Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با سوریه و عراق گفت:ت ا این لحظه هیچ گونه مصوبه‌ای در خصوص اینکه تجار از ایران نمی‌توانند به سوریه سفر کنند وجود ندارد و به تصویب نرسیده است، حتی قبل از شیوع همه گیری کروناتعداد قابل توجهی زائر از ایران به سوریه سفر می‌کردند و محدودیت‌هایی در این زمینه وجود ندارد.

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، زهرا مهران راد؛حسن دانایی‌فر در سال ۱۳۴۱ در شهر شوشتر، استان خوزستان زاده شد و دوران کودکی و نوجوانی تا دریافت مدرک دیپلم متوسطه را در شهر اهواز سپری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او فارغ التحصیل رشته مهندسی عمران از دانشگاه امام حسین علیه السلام بوده، و سمت‌های متعددی را تجربه کرده است، از جمله پس از حسن کاظمی قمی، از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵ سفیر ایران در عراق بوده است.

حسن دانایی فر سابقه حضور در جبهه در سال‌های دفاع مقدس را دارد و در زمان دریادار علی شمخانی به عنوان معاون نیروی دریایی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حاضر بوده است و مدتی به عنوان فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء نقش آفرینی کرده است، همچنین وی در سال ۱۳۶۹ به عنوان رئیس دانشکده دافوس منصوب شد.

او همچنین مدتی مسئولیت معاونت اداری- مالی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام را به عهده داشته است و پیش از به عهده گرفتن مسئولیت سفارت ایران در عراق به مدت ۳ سال دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق در نهاد ریاست جمهوری بوده است، و در همان دوران ریاست ستاد بازسازی عتبات عالیات را به عهده داشته است.

دانایی فر نقش موثری در تخلیه اردوگاه اشرف در عراق و اخراج مجاهدین خلق از این کشور داشت و همچنین سرپرست هیئت ایرانی در مذاکرات ایران و آمریکا در بغداد دربارهٔ مسائل امنیتی عراق در سال ۱۳۸۶ بود.

او هم اکنون دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با سوریه و عراق است از این رو خبرگزاری دانشجو برآن شدیم تا با محوریت مسائل اقتصادی مربوط به موضوعات مرتبط با سرمایه گذاری در سوریه به طور اخص به گفتگو با دانائی فر بپردازیم که مشروح گفتگو به شرح ذیل است:

 

دانشجو: ظاهرا شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای در خصوص ممنوعیت رفت و آمد ایرانیان به خاک سوریه به تصویب رسانده که بسیار بحث برانگیز بوده است. شما به عنوان دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه در خصوص تسهیل این روابط برای تجار چه کرده‌اید؟

*هیچ مصوبه ای تاکنون در خصوص منع امدوشد تجار به سوریه در شورای امنیت به تصویب نرسیده است

دانایی فر: اساساً تا این لحظه هیچ گونه مصوبه‌ای در خصوص اینکه تجار از ایران نمی‌توانند به سوریه سفر کنند وجود ندارد و به تصویب نرسیده است، حتی قبل از شیوع همه گیری کرونا هم علی رغم اینکه مشکلات امنیتی وجود داشت، اما تعداد قابل توجهی زائر هر هفته از ایران به سوریه سفر می‌کردند و محدودیت‌هایی در این زمینه وجود ندارد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

 

 

تا این لحظه هیچ گونه مصوبه‌ای در خصوص اینکه تجار از ایران نمی‌توانند به سوریه سفر کنند وجود ندارد و به تصویب نرسیده است



البته مشکل تعداد کم پرواز وجود داشت و هنوز نیز وجود دارد و در حال حاضر فقط خط  هوایی ماهان است که یک روز در هفته و اخیرا یک خط سوری به نام اجنحه شام هم راه‌اندازی شده و در یک ماه اخیر تقریبا در هر هفته دو پرواز به سوریه داشتیم و امیدواریم شرکت‌های دیگر هواپیمایی نیز وارد این مسیر شوند، چون مشکلی برای ورودشان به این بخش وجود ندارد، اما شرکت‌های هواپیمایی بیشتر صرف و صلاح اقتصادی خود را در نظر می‌گیرند و این صرفه اقتصادی فعلا به نحوی است که استقبال چندانی از ورود به این عرصه نشده است.

 

*بهمن 99 رئیس  اتاق مشترک تازه تاسیس ایران و سوریه سفری به دمشق داشت

دانشجو: در خصوص چشم انداز همکاری‌های اقتصادی با سوریه تاکنون چه اقداماتی انجام شده است؟

دانایی فر: سوریه می‌تواند یکی از بازار‌های مهم ما باشد و در زمینه همکاری و اقدامات مشترک بین دو کشور به ویژه در بخش اقتصادی می‌تواند از اهمیت زیادی برخوردار باشد نگاهی به زیرساخت‌ها نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی تقریبا  بیش از ۵۰ اتاق بازرگانی مشترک با سایر کشور‌ها داریم، اما تا زمستان گذشته هیچ اتاق مشترکی با سوری‌ها نداشتیم که خوشبختانه در اسفند ماه ۹۸ اتاق بازرگانی بین ایران و سوریه تشکیل شده و نیمه اول بهمن ماه ۹۹ نیز آقای کاشفی به عنوان رئیس مشترک اتاق ایران و سوریه سفری به دمشق داشتند و دیدار‌هایی با وزرا و مسئولان مختلف سوری انجام دادند.

 نیمه اول بهمن ماه ۹۹ نیز آقای کاشفی به عنوان رئیس مشترک اتاق ایران و سوریه سفری به دمشق داشتند و دیدار‌هایی با وزرا و مسئولان مختلف سوری انجام دادند.



بر همین اساس یکی از اقداماتی که در سوریه اتفاق افتاد خرید یک ساختمان ۱۱ طبقه توسط  اتاق بازرگانی ایران در سوریه بود تا به این ترتیب جایی برای حضور شرکت‌های ایرانی فراهم شود، چون یکی از مشکلات زیرساختی ما در سوریه این است که روابطی بین تجار ایرانی و سوری وجود ندارد و حجم کار‌های اقتصادی ما از گذشته‌های دور با سوریه از طریق دولت‌ها بوده و به تعبیری بخش خصوصی در کار نبوده است. 

در همین راستا بخش خصوصی نیازمند اتاق مشترک، مراکز تجاری مشترک، سفر‌های مکرر بین دو کشور و ... دارد که البته زمان بر است، اما در این راستا اقداماتی در حال انجام است.

دانشجو: در خصوص رفت و آمد تجار آیا مانع خاصی وجود دارد یا مثلا موضوعات امنیتی کاملاً حل و فصل شده است؟

دانایی فر: موضوع امنیت در سوریه هنوز به طور کامل حل نشده است و امنیت نظامی کامل در این کشور برقرار نیست. این در حالی است که به محض ایجاد امنیتی نسبی در سوریه که زمینه تحرک ما و فعالیت اقتصادی ما را زیاد کرد شاهد این مدعا سفر سال ۹۷ معاون اول رئیس جمهور به سوریه است که متاسفانه مدت زمانی نگذشت که ماجرای کرونا پیش آمد و مرز‌های دو کشور بسته و تردد‌ها متوقف شد و در این شرایط افت شدید و قابل توجهی در روابط بین دو کشور به وجود آمد. 

* سوریه هنوز وارد دوره بازسازی نشده / جمهوری اسلامی می تواند به مرحله پسا امنیتی در سوریه ورود پیدا کند

دانشجو: آیا جمهوری اسلامی و بخش اقتصادی کشور برنامه‌ای برای ورود به دوره بازسازی سوریه دارد؟

دانایی فر: ما فکر می‌کنیم روندی که در حال حاضر آغاز شده و روابط تجار رو به افزایش است، جمهوری اسلامی بتواند به مرحله پسا امنیتی وارد شود، چون اساسا سوریه هنوز وارد دوره اقتصادی نشده است و بعد از تحریم‌های ظالمانه آمریکا تحت عنوان قانون سزار علیه سوریه که خرداد سال ۹۹ توسط ترامپ ابلاغ شد شرایط اقتصادی سوریه شدیدا وخیم شد و ورود این کشور به دوره بازسازی به تعویق افتاد.  با این حساب سوریه هنوز وارد دوره بازسازی نشده و طبق برآورد‌های انجام شده ۲۰۰ میلیارد دلار برای بازسازی این کشور مورد نیاز است.

با این شرایط اقتصاد سوریه بر اثر جنگ هشت ساله داخلی و تحریم‌های اخیر ایالات متحده لطمه جدی دیده است و برای اینکه بگوییم سوریه وارد مرحله بازسازی شده باید قدری تامل کرد و این موقعیت را پذیرفت که سوریه هنوز وارد مرحله بازسازی نشده است.

دانشجو: تحرکات ترکیه در سوریه حکایت از آن دارد که ترک‌ها در خصوص ورود به بازار سوریه خیلی زودتر از جمهوری اسلامی دست به کار شدند نظر شما در این خصوص چیست؟

دانایی فر: خوبی کار در اقتصاد این است که با عدد و رقم سر و کار داریم یعنی نمی‌توان در این عرصه به هر ادعایی صحه گذاشت و آن را پذیرفت در خصوص عملکرد رسمی ترکیه از مبادی قانونی آمار چنین چیزی را نشان نمی دهد.

* قرارداد رسمی تجاری بین روسیه و سوریه وجود دارد ؛همانطور که بین ما و سوری ها وجود دارد

دانشجو: در خصوص حضور روسیه در سوریه به منظور مشارکت در پروژه‌های اقتصادی این کشور چه شرایطی در حال حاضر حاکم است؟

دانایی فر: ما نمی‌دانیم روس‌ها چه میزان عدد و رقم با سوری‌ها منعقد کرده‌اند، اما اساسا بین دو کشور قرارداد رسمی وجود دارد همان طور که بین ما و سوریه وجود دارد و ما اکنون تنها کشوری هستیم که با سوریه تجارت آزاد داریم، موافقت نامه آزاد تجارت اقتصادی در سال ۲۰۰۹ بین ایران و سوریه امضا شد و این موافقت نامه شامل همه کالا‌ها به استثنای ۸۸ قلم کالاست که طرفین به خاطر حمایت از تولیدات داخلی در کشورشان آن را اجرایی نکرده‌اند.

ما الان با آن تجارت آزاد داریم سوریه است موافقت نامه آزاد تجارت اقتصادی در سال ۲۰۰۹ بین ایران و سوریه امضا شد و این موافقت نامه شامل همه کالا‌ها به استثنای ۸۸ قلم کالاست که طرفین به خاطر حمایت از تولیدات داخلی در کشورشان آن را اجرایی نکرده اند.

 

 

*روابط تجاری رسمی ایران با سوریه در حال حاضر اصلا مورد رضایت نیست

در همین راستا ما باید تلاش کنیم تا در بازار سوریه و منطقه حضور پیدا کنیم البته تصمیمات و شرایطی که در کشورمان وجود دارد هم نباید نادیده گرفته شود به عنوان مثال صادرکننده امروز قراردادی برای صادرات تخم مرغ به سوریه امضا می‌کند، اما هنوز این پروسه شروع نشده بخش نامه‌ای ابلاغ می‌شود که صادرات تخم مرغ به دلیل کمبود داخل ممنوع است و این تاجر و صادر کننده ایرانی را با مشکل و سرخوردگی مواجه می‌کند.

به هر حال در مجموع روابط تجاری رسمی ما با سوریه در حال حاضر اصلا مورد رضایت نیست و باید تلاش کنیم تا با حضور فعالتر بخش خصوصی در بازار سوریه این موضوع حل و فصل شود. 

دانشجو: در خصوص رسیدن به این موضوع یعنی افزایش صادرات رسمی بین ایران و سوریه تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته یا بهتر است صورت پذیرد؟
دانایی فر: این موضوع نیازمند سیستم‌های تشویقی نیز هست که امیدواریم با مذاکرات صورت گرفته و قول‌های دریافت شده از بانک مرکزی و سایر نهاد‌های اقتصادی نوعی مشوق‌ها برای صادرات کالا به سوریه و کار اقتصادی با این کشور انجام شود.

*در تلاش هستیم تا خلع موجود بین بخش خصوصی ایران و سوریه را کاهش دهیم

دانشجو: نیاز‌های اقتصادی موجود در سوریه در شرایط فعلی با چه ساز و کاری شناسایی و با چه ساز و کاری به تاجر ایرانی منتقل می‌شود؟
دانایی فر: نهاد‌های مختلفی از جمله کل اتاق بازرگانی ایران، اتاق بازرگانی مشترک و مرکز تجارت ایرانیان در دمشق و هم چنین وجود دفاتر اقتصادی از جمله دفتر ستاد اقتصادی روابط ایران و سوریه، بخش اقتصادی سفارت کشورمان در سوریه همگی به دنبال سرو سامان دادن این مسئله است و تلاش می‌شود فاصله و خلعی که بین دو بخش خصوصی ایران و سوریه وجود دارد پر شود.

دانشجو: پیگیری مسائل و مشکلات تجار پس از سفر به سوریه توسط کدام نهاد پیگیری می‌شود؟ متاسفانه برخی از تجار از حضور واسطه و دلال برای برقراری رابطه باتجارسوری گلایه داشتند


دانایی فر: چند نهادی که به آن اشاره کردم یعنی سفارت ایران در سوریه، ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و سوریه، اتاق بازرگانی، مرکز مربوط به فناوری ریاست جمهوری همگی نهاد‌هایی هستند که متولی پیگیری مسائل مربوط به حضور تجار و سرمایه گذاران در سوریه محسوب می‌شوند.

در خصوص ایجاد مانع در ارتباط تجار ایرانی و سوری نیز من تقاضا می‌کنم اگر چنین اتفاقی به صورت مصداقی سراغ دارید آن را صراحتا به ما در ستاد توسعه روابط اقتصادی اطلاع دهید تا از طریق سفارت، اتاق بازرگانی یا سایر نهاد‌ها پیگیری شود.



در خصوص ایجاد مانع در ارتباط تجار ایرانی و سوری نیز من تقاضا می‌کنم اگر چنین اتفاقی به صورت مصداقی سراغ دارید آن را صراحتا به ما در ستاد توسعه روابط اقتصادی اطلاع دهید تا از طریق سفارت، اتاق بازرگانی یا سایر نهاد‌ها پیگیری شود.

*سفر مسئولین تراز اول کشور به سوریه تاثیر به سزایی در نزدیکی روابط اقتصادی دو کشور خواهد داشت

دانشجو:انتقادی که در خصوص روند ارتباط ایران و سوریه وجود دارد این است مثلا پوتین رئیس جمهور روسیه پس از پایان داعش در منطقه شخصا سفری به سوریه داشت، چرا رئیس جمهور ایران تاکنون چنین سفری  انجام نداده است؟


دانایی فر: این سفر‌ها بسیار تعیین کننده است و نشان دهنده نگاه دوکشور ایران و سوریه نسبت به یکدیگر است. نوع نزدیکی نگاه جمهوری اسلامی به سوریه موضوعی است که حتی همه کشور‌ها نیز متوجه آن هستند و جایگاه روابط ایران و سوریه و اثرگذاری ایران در موضوع سویه کاملا واضح و آشکار است.

برهمین اساس اینکه مسئولین تراز اول کشور ما به سوریه سفر کنند تاثیرات زیادی در این مناسبات خواهد داشت که البته ناگفته نماند آقای جهانگیری معاون اول سفری در راس هیئتی بلند پایه قبل از شیوع کرونا به این کشور داشته است و گفتنی است این سفر در حالی انجام شد که هنوز موضوعات امنیتی در سوریه حل و فصل نشده بود.

البته این موضوع هم مطرح است که‌ ایکاش سفری در حد آقای رئیس جمهور به سوریه صورت می‌گرفت و نمی‌توان آن را انکار کرد، اما رفت و آمد‌ها در سطوح مختلف بین دو کشور ایران و سوریه به طور جدی و روزانه وجود دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

همین انتقاد در رابطه با عراق و عدم سفر رئیس جمهور به این کشور مطرح بود که این سفر نیز انجام شد البته عده‌ای گفتند چرا آقای روحانی با تاخیر این سفر را انجام داد، اما مهم این بود این سفر انجام شد و در مورد سوریه نیز احتمال وجود چنین سفری بعید نیست.

*روس‌ها هیچ ارتباطی به لاذقیه ندارند/ اداره این بندر به عهده یک شرکت اروپائی است

دانشجو: بندر لاذقیه در سوریه و بحث واگذاری آن به ایران به کجا رسید؟ در مقطعی خبر رسید که روس‌ها مخالف این واگذاری به ایران هستندآیا این خبر صحت دارد؟
دانایی فر: خیلی از موضوعات ممکن است تصمیم گیری شود، قول و قرار‌هایی گذاشته شود، اما به دلایلی طرفین در آن تغییراتی ایجاد کنند، اما مهم اراده همکاری طرفین است و اینکه آن‌ها علاقه‌مند به کار باشند که این موضوع در مورد دو کشور وجود دارد. این که مثلاً لاذقیه یا طرطوس را ایرانی‌ها یا روس‌ها بخواهند اداره کنند، بحثی است که ممکن است در طول زمان دچار تغییرات و بحث‌های کارشناسی شود تا جایی که اطلاع داریم روس‌ها هیچ ارتباطی به لاذقیه ندارند و در طرطوس مستقر هستند و اداره اجرایی بندر لاذقیه به عهده ایران یا روسیه نیست بلکه یک کشور اروپایی- غربی از گذشته در این بندر قراردادی داشته است که بنا بر این شد تا همان شرکت فعلا به کار خود ادامه دهد در خصوص بندر حمیدیه نیز در حال مذاکره هستیم.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

*در سوریه مردم به شکل جدی از تولید داخل حمایت می کنند

دانشجو: ظرفیت‌هایی که تجار ایرانی در سوریه می‌توانند روی آن حساب کرده و سرمایه گذاری کنند چیست؟


دانایی فر: من قطعا حتی اگر مصداق نیز در ذهنم داشته باشم به خاطر مسئولیت اجرایی که در ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و سوریه دارم از به زبان آوردن آن معذورم، اما طرف سوری بار‌ها اعلام کرده که علاقه‌مند به تهاتر است. این علاقه مندی نیز دلایل مختلفی دارد از جمله این که وضع نقدینگی در سوریه چندان مناسب نیست و اگر هم وضع نقدینگی مناسب باشد آن‌ها از تولید داخل به طور جدی حمایت می‌کنند و دولت هم اگر بخواهد در این خصوص به بخش خصوصی اجباری وارد کند موجب ایجاد بیکاری در کشور خواهد شد.

از این منظر به نظر می‌رسد محصولات در زمینه کشاورزی و نساجی در سوریه مورد نیاز است و همان طور که گفتم سوری‌ها علاقه‌مند به موضوع تهاتر هستند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ایران سوریه تجارت اتاق بازرگانی لاذقیه حمیدیه ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران تصویب نرسیده سوریه سفر کنند بین ایران و سوریه سوریه وجود مصوبه ای در خصوص دبیر ستاد توسعه سوریه هنوز وارد اتاق بازرگانی جمهوری اسلامی رئیس جمهور دانایی فر دوره بازسازی وجود ندارد موافقت نامه تجار ایرانی حال حاضر بین دو کشور روابط تجار بخش خصوصی انجام شد سوری ها نهاد ها روس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۶۸۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیر لایحه امنیت شغلی کارگران هستیم | با تهدید‌ها و تحریم‌ها نمی‌توانند ملت را متوقف کنند

به گزارش جام جم آنلاین، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور اسلامی ایران امروز - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - در سی‌وپنجمین جشنواره ملی تقدیر از کارگران نخبه، گروه‌های کارگری و واحد‌های نمونه حضو یافت.

رئیس‌جمهور با همراهی عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت و سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدای لوح و تندیس ویژه از جمعی از کارگران نخبه و گروه‌های کارگری تقدیر کرد.

رئیس جمهور در جمع کارگران نخبه اظهار داشت: خدا را شاکریم که نشست ما بعد از جلسه بسیار با شکوهی که در محضر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بود، تشکیل می‌شود که ما از رهنمود‌های ایشان بهره ببریم، مدیران و محافل کارگری تلاش کنند، سازو کار‌های لازم برای اجرایی شدن فرمایشات ایشان را بیاندیشند، قانون و سیاست‌های نظام در جهت رشد اقتصادی و تولید مصوب شده است که باید اجرایی شود.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه این جلسه در کارخانه بزرگی که کارگران عزیز آن کار‌های بسیار مهم و قابل عرضه‌ای را تولید می‌کنند برگزار شده است، گفت: محصولاتی که در اینجا می‌بینید به دست توانای کارگران ساخته شده است که نشان دهنده توانایی کشور ماست، نشان دهنده ذوق و سلیقه و تلاش کارگران و مهندسان عزیز ماست. این‌ها نمونه‌ای است که ثابت می‌کند در این کشور کار‌های بزرگی انجام می‌شود. 

وی با تاکید بر اینکه دشمن همانطور که در همه عرصه‌ها ناکام مانده حتما در عرصه اقتصادی نیز ناکام خواهد ماند، اظهار داشت: محور تولید کارآفرینی و کارگر است. نقش کارگران نقش بی‌بدیلی است و لذا باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر صورت گیرد که روز به روز تولید ما در کیفیت و کمیت رشد پیدا کند. تولیدات ما باید استاندارد‌ها و شاخص‌ها را داشته باشد و باید تولید برتری داشته باشیم که در دنیا بهترین باشد و این از ملت ما برمی‌آید که حتی بالاتر از استاندارد‌های ضروری می‌توانند کالا‌ها را تولید و عرضه کنند.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: این امیدآفرین است که عزیزان ما علی‌رغم همه تهدیدها، تحریم‌ها و برخی کاستی‌ها، تولیدات امیدآفرین برای کشور دارند و این همان است که رهبری تاکید کردند که باید تلاش‌ها و اقدامات امیدآفرین توسعه یابد.

ما پای کار ایرانیم؛ کارگران و کارفرمایان ایران با روحیه جهادی پای کار ایران هستند

رئیس جمهور با بیان اینکه «ما پای کار ایرانیم» اظهار داشت: این پای کار ایران بودن است و نشان می‌دهد با همین روحیه جهادی و ارزشمند کارگران و مهندسان، کارفرمایان و متخصصان پای کار ایران هستند و دشمن همانطور که در همه عرصه‌ها ناکام مانده حتما در عرصه اقتصادی نیز ناکام خواهد ماند.

رئیس جمهور محور همه تلاش‌ها را در فعالیت و تولید دانست و گفت: محور در تولید کارآفرین کارگر است که نقش بی بدیلی دارند و بنابراین باید همه حمایت‌ها اعم از حقوقی، مالی، اجتماعی از کار و کارگر شکل بگیرد.

آیت الله رئیسی بر کیفی و کمی بودن تولیدات تاکید کرد و افزود: باید تولیدات با کیفیتی داشته باشیم. ملت ما نشان داده که می‌تواند حتی بالاتر از استاندارد‌های ضروری کالایی را تولید و عرضه و حتی کالای برتر را در دنیا ارائه کنند.

پیگیری مجدانه دولت برای به سرانجام رسیدن لایحه امنیت شغلی کارگران

رئیس جمهور در جشنواره ملی امتنان از کارگران و گروه‌های کار و واحد‌های نمونه ادامه داد: آقای وزیر توضیح دادند که لایحه امنیت شغلی کارگران در دولت تصویب شده است و ان‌شالله از طریق مجلس دنبال خواهد شد که سریعتر به نتیجه برسد. ثبات شغلی برای کارگران مساله بسیار مهمی است. تزلزل شغلی نه تنها فرد بلکه خانواده را متزلزل می‌کند. 

وی با تاکید بر اینکه خداوند متعال تفضل کرد و به دست شما کارگران و کارآفرینان عزیز امروز شاهد افزایش میزان اشتغال و کاهش بیکاری در کشور هستیم، اظهار داشت: آمار اشتغال نشان می‌دهد که زمینه ایجاد اشتغال برای تحصیل‌کرده‌ها بسیار بهتر از قبل فراهم شده است.

آیت‌الله رئیسی بیان کرد: رهبری بسیار حکیمانه فرمودند که ما در بین جامعه کارگری نخبگانی داریم که بعضا مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند. این نخبگان مبتکر، خلاق، صاحبنظر و صاحب ایده هستند لذا هم خودشان و هم ایده‌هایشان باید مورد توجه قرار بگیرد. 

وی خاطرنشان کرد: آقای مرتضوی در وزارت تعاون و آقای علی‌آبادی در وزارت صمت کاری که در وزارت رفاه انجام شده که به نخبگان توجه شود و نخبگی نخبگان را تقویت کند و ایده‌ها و ایده‌پردازی‌ها را از کسانی که در میدان و عمل صاحب ایده شدند را دنبال خواهند کرد.

رئیس جمهور یادآور شد: یک زمانی یک شخصی در دانشگاه و پای تخته صاحب ایده می‌شود آن هم مهم و صاحب‌نظر است، اما کسی که در عمل صاحب ایده و نظریه شده است، یک نظریه و یک خلاقیت و ابتکار قابل عرضه است و این نخبگی حتما باید مورد توجه خاص قرار بگیرد. 

آیت‌الله رئیسی عنوان کرد: تعداد نخبگان در جامعه کارگری کم نیستند. ما در دولت حتما توجه به مساله نخبگان، ایده‌های نخبگان و دیدگاه‌های آن‌ها با اولویت توجه می‌کنیم.

با تهدید‌ها و تحریم‌ها نمی‌توانند ملت را متوقف کنند

رییس جمهور گفت: اکنون در فضای اقتصادی، جنگ اقتصادی بر کشور تحمیل شده است مانند همان فضای جنگ تحمیلی. اما جوانان، کار آفرینان و کارگران تاکنون نشان دادند همانگونه که در جنگ نظامی رزمندگان سیلی محکمی به دشمنان زدند، تولید کنندگان و کارگران ما هم در جنگ اقتصادی سیلی محکمی به دشمنان خواهند زد. 

آیت الله رئیسی ادامه داد: در مساله جنگ اقتصادی تصور کردند که با برخی تهدید‌ها و تحریم‌ها می‌توانند ملت را متوقف کنند در حالیکه کشور از رشد اقتصادی، رشدتولید و نوآوری و خلاقیت‌ها و رشد در حوزه‌های فناورانه برخوردار است.

رییس جمهور به رشد کمی و کیفی در محصولات شرکت‌های دانش بنیان اشاره و رشد صادرات این شرکت‌ها را بیش از ۲ میلیارد دلار عنوان کرد و خطاب به کارگران گفت: اینکه شما شعار ما پای کاریم را سر می‌دهید، واقعا پای کار هستید.

بیمه کارگران ساختمانی مورد تاکید دولت است

رئیس جمهور در جشنواره ملی امتنان از کارگران و گروه‌های کار و واحد‌های نمونه اظهار داشت: مساله بیمه کارگران ساختمانی بسیار مهم است. آن‌ها بسیار زحمتکش هستند و در شرایط سخت در تولید ساختمان و مسکن که پیشران اقتصادی است، نقش دارند. بیمه کارگران ساختمانی مورد تاکید دولت است، موانعی وجود داشت و در تلاشیم با کمک نمایندگان مجلس هر چه سریعتر موانع را رفع کنیم. ساز و کار سه جانبه کارگری، کارفرمایی که در قانون تعریف شده است، سازوکار خوبی است و باید دنبال شود.

وی اظهار داشت: بانک‌ها با اشتغال، مسکن و با ازدواج همراهی کنند. بر پرداخت وام برای هر سه موضوع همواره تاکید کرده‌ام و از این سخن‌گاه نیز تاکید می‌کنم. این وام‌ها می‌تواند به رفع دغدغه جوانان عزیزان کمک به سزایی کند. مسئول بانک رفاه کارگران اعلام آمادگی کرد که برای پرداخت تسهیلات به مسکن کارگران همراهی و کمک کند. ان‌شالله که بانک رفاه کارگران بتواند دغدغه‌های مسکن و دغدغه تسهیلات آنان را حل کند.

علاوه بر این سید صولت مرتضوی وزیر کار و رفاه اجتماعی در آغاز این مراسم به گزارش عملکرد فعالیت وزارتخانه تحت نظارت خود پرداخت و گفت: براساس گزارش مراکز رسمی بالغ بر ۷۵۰ هزار اشتغال خالص ایجاد شده است، یعنی اشتغال منهای بازنشستگان و مشمولان بیمه بیکاری و این بدان معناست که ایجاد یک میلیون و ۲۰۰ هزار فرصت شغلی که خالص آن ۷۵۰ هزار نفر می‌شود.

وزیر کار تاکید کرد: اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان، تدوین برنامه‌های راهبردی برای اصلاح صندوق‌های بازنشستگی، حمایت از کودکان دارای سوتغذیه و بازمانده از تحصیل، پوشش بیمه‌ای ۲۳۴ قلم داروی جدید، پوشش هزینه‌های درمان ناباروری و بیماری‌های خاص، ایجاد ثبات و امنیت شغلی و حمایت از مشاغل ایجادی، تلاش برای جلوگیری از تعطیلی واحد‌هایی که در شرف تعطیل بودند، به ظرفیت اسمی رساندن سایر کارخانه‌ها که از ۱۰ هزار واحد عبور کرد، اصلاح قانون کار برای تبدیل قرارداد موقت به دائم از جمله مهمترین اقدامات وزارت کار است.

دیگر خبرها

  • در جلسه عصر امروز شورای‌عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت؛ تصویب نقشه راه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • تصویب نقشه راه اجرایی‌سازیی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • توسعه روابط تجاری و اقتصادی با مالزیایی ها در نمایشگاه اکسپو
  • پیگیر لایحه امنیت شغلی کارگران هستیم | با تهدید‌ها و تحریم‌ها نمی‌توانند ملت را متوقف کنند
  • حمایت زاکانی از طرح نور پلیس
  • معاون رئیس‌جمهور: بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است
  • وزیر دفاع ایران با کدام مقام نظامی خارجی دیدار کرد؟ +جزئیات
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور
  • تصویب سند هوش مصنوعی در کشور به کجا رسید؟