؛ در حالی‌که بسیاری از جمله رئیس صدا و سیما اعتقاد داشتند وجود برنامه منتقدانه‌ای نسبت به خود رسانه ملّی لازم است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، برنامه تلویزیونی «جام‌جم» در 24 قسمت روی آنتن رفت. دوشنبه شب‌هایی که در شبکه یک منتظرِ مناظره و میزگردی جنجالی بر سر موضوعات مختلف بودیم. تا جایی که برخی از این موضوعات به گفت‌وگو با مدیران تلویزیون کشیده می‌شد.

از ماجرای نطق‌کشی و دستمزدهای عجیب و غریب تا نقد سریال‌های ضعیف و کم‌کیفیت که مورد نقد بسیاری قرار گرفت. نظرسنجی‌هایی که از یلدای پرهیاهو می‌گفتند و سلبریتی‌هایی که باید به چه صورت مدیریت شوند. همچنین خیلی از بحث‌های دیگر که به تعبیرِ بسیاری، نقدهای سازنده‌ای که جایِ خالی چنین بحث و اظهارنظرهایی مدت‌ها در تلویزیون خالی بود.

در حالی که از مدیر شبکه نسیم تا رئیس سیمافیلم و مدیران شبکه‌های چهار و کودک و نماینده‌ای از معاونت سیاسی صداوسیما و خیلی‌های دیگر به جام‌جم آمدند از آن طرف هم پای تهیه‌کنندگان، بازیگران و کارگردانانی همچون حامد عنقا، ایرج محمدی، مهدی فرجی و سیدجواد هاشمی هم به این برنامه باز شد.

از سلبریتی‌ها شروع کرد به حوزه کودک و نوجوان، مواجهه صداوسیما با بحران‌ها، سریال‌سازی و موضوعات روزی همچون ویژه‌های تلویزیون خصوصاً در یلدا پرداخت.

اما زمزمه‌هایی به گوش می‌رسید که انتقادات صریح و فضای تند و تیزِ مناظرات و گفت‌وگوهای این برنامه تلویزیونی به مذاقِ برخی از مدیران در صداوسیما خوش نمی‌آید. شاید از این جهت باشد که ماه رمضان و عید نوروز بهانه‌ای شد تا از «جام‌جم» فعلی موقتاً خداحافظی شود.

اینکه می‌گوییم موقت، چون برخی از برنامه‌ها در مقاطعی از تلویزیون کنار گذاشته شدند و با گروه و فضایی متفاوت‌تر برگشته‌اند. پیگیری خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد پای برخی از مدیران برای جلوگیری از ساختِ «جام‌جم» با این فضای انتقادی تند و تیز و صریح که مورد استقبال بسیاری از هنرمندان و جامعه فرهنگ و هنر و حتی خود پیمان جبلی رئیس صداوسیما بود که از آن به عنوان نقدی سازنده یاد می‌کرد در میان است.

نگاهی به هیاهوی جدید درباره سریال «پایتخت»

باید دید «جام‌جم» با همین شکل و شمایل و گروه سازنده به آنتن تلویزیون برمی‌گردد با گروهی دیگر و متفاوت‌تر این اتفاق خواهد افتاد؟ اما هرچه هست تلویزیون در روزهایی که موضوع نظرسنجی و بحث مخاطب، سریال‌سازی درست و اصولی، ساخت آثار نمایشی با استفاده از تکنولوژی‌های نوین، تبلیغات در نمایش‌خانگی و بسیاری از موارد دیگر مطرح است جای چنین برنامه‌ای خالی است که می‌توانست با نقدهای کارشناسانش، نقشه راه بهتری را برای سیاستگذاری و مدیریت در تلویزیون ترسیم کند.

همان‌گونه که پیمان جبلی رئیس صداوسیما درباره این برنامه تلویزیونی گفته بود: یکی از موضوعاتی که در این میان مغفول مانده بود خود رسانه ملّی است که محل نقد بسیاری است و موافقان و مخالفان درباره موضوعات مختلف مرتبط با مأموریت‌های رسانه ملی وجود دارد. بنده از روز اول دغدغه‌ام این بود در همان ماه‌های اول وعده دادم برنامه‌ای در این خصوص روی آنتن خواهیم برد. آماده‌سازی این برنامه متأسفانه طول کشید من خودم از همکاران خودم گلایه کردم دیر شروع شد، مراحل پختگی خودشان را طی می‌کند و ان‌شاءالله با قدرت به کار خودش ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زرنگ‌بازی سعید آقاخانی در «نون خ ۵»
  • بدهکاری سینما و تلویزیون به روز معلم
  • شکایت رسمی علیه سعید آقاخانی و سریال نون خ
  • تلویزیون «جام‌جم» را تعطیل کرد؟
  • آیین پاسداشت استاد سعید امیر سلیمانی هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون
  • عکس| اولین پست اینستاگرامی سعید آقاخانی بعد از اتمام نون‌خ
  • حواشی جدید و پرحاشیه سریال پایتخت
  • عکس| ماجرای مصدومیت شدید سعید آقاخانی چیست؟/ حال کارگردان نون خ خوب است
  • پایتخت دوباره خبرساز شد؛ حواشی جدید سریال پرتماشاگر تلویزیون
  • پایتخت دوباره خبرساز شد ؛ حواشی جدید سریال پرتماشاگر تلویزیون