هدف ما احیای جایگاه سرود در بخش های فرهنگی کشور است
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۷۱۶۷۵
منشی زاده با اشاره به فعالیت های گروه سرود « فجر جاوید » کانون غدیر یزد گفت: هدف ما احیای جایگاه سرود در بخش های فرهنگی کشور است.
خبرگزاری شبستان- یزد؛
کانون غدیر یزد به عنوان یکی از کانون های برتر کشور در طرح ملی ایران قوی است که در نخستین رویداد ملی فهما توانست رتبه برتر کشوری را به خود اختصاص دهد و در دومین رویداد ملی فهما با عنوان « ایران قوی» بار دیگر به عنوان کانون برگزیده کشوری انتخاب شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این کانون در فعالیت های خود در بخش سرود توانسته در سطح کشور و استان بازدهی بسیار مناسبی داشته باشد که نتیجه آن نیز جذب جوانان و نوجوانان به این فعالیت فرهنگی بوده است.
استفاده از جوانان و نوجوانان کانونی و مسجدی، استفاده از شاعران برجسته کشوری و استانی به منظور تولید محتوای مناسب با ایام مختلف و مناسبت های گوناگون در سال و همچنین استفاده از موسیقی های مختلف از جمله ویژگی های گروه سرود این کانون است.
گروه سرود « فجر جاوید» کانون فرهنگی هنری غدیر یزد به عنوان یکی از گروه های سرود برتر شناخته شده در استان یزد است که پس از معرفی در نخستین رویداد ملی فهما ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور توانسته سرود های مختلفی را به نمایش بگذارد.
محسن منشی زاده، مدیر کانون غدیر یزد و مسئول گروه سرود فجر جاوید یزد در این رابطه به خبرنگار خبرگزاری شبستان در یزد گفت: کانون غدیر یزد خوشبختانه توانسته در زمینه سرود گام های موثری برداشته و تولیدات مختلفی را در این زمینه داشته باشد.
وی افزود: استفاده از شاعران برجسته و تولید محتوای مناسب و متناسب با ایام مختلف و همچنین ارائه آثار در کمترین زمان ممکن توانسته ویژگی های خوبی را برای این گروه سرود بوجود بیاورد.
مسئول گروه سرود فجر جاوید یزد با اشاره به فعالیت های این گروه در ایام شعبانیه و عید نوروز گفت: همزمان با این ایام گروه سرود و جوانان و نوجوانان گروه فعالیت های خود را به خوبی دنبال کردند و تواننستیم اجراهای مختلفی را در سطح استان و شهر داشته باشیم.
وی گفت: ما همزمان با تحویل سال در محل آستان مقدس امامزاده سید جعفر(ع) یزد اجرا داشتیم که مورد استقبال مردم نیز قرار گرفت.
منشی زاده بیان کرد: با توجه به اجرای برنامه های سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری یزد با شعار « یزد 1400، یزد آرزوها»، یکی از این برنامه ها اجرای سرود در سراسر شهر یزد بود که گروه سرود فجر جاودید نیز در مناطق مختلف شهر یزد به اجرا پرداخت.
وی گفت: حضور در مسجد مقدس جمکران و اجرا و رونمایی از سرود « دلواپسی» در صف امام زمان (عج) با شاعری زهرا شایق و عالیه محرابی و موسیقی امیر دشتی، حضور در جشنواره ملی ادبی « آوای بی نشان» نیز از جمله برنامه های ما در این ایام بود.
مسئول گروه سرود فجر جاوید یزد بیان کرد: اجرا در شبکه سراسری قرآن در روز نیمه شعبان و شبکه قم و همچنین شبکه یزد نیز به عنوان اجراهای دیگر ما در این مدت بوده است.
منشی زاده ادامه داد: هدف ما اجرا با محتوای مناسب و احایای جایگاه سرود در جامعه است که امیدواریم بتوانیم با ایجاد کارهای جذاب در این مسیر گام برداریم.
پایان پیام/449منبع: شبستان
کلیدواژه: کانون غدیر یزد گروه سرود مساجد یزد کانون غدیر یزد گروه سرود فجر فجر جاوید منشی زاده
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۷۱۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا
ایسنا/اصفهان عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری معتقد است: «علت خرابی آثار تاریخی، جهل و علت ترجیح مکانهای بیارزشِ امروزی بر مکانهای ارزشمند کهن، کوتهنظری نسبت به منافع سوداگرانۀ خُرد است.»
سیدمحمد بهشتی شیرازی، بعدازظهر پنجشنبه (۶ اردیبهشتماه) در آیین افتتاحیه نمایشگاه «نیمقرن تلاش برای احیای جلفای اصفهان» (نمایشگاهی از عکسهای احمد منتظر) که در محل ساختمان مدرسۀ فرانسویها (دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر اصفهان) بیان شد، گفت: من زمانِ رفتن به سازمان میراث فرهنگی در سال ۷۶ با چند نکته مواجه شدم. سازمان میراث فرهنگی یک سازمان دولتی بوده و در سالهایی که ما در آنجا بودیم پولی برای پرداخت پاداش و عیدی و حق مأموریت به کسی را نداشت و کارمندان آنجا نیز با هزینههای خود به سفر میرفتند. انگیزه آنها برای کار، پطرس بودن بود (اقتباسی از داستان پطرس فداکار در کتابهای درسی) بود و یکی از این پطرسها احمد منتظر است.
او افزود: من ۵۰ سال پیش شعر میگفتم. آن زمان قصد سرودن شعر و حالی شبیه به یک حسرت بزرگ داشتم؛ انگار یک فرصت طلایی را ازدستداده بودم که غیرقابلجبران بود! ۵۰ سال پیش شروع این شعر را اینگونه نوشتم: «اردیبهشت هم تمام شد» و ۵۰ سال است که نتوانستم یک کلمه به آن اضافه کنم. اردیبهشت، ماه عجیبی است که اتفاقات بسیاری در آن میافتد و وقت بسیاری از کارها بوده که اگر ازدست برود قابل بازگشت نیست.
عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری سپس این دو پرسش را مطرح کرد که چرا کار عکاسها ارزشمند است، سپس در پاسخ گفت:۲ چیز طیره عقل است؛ دیدن بهوقت ندیدن و ندیدن بهوقت دیدن؛ و این همان کارِ عکاسان است. آنها کمک میکنند که آنچه نباید دید را ندید و آنچه باید دید را ببینیم. ما در زندگی از ۲ واژۀ «کهن» و «کهنه» استفادۀ بسیار کردهایم و معمولاً توجهی به تفاوت ماهوی آنها نداریم. هردو واژه با زمان، سروکار دارند و ازاینجهت با یکدیگر اشتباه گرفته میشوند. «کهن» و «کهنه» ضد یکدیگر بوده و از جنس هم نیستند. «کهنه»، دورریختنی، بیارزش و حضورش ملالآور است، درصورتیکه «کهن» آن چیزی است که دور نمیاندازیم. ما بسیاری از اوقات از تکرار خسته میشویم، ولی اگر از تکرار غروب و طلوع خورشید خسته نمیشویم، و این موضوع به دلیل کهن بودن آن است.
بهشتی خاطرنشان کرد: کار یک عکاس، ثبت آن چیزی است که استعداد کهن بودن را دارد و واجد ارزشی است و زمان آن را مستعمل نکرده و عکاس آن را بیرون کشیده و پیش چشم ما میگذارد. هر چیزِ کهنی از روز اول کهن و هر چیز کهنهای نیز از روز اول کهنه است. نو شدن، اقتضای امر کهن است. احمد منتظر تعدادی از مستندات ساختنان های جلفا را به نمایش گذاشته و زیر بعضی از آنها به خط سرخ نوشتهاند که «اردیبهشت هم تمام شد.»
رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اضافه کرد: دلیل ترجیح مکانهای بیارزشِ امروزی بر مکانهای ارزشمند کهن، کوتهنظری نسبت به منافع سوداگرانۀ خُرد است. علت خرابی آثار تاریخی، جهل است که بسیاری را نیز متقاعد میکند.
بهشتی با اشاره به اینکه برپایی نمایشگاه «نیم قرن تلاش برای احیای جلفای اصفهان» یک تذکر برای ما است، اضافه کرد: ردپای همه کارهایی که در این شهر کردهایم، باقی است و نمیتوان آنها را پاک کرد. این نمایشگاه یک هشدار خوب از این بابت بوده که ما هوشیارتر عمل کنیم.
او در ادامه گفت: در شهر ایروان بهاندازه جلفای اصفهان اثری وجود ندارد که ۱۵۰ سال بیشتر عمر داشته باشد، ولی در جلفای اصفهان چنین آثاری وجود دارد.
یک آروز؛ ثبت جهانی بافت تاریخی اصفهان
همچنین میثم بکتاشیان، معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشب شهردااری اصفهان نیز چنین بیان کرد: دفتر فرهنگ و معماری، یک دفتر تخصصی ذیل این است که رسالتش پرداختن به موضوع فرهنگ معماری و شهرسازی بهطور تخصصی است.
او با بیان اینکه در جایجای اصفهان با مصوناتی که توسط هنرمندان بزرگی خلقشده، روحمان جلا پیدا میکند، ادامه داد: پاسداشت فرهنگ اصیل معماری گذشته برای ما اهمیت دارد. ما در هفته فرهنگی سعی کردیم با تنوع برنامهها در موضوعات مختلف، به سلایق مختلف مردم بپردازیم تا هرکس برنامه موردنظر خود را انتخاب کند. امیدوارم بتوانیم هرچه بهتر حوزه فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی را توسعه دهیم.
بکتاشیان تأکید کرد: بسیاری از شهرهای دیگر با قدمت کمتر، توانستهاند که بافت تاریخی خود را به ثبت جهانی برسانند. نکتهای که در دفتر فرهنگ و معماری بهعنوان یک آرزو آن را دنبال میکنیم، ثبت جهانی بافت تاریخی اصفهان است.
به گزارش ایسنا، علاقهمندان برای بازدید از نمایشگاه «نیمقرن تلاش برای احیای جلفای اصفهان» میتوانند تا ۱۳ اردیبهشتماه به دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر اصفهان(مدرسۀ فرانسویها)، واقع در خیابان حکیم نظامی، کوچه سنگتراشها، کوی چهارسوقیها مراجعه کنند.
انتهای پیام