شکوفایی هنر با تأسیس و تقویت موزههای هنری شهرستان ها
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۷۰۸۷۳
گروه فرهنگی/ سال 1356 موزه هنرهای معاصر در ضلع غربی پارک لاله با گنجینهای بینظیر از آثار هنرمندان بنام ایرانی و خارجی برپا شد اما زمان زیادی طول کشید تا نیاز به تأسیس موزه معاصر در شهرستان ها احساس شود و از همه مهمتر برای برپایی آن همت شود.
موزه هنرهای معاصر تهران از جمله مراکزی است که میتوانست با تأسیس و حفظ نمونههایی مثل آن در سراسر کشور هم محلی برای حفظ میراث فرهنگی و هنری کشور باشد و هم مکانی برای جذب گردشگران.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
محمود شالویی که از سال 87 مدیر موزه هنرهای معاصر تهران بوده و اکنون دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی است در مورد تأسیس موزه در شهرستانها میگوید: «در دورهای که من مدیریت موزه هنرهای معاصر تهران را به عهده داشتم یعنی از سال 87 تا 91 و نیز مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بودم، 5 موزه هنرهای معاصر کشوری به جز موزه هنرهای معاصر تهران، در استانهای کشور راهاندازی شده بود و این 5 موزه در حال گشایش بودند که موزه اصفهان، اهواز، یزد، کرمان و آبادان از جمله این موزهها هستند. اما اینکه سرنوشت این موزهها به کجا انجامید و اینکه تغییر کاربری یا ادامه حیات دادند به دلیل جابهجایی من در مسئولیت دیگری، اطلاع چندانی از شرایط این روزهای آنها ندارم و ادامه این موضوع را که چه سرنوشتی پیدا کردند، مسئولان امروز بهتر میدانند».
شالویی در ادامه میگوید: «در دورهای که من مدیر هنرهای تجسمی بودم یکی از مهمترین اهداف و برنامههای ما این بود که بتوانیم موضوع تمرکززدایی را با جدیت دنبال کنیم و از تجمع رویدادها و برنامهها و رخدادها و جشنوارهها صرفاً و منحصراً در تهران جلوگیری کرده و افق برنامهها در سراسر کشور گشوده شود. چرا که وقتی سخن از هنر به میان میآوریم به هنرمندان تهرانی محدود و محصور نمیشود بلکه جامعه هنری ایران مد نظر است و تعداد هنرمندان در سایر جغرافیای کشور بسیار بیشتر از تهران از نقطهنظر جمعی است. برای همین برنامههای جشنوارهای را به اقصی نقاط کشور گسیل کردیم.» او در ادامه تصریح کرد: «از جمله این برنامهها جشنواره سفال و سرامیک بود که به شاهرود و سمنان انتقال داده شد. جشنواره دوسالانه یازدهم عکس نیز در یزد برگزار شد و همچنین کاریکاتور به اهواز رفت و در همان زمان یعنی سال 88 برگزاری دوسالانه کاریکاتور در اهواز منجر به گشایش موزه در اهواز شد. دوسالانه نگارگری به اصفهان و نیز دوسالانه نقاشی به نیشابور و مشهد رفت. بقیه برنامهها هم به همین شکل. جشنواره کودک و نوجوان هم در اصفهان برگزار شد. بنابر این سعی کردیم به شکل عادلانه در کشور این جشنوارهها برگزار شود و جنبه اجرایی پیدا کند. نمونههایی از برنامهها و آثار تولید شده هم به تهران بیاید و نمایش داده شود.»
شالویی در مورد نمایش آثار موزه هنرهای معاصر تهران نیز افزود: «بهدنبال این بودیم که موزه هنرهای معاصر تهران را از این حالتی که برای برگزاری جشنوارهها و رویدادهای هنری است در بیاوریم و صرفاً به نمایش آثار موزهای بپردازیم. به همین مناسبت در آن مقطع چندین بار آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران را در گالریهای موزه به نمایش گذاشتیم. از طرفی سعی کردیم جنبههای پژوهشی موزه هنرهای معاصر تهران را قویتر کنیم تا در امر سیاستگذاریهای کلان هنری نقشآفرینی کند.» او همچنین درباره تأثیر تأسیس موزهها در شهرستانها میگوید: «به نظر میرسد اگر بتوان در همه جای کشور به تناسب ظرفیتی که دارند و موقعیت هنرمندان و تعداد هنرمندانشان موزههای متناسب با آن فضاها ایجاد شود، یقیناً در افزایش سطح کیفی هنر ایران و شکوفایی استعدادها تأثیر شگرفی خواهد داشت. یادم میآید موزه صنعتی کرمان در آن زمان جزو موزههای فعال بود که اینها هر کدامشان میتوانند در جایگاه خود تأثیر بسزایی داشته باشند و بههیچ عنوان نباید بهدنبال تمرکز برنامههای هنری در تهران باشیم. اگر چنین اتفاقی روی دهد آنگاه هنرمندان شهرستانی سر از تهران در میآورند و ما شاهد یک مهاجرت از اقصی نقاط کشور به تهران هستیم یا اینکه رونق هنر در شهرستانها تنزل پیدا خواهد کرد. حال اگر تمرکز از تهران برداشته شود، هنر در شهرستانها رونق خواهد گرفت.»
استمرار فرهنگی با موزههای هنرهای معاصر کشور
مجید فروغی
روزنامه نگار
چند موزه با عنوان هنرهای معاصر در کشور وجود دارد که گرچه ممکن است با مشخصههای هنر معاصر متفاوت باشند امــــــــــا مجموعههایی هستند که بخشی از تاریخ و جریان فرهنگی را در خود دارند و تداوم میدهند. هر کدام از موزهها از نظر بنا، آثار گنجینه، شیوه اداره و فعالیت حکایت متمایزی دارند. در کنار موزه هنرهای معاصر تهران که وجوه مختلف آن شناخته شده است، موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان، موزه هنرهای معاصر اهواز، آبادان و اصفهان عنوان موزه هنرهای معاصر دارند. هر کدام از این موزهها از آغاز تاکنون فراز و نشیبها و حکایتهایی داشتهاند؛ مجموعههایی که میتوانند در شهر و استان خود و حتی فراتر از آن در تعامل و جریان اجتماعی و فرهنگی نقش داشته باشند اما مسائلی مانع این نقش شده است. گاهی حتی از نگهداری و اداره این موزهها و آثارشان غفلت شده یا منابع محدود پاسخگو نبوده و یا برنامهریزی برای فعالیتهای منسجم و متناسب با زمینه فرهنگی و اجتماعی هر کدام از موزهها انجام نشده است. البته وضعیت همه موزهها یکسان نیست و موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان و موزه هنرهای معاصر اصفهان فعالیت دارند و نمایشگاه برگزار میکنند اما موزه هنرهای معاصر اهواز و آبادان در تعطیلی هستند. این وضعیت یک نگاه ملی به موزههای هنرهای معاصر را میطلبد که نهادهای مختلف در تعامل و همگرایی برای نگهداری و اداره تخصصی آنها همکاری کنند. شرایط موزهها و آثارشان بررسی و اگر به بازسازی و مرمت نیاز است، انجام و آثار موزهها ثبت شود. دو سال پیش در یک تعامل بین معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری کرمان و تشریح ضرورت مرمت آثار موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان، آثار موزه با حمایت استانداری مرمت شد. یعنی استانداری کرمان در سال 1397 مانند بسیاری از نهادها به جای اینکه جشنوارهای ابداع کند، با حمایت از مرمت آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان از آسیبهای این گنجینه پیشگیری کرد. آثار موزه هم ثبت شد تا در کتابی منتشر شود. این موارد ضرورتهای موزههای هنرهای معاصر است و با نگاه تخصصی و ملی قابل انجام است. طرح شبکه موزه هنرهای معاصر کشور که سال گذشته مطرح شد میتواند حلقه ارتباطی موزههای هنرهای معاصر کشور باشد، آسیبها و نیازهای موزهها را شناسایی و بررسی کند و با استفاده از تجربهها و ظرفیتهای موزه هنرهای معاصر تهران، جریان فرهنگی مستمری را در موزههای هنرهای معاصر کشور فراهم کند.
موزه هنرهای معاصر تهران، از تأسیس تا مرمت
گروه فرهنگی/موزه هنرهای معاصر تهران یکی از جامعترین و مهمترین گنجینههای هنر مدرن در دنیاست، که در سال 1356 در بوستان لاله بنا شد؛ بنایی که کامران دیبا آن را به صورت معماری مدرن و با الهام از بادگیرهای کویری ایران طراحی و ساخت. قطعاً حفظ و نگهداری موزهای که در آن بیش از 3000 اثر ارزشمند از هنرمندان تراز اول تجسمی نگهداری میشود و نزدیک به 400 اثر دارای ارزش ناب هنری هستند و همچنین آثار مهم برخی هنرمندان شاخص جهان همچون گوگن، پیکاسو، پولاک، رنوار و... از اهمیت بالایی برخوردار است.
مرمت موزه هنرهای معاصر تهران که بیش از 2 سال به طول انجامید و در نهایت در روز 14 بهمن ماه 1399 افتتاح شد، یکی از کارهای مهمی بود که تاکنون برای نگهداری این آثار ارزشمند باید انجام میشد. شاید در وهله اول در یک نگاه به نظر بیاید تعمیر و مرمت موزه، کار آنچنان زمان بری نخواهد بود اما وقتی با روند کار روبهرو میشویم به خاطر اینکه وضعیت موزه باید مطابق همان شکل اولیه باشد و تغییری در ظاهر موزه ایجاد نشود بنابر این زمان زیادی برای تطبیق جزئیات با اصل موزه سپری شد. به گفته سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «موارد بسیار جزئی هم در این زمینه مورد توجه قرار گرفت و حتی موکتی که هماکنون در موزه نصب شده است، شبیهترین گزینه به نخستین موکتی است که در زمان ساخت موزه در آن نصب شده بود.» به ادعای مدیران و مسئولان موزه به خاطر تعمیرات اساسی و سختافزاری موزه زمان بیشتری صرف مرمت شده است.
اما آنچه اهمیت این مرمت را دوچندان کرده است، ایجاد بانک اطلاعاتی آثار موزه است. در طول ۴۰ سال گذشته امکان دسترسی عموم به آثار گنجینه فراهم نبود اما هماکنون این بانک ایجاد شده و ۳۲۸۲ اثر روی سایت موزه قرار گرفتهاند، مردم میتوانند این اطلاعات را مشاهده کنند. حالا موزه هنرهای معاصر تهران با اهدای آثار هنرمندانی چون جمشید ناصری و منیژه میرعمادی که یکی از معتبرترین کلکسیونرهای ایران هستند، دارای 705 اثر ارزشمند دیگر از هنر معاصر ایران است که به گنجینه ملی اضافه شد و آثاری از هنرمندانی چون حسین زندهرودی، ژازه تباتبایی، قاسم حاجیزاده، علی اکبر صادقی، محمد احصایی، رضا مافی، فریده لاشایی، عباس کیارستمی و... زینت بخش این گنجینه شده است و به اعتبار آن بسیار افزوده است. ایران با داشتن هنرمندان بسیاری در عرصه تجسمی قطعاً به موزههای بیشتری در سراسر کشور نیاز دارد تا از آثار این هنرمندان که میراث گرانبهای کشورند، محافظت و نگهداری شود.
منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان موزه هنرهای معاصر تهران موزه های هنرهای معاصر هنرهای معاصر تهران هنرهای معاصر کشور شهرستان ها آثار گنجینه موزه ها برنامه ها آثار موزه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۷۰۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«سفر آخر» شهید آوینی تماشایی شد/ بینال ونیز و حواشی غرفه یهودیان
به گزارش خبرنگار مهر، هنرهای تجسمی یکی از عرصههای هنری در کشورمان است که نسبت به دیگر هنرها امکان بروز و واکنش سریع به اتفاقها را دارد اما عموماً نسبت به دیگر هنرها همچون سینما و موسیقی، مهجور واقع میشود. در گزارش پیشرو درصدد هستیم تا گوشهای از این مهجور بودن را جبران کنیم. هرچند جمعهها روز تعطیل محسوب میشود اما در این روز، رویدادها و نمایشگاههای هنرهای تجسمی آغاز به کار میکنند و هنرمندان تجسمی اعم از نقاشان، مجسمهسازان، عکاسان، تصویرسازان، گرافیستها، خوشنویسان و … تلاشها و فعالیتهای اخیر خود را در قالب یک نمایشگاه هنری به منصه ظهور میگذارند.
«آدینه» روز نانوشته آغازین بر نمایشگاههای هنری است و البته که به دلیل تعطیل بودن اکثر مشاغل، فرصتی مغتنم برای تماشای این آثار هنری توسط اقشار مختلف مردم را فراهم میکند. بر این اساس، در سلسله گزارشهای «هنرهای تجسمی در هفتهای که گذشت» نگاهی به اتفاقات هنرهای تجسمی هفته و همچنین برخی نمایشگاهها و رویدادهای هفته خواهیم داشت.
روایتی قرآنی از هنرمندان خوشنویس
اولین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» عصر جمعه ۳۱ فروردین ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از پیشکسوتان هنر خوشنویسی در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد. این نمایشگاه میزبان آثار هنرمندان خوشنویس برجسته ایرانی است که عمر خود را در راه هنر صرف کردهاند. «روایت باران» تنها بخشی از آثار این اساتید بزرگ را به نمایش گذاشته، چراکه اگر بنا بود آثار را به شکلی جامعتر گردآوری و به نمایش بگذارد، هزاران اثر گردآوری میشد و فضای وسیعتری برای نمایش آثار نیاز بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاح این نمایشگاه با بیان اینکه دولت در حوزه فرهنگ و هنر خود را حامی بخش خصوصی و مردمی میداند، گفت: وظیفه ما حمایتگری، نظارت و تنظیمگری است. خوشنویسی مزیت مطلق ما در جهان اسلام و حوزهای باسابقه در کشور محسوب میشود که در آن پیشتاز هستیم. این به دلیل وجود آیات و روایاتی است که زبان بینالمللی ما مسلمانان بوده و همه جا قابل ارایه است. چند سال قبل که به ونیز رفته بودیم، آثار آقای بدرالسما با عنوان «قیامت در قرآن» بسیار مورد استقبال قرار گرفت. تاکید کردم امسال هم که دوستان به ونیز میروند، بخشی را به نمایش چنین آثار ویژهای از ایران به ویژه کارهای دینی و قرآنی اختصاص دهیم.
اعلام جزییاتی از بیمه تامین اجتماعی اصحاب فرهنگ و هنر
مدیرعامل صندوق هنر با اعلام خبر معرفی ۶۱ هزار نفر از اصحاب فرهنگ و هنر به سازمان تامین اجتماعی از برنامهریزی برای برخورداری هنرمندان فاقد بیمه در حوزه مزایای بیمه تامین اجتماعی خبر داد و گفت: صندوق اعتباری هنر طی این سالها با بهرهگیری از ظرفیتهای موجود نسبت به ارایه خدمات بیمه تأمین اجتماعی به واجدین شرایط در سراسر کشور اقدام کرده است. در حال حاضر بیش از ۶۱ هزار نفر از اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآن و عترت از سوی صندوق به سازمان تأمین اجتماعی معرفی شدند که بیشترین تعداد بیمهشدگان به ترتیب به رشتههای موسیقی، تجسمی، نمایشی و قرآن و عترت مربوط میشود. اطلاعات تکمیلی را اینجا بخوانید.
آلبوم مرقع «دولت قرآن» یدالله کابلی رونمایی شد/ پایان داوری خوشنویسی رضوی
همزمان با برگزاری نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» از مجموعه «دولت قرآن» که شامل مرقعات دیده نشده از آثار خوشنویسی یدالله کابلی با موضوع آیات قرآن است، در فرهنگسرای نیاوران رونمایی شد. این مجموعه که تجربهای از خط شکسته در ارایه شکل هنری قرآن مجید است، شامل ۱۵ اثر در ابعاد و اندازه یکسان می شود که در ماه رمضان ۱۳۷۶ تحریر شده و از منحصربهفردترین مجموعههایی است که در حوزه آثار قرآنی نوشته شده است.
در بخشی از معرفی این مجموعه آمده است: «از آنجا که خوشنویسی احادیث و آیات قرآنی همواره به جهت اعرابگذاری فضایی خاص را در سطربندی و ترکیب طلب کرده خط شکسته به دلیل پیوستگیهای مدام کمتر توانسته است در این امر حضوری شایان داشته باشد و از دیرباز در عظمت آینهداری کلام الهی حتی بزرگان بیبدیل این وادی نیز مفرّی نجسته و در این تنگنا سر از این آرزو بر نتافتهاند و تنها اثر فاخری که در نهایت توفیق و زیبایی در آسمان هنر خط شکسته جلوهگری مینموده و مینماید اثر «فاتحهالکتاب» است که حدود دو قرن پیش به دست توانای نابغه یگانه «درویش عبدالمجید طالقانی» رقم تحریر یافته و بر جای مانده است.
همچنین، مهدی بابایی مجرد دبیر بیستمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی با اعلام پایان مرحله اول داوری بخش خوشنویسی جشنواره، گفت: مرحله اول داوری این جشنواره با حضور ۹ داور برجسته در شهر تهران به انجام رسیده است. این جشنواره، که هر ساله به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی و هنری کشور ما شناخته میشود، امسال نیز شاهد حضور پرشور هنرمندان و استادان خوشنویسی از سراسر ایران بود.
در این دوره، دبیرخانه جشنواره شاهد دریافت ۳۵۰ اثر فاخر بود که هر یک به نوبه خود نمایانگر عمق فرهنگی و هنری این مرز و بوم است. از این تعداد، ۷۵ اثر در بخش نستعلیق، ۲۲ اثر در بخش نسخ، ۷ اثر در اقلام سته و ۲۰ اثر در بخش شکسته نستعلیق به مرحله بعدی راه یافتهاند. این آثار که با دقت و ظرافت خاصی توسط داوران مورد بررسی قرار گرفتهاند، نشاندهنده تلاش و پشتکار هنرمندانی است که با عشق و علاقه به این هنر دست به قلم شدهاند.
«سفر آخر» شهید آوینی تماشایی شد
نمایشگاهی متشکل از عکسهای دوران نوجوانی، جوانی و فعالیتهای شهید آوینی و همچنین پشت صحنه مستندسازی این شهید با عنوان «سفر آخر» عصر یکشنبه دوم اردیبشهت ماه در حوزه هنری افتتاح شد.
در افتتاحیه این نمایشگاه که متشکل از ۵۴ فریم عکس در اندازههای مختلف است، اصغر بختیاری، احسان رجبی، مرتضی شعبانی، سیدمحمد جعفری و محمدحسین قدمی که عکسهایشان در اندازههای مختلفی روی دیوار رفته است، حضور داشتند و با شور و هیجان در حال بیان خاطرات با یکدیگر بودند و گاهی با هم از دیدن یکی از تصاویر افسوس میخوردند و گاهی نیز با هم لبخند میزدند.
«سفرِ آخر» نمایشگاه عکسهایی از این عکاسان است که از آغاز تشکیل گروه «روایت فتح» به همراه شهید مرتضی آوینی بوده و در کنار او و گروهش، عکاسی کردهاند. نمایشگاه با استفاده از روایت، به بخشهای مختلف تقسیم شده است که داستان سفر آخر گروه به مناطق جنگی جنوب در فروردین ۱۳۷۲ از مهمترین بخشهای نمایشگاه به حساب میآید.
نمایشگاه «سفر آخر» از دوشنبه ۳ تا ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۹ و در روزهای پنجشنبه از ساعت ۱۵ تا ۱۹ در گالری «شماره یک خانه عکاسان ایران» واقع در حوزه هنری انقلاب اسلامی، خیابان سمیه تقاطع خیابان حافظ، میزبان علاقهمندان است.
برگزاری هفته گرافیک و رفع برخی ابهامات درباره انجمن طراحان گرافیک
در هفتهای که گذشت، نشست خبری هفته گرافیک ۱۴۰۳ با حضور بهرام کلهرنیا رییس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، محمدرضا خاکساری دبیر این دوره هفته گرافیک، سعید باباوند نایب رییس هیأت مدیره و نواب قزلباش خزانهدار انجمن، عصر دوشنبه سوم اردیبهشت ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار و جزییات برگزاری این هفته تشریح شد.
انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران به عنوان مرجع برگزارکننده رویدادهای مهم و اثرگذار در حوزه گرافیک ایران همگام با جامعه بینالمللی گرافیک با محوریت سازمان جهانی ico-D هر ساله اقدام به برگزاری هفته گرافیک میکند. هفته گرافیک از ۷ الی ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد. مراسم گشایش این رویداد سالانه جمعه ۷ اردیبهشت ساعت ۱۷ در تالار شهناز خانه هنرمندان با حضور پیشکسوتان و فعالان حوزه طراحی گرافیک ایران برگزار و بزرگداشت کامران کاتوزیان طراح برجسته و پیشرو در عرصه طراحی گرافیک در ایران نیز به عنوان بخش ویژهای از این رویداد در نظر گرفته شده است.
از سایر برنامههای این هفته میتوان به نمایشگاهی از آثار کامران کاتوزیان و نمایشگاه «در جستجوی نسل نو» اشاره کرد که در روز آغازین این هفته در نگارخانههای خانه هنرمندان ایران افتتاح خواهد شد. تعداد افراد شرکتکننده در نمایشگاه «در جستجوی نسل نو» ۴۲ نفر است که از این تعداد، ۹۸ اثر دریافت شده و مورد بررسی ساعد مشکی، تهمتن امینیان و بهراد جوانبخت قرار گرفته است و به این ترتیب آثار نمایشگاه انتخاب شدند.
همچنین، در روزهای پایانی هفته گرافیک نیز ۲ نشست با عنوان «رو در رو» با ۲ موضوع بسته بندی و دیزاین در نظر گرفته شده است که روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت ماه در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.
در این نشست خبری، بهرام کلهرنیا رییس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک درباره برخی حواشی پیش آمده در مورد برگزار نشدن مجمع عمومی این انجمن و مشکلاتی که موزه گرافیک با آن دست و پنجه نرم میکرد توضیحاتی به خبرنگار مهر ارایه کرد. وی درباره موزه گرافیک و مشکلاتی که این موزه با سازمان زیباسازی تهران داشت، گفت: من همیشه دوست دارم به جای مشکلات درباره پیروزیها و دستاوردها صحبت کنم، به همین دلیل از سازمان زیباسازی تهران به دلیل در اختیار گذاشتن ساختمانی تاریخی در باغ اناری (پارک پلیس کنونی) بسیار تشکر میکنم. در واقع مشکلی که شما از آن صحبت میکنید، مشکل نبوده و به اعتقاد من، بدفهمی وجود داشته است و تصور بر این بوده که آن فضا کارکردهایی چون کافی شاپ و رستوران دارد که این موضوع در مذاکراتی با این سازمان، رفع و حل شد. موزه گرافیک پابرجایی خود را همچنان دارد و ما سنگربان یک موضوع فرهنگی هستیم و وظیفه داریم برای بهبود شرایط تلاش کنیم.
وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر درباره حاشیههای هیأت مدیره قبلی و لغو جلسه مجمع عمومی انجمن گرافیک توضیح داد: ما هم مثل هر تشکل دیگری ممکن است از خود و جایگاهمان دریافت بد داشته باشیم. انجمن طراحان گرافیک انجمن بسیار پویایی است و در دورههای قبل از اتفاقات و ناخشنودیهای اتمسفر جهان و روزگار اثر پذیرفتیم و گاهی اوقات مخاطراتی برای ما به وجود آمد. همچنان که ممکن است حضور من نیز به سبب بدفهمیهای من، مشکلاتی را سبب شود. مشکلات در حال حاضر حل شده است. وزارت کار، ارگانی که ما از آن مجوز گرفتیم، در برابر سرنوشت صنفی ما خوب عمل نکرد و ما مدت زیادی انرژی گذاشتیم تا خودمان را بازتعریف کنیم و مجبور شدیم برای اینکه یک حساب بانکی داشته باشیم روزهای پرشماری را وقت صرف کنیم. نظام اداری پیر و خسته است و ما نیز به دوستان در ارگانها خرده نمیگیریم، ما میخواهیم ترقیخواه و خیرخواه باشیم و از خوبی و پیشتازی بگوییم.
راهاندازی وب سایت پاویون ایران در ونیز
در حالی که شصتمین بینال هنر ونیز آغاز به کار کرد، هنوز غرفه ایران در شصتمین بیینال هنر ونیز راهاندازی نشده است، سایت پاویون جمهوری اسلامی ایران در شصتمین بینال هنر ونیز راهاندازی شد تا اطلاعاتی هر روز در سایت قرار داده میشود، قاب دسترس باشد. در این سایت، هنرمندان حاضر در غرفه (پاویون) کشورمان به همراه آثارشان معرفی شدهاند. همچنین گزارش تصویری از مناطق بازدیدشده توسط تیم ایرانی حاضر در دوسالانه ونیز هم در آن قابل مشاهده است.
پس از افتتاح پاویون رسمی کشورمان در دوسالانه هنر ونیز ۲۰۲۴، اطلاعات و عکسهای تکمیلی روی این سایت قرار خواهد گرفت.
هنرمندان یهودی غرفه رژیم صهیونیستی در بینال هنر ونیز را نگشودند
متصدیان غرفه رژیم صهیونیستی نیز به کشتار مردم غزه معترض هستند و با امتناع از آغاز به کار غرفه اسراییل میگویند؛ هنر میتواند صبر کند اما زنان، کودکان و افرادی که در جهنم زندگی میکنند، نمیتوانند.
هنرمندان و متصدیان غرفه اسراییل در دوسالانه ونیز اعلام کرده اند فعالیت این غرفه زمانی آغاز میشود که «توافق آتشبس و آزادی گروگانها حاصل شود». آنها در روز پیشنمایش افتتاحیه بزرگترین و برجستهترین گردهمایی جهانی دنیای هنر اعلام کردند از مردم غزه حمایت میکنند.
تابلویی که جلوی غرفه اسراییل در باغ عمومی ونیز که از مکانهای اصلی برگزاری بینال است نصب شده، نیز نشان دهنده تصمیم تیم اسراییل است. خود غرفه نیز توسط سه پرسنل نظامی ایتالیایی مسلح محافظت میشود.
آغاز نمایشگاههای هنری در آدینه
نمایشگاه آثار مکرمه قنبری با عنوان «قصههای دریکنده» در گالری سهراب، نمایشگاه آثار بهنام کامرانی با عنوان «امروزِ دیروز» در گالری آرتیبیشن، نمایشگاه گروهی «+۲۵ نقاشی و ۳ مجسمه» و نمایشگاه انفرادی آنیتا هاشمی مقدم در طبقه اول و دوم گالری سو، نمایشگاه انفرادی احسان صالحی فرد با عنوان «لیک» در گالری شکوه، از جمله نمایشگاههایی است که عصر روز جمعه ۷ اردیبهشت ماه افتتاح میشوند.
کد خبر 6087400