Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-26@14:10:39 GMT

نظامیان آمریکایی در راه خروج از عربستان

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۶۹۶۶۳

نظامیان آمریکایی در راه خروج از عربستان

نوع رابطه آمریکا با عربستان از مهم ترین ابهام های به وجود آمده در سیاست خارجی آمریکا پس از حضور جو بایدن در کاخ سفید است.

به گزارش مشرق، آینده روابط آمریکا و عربستان در پی حضور «جو بایدن»، در کاخ سفید به چالشی جدی برای ریاض مبدل شده است.

انتشار خبر خروج دارایی‌های نظامی آمریکا از عربستان به عنوان نشانه‌ای مهم از این چالش از جهات مختلفی می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رابطه عربستان و آمریکا در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ»، رییس جمهور پیشین آمریکا که براساس مزایا و منافع مالی این کشور توصیف و اجرایی می‌شد، در پی حضور جو بایدن در اتاق بیضی شکل کاخ سفید با ابهام‌های جدی مواجه شد.

ریاض در دوره مذکور از مهم‌ترین و اصلی‌ترین خریداران تسلیحات آمریکایی بود و ارزش معامله‌های تسلیحاتی اش با این کشور بالغ بر صدها میلیارد دلار می‌شد.

چنین قراردادی که برای آمریکا به معنای درآمدزایی و اشتغال بود، مبنا و اساس رابطه ۲ کشور بود؛ این امر به دفعات در سخنرانی‌ها و اظهارنظرهای ترامپ در مورد روابط میان عربستان و آمریکا، مورد تاکید قرار گرفته بود.

اما ورود بایدن به کاخ سفید سبب شد تا روابط حسنه دو کشور، گام به گام با تغییراتی جدی مواجه شود؛ از جمله اقدام‌های بایدن پس از ادعاهای وی مبنی بر خاتمه حمایت‌های واشنگتن از عربستان در جنگ یمن که نشان دهنده تغییر در رویکرد آمریکا در قبال عربستان بود، خروج نام انصارالله یمن از فهرست گروه‌های تروریستی، محدودیت در فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان و انتشار گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در پرونده قتل «جمال خاشقجی»، بود.

انتشار پرونده قتل خاشقجی در واقع اقدام به خدشه دار کردن چهره بین المللی عربستان از سوی آمریکا بود که عربستان را با واقعیت تغییر رویکرد کاخ سفید در قبال ریاض مواجه کرد؛ اکنون عربستان باید با طیف گسترده‌ای از چالش‌ها در سیاست خارجی مقابله کند.

چالش‌های سیاست خارجی عربستان

انتقادهای گسترده منطقه‌ای و بین المللی به نقض حقوق بشر در عربستان، برای ریاض به کابوسی تبدیل شده که تمام تلاش‌های این کشور برای ارائه چهره‌ای بین المللی از بین می‌برد.

باتلاق جنگ یمن نیز علاوه بر تحمیل هزینه‌های مادی، نظامی، جانی و امنیتی متعدد و سنگینی که برای عربستان در پی داشته، به پاشنه آشیل عربستان در بحث حقوق بشری مواجه شده است؛ چرا که جنگ ۶ ساله علیه یمن سبب شده تا این کشور اکنون شاهد بزرگترین و بدترین بحران بشردوستانه جهان باشد.

واکنش عربستان

ریاض در مواجهه با چالش جدی در روابط با آمریکا، تصمیم به اتخاذ سیاست چندجانبه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای کرده است.

در واقع عربستان قصد دارد از این طریق از شدت اقدام‌های ضد سعودی احتمالی واشنگتن در منطقه بکاهد و نگرش آمریکا نسبت به خود را تغییر دهد تا بتواند مجددا به عنوان دوست واشنگتن مطرح شود.

بیهودگی ادعاهای آمریکا

نگاهی به میراث مخرب و ویرانگر رویکرد آمریکا در غرب آسیا، بیهودگی ادعاهای رییس جمهور آمریکا در مورد تحول در رویکرد خاورمیانه‌ای آمریکا را به چالش می‌کشد.

بررسی اقدام‌های اخیر دولت آمریکا در مورد عربستان نیز می‌تواند موید بیهودگی شعارهای وی در تحول در رابطه با عربستان باشد؛ چرا که آمریکا در محدودیت فروش تسلیحات به عربستان قید ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی و بلامانع بودن فروش تسلیحات دفاعی را ذکر کرده است.

سکوت آمریکا در قبال نقض گسترده حقوق بشر در عربستان، توقف حمایت از عربستان در جنگ یمن با تاکید بر ادامه حمایت از عربستان در دفاع از خود و انتشار گزارش پرونده قتل خاشقجی بدون در نظر گرفتن تنبیه و جریمه‌ای برای شخص «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان، مقصر اصلی پرونده مذکور به زعم این گزارش، مواردی هستند که نشان می‌دهند تغییرهای ایجاد شده در روابط میان عربستان و آمریکا تغییراتی جدی نیستند.

این تغییرها در خوش بینانه‌ترین حالت، تلاش‌های واشنگتن برای همسو ساختن بیشتر ریاض با سیاست‌های خود است.

منبع: میزان

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا عربستان آمریکا محمد بن سلمان حقوق بشر جو بایدن کاخ سفید رژیم سعودی واشنگتن انصارالله یمن جنگ یمن فروش تسلیحات کاخ سفید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۶۹۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استعفای دیپلمات آمریکایی در اعتراض به جنگ غزه

سخنگوی عرب‌زبان وزارت خارجه آمریکا از استعفای خود برای اعتراض به سیاست‌های دولت جو بایدن در قبال غزه خبر داده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «هاله غریط»، سخنگوی عرب‌زبان وزارت خارجه آمریکا امروز پنجشنبه برای اعتراض به حمایت‌های آمریکا از اسرائیل در جنگ غزه از سمتش استعفا کرده است.  از سال 2006 به وزارت خارجه آمریکا پیوسته بود. 

غریط که از سال 2006 به وزارت خارجه آمریکا پیوسته بود در صفحه خود در لینکدین نوشته که روز 24 آوریل 2024 بعد از 18 سال خدمت در وزارت خارجه آمریکا برای اعتراض به سیاست‌های آمریکا در قبال غزه از سمتش کناره‌گیری کرده است. 

وزارت خارجه آمریکا در صفحه‌ای که برای معرفی او در وب‌سایت خود اختصاص داده غریط را به عنوان فردی «مشتاق به دیپلماسی و مشتاق برای شکستن موانع از طریق ارتباطات و فهم دوجانبه» معرفی کرده است. 

استعفای این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه اعتراضات گسترده در داخل این کشور به سیاست‌های دولت جو بایدن برای حمایت‌های بی‌چون و چرا از اسرائیل در جنگ غزه محسوب می‌شود. 

در ماه اکتبر هم جاش پائول، مدیر اداره امور نظامی-سیاسی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به سیاست‌های بایدن از سمتش استعفا کرد. 

ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیمریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیمتحریم‌های مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایراننمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

انتهای پیام/ 

 

 

دیگر خبرها

  •  دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
  • استعفای دیپلمات آمریکایی در اعتراض به جنگ غزه
  • خروج نظامیان آمریکایی از نیجر؛ پیروزی استراتژیک برای روسیه
  • افشاگری سی‌ان‌ان از فاجعه فرودگاه کابل هنگام خروج نظامی آمریکا
  • ناقوس مرگ حضور نظامی آمریکا در ساحل
  • ابراز تمایل نیجر به خرید سلاح از روسیه به موازات برنامه‌ریزی برای خروج نظامیان آمریکا
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • پنتاگون: از طرح حمله اسرائیل به رفح خبر نداریم
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • پنتاگون: آمریکا مذاکرات با نیجر را آغاز کرد