Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا،  آلاینده‌های هوا عوارض مختلفی از جمله تحریکات پوستی، خارش چشم، اختلال در عملکرد ریه و حتی مرگ‌ومیر را برای انسان ایجاد می‌کنند.

اهواز به عنوان یکی از شهرهای صنعتی، بزرگ و پرجمعیت ایران، به دلیل استقرار واحدهای عظیم صنعتی آلوده‌کننده و همچنین بروز گردو غبار در سال‌های اخیر، آلودگی هوای زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درسال ۲۰۱۵ در رتبه‌بندی جهانی شهرهای آلوده که توسط سازمان جهانی بهداشت انجام شد، شهر اهواز به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان شناخته شد.

با توجه به این موضوع پژوهشگران با انجام مطالعه‌ای تاثیر تغییرات آلودگی هوای شهر اهواز را بر میزان بستری و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی و تنفسی ناشی از آلودگی هوا را بررسی کردند.

برای انجام این مطالعه داده‌های مربوط به میانگین غلظت روزانه پنج شاخص آلودگی هوا شامل مونواکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ازن، دی اکسید نیتروژن و ذرات ۱۰ کوچک‌تر از ۱۰ میکرون، در یک بازه زمانی ۱۰ ساله از ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۶ شهر اهواز مورد بررسی قرار گرفت. همچنین با مراجعه به بیمارستان‌های مرجع این شهر داده‌های مربوط به فوت افراد به دلیل بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی استخراج شد.

بررسی‌های این مطالعه نشان داد که بین میانگین غلظت آلاینده‌های هوای دی اکسید نیتروژن، مونواکسید کربن، ازن و دی اکسید گوگرد با مرگ بیماران با تشخیص مشکلات تنفسی، ارتباط وجود دارد. این ارتباط در مورد آلاینده دی اکسید نیتروژن بیشتر از سایر آلاینده‌ها بود.

همچنین عنوان شد که میانگین غلظت آلاینده‌های دی‌اکسید نیتروژن، مونواکسید کربن و ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرون با میزان مرگ بیماران با تشخیص مشکلات قلبی عروقی، مرتبط است. در این مورد نیز اثر آلاینده دی‌اکسید نیتروژن بیشتر بود.

پژوهشگران این مطالعه می‌گویند: آلاینده‌های هوا به ویژه دی‌اکسید نیتروژن سبب افزایش خطر مرگ ناشی از مشکلات قلبی عروقی و تنفسی می‌شود. به همین دلیل کاهش غلظت این آلاینده‌های می‌تواند سبب کاهش موارد مرگ‌ومیر ناشی از این مشکلات شود.

در این پژوهش غلامرضا ساری زاده، نعمت‌اله جعفرزاده، فرامرز معطر، مریم محمدی روزبهانی و یاسر طهماسبی؛ پژوهشگران گروه محیط‌زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «ارتباط‌سنجی تغییرات آلودگی هوای شهری با میزان مرگ بیماران قلبی عروقی و تنفسی مطالعه موردی شهر اهواز در بازه زمانی ۱۳۸۷ لغایت ۱۳۹۶» در مجله علمی پزشکی جندی‌شاپور منتشر شده است.

پربیننده ترین نحوه حضور کارمندان در شهرهای نارنجی و قرمز آخرین آمار کرونا در ایران (۱۴۰۰/۱/۱۳) زمان آغاز واکسیناسیون همگانی در کشور اعلام شد عادت‌هایی که موجب افسردگی می‌شود چگونه از ابتلا به سرطان روده بزرگ جلوگیری کنیم؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بیماریهای قلبی برجام دی اکسید نیتروژن آلودگی هوا قلبی عروقی شهر اهواز مرگ ومیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۶۹۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری که با افسردگی مرتبط است

افسردگی و بیماری‌های قلبی‌وعروقی از نظر ژنتیکی مرتبط هستند.

به گزارش ایسنا،  افسردگی و بیماری‌های قلبی‌وعروقی چالش‌های اصلی سلامت هستند که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهند.

نتایج تحقیقات از دهه ۱۹۹۰ نشان داده است که یک پیوند دوطرفه وجود دارد؛ افراد مبتلا به افسردگی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی‌وعروقی هستند و افرادی که بیماری‌های قلبی‌وعروقی دارند اغلب افسردگی را تجربه می‌کنند. این رابطه متقابل نیاز حیاتی برای مداخله زودهنگام را برجسته می‌کند.

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که نوجوانان مبتلا به افسردگی را از نظر علائم قلبی عروقی تحت نظر داشته باشید و بر مدیریت پیشگیرانه این خطرات سلامتی مرتبط تاکید دارد.

در حالی که عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب و ورزش نکردن مدت‌هاست در رابطه بین افسردگی و بیماری‌های قلبی‌وعروقی دخیل بوده‌اند، نتایج تحقیقات اخیر ارتباط درونی‌تری را نشان می‌دهد.

اکنون دانشمندان کشف کرده‌اند که این بیماری‌ها مسیرهای ژنتیکی مشترکی دارند و مبنای ژنتیکی مشترک را آشکار می‌کنند که بر هر دو شرایط تأثیر می‌گذارد.

یافته‌های مهم فنلاند

دکتر بینشا اچ میشرا و گروه او در دانشگاه تامپر فنلاند پیشرفت قابل توجهی در این زمینه داشته‌اند. آنان از طریق تجزیه‌وتحلیل نمونه‌های خون و داده‌های بیان ژن، ماژول ژنی خاص مرتبط با افسردگی و سلامت قلبی‌وعروقی را شناسایی کردند. این ماژول شامل ۲۵۶ ژن است که سطح بیان آنها با افزایش خطرات برای هر دو شرایط مرتبط است.

دکتر میشرا اظهار کرد: شناسایی این ژن‌ها نه تنها نشانگرهای زیستی جدیدی را برای افسردگی و بیماری‌های قلبی‌وعروقی فراهم می‌کند، بلکه دری را به روی توسعه درمان‌هایی باز می‌کند که می‌توانند هر دو بیماری را به طور همزمان هدف قرار دهند.

محققان دریافتند که سه ژن برتر در این ماژول با چندین اختلال مغزی و سلامت ضعیف قلبی‌وعروقی مرتبط هستند و بر نقش عوامل ژنتیکی در بروز همزمان این شرایط تأکید دارند.

دکتر میشرا اظهار کرد که یافته‌ها نه تنها درک ما را از زمینه‌های بیولوژیکی این شرایط افزایش می‌دهد، بلکه به هموار کردن راه برای رویکردهای یکپارچه برای درمان کمک می‌کند.

این تحقیق نه تنها درک ما را گسترش می‌دهد، بلکه امیدی را برای راهبردهای پیشگیری و درمان مؤثرتر، با هدف قرار دادن علل ریشه‌ای و نه فقط علائم این مسائل بهداشتی فراگیر، ارائه می‌دهد.

نتایج این تحقیق در مجله Frontiers in Psychiatry منتشر شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • چرا زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند؟
  • ۲ واحد شن و ماسه متخلف در یزد پلمب شدند
  • خشم خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد
  • موی روی لاله گوش نشانه چیست؟
  • پیش بینی آریتمی قلبی با هوش مصنوعی
  • کلسترول خوب برای این افراد مفید نیست
  • وجود کلسترول خوب در بدن برای این افراد مفید نیست
  • مو، روی لاله گوش نشانه چیست؟
  • بیماری که با افسردگی مرتبط است
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳