Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@17:29:23 GMT

گمانه زنی درباره نزدیکی سیاسی بین بارزانی و مقتدا صدر 

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۷۱۷۷۳

گمانه زنی درباره نزدیکی سیاسی بین بارزانی و مقتدا صدر 

به گزارش ایرنا، رقابت احزاب و گروههای سیاسی عراق برای به دست گرفتن قدرت همواره با شدت و ضعف وجود داشته است که در آخرین مورد بطور رسمی باعث روی کار آمدن دولت "مصطفی الکاظمی" به عنوان نخست وزیر این کشور شد که در عراق از او به عنوان مقام انتصابی و نه انتخابی یاد می شود.

خبرگزاری المعلومه عراق در گزارش دیروز (شنبه) خود اعلام کرد که رایزنی بین صدر و بارزانی برای دستیابی جریان صدر به پست نخست وزیری و حزب دمکرات کردستان عراق به پست ریاست جمهوری عراق به مراحل پیشرفته و جدیدی رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق این گزارش، تاکنون ۱۴ نشست بین دو حزب مورد اشاره برگزار شده و حزب دمکرات کردستان عراق آمادگی خود را برای حمایت از صدر به عنوان تنها مرجع سیاسی احزاب شیعه و در مقابل مقتدا صدر حمایت از مسعود بارزانی به عنوان مرجع سیاسی کردها را اعلام کرده اند.
پیش از این نیز «جعفر ایمینکی» عضو دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان عراق در ۲۴ مارس ۲۰۲۱ طی اظهاراتی گفته بود که صدر و بارزانی در حال رسیدن به توافق سیاسی با همدیگر هستند.
وی اضافه کرده بود که این نزدیکی بین دو حزب، به معنی این نیست که در تضاد بین نزدیکی سیاسی بین دیگر جریان های اهل سنت و شیعه عراق است.
وی گفته بود که جریان صدر همانند جریان حکمت ملی به رهبری سید عمار حکیم و حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق نزدیک ترین گروه ها به حزب دمکرات کردستان عراق هستند.
در مقابل ائتلاف سائرون مورد حمایت مقتدا صدر در پارلمان عراق تاکنون به طور واضح و روشنی وجود ائتلاف سیاسی بین بارزانی و صدر را تایید نکرده است.
«ریاض المسعودی» عضو این ائتلاف پارلمانی در اظهاراتی گفته است که راهبرد جریان صدر در مرحله پیش رو تشریک مساعی با جریان های سیاسی قوی و تشکیل دولت توانمند است.
وی اضافه کرد که از این رو امکان ندارد که همه جریان های سیاسی در دولت حضور داشته باشند و در عین حال نیز در معارضه باقی بمانند.
از طرفی توئیتی از مقتدا صدر در ۲۸ فوریه ۲۰۲۱ در فضای رسانه ای عراق به گردش درآمد که حاکی از آن بود که وی به نوعی از تلاش برای تصدی پست نخست وزیری روی گردان شده است.
صدر در توئیتی طی این تاریخ اعلام کرد که به دلیل وجود اختلافات در داخل خاندان آل صدر احتمالا از مشارکت جریان صدر در انتخابات آینده که قرار است دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شود، روی گردانی کند.
با وجود همه اینها صاحب نظران با اشاره به توئیت های اخیر صدر تاکید دارند که وی همچنان به مهمترین پست اجرایی کشور در صورت پیروزی در انتخابات آینده، چشم دوخته است.
از این رو، طرح «اصلاح صنعتی» و «اصلاح کشاورزی» که مقتدا صدر دو روز پیش (جمعه) بعد از تصویب بودجه در پارلمان عراق به عنوان طرح هایی برای حل مشکلات اقتصادی کشور مطرح کرد، بخشی از تلاشش برای رسیدن به پست نخست وزیری ارزیابی شده است.
این در حالیست که صدر پیش از این در توئیت های خود بیشتر بر جنبه های اخلاقی و معنوی توصیه می کرد و کمتر به مسائل اجرایی کشور می پرداخت.  
مقتدا صدر تاکنون آشکارا به گروه هایی که ممکن است با آنها در انتخابات آینده یا بعد از پایان انتخابات، ائتلاف تشکیل دهد اشاره ای نکرده، اما به این نکته معترف است که علاقه مند به حفظ انسجام در داخل ائتلاف سائرون است.
حزب کمونیست عراق به عنوان یکی از مهمترین گروه های زیر مجموعه ائتلاف سائرون در نتیجه انتقادات شدید صدر از اعتراضات اکتبر، رابطه خود را با این ائتلاف در پارلمان به حداقل رساند.
در عین حال کارشناسان هرگونه نزدیکی بین بارزانی و مقتدا صدر را به دلیل سابقه رابطه دو رهبر سیاسی با همدیگر بعید نمی دانند به ویژه اینکه در سال ۲۰۱۲ مقتدا صدر و مسعود بارزانی تا مرحله ائتلاف سیاسی نیز پیش رفتند.

برچسب‌ها سید مقتدا صدر شیعه سید عمار حکیم پارلمان عراق مسعود بارزانی بغداد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سید مقتدا صدر شیعه سید عمار حکیم سید مقتدا صدر شیعه سید عمار حکیم پارلمان عراق مسعود بارزانی بغداد اخبار کنکور حزب دمکرات کردستان عراق مقتدا صدر جریان صدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۷۱۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نزدیکی نگاه به حجاب در اسلام و مسیحیت

گروه اندیشه: متن حاضر که در کانال دکتر محمدمهدی مجاهدی بازنشر شده است، حکایت از آن دارد که آیات حجاب بسیار نزدیک است به آنچه حدود سال های ۲۳۰ میلادی که در کتابی در باب اخلاق مسیحیت که به آموزه های حواریون مشهور شده آمده است. این متن کوتاه از نظرتان می گذرد:

***

در حدود سال‌های ۲۳۰ میلادی، کشیشی یونانی در شمال سوریه کتابی نوشته است، در اخلاق مسیحیت، که بعدها به نام آموزه‌های حواریون Didascalia apostolorum مشهور شده است. یعنی اندک اندک این باور ریشه دوانده که کتاب شامل احادیث یا تعالیم مستقیم حواریون و شاگردان مسیح است که به سال پنجاه میلادی جمع شده و چنین نیست. متن این رساله در پایان قرن چهارم میلادی بازبینی شده و در مجموعه مکتوبات رسمی کلیسای شرقی جای گرفته است. اصل متن یونانی اینک از دست رفته امّا ترجمهٔ لاتینی و سریانی آن از زمان‌های خیلی دور رایج بوده چنان که هم اینک دست‌نوشته سریانی کهنی از آن به تاریخ ۶۸۳ میلادی، معادل ۶۰ هجری، باقی‌ست. چنان که آمد متن در سوریه عهد پساباستان رایج بوده و از آنجا هم احتمالا نزد مسیحیان شبه جزیره در عهد شکل‌گیری قرآن و اسلام. مجملش گفتیم...

بخش سوم کتاب مربوط است به «اصول اخلاقی زنان مسیحی و این که زن باید تنها رضایت همسر خویش را پیش چشم داشته باشند». سخن با نوعی «الرّجال قوّامون علی النساء» آغاز می‌شود که در اصل هم سخن پولس رسول است در انجیل، رساله به کرنتیان: «باشد که زنان مطیع مردان باشند، چرا که مرد پیشوای زن است و پیشوای مرد دین‌دار مسیح است».
همین بخش قطعه‌ای دارد که به شکل قابل توجّهی، در لفظ و معنی، با آیه سی و یکم سوره نور نزدیک است. ترجمه انگلیسی آن را آوردم و نقاط تقارب را می‌بینیم در همین قطعه کوتاه:
- از زنان می‌خواهد که در بازار خود را بپوشانند (وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنّ...)
- سرمه نکشند، آرایش نکنند و زیبایی خود را آشکار نکنند (وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ...)
- این که در بازار نگاه فروگیرند و چشم بر این و آن نداشته باشند (یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ...)
- و این که زیبایی خود را فقط برای همسر خود حفظ کنند... (وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ...)
- و البته آنچه در ترجمه دیده نمی‌شود آن است که برای کلمهٔ همسر، در متن سریانی هم، «بعل» آمده است، چنان که در قرآن.

چنان که می‌بینیم، این کتاب منعکس کننده «محیط فقهی» و احکام رایج بین «اهل کتاب» در آن عصر است و برخی پژوهشگران، چون دیوید پاورز، ارتباطی دیده‌اند بین آن و آیت حجاب، دست کم از جنس همان اشتراک عقاید و اساطیر و رسوم و احکام مرتبط که بین قرآن و دیگر متون و منابع بایبلی دیده می‌شود.
...
همان بخش در ترجمه قدیمی عربی دیداسکالیا: الدسقولیة او تعالیم الرسل: یجب علی النساء ان یخضعن لازواجهن...

216216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899419

دیگر خبرها

  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • ببینید | استقرار انبوه تانک‌ها در نزدیکی رفح؛ اسرائیل آماده جنگ می‌شود؟
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • ۲ زلزله شدید تایوان را لرزاند
  • پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است
  • کشف بمب فعال جنگ جهانی دوم در نزدیکی ورزشگاه ماینتس!
  • نزدیکی نگاه به حجاب در اسلام و مسیحیت
  • نقوی حسینی: طیف پایداری، شریان و مصاف برای ریاست مجلس، روی ذوالنور به جمع‌بندی می‌رسند
  • سپاه به هیچ جریان سیاسی وابسته نیست
  • سپاه به هیچ جریان سیاسی وابستگی ندارد