Web Analytics Made Easy - Statcounter

ازدواج، تصمیم بزرگ هر دختر و پسری و یک انتخاب آزاد است و بر اساس آن می توان انتخابی مطلوب و عالی یا انتخابی بد و نادرست داشت.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام انتخاب نو، ازدواج یکی از مهم ترین تصمیم هایی به شمار می آید که می تواند زندگی کسی را بسازد یا آن را ویران کند؛ می تواند شروع بحران‌های عمیق برای دختر یا پسر باشد و شخصیت آنها را متلاشی سازد و یا جنبه هایی از آنها را تکمیل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 با توجه به اهمیت این انتخاب در سرنوشت فرد، آموزش مفاهیم اصلی ازدواج از سوی مراکز مشاوره قبل ازدواج در مهم ترین جایگاه قرار دارد. برای یک ازدواج موفق باید معیارهای انتخاب همسر را بشناسیم و بر اساس آنها گام بر داریم. از این رو در ادامه برخی از معیارهای مهم برای ازدواج موفق را بیان می‌کنیم.

تعهد:

تصمیم واقعی برای متعهد شدن به طرف مقابل عشق واقعی را تعریف می کند. زندگی دارای پستی و بلندی های بسیاری است و آن چه که مهم است تعهد افراد به یکدیگر در این دوران است و عشق را پایدار و همیشگی می کند.

داشتن سلامت جسمی و روانی:

هر فردی قبل از ازدواج باید از سلامت نسبی جسمی و روانی برخوردار باشد و به رشد نسبی عقلی و احساسی رسیده باشد. بر اساس این معیار باید به بیماری هایی مانند وسواس شدید، افسردگی شدید، عصبانیت های بیمار گونه، هر گونه اعتیاد و مصرف دارو  و روان رنجوری های مزمن و نا توان ساز و روان پریشی های شدت افزا و همچنین هر نوع اختلال شخصیت از قبیل رفتارهای ضد اجتماعی، پارانوئید و...  در فرد توجه خاصی داشت.

علاوه بر این، بیماری جسمی و مزمن و نا توان ساز و یا بیماری های ژنتیکی که فرزندان را دچار معلولیت می سازد و همچنین بیماری های جسمی مانند تالاسمی مینور، دیابت و... باید در نظر گرفته شود.

علت اهمیت مشاوره در مطب روانشناسی تهران این است که بسیاری از ویژگی های روانی شخص، برای فرد قابل تشخیص نیست و افرادی که قصد ازدواج دارند پس از چند جلسه آشنایی باید به مشاور مراجعه نمایند.

مسئولیت پذیری:

یکی از ویژگی های هر فرد موفق، مسئولیت پذیری اوست و از آن جایی که ازدواج یک نوع مسئولیت پذیری بزرگ است غیر فعال بودن و تنبلی در انجام وظایف می تواند بسیار شرایط دشواری را ایجاد نماید. به همین دلیل مسئولیت پذیری افراد یکی از معیارهای مهم ازدواج موفق می‌باشد.

استقلال:

استقلال فکری، عاطفی و عملی برای تشکیل خانواده مهم و ضروری است. فرد بعد از ازدواج باید توانایی زندگی بدون حضور والدین را داشته باشد و بتواند تعامل و ارتباط سازنده و پایدار با همسر خود داشته باشد.

فرد باید توانایی تصمیم گیری داشته اشد و مسلما هر انتخابی بدی ها و خوبی های خاص خود را دارد و یک زوج باید مسئولیت اثرات مثبت و منفی تصمیم گیری خود را پذیرا باشند و نکته ی مهم این است که افراد باید با آگاهی بهترین تصمیم ها را بگیرند.

همسانی اعتقادات و ارزش های دو طرف:

اصولا دختر و پسری که قصد ازدواج دارند باید از نظر عقاید، جهان بینی و طرز نگاه به زندگی مشابه باشند، در حالتی که دو طرف از نظر اعتقادات و ارزش ها نقطه ی مشترکی ندارند، باید حداقل به ارزش ها و عقاید یکدیگر احترام بگذارند و مانعی برای بروز این عقاید و یا ارزش ها در میان نباشد.

هم عقیده و هم ارزش بودن به حد زیادی برای ایجاد تفاهم و جلوگیری از اختلافات آینده بر سر انتخاب های مهم و سرنوشت ساز در طول زندگی مشترک نقش اساسی خواهد داشت.

خانواده:

مهمترین ویژگی در انتخاب همسر، خانواده است زیرا که مهم ترین بعد شخصیت فرد در محیط خانواده شکل گرفته و در آن خانواده بزرگ شده و تربیت یافته و از لحاظ ژنتیکی با آنها یکی است و همه ی آنها را به زندگی مشترک خود منتقل خواهد کرد.

طبق مطالعات انجام شده در مرکز مشاوره خانواده در تهران خانواده دوطرف می‌بایست از نظر اعتقادات، ارزش ها، تحصیلات، سطح اقتصادی و انسجام عاطفی هماهنگ باشند. اختلاف کم خانواده‌ها در زمینه‌های یاد شده قابل قبول است ولی اختلاف زیاد معمولا مشکل ساز خواهد بود.

صداقت و اعتماد:

صداقت و اعتماد از پایه های اصلی ارتباطات هستند، اما برای ساختن آن باید تلاش کرد، اعتماد با گذشت زمان شکل می گیرد و افراد باید به هر آن چه که می گویند متعهد و پایبند باشند.

دروغ های بزرگ و عمدی اعتماد را از بین می برد و بدبینی را جایگزین می کند و به همین دلیل باید به آن توجه کرد.

خوش اخلاقی:

خوش رویی و پرهیز از تحقیر و تمسخر  و دوری از لجبازی و قهرهای طولانی و نرم خویی و زیبایی کلام از مواردی هستند که می تواند در ارتباط بین افراد تاثیر بسیار مثبتی را داشته باشد.

معیارهای دیگری نیز هستند که در جهت داشتن ازدواج موفق تاثیرگذار است. این معیارها شامل وضعیت ظاهری و تناسب با یکدیگر، سن، سطح و رشته تحصیلی، شغل، وضعیت اجتماعی و فرهنگی و سطح خانواده ها، پاکدامنی، میزان برون گرایی و درون گرایی، انگیزه و توان فرزند پروری و.... می‌باشد و افراد باید به آنها توجه داشته باشند.

مرکز مشاوره انتخاب نو با مدیریت آقای دکتر تابع جماعت و خانم دکتر باقری می‌باشد که به افراد کمک می‌کنند که دقت آنها را در انتخاب همسر و آشنایی با این معیارها و ملاک ها و همچنین مهارت‌های زندگی مشترک بالا ببرند و دید آنها را نسبت به انتخابی که دارند بازنمایند تا آگاهانه تصمیم بگیرند و برای سالها پای تصمیم خود بایستند.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مشاوره قبل ازدواج مطب روانشناسی مشاوره خانواده مسئولیت پذیری ازدواج موفق ارزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۷۲۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین منشور مشاوره خانواده نهایی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در همایش روز جهانی مشاوره گفت: یکی از مسوولیت‌های معاونت امور زنان و خانواده در سند مهندسی و فرهنگی، تدوین منشور مشاوره خانواده است که به تدوین نهایی رسیده و پس از طی مراحل قانونی اعلام خواهد شد.

وی افزود: برای برنامه‌ریزی در پیشگیری یا کاهش طلاق، برنامه مدونی در ستاد زن و خانواده در دولت تصویب و پلتفرم همساز برای زوجین نوپا ایجاد شد و مشاوره برای زوجین و مهارت های زندگی به آنها آموزش داده می شود.

وی با اشاره به صفر شدن پشت نوبتی مستمری زنان سرپرست خانوار، گفت: خدمات و حمایت هایی مشاوره ای به هنگام روانشناسی، خدمات حقوقی و توانمندسازی نیز باید صورت گیرد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با اشاره به نقش روانشناسان در امیدآفرینی، افزود: نقش روانشناسان در شادی آفرینی در زندگی در روح و جان بشر و تلاش برای بهینه بودن و زیبا زندگی کردن افراد بر کسی پوشیده نیست. در درمان بیماری های جسمی توصیه به روان آرام و سالم و روح شاداب می شود و این روح و روان است که می تواند سلامت جسم را تضمین کند یا به او برگرداند.

خزعلی ایجاد انگیزه، امید آفرینی، عشق و نشاط با توجه به شناخت توانمندی ها را مهمترین نقش روانشناس دانست، گفت: نقش روانشناسان برای جلوگیری از ناهنجاری ها و آسیب ها بر کسی پوشیده نیست و روانشناسان در ارتقای بینش، روش، دانش، کنش و واکنش نقش اساسی دارند و این روانشناسی سلامت و روانشناسی کمال است و روانشناسان می توانند توانمندی های فرد را به خوبی شناسایی کنند و قوه ها، داشته ها، ظرفیت ها و استعدادهای فرد را تبدیل به عمل و فعلیت و زندگی اور را متحول کنند.

ارائه یک میلیون و ۷۰۰ هزار مشاوره تلفنی بهزیستی به مردم

مهری سادات موسوی معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز در این جلسه با بیان اینکه سازمان بهزیستی اولین تشکیلات دولتی است که علم روانشناسی و مشاوره را توانسته وارد ساختار اجرایی کند، گفت: ۹۴ مرکز دولتی و ۳ هزار و ۱۷۴ مرکز مشاوره غیر دولتی در سال ۱۴۰۲ حدود یک میلیون نفر را طی دو میلیون و ۷۵۰ هزار جلسه مورد مشاوره قرار دادند.

وی افزود: در راستای عدالت اجتماعی و دسترسی عموم افراد به خدمات مشاوره خط ۱۴۸۰ سال گذشته یک میلیون و ۷۰۰ هزار مشاوره تلفنی ارائه داده است و در سال جاری ارتقای خط و ارتباط با سایر خطوط در دستور کار قرار دارد.

موسوی با اشاره به اختصاص یاری برگ به خانواده های کم بضاعت و مددجویان سازمان بهزیستی، اظهارداشت: برنامه های دیگری مثل مشاوره های به افراد در شرف طلاق، دوره های آموزشی پیش از ازدواج، مهارتهای زندگی و فرزندپروری ارائه می شود که به سلامت روان جامعه کمک می کند.

معاون سلامت اجتماعی بهزیستی کشور با بیان اینکه حدود ۲۲ سال پیش مسوولیت صدور پروانه فعالیت مراکز مشاوره به سازمان بهزیستی واگذار شده است، گفت: ۳ هزار و ۱۷۴ مرکز در این سال‌ها همراه بهزیستی بودند و نظارت های مختلفی بر روی این مراکز انجام می شود.

کد خبر 6092732

دیگر خبرها

  • عربستان یک فعال زن را به ۱۱ سال زندان محکوم کرد / اتهامات: انتخاب نوع لباس و بیان دیدگاه‌ها در فضای مجازی
  • علی مطهری: در خانواده آیت الله مطهری، نوه‌ها، نتیجه‌ها و نبیره‌ها همه یک گونه فکر می‌کنند/ حکومت باید بر اجرای حجاب نظارت کند
  • بهره مندی ۱۷ هزار نفر از خدمات مشاوره مراکز بهزیستی در گلستان
  • افتتاح مرکز مشاورزه ازدواج و تحکیم خانواده شهرستان اسکو
  • مگر دیوانه ام که به روانشناس مراجعه کنم؟!/ تفاوت روانشناس با روانپزشک چیست؟
  • اولین نکوداشت روانشناسان رضوی برگزار می شود
  • بیش۱۸۷ هزار مادر در سال گذشته مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
  • منشور مشاوره خانواده تدوین و نهایی شد
  • تدوین منشور مشاوره خانواده نهایی شد