Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@10:42:01 GMT

جایگاه مسجد در نگاه تمدنی را تبیین کنیم

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۷۲۵۷۲

جایگاه مسجد در نگاه تمدنی را تبیین کنیم

حجت الاسلام میر امینی با تاکید بر نقش مساجد در بیانیه گام دوم انقلاب بر تبیین جایگاه مسجد در نگاه تمدنی تاکید کرد.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: مسجد یعنوان یکی از اماکن متبرکه در دین اسلام محسوب می شود که هنوز پس از گذشت سالهای متمادی از شکل گیری آن در دین اسلام همچنان می تواند در جامعه امروزی کارکردهای موثری در حل مشکلات امروز جامعه داشته باشد در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام سید محمد حسینی میرامینی، امام جمعه شهرستان آبیک به شرح زیر ارایه می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگاه اسلام به مسجد چگونه است ؟

ابتدا باید جایگاه مسجد را در اسلام به درستی شناسایی کنیم. اسلام مسجد را چگونه می بیند و تحلیل می کند و درباره آن چگونه بیان می کند و مبتنی بر این نگاه تمدن اسلامی را شکل داده و مبتنی بر آن تمدن اسلامی را در مسجد بررسی کنیم .در صدر اسلام نبی مکرم اسلام (ص) وقتی وارد مدینه می شوند و می خواهند اولین بنای حکومت اسلامی را بگذارند قبل از آنکه حدود مدینه را مشخص کنند، اولین کاری که پیامبر اکرم (ص) انجام می دهند یک مسجد بنا می کنند.

 

با محوریت مسجد و تجمع در آن سایر امور به سامان می رسد و حرکت می کند. این موضوع نیز در کتب مختلف تاریخ نیز بیان و ثابت شده است. پیامبر(ص) کار خود را در مسجد شروع کرده و مقر فرماندهی خود را در مسجد می داند و پس از استحکام پایه های حکومت اسلامی اقدامات و کارها را از مسجد خارج نکرده اند و تمام اقدامات مردم در مسجد به نتیجه می رسید یعنی مشکلات مختلف در مسجد عنوان می شد و پیامبر رودررو با آنها مشکلات را حل می کرد.

 

نگاه اهل بیت (ص) به مسجد در اداره امور چگونه است؟

در نظامی که همه در هم تنیده و مستحکم هستند کار اداره جامعه را پیامبر(ص) در مسجد کلید زدند و حتی اسلام پس از استحکام و حرکت به سوی سرزمین های دیگر از جمله روم و بعد از فتح مکه نیز باز پیامبر گرامی اسلام (ص) محور اقدامات و کارها را از مسجد خارج نمی کند.

 

پس از نبی خدا در زمان حکومت حضرت علی (ع) در کنار مسجد کوفه دارالحکومه وجود داشت که سیستم اداری را برای خود داشت اما همچنان حضرت علی (ع) دارالخلافه و دارالحکومه را قایل نبوده و کارها و اقدامات را با محوریت مسجد کوفه انجام می دادند، اکنون نیز به مسجد کوفه وقتی مراجعه می کنیم جایگاه های مختلفی در این مسجد بیان شده است مانند برکت القضاء.

 

حضرت علی (ع) در این جایگاه مشکلات در خصوص دعاوی و قضاوت را حل می کردند و حتی ستون های مختلف مسجد پیامبر گرامی اسلام (ص) اسامی مختلفی را گذاشتند که در هر یک از مقامات که پیامبر (ص) جلوس می کردند کاری انجام می شد.

نگاه تمدنی به مساجد چگونه است ؟

در نگاه تمدنی باید ببینیم جایگاه مسجد کجاست. مسجد باید محوریت اداره جامعه را داشته باشد و این محوریت باید به مسجد اهدا شود و این حکم خداست. ما نیز در تمدن مان باید نگاهمان به مسجد این گونه باشد. برخی معتقدند این شیوه متعلق به 1400 سال قبل است و در آن زمان علم و دانش تا این اندازه پیشرفت نکرده بود و جوامع تا این حد گسترده نشده بودند. با توجه به گسترش جوامع و نیاز مختلف مردم این شیوه امکان پذیر نیست اما در روایات گوناگون عنوان شده است که علم 27 حرف است که تا قبل از ظهور امام زمان (عج) تنها دو حرف آن کشف شده است یعنی حتی زمانی که تکنولوژی و پیشرفت در اوج خود قرار می گیرد در آن زمان نیز که منزل امام زمان در مسجد سهله قرار می گیرد محل حکومت ایشان مسجد کوفه است و خداوند این گونه قرار داده است.

بعد از پیروزی انقلاب نگاه به مساجد چگونه است ؟

با پیروزی انقلاب اسلامی مدلی از حکومت انقلاب اسلامی در دنیا وجود نداشت و ما برای اداره امور مجبور شدیم مانند بقیه کشورها با تقسیم قوای سه گانه که نظریه ژان ژاک روسوی فرانسوی است کار را پیش ببریم و قوای مقننه، مجریه و قضاییه داشته باشیم در حالی که این نگاه متعلق به یک دوره گذار است و به اسلام تعلقی ندارد اما قرار نیست ما با مدل روز دنیا کار را پیش ببریم. مدل اسلام محور قرار دادن مسجد در اداره امور جامعه است. کارهای مردم باید در مساجد حل شود. در سیستم دیوان سالاری روسا و مدیران سعی می کنند خود را از امکانات بیشتری بهره مند کنند تا به راس قله قدرت نزدیک باشند و از طرفی نسبت به یکدیگر بی تفاوت هستند. فقیری را می بینند و او را به سمت سازمان های دیگر (کمیته امداد و نهادهای حمایتی) سوق می دهند.

 

معلول را به بهزیستی و شاکی را به دادگاه هدایت می کنند و هیچ تلاشی برای حل مشکلات یکدیگر نمی کنند و همه را به سازمان ها و نهادهای دیگر ارجاع می دهند. نتیجه این جامعه آن است که افراد نسبت به یکدیگر بی تفاوت و خودخواه هستند و هر کس به دنبال رشد فردی خود است در حالی که این نگاه اسلام نیست.

 

در حالی که اسلام می گوید کلکم راء و کلکم مسئول. همه در قبال یکدیگر مسئول هستید. در بخشی دیگر اسلام می گوید تعاونوا الابر والتقوا. با یکدیگر تعاون داشته باشید و به سمت خدا حرکت کنید و به خاطر رضای خدا با یکدیگر تعاون برقرار کنید در حالی که جامعه کنونی جامعه تعاونی نیست.

 

نگاه به مساجد در گام دوم انقلاب اسلامی چگونه است ؟

جامعه ما درست است که جامعه اسلامی است اما شیوه اداره جامعه غربی است. جوامع غربی گسسته و نسبت به یکدیگر بی تفاوت و خودخواه هستند اما ما باید این رفتار در جامعه خود اصلاح کنیم. در گام دوم انقلاب و جامعه تمدن ساز باید این مسیر احیا شود که چگونه آرام آرام از نگاه بروکراسی به سمت مسجد حرکت کنیم و کارها را با محوریت مسجد انجام دهیم.

 

کارکردهای مسجد در صدر اسلام را توضیح دهید؟

طبق تحقیقات انجام شده مسجد در صدر اسلام 10 کارکرد داشته است؛عبادی، علمی، فرهنگی، تبلیغی، بصیرت بخشی، اجتماعی، اقتصادی، مدیریت بخشی، سیاسی، قضایی، مبارزه و نظامی در حالی که اکنون هیچ یک از این کارکردها در مسجد انجام نمی شود و همه این کارکردها از مسجد خارج شده است.

 

 

در اویل انقلاب نگاه به مساجد چگونه بود؟

در اوایل انقلاب بسیاری از امورات مردم در مسجد انجام می شد. جنگ تحمیلی به مدت زمان هشت سال در مساجد پیش رفت. در این مکان افراد و کمک ها جمع می شدند و نیروها به جبهه ها اعزام می شدند اما پس از دوره اول انقلاب به سمت دیوان سالاری حرکت کردیم و این اشتباه ماست و باید این مسیر تغییر کند.

.

پایان پیام/34

منبع: شبستان

کلیدواژه: جایگاه تمدن نوین اسلامی مسجد جایگاه مسجد نگاه تمدنی مسجد کوفه نگاه تمدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۷۲۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام صادق (ع) آغازگر جهاد در عرصه فقه بود

ایسنا/گیلان نماینده ولی‌ فقیه در استان گیلان با اشاره به اینکه تشکیل حکومتی مبتنی بر احکام و آرمان‌های اسلام از جمله اهداف و آرزوهای اهل‌ بیت و عالمان دین در دوره‌های مختلف بود، گفت: امام صادق (ع) ۳۴ سال امامت را برعهده داشتند و آغازگر جهاد در عرصه فقه و فقاهت و تربیت جامعه اسلامی بودند.

آیت‌الله رسول فلاحتی امروز (۱۵ اردیبهشت‌ ماه) در مراسم شهادت ششمین اختر آسمان ولایت و امامت، امام جعفر صادق (ع) در مصلای امام خمینی(ره) رشت اظهار کرد: شیعه به مذهب جعفری نیز تعبیر می‌شود، زیرا شیعه مدیون کلاس‌ها و دانشگاه عظیم علمی و روایی است که از مکتب امام صادق (ع) دارد.

وی با اشاره به روایتی از اهل‌ بیت که فرمودند، هر کسی نداند بر ما اهل‌ بیت چه گذشته است و نسبت به ظلم‌هایی که بر ما خاندان روا شده است، جاهل باشد شریک ظلم ظالمین خواهد بود، افزود: یکی از عللی که در طول تاریخ تشیع، تشکیل حکومت اسلامی برای اهل‌ بیت میسر نشد، شناخت نداشتن مردم نسبت به اهل‌ بیت در هر دوره‌ای بود. بنابراین اگر امت‌ها، مسلمانان و شیعیان جایگاه حقیقی امام را بشناسند، جامعه اسلامی مدینه فاضله‌ای خواهد شد که آرزوی همه است.

فلاحتی با اشاره به ورود اسلام به برخی کشورهای اروپایی از جمله بوسنی و هرزگوین، بیان کرد: برخی مسلمانان اروپایی در تعالیم‌شان می‌گفتند تاریخ اسلام ۵۰ سال بعد از پیامبر (ص) را مطالعه و تحقیق‌ نکنید، هدف از بازداشتن مسلمانان از تحقیق در این زمینه، این بوده که مسلمانان نسبت به حوادث و اتفاقات رخ‌داده در جامعه اسلامی بعد از پیامبر آگاه نشوند، اما برخی تحلیلگران غربی که به آیین اسلام گرویدند اسلام را از همین رهگذر مطالعه کردند و متوجه حقایق آن شدند.

امام جمعه رشت با بیان اینکه امام صادق (ع) ۳۴ سال امامت را برعهده داشتند و آغازگر جهاد در عرصه فقه و فقاهت و تربیت جامعه اسلامی بودند، گفت:‌ آن حضرت حدود ۴۰۰۰ شاگرد تربیت کردند و در دوران حیات و امامت خویش، با فشارهای منصور دوانیقی (لعنت‌الله علیه) مواجه شدند، ظلم‌ها و فشاری که منصور بر امام وارد کرد، بر هیچ امامی وارد نشده بود. دوانیقی همواره امام صادق (ع) را تحقیر و شکنجه‌ روحی می‌کرد. او آرامش را از امام سلب کرده بود و بارها تصمیم به قتل امام گرفته بود و سرانجام آن حضرت را به شهادت رساند.

وی با اشاره به اینکه تشکیل حکومتی مبتنی بر احکام و آرمان‌های اسلام از جمله اهداف و آرزوهای اهل‌ بیت و عالمان دین در دوره‌های مختلف بود، افزود: اهل‌ بیت عصمت و طهارت در دوران حیات‌شان، شکنجه‌های روحی و سختی‌های زیادی را متحمل شدند تا حکومتی مبتنی بر احکام اسلام تشکیل دهند.

نماینده ولی‌ فقیه در استان گیلان با بیان اینکه حکومت اسلامی در ایران در سایه تلاش‌های شهیدان، امام و روحانیت شکل گرفت، حکومتی که آرزوی انبیا و اهل‌ بیت عصمت و طهارت بود، اظهار کرد: دشمن امروز تلاش‌ می‌کند ما را درگیر امور جزیی و سیاه‌نمایی‌ها کند تا از اصل نظام و حکومت اسلامی که مورد توجه انبیا و اولیاست، فاصله بگیریم. 

فلاحتی با اشاره به بسط قدرت جمهوری اسلامی که معادلات تمام قدرتمندان جهانی را برهم زده و قدرت‌های نظامی را وادار به خضوع کرده است، افزود: با وجود هجمه‌های گوناگون علیه نظام اسلامی، در این فضاهای مسموم جهانی نیز طعم شیرین اداره جامعه بر مبنای اسلام و مدیریت اسلامی در اذهان و دل‌های ملل نشسته‌ است و ملت‌ها، حکومت اسلامی و پیام جمهوری اسلامی را باور کردند و جمهوری اسلامی در سراسر دنیا تاثیرات شگرف خود را به منصه ظهور رساند.

امام جمعه رشت با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) مبنی بر اینکه علم و عمل باید در کنار هم باشد، بیان کرد: عملِ بدون‌ معرفت و دانش فایده‌ای ندارد، البته علمی که با عمل همراه نباشد نیز فایده‌ای ندارد.

وی به یکی از جنایات منصور دوانیقی اشاره و اضافه کرد: امام صادق(ع) صاحب مکتب بود و در مسجد نبوی، فقه شیعه و اخلاق شیعه و امور سیاسی و اجتماعی را برای دانش‌پژوهان بیان می‌کردند، در یکی از روزها، منصور فرصت را غنیمت شمرد و در کنار مسجدالنبی، آتشی برافراخت، به‌طوری‌ که شعله‌های‌ آتش به خانه امام که در همان مجاورت قرار داشت رسید؛ امام همان‌طور که از میان شعله‌ها عبور می‌کرد با نگاهی به خانه، شکایت از منصور (لعنت‌الله علیه) را به قبر پیامبر برد، بعد از خاموش شدن آتش، جمعی از شاگردان به خانه امام رفتند و آن حضرت را در حال گریه دیدند، وقتی علت‌ گریه را پرسیدند، آن حضرت فرمودند، وقتی خانه‌ را آتش زدند، دیدم در میان شعله‌های آتش، برخی از کودکان در حال فرار هستند و به یاد کربلای جدم حسین (ع) افتادم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • از بازار داغ دید و بازدید‌ تا تریبون‌های آزاد/ تبیین روشنگرانه در جنگ ترکیبی
  • جایگاه معلم و الزامات نظام متعالی آموزش و پرورش
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله
  • شوراهای اسلامی نماد خرد جمعی و وحدت هستند
  • همایش تجلیل از سفیران معروف
  • مهمترین کار معلم تبیین حقیقت در کنار علم و دانایی است
  • هزار و ۶۰۰ نفر از خراسان جنوبی به حج می روند
  • امام صادق (ع) آغازگر جهاد در عرصه فقه بود
  • حامیان دروغین زنان ایران دختران دانشجورا در خیابان لگدمال می کنند
  • حامیان آزادی زنان ایران دختران دانشجورا در خیابان لگد مال می کنند