Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-04@05:20:54 GMT

وظیفه مومنان حقیقی درشرایط کرونایی

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۷۰۷۲۶

وظیفه مومنان حقیقی درشرایط کرونایی

کارشناسان دینی معتقدند انسان هایی که در اتفاق های مختلف همچون کرونا تقوا و موضع گیری قرآنی داشته باشند و متکی بر آموزه های قرآنی رفتار کنند مومنان حقیقی هستند و می توانند بر شرایط سخت غلبه کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، شیوع ویروس کووید 19 تنش، استرس و اضطراب مردم دنیا را افزایش داده است که مردم کشور ما هم جدا از این مسئله نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بیماری مسایل اقتصادی جوامع را هم تحت الشعاع قرار داده است و خیلی از مردم به لحاظ معیشتی دچار مشکل شده اند و همچنین هزینه هایی به لحاظ آموزشی، دارویی و بهداشتی هم به افراد تحمیل شده است.

تفاوتی که جامعه ما با اکثریت کشورها دارد و می تواند با این موضوع با نگاه دیگر کنار بیاید، مسلمان بودن جامعه ایرانی است.باورها و اعتقادات می توانند نقش زیادی در کاهش تنش ها و سلامت روان افراد جامعه داشته باشند.

موضع گیری قرآنی در مشکلات

از این رو حجت الاسلام «مسعود تاج لنگرودی» کارشناس حوزه دین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان معتقد است: جامعه دینی با اسم و عنوان و شعار درست نمی شود بلکه  با انسان هایی که حقیقتا مومن هستند درست می شود، انسان هایی که در اتفاق های مختلف موضع گیری قرآنی داشته باشند و  متکی بر آموزه های قرآنی باشند. خداوند در  قرآن می فرماید« قطعاً همه شما را با چیزی از ترس، گرسنگی، و کاهش در مالها و جانها و میوه ها، آزمایش می کنیم و بشارت ده به استقامت کنندگان». مومن حقیقی به این موضوعات اعتقاد دارد.

 

او ادامه می دهد: انسان مومن و باور مند بیماری کرونا را یک آزمایش می داند و بر خود حفظ سلامتی و مراقبت های بهداشتی در مقابل این بیماری را واجب می داند، چون می داند درپیشگاه  خداوند مسئول است. اگر پروتکل های بهداشتی را رعایت نکند و دچار این بیماری شود و به مرگ منجر شود، یک نوع خودکشی است و در مقابل پروردگار مسئول است. اگر ناقل باشد و به دیگران انتقال دهد باز هم در درگاه خداوند باید پاسخگو باشد.

 

این کارشناس دینی معتقد است اگر مومن به بلایی مبتلا شود می داند که باید صبور باشد و خداوند به صابران بشارت داده است و بیان می کند:اگر پروتکل های بهداشتی را رعایت کند و مبتلا شود می داند تکلیفش در مقابل این بیماری صبر است و جای گله و شکایتی نیست. چون می داند بنا بر فرمایش حضرت علی (ع) «دنیا خانه ‏ای است در لابه‏لای بلاها و گرفتاری ‏ها و مصیبت ‏ها پیچیده شده است و دنیا به بی ‏وفایی و فریب دادن اهل دنیا معروف و مشهور است.» در هر خانه ای یک غصه ای وجود دارد، همانند بیماری، فقر، زندانی شدن یک فرد خانواده.

 

اگر هم مبتلا شود و بمیرد، مومن می داند که زمان مرگ دست خداست باید تسلیم شود. اگر مراعات کرده باشد و  بمیرد می داند وقت رفتنش بوده و اگر بماند مانده است.

 

او بلاها را به سه قسم تقسیم می کند و می گوید: وقتی بلا می آید به سه قسم تقسیم می شود، اگر انسانی ظالم باشد در اینجا فرد می تواند ظالم نسبت به خود باشد. انسان ظالم با بلاها ادب می شود. در بعد دیگر بلا برای مومن امتحان می شود. اگر هم از اولیای و انبیای خداوند باشد، برای آن ها هم نه امتحان نه ادب بلکه ترفیع درجه است. سوی دیگر خیلی از بلاها پاداش است.

 

تقوا در مشکلات

همچنین به اعتقاد استاد اخلاق آیت الله «سید رضا حسینی مازندارنی»  آنچه مردم نیاز دارند در این روزها افزایش تاب آوری است،  یاد خدا می تواند نقش بسزایی در افزایش تاب آوری و حل مشکلات مردم داشته باشد.

 

 این کارشناس دینی معتقد است: تمام مشکلات همچون استرس و اضطراب ناشی از بیماری ویروس کرونا و حتی سختی هایی که در زندگی وجود دارد ناشی از تقوای کم است.اگر تقوا وجود داشته باشد، این استرس و اضطراب از بین می رود. ما آیات الهی زیادی داریم که مشکل گشا هستند، خداوند در آیه ۲۸ سوره رعد می فرماید: «الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»، «همان کسانى‌که ایمان آورده‌‏اند و دل‌هایشان به یاد خدا آرام مى‏‌گیرد، آگاه باش که با یاد خدا دل‌ها آرامش مى‏‌یابد». بنابراین کسی به یاد خدا باشد توجه به ذات اقدس داشته باشد، همه مسایل را فراموش می کند.

 

او بیان می کند: وقتی در جامعه به یاد خدا نباشیم و این بیماری که در تمام دنیا وجود دارد، برخی ها را  هراسان می کند  و این هراس به دلیل ترس از مرگ است. اگر کسی تقوا داشته باشند نمی هراسد و با مردم دنیا همدری می کند.بهترین مردم کسانی هستند که تقوا داشته باشند و این بیماری غنی و فقیر را نمی شناسد. تقوا داشتن یعنی یعنی ترس از خدا، به یاد خدا بودند، و کارهای حرام را انسان انجام ندهد.

 

یک اجل داریم که از سوی ذات حق است و هیچ قدرتی نمی تواند جلوی این اجل را بگیرد اما یک اجل است که با صدقه دادن رفع بلا می شود. کسی به یاد مرگ باشد، گناه نمی کند. ویروس کرونا هم اضطراب زا است، وقتی انسان تقوا داشته باشد و دستور ذات اقدس الهی را رعایت کند، اضطراب و استرس نمی گیرد و  وقتی به یاد خدا باشیم از مرگ نمی هراسیم چون بیشترین استرس ناشی از ویروس کرونا به دلیل ترس از مرگ است.

 

آیت الله حسینی مازندرانی با اشاره به نقش رسانه ها می گوید: باید در رسانه ها و سایت ها به مسایل دینی اهمیت بیشتری داده شود، مردم ما دیندار هستند باید برای آن ها مسایل دینی و آیات الهی تکرار شود اما متاسفانه کمتر به مسایل  و احکام دینی می پردازند.

 

چون تبلیغات دشمن برای ترویج فرهنگ غلط و غیردینی بسیار بیشتر است، اگر همین مسیر برویم نسل ما از خدا و دین فاصله می گیرند چون تبلیغات دشمن قویتر از ما است. باید مردم بیداری، هوشیاری و آگاهی های لازم را داشته باشند و تحت تاثیر دشمنان قرار نگیرند.

 

به هر روی، پایان این پاندومی مشخص نیست و آنچه باید برای افراد جامعه اهمیت داشته باشد، رعایت پروتکل های بهداشتی است و با تقویت باورهای و اعتقادات خود در جهت حفظ سلامت روان و کاهش تنش گام بردارند و آنچه مشخص است پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله مامور اعلام بشارت‌های خداوند به صابران در سختیها و مشکلات:«وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ؛قطعاً همه شما را با چیزی از ترس ، گرسنگی ، و کاهش در مالها و جانها و میوه‌ها ، آزمایش می‌کنیم؛ و بشارت ده به استقامت‌کنندگان».

پایان پیام/260

منبع: شبستان

کلیدواژه: پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ویروس کرونا قرآن کریم داشته باشند یاد خدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۷۰۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویژه‌برنامه‌های سالروز شهادت امام صادق (ع) در حرم شاهچراغ

امیرعباس حقیقی‌نیک مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) گفت: به مناسبت سالروز شهادت امام صادق (ع) روز‌های پنج‌شنبه و جمعه، ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت‌ماه، بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین آقامیری پیرامون فضائل و مناقب این امام همام به ایراد سخن خواهد پرداخت و مهدی سروری، ضمن قرائت دعای کمیل، مرثیه‌سرایی می‌کند.

او افزود: شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه نیز، همزمان با سالروز شهادت شیخ الائمه، امام جعفر صادق (ع)، ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت ساعت ۹ صبح، در قالب دسته‌جات عزاداری به سمت این بارگاه منور، حرکت و در ساعت ۱۱ در شبستان امام خمینی (ره) به سوگواری می‌پردازند.

حقیقی‌نیک گفت: سخنران و مداح این مراسم حجت‌الاسلام محمدحسین حدائق و سیدحسین فتح اللهی هستند.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) گفت: در ظهر شهادت، بعد از اقامه نماز ظهر و عصر، اکبر افخمی و در شام شهادت بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء، سیدمحسن رسولی، مرثیه‌سرایی خواهند کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • دستیار آینده مسعود شجاعی از حالا مشخص است!
  • علامت استاد حقیقی داشتن تزکیه برای تسخیر قلوب است
  • تمام رفتارهای تبلیغاتی کاندیداها در فضای حقیقی و مجازی رصد می‌شود
  • جشن تولد پسر پرسپولیس بعد از برد خانگی
  • اعلام ویژه برنامه‌های شهادت امام صادق (ع) در حرم مطهر شاهچراغ
  • ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی آمریکایی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه
  • ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه
  • تداوم خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز‌های منفی شاخص کل بورس
  • اتفاق جالب در معاملات روز گذشته کپشیر!
  • ویژه‌برنامه‌های سالروز شهادت امام صادق (ع) در حرم شاهچراغ