Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر اسبق شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور گفت: بدون شک انقلاب اسلامی طی این ۴۰ سال به آرمان‌های خود نرسیده و ما با آرمان‌های انقلاب در شئون مختلف خیلی فاصله داریم و معتقدم مسیر تحقق آرمان‌ها را اشتباه رفته‌ایم.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد امین سلیمی، دبیر اسبق شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی در سلسله نشست‌های گفتمان انقلاب اسلامی که با عنوان «انقلاب اسلامی، از آرمان تا واقعیت» که به همت بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: به گفته شهید بهشتی انقلاب ما انقلاب آرمان هاست؛ نه تسلیم شدن به واقعیت‌ها و از سوی دیگر نگاهی وجود دارد؛ مبنی بر اینکه آرمان خواهی باید همراه با واقع بینی باشد؛ یعنی ما باید واقعیت عرصه را ببینیم و این نگاه هم هیچ اشکالی ندارد؛ اما نباید آرمان‌ها را با واقعیت‌ها تنظیم کنیم، چون در این وضعیت سقوط خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه در راه رسیدن به آرمان‌ها نباید در مسیر‌های فانتزی بیفتیم، افزود: در راه رسیدن به آرمان‌ها باید واقعیت‌های جامعه را ببینیم و بر اساس آن برنامه ریزی کنیم؛ البته معتقدم که با سازوکار کنونی رشد افکار عمومی رقم نمی‌خورد و نمی‌توان کشور را با مردم سالاری اداره کرد.


سلیمی با اشاره به اینکه نداشتن نگاه آرمان خواهانه موجب می‌شود تا ما مشکلات را در مقایسه با عملکرد رژیم پهلوی و یا با کشور‌های دیگر توجیه کنیم، اضافه کرد: انقلاب اسلامی بر مبنای ابعاد اجتماعی، خروش و خرد جمعی شکل گرفت؛ به گونه‌ای که امام خمینی پای خود را از مبطلات وضو، مطهرات و احکام روزه، خمس و زکات فراتر گذاشت تا یک رسالت جمعی و حرکت اجتماعی را بر پایه دین شکل دهد.

دبیر اسبق شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی گفت: آرمان انقلاب اسلامی به این معناست که ما ساختار فعلی را کنار بگذاریم و به جای آن اسلامی را حاکم کنیم که آمام آن را قرائت می‌کرد.

 

مسیر تحقق آرمان‌ها را اشتباه رفته‌ایم

وی با بیان اینکه بدون شک انقلاب اسلامی طی این ۴۰ سال به آرمان‌های خود نرسیده و ما با آرمان‌های انقلاب در شئون مختلف خیلی فاصله داریم، اظهار داشت: بحث اینجاست که آیا عدم تحقق آرمان‌ها ناشی از کندی ما در سرعت و یا سخت بودن مسیر تحقق آرمان‌ها بوده و یا اینکه ما اصلا در مسیر تحقق آرمان‌ها نبوده ایم؟ معتقدم ما مسیر تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی را اشتباه رفته ایم.

سلیمی با اشاره به اینکه مردم امروز در مقایسه با دهه‌های اول انقلاب به دلیل دسترسی به امکانات رفاه بیشتری را تجربه می‌کنند، اما با این وجود امروز تبعیض و فقر نیز نسبت به گذشته بیشتر وجود دارد، اظهار داشت: فراهم کردن امکانات برای مردم نتایج برعکسی داشته؛ به گونه‌ای که می‌بینیم عرق اقشار مستضعف و متوسط جامعه به انقلاب بیشتر از کسانی است که از رفاه بیشتری برخوردار هستند، چون ما برای تزریق امکانات هم در راستای آرمان‌های انقلاب حرکت نکرده ایم و مسیر را اشتباه رفته ایم با این وجود می‌توان گفت که ارتقاء شاخص‌های رفاه در ایران به نفع حاکمیت نبوده است.

وی بیان کرد: ما در برخی مسیر‌ها پی ریزی اشتباهی کرده ایم؛ به گونه‌ای که برخی از تبعات اقتصادی که امروز با آن‌ها روبرو هستیم، ناشی از ریل گذاری اقتصادی است که در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ و در دوره سازندگی انجام شده است.

دبیر اسبق شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی گفت: ما مسیر رسیدن به آرمان‌های انقلاب و سازوکار پیاده سازی این آرمان‌ها را نمی‌دانستیم. مضاف بر این از ابتدای انقلاب افراد و تفکراتی تحت عنوان تکنوکرات‌ها بر کشور حاکم شدند که سیستم‌های دیگر را نمایندگی می‌کردند و هم اکنون نیز در سیستم اداره کشور حضور دارند.

سلیمی بیان کرد: اولین عاملی که بین آرمان‌های انقلاب و واقعیت‌های جمهوری اسلامی فاصله انداخته این بوده که توان اجرایی و نظری و همچنین تولید ادبیات و گفتمان ما برای اداره کشور هم وزن آرمان‌های انقلاب اسلامی نبوده و آن را جدی نگرفته ایم؛ از این رو اگر در کشور طرح‌های مختلف در حوزه کنترل جمعیت، سهمیه بندی سوخت، آموزش، خصوصی سازی، اقتصاد کشاورزی و واردات با مشکل مواجه شده‌اند، ناشی از این مسئله و ضعف ما در دانش حکمرانی بوده است.



کشور از خلاء ایده‌های حکمرانی رنج می‌برد

وی با بیان اینکه امروز کشور از خلاء ایده‌های حکمرانی رنج می‌برد و با این وجود با کوباندن آرمان‌های انقلاب روی سر در ادرات و بخشنامه‌ها این آرمان‌ها محقق نمی‌شوند، اظهار داشت: ضعف اعتماد عمومی بزرگترین خطر شکست ایده‌ها در دولت‌ها است، چون این مسئله موجب می‌شود تا هر کسی که خود را به عنوان اپوزیسیون معرفی می‌کند به سطحی از مرجعیت در جامعه برسد. همچنین این مسئله موجب می‌شود تا در مقاطعی که کشور نیازمند تاب آور عمومی است مردم با حکومت همراهی نکنند.

سلیمی بیان کرد: سیستم نظارت، ارزشیابی و پیگیری در کشورمان به دلیل عدم پویایی قوانین نظارت و ارزشیابی خیلی پویا عمل نمی‌کند و همین مسئله موجب شده تا در بزنگاه‌ها نتوانیم مانع برخی خسارت‌ها شویم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: آرمان های انقلاب بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران تکنوکرات ها جمهوری اسلامی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی اشتباه رفته ایم مسیر تحقق آرمان ها آرمان های انقلاب انقلاب اسلامی آرمان ها آرمان ها واقعیت ها ایده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۷۰۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الگوی حکمرانی فرهنگی و دانش بنیان صنایع و تولیدات، با مشارکت مردم تدوین و تصویب می‌شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نمایشگاه اکسپو که هنرمندان و فعالان حوزه صنایع و عرصه‌های مختلف اقتصادی شرکت کردند؛ نمایشگاه بسیار گسترده‌ای است و توانمندی‌های اقتصادی کشور را می‌توان در این نمایشگاه دید.

خسروپناه افزود: حتما این نمایشگاه باید گسترده‌تر از این ارائه بشود و زمان بیشتری به مردم اختصاص داده شود تا بتوانند شرکت کنند.

وی گفت: هم زیرساخت‌ها و مواد اولیه را ما در این نمایشگاه مشاهده کردیم و هم تولیدات مختلف دارویی و حوزه‌های مختلف امنیت غذایی و همچنین صنایع دستی و سایر حوزه‌های مختلف که در واقع یک جهش تولید با مشارکت مردم که شعار سال امسال است در این نمایشگاه مشاهده می‌کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مسئولیت مسئولان حوزه اقتصادی و البته حوزه فرهنگی با دیدن این نمایشگاه سنگین‌تر می‌شود. قطعا باید تلاش کنیم موانع برداشته شود. اگر عزیزان نیاز‌های ارزی و واردات مواد اولیه دارند و صادرات که بسیار مهم است. این نیاز‌ها را از تولیدکنندگان شنیدیم.

خسروپناه گفت: یک شورای اختصاصی برای رفع موانع و حمایت و تسهیلگری تولید کنندگان در کشور باید فراهم شود.

وی افزود: طبیعتا وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت اقتصاد و دارایی و سایر وزارت خانه‌ها به ویژه بانک مرکزی باید حمایت کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم طبیعتا باید از منظر فرهنگی، اسناد حمایتی فرهنگی و علم و دانش بنیان هم باید کمک کنیم و تولیدکنندگان بتوانند تولید بهتر و با کیفیت بهتر و عرضه بهتری بتوانند تولید کنند، عرضه کنند و در اختیار مشتریان دنیا قرار دهند.

خسروپناه افزود: حتما بُعد بین المللی این تولیدات، از حوزه دانش بنیان تا عرضه بین المللی باید با نگاه حکمرانی صنایع شکل بگیرد.

وی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تدوین و تصویب الگوی حکمرانی دانش بنیان و فرهنگی صنایع و تولیدات با مشارکت مردم آمادگی دارد.

گفتنی است ششمین نمایشگاه توانمندی‌های ایران اکسپو، ۸ اردیبهشت افتتاح شد  و تا ۱۲ اردیبهشت ادامه دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • الگوی حکمرانی فرهنگی و دانش بنیان صنایع و تولیدات، با مشارکت مردم تدوین و تصویب می‌شود
  • دشمنان با جنگ رسانه‌ای در مسیر مردم و انقلاب سنگ اندازی می‌کنند
  • تجدید میثاق وزیر آموزش و پرورش و معلمان با آرمان‌های امام راحل
  • دشمنان، همواره در تلاش برای ایجاد نفاق برای منحرف کردن مسیر پیشرفت ایران هستند
  • با سفارش نمی‌توان مأموریت مبارزه با فساد را دنبال کرد
  • آمادگی ۲۸۷ شعبه اخذ رأی در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان جنوبی
  • شاهد تحول فن‌آورانه در حوزه حکمرانی فرهنگی خواهیم بود
  • تجلیل از ایستادگی کارگران در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها
  • دهه هشتادی ها شهردار محلات رفسنجان شدند
  • دستاوردهای سازمان اوقاف در مسیر انقلاب اسلامی است