Web Analytics Made Easy - Statcounter

هوشنگ جزی مدیرکل دفتر حفاظت خاک و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه کمیسیون کشاورزی نگاه ویژه‌ای به آبخیزداری دارد، اظهار کرد: برنامه هفتم توسعه کمیسیون کشاورزی مجلس نگاه ویژه‌ای به آبخیزداری دارد و مقرر شد که از محل منابع مختلف  یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آبخیزداری تامین شود که امیدواریم این رقم به تصویب کمیسیون تلفیق هم برسد و مبلغی کسر نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: در برنامه ششم توسعه سالیانه ۲ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری باید انجام می‌دادیم که با اعتباراتی که از صندوق توسعه ملی طی سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ تخصیص یافت، تنها ۵۰ درصد برنامه اجرا شد و به دلیل عدم تخصیص اعتبارات، برنامه کامل محقق نشد‌.

بیشتر بخوانید

آبخیزداری برای کشور یک ضرورت است/ حفظ پوشش گیاهی و آبخیزداری، راه مقابله با فرسایش خاک

جزی کمبود اعتبار را یکی‌ از دلایل اجرا نشدن برنامه پنجم و ششم توسعه دانست و گفت: علی رغم آنکه در برنامه پنجم توسعه ۸ میلیون هکتار برنامه اجرای عملیات آبخیزداری بود، اما کمتر از ۴۰ درصد تعهدات اجرا شد، به همین خاطر با توجه به مطالعات بسیار زیادی که در خصوص آبخیزداری انجام دادیم و مکاتبات مردم و فرمانداران در این خصوص، اعتبارات لازم برای پاسخگویی نداریم و به عبارتی عدم تخصیص اعتبارات لازم مهم ترین چالش اجرای برنامه‌هاست.

به گفته او، در ۳۲ میلیون هکتار مطالعات آبخیزداری انجام دادیم که اجرای عملیات در بالای ۱۵ میلیون هکتار آماده اجراست.

مدیر کل دفتر حفاظت و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها با اشاره به اثرات اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری بیان کرد: بنابر ارزیابی‌های صورت گرفته و مطالعات مختلف حوزه‌های آبخیز از مناطق شمالی، سرد و خشک به این نتیجه رسیدیم که با اجرای عملیات آبخیزداری حداقل ۵۳۰ میلیون متر مکعب آب در هکتار را می‌توان به سفره‌های زیرزمینی نفوذ داد، همچنین سالیانه ۹ تن در هکتار فرسایش و ۶.۵ تن رسوب کاهش می‌یابد.

جزی ادامه داد: در سیل ۹۸ و سال‌های گذشته در حوزه‌هایی که عملیات آبخیزداری صورت گرفته بود تا ۷۰ درصد توانستیم کاهش خسارت سیل داشته باشیم، همچنین افزایش ۳.۵ برابری آب چشمه و برخی قنوات از دیگر اثرات اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در حوزه‌های آبخیز است.

سه مخاطره جدی ایران را تهدید می‌کند

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سیل، فرسایش خاک و فرونشست زمین سه مخاطره جدی کشور به شمار می‌رود، بیان کرد: با توجه به مسائل تغییر اقلیم، سه مخاطره جدی ایران را تهدید می‌کند که کنترل سیل تنها از طریق ایجاد سازه‌های بزرگ در حوزه آبخیز امکان پذیر نیست و سایر اقدامات از جمله پوشش گیاهی یا احداث سازه‌های مکانیکی در دره‌ها و آبراهه‌های فصلی را باید انجام داد.

این مقام مسئول ادامه داد: در بحث فرونشست کشور که تبخیر به واسطه شرایط آب و هوایی اتفاق می‌افتد و بهره برداری از چاه‌ها به شدت زیاد است و به عبارتی فرصت تغذیه آبخوان را نمی‌دهیم؛ بنابراین از طریق پروژه‌های آبخیزداری باید تبخیر را کاهش دهیم تا به جای آنکه آب به سیلاب مخرب تبدیل شود، آن را به دل زمین نفوذ دهیم.

مدیر کل دفتر حفاظت خاک و آبخیزداری در پایان اجرای عملیات آبخیزداری را تنها راه مقابله با فرسایش خاک اعلام کرد و گفت: اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری تاثیر مستقیمی در جلوگیری از فرسایش خاک دارد، همچنین به علت کمبود اعتبار در بالای سدها حوزه‌های آبخیز نداریم که امیدواریم اعتبارات مورد نیاز تخصیص داده شود تا نبود حوزه آبخیز منجر به از بین رفتن سدها نشود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وقوع سیلاب عملیات آبخیزداری اجرای عملیات آبخیزداری میلیون هکتار فرسایش خاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۷۲۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرا نشدن شبکه فاضلاب روستایی در حاشیه زاینده‌رود سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد

رئیس شورای اسلامی شهرستان سامان با اشاره به لزوم اجرای شبکه فاضلاب روستایی حاشیه زاینده‌رود گفت: ورود فاضلاب به این رودخانه می‌تواند تهدیدی برای سلامت عمومی مصرف‌کنندگان آب از این حوزه باشد و اجرای شبکه فاضلاب این روستاها باید هرچه سریع‌تر صورت بگیرد.

غلامرضا چهلگردی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال‌وبختیاری اظهار کرد: با وجود چهارهزار جوان دارای مجوز فعالیت از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، تکمیل ساختمان فرهنگسرای شهرستان سامان ضروری و نیازمند اعتبار لازم است.

وی با اشاره به لزوم اختصاص اعتبار برای تکمیل ساختمان اداره ثبت احوال شهرستان سامان، گفت: ساخت ساختمان اداری ثبت احوال حدود پنج سال پیش شروع شده و سه سال است که کاملاً تعطیل شده است، همچنین تکمیل ساختمان بخشداری زاینده رود، احداث بیمارستان محلی شهرستان سامان و ساماندهی مسیل اصلی شهر سامان و ایمن‌سازی آن نیازمند تخصیص اعتبار مناسب است‌.

رئیس شورای شهرستان سامان ادامه داد: جاده سامان به تیران به عنوان یکی از محورهای اصلی ورودی استان و تکمیل جاده سامان به قراقوش با توجه شرایط خاص این جاده، باید در اولویت کاری قرار داده شود.

چهلگردی با اشاره به لزوم اجرای شبکه فاضلاب روستایی حاشیه زاینده‌رود، افزود: ورود فاضلاب به این رودخانه می‌تواند تهدیدی برای سلامت عمومی مصرف‌کنندگان آب از این حوزه باشد و اجرای شبکه فاضلاب این روستاها باید هرچه سریع‌تر صورت بگیرد.

کد خبر 749212

دیگر خبرها

  • لزوم اعتبار ۱۰۰ همتی برای تکمیل پروژه‌ های آب و خاک
  • لزوم اعتبار ۱۰۰همتی برای تکمیل پروژه‌ های آب و خاک
  • اجرای طرح آبخیز تا جالیز در لرستان
  • اجرای ۲۷ سازه آبخیزداری در استان اردبیل
  • ۵۰ تن در هکتار فرسایش خاک به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • فرسایش ۵۰ تن خاک در هکتار به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • اختصاص ۵۹میلیارد تومان برای اجرای عملیات آبخیزداری در ایلام
  • اجرا نشدن شبکه فاضلاب روستایی در حاشیه زاینده‌رود سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد
  • ۵۹ میلیارد تومان برای طرح های آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت
  • ۵۹ میلیارد تومان برای اجرای عملیات آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت