Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر ورزش در تازه‌ترین گفت و گوی خود به صراحت  به قطعی بودن سلب میزبانی از تیم های ایرانی در مقدماتی جام جهانی و لیگ قهرمانان آسیا از سوی AFC اشاره کرده است که نشان می دهد دولت ایران نیز با این واقعیت تلخ کنار آمده و با وجود تلاش ها چیزی عوض نخواهد شد.

به گزارش تابناک ورزشی، در حالی که عزیزی خادم با رد دعوت دبیرکل ای اف سی برای دیدار با شیخ سلمان، چهره اخموی فوتبال ایران را نیز بالاخره به سردمداران سیاست زده فوتبال قاره نشان می دهد، مسعود سلطانی فر در این باره گفته است: «تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا ناعادلانه بوده و معترض بودیم و هر چند آن‌ها این تصمیم را قطعی قلمداد کردند، اما فدراسیون همچنان در شکایت خود پیگیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فدراسیون بصورت مستمر شکایت خود را دنبال می کند، اما از آن سو تیم ملی و باشگاه‌های ما هم آماده هستند تا با تمام توان برای نتیجه خوب بجنگند.»

اما آیا چنین تصمیمات ناعادلانه ای واقعا قابل بازگشت نیست؟ آیا می توان حق تیم ملی را با شکایت های رسمی به محاکم فیفا و دادگاه عالی ورزش ستاند؟ میلیون ها هوادار می خواهند بدانند چه راه حلی برای مقابله با این حق کشی های صریح وجود دارد؟

گرچه در فوتبال ایران هم تصمیمات کلان باید توسط اعضای هیات رییسه گرفته شود که این کار در دوره مهدی تاج عمدتا عملی نمی شد، اما در ای اف سی وضع متفاوت است و تصمیمات مهم هر چند با لابی وسیع اما بالاخره با رای گیری اتخاذ می‌شود. در کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیماتی مثل سلب میزبانی از کشوری در سطح ایران، حداقل در ظاهر با خرد جمعی و رای گیری اتخاذ می‌شود و تصمیمی که با رای اکثریت نهایی شود غیرقابل بازگشت خواهد بود. در نامه اخیر ای اف سی هم به این نکته اشاره شده که شیخ سلمان مرجع اتخاذ کننده تصمیم سلب میزبانی از کشورمان نبوده و این تصمیم با رای اعضای کمیته برگزاری به مرحله اجرا رسیده است.

در واقع شیخ سلمان و دارودسته اش بازی را خیلی خوب بلدند و نظر و علاقه خود را در لوای رای جمعی به خورد کشورها می دهند و پای خود را از ماجرا کنار می کشند تا ترکش های بعدی دامن آنها را آنش نزند. آنها به مرور مجمع و باندی در داخل ای اف سی ساخته اند که هر تصمیمی را به کرسی می نشانند و وقتی صدای مظلوم درآمد، شکایت او را به رای جمعی و مصوبه ارجاع می دهند! درست مانند ماکتی که داخل فوتبال ایران ساخته شد و گروهی اصفهانی با چنبره بر پست های کلیدی از ریاست گرفته تا دبیرکلی و نایب رییسی و عضویت در هیات رییسه فوتبال و فوتسال و ...، مجال نفس کشیدن به مخالف را نمی دادند و هیچ فکری بدون اشاره و تلنگر آنها به قانون و دستورالعمل و ابلاغ تبدیل نمی شد.

متاسفانه فدراسیون فوتبال ما طی یکی دوسال گذشته در خواب سنگین بوده یا خودش را به خواب زده بود. مهدی تاج عضو ایرانی هیات رییسه فوتبال آسیا هم چنین شرایطی داشت و تمایلی به استفاده از نفوذ احتمالی و حق رای خود در راس هرم مدیریتی AFC برای منافع ملی در او دیده نشد. به همین خاطر در زمانی که فوتبال ایران باید لابی می کرد و با استفاده از قدرت خود مانع چنین تصمیماتی می شد مشغول درگیری های داخلی و سودای منفعت شخصی بود. در مقابل اعراب حاشیه خلیج فارس به خصوص عربستان و امارات و بحرین که برای حذف کردن تیم ملی ایران از مسیر جام جهانی لحظه شماری می کنند، فرصت را غنیمت دانسته و ساخت محوری قدرتمند با بهره گیری از غفلت فدراسیون کشورمان در سال قبل، ضربه اساسی را وارد کردند.

حالا کاری جز نامه نگاری، اعتراض رسمی و کتبی، و نشان دادن نارضایتی از سوی فدراسیون جدید در فوتبال ایران باقی نمانده است. مدیران فدراسیون جدید در پی نشان دادن جدیت خود برای مقابله با تضییع حق میلیون ها ایرانی علاقمند به فوتبال هستند تا خیال خام اعراب برای تکرار رفتار مدیران حرف شنو و حلقه به گوش قبلی را فراموش کنند. آنها برخلاف رویه قبلی که مهره های ارشد فوتبال ایران؛ با خوش رقصی مقابل سران AFC دنبال کسب کرسی به مالزی می رفتند، عطای حقوق دلاری و سفرهای لاکچری را به لقایش بخشیده اند و از همین اول کار تکلیف خود را با دم و دستگاه پرهرج و مرج فوتبال قاره مشخص کرده اند. بقول معروف یا رومی روم ، یا زنگی زنگ... یعنی اگر قرار است شیوخ عرب پنجه خود را به صورت فوتبال ایران بکشند، بد نیست طعم یک زخم کاری از یوزپلنگ ایرانی را نیز بچشند.

حالا با رد ملاقات منامه از سوی رییس فوتبال ایران، حداقل این سیگنال به سران کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال شده که اگر بخواهند بازی های کثیف و تکراری خود را علیه فوتبال تراز اول ایران در منطقه غرب و آسیای میانه ادامه دهند، مدیران جدید فدراسیون کشورمان آماده تغییر معادلات بازی هستند و در این میان شاید با ائتلاف هایی تازه از جمله ساختن جبهه ای جدید به کمک کشورهای شرق آسیا، قدرت را از دست شیخ بحرینی و سعودی های همراهش در انتخابات آتی بگیرند. می توان در این راه روی گزینه دیگری برای ریاست در انتخابات آتی آسیا به اجماع رسید؛ هر نامزدی جز گزینه های سعودی، بحرینی ، اماراتی و شرکای آنها. می توان روی نفوذ رو به پیشرفت فوتبال قطر که به سیاست های ما نزدیک تر است ، حساب باز کرد و یا به حلقه ژاپن و کره جنوبی پیوست و سهم مهمتری از روند تصمیم سازی در فوتبال قاره را تصاحب کرد.

ایران به عنوان یکی از قدرت های اصلی فوتبال آسیا ؛ تاکنون غول رام و خفته ای برای حاکمان کنفدراسیون فوتبال آسیا بود که با برای جوایز کوچک و ناچیزی چون پست های فردی و عناوین تشریفاتی همچون فدراسیون برتر قاره، دم تکان می داد و برای شیخ سلمان و باندش خطری نداشت اما حالا وضع فرق کرده است.

به واقع اعتراض فدراسیون فوتبال ایران دستاوردی کوتاه مدت برای تیم ملی فوتبال نخواهد داشت و ملی پوشان ما باید با پذیرش شرایط فعلی در خاک بحرین رقیب و دشمن اصلی خود با همه ترفندها و دسیس ها و حیله های آنها مواجه شوند و در یک جنگ واقعی درون و بیرون زمین فوتبال ، بحرین و عراق را شکست داده و جواز حضور در مرحله بعدی را با توان فوتبالی خود کسب نمایند.

تحرکات و دیپلماسی اخیر فدراسیون کشورمان، تنها ناراحتی مجموعه دولت، مردم و فدراسیون فوتبال ایران از تصمیم اتخاذ شده از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا را به این نهاد و البته فیفا مخابره خواهد کرد و شاید موجب شود در ماه‌ها و سال‌های آتی در تعیین میزبانی شرایط ایران برای کسب حق مسلم خود با حساسیت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.

نویسنده: مجید کوهستانی

منبع: تابناک

کلیدواژه: اعمال ماه شعبان تولید پشتیبانی ها مانع زدایی ها سند همکاری 25 ساله ایران و چین کارت اعتباری سهام عدالت سلطانی فر وزیر ورزش کنفدراسیون فوتبال آسیا سلب میزبانی تابناک ورزشی اعمال ماه شعبان تولید پشتیبانی ها مانع زدایی ها سند همکاری 25 ساله ایران و چین کارت اعتباری سهام عدالت کنفدراسیون فوتبال آسیا فوتبال ایران شیخ سلمان تیم ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۷۴۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد

به گزارش جام جم آنلاین، این شبکه گزارش داد لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه به عنوان یک کانال دیپلماتیک اصلی بین بن سلمان و دولت جو بایدن، رئیس جمهور کنونی ظاهر شده است؛ کانالی که تلاش‌هایی را که در دوره ترامپ برای دستیابی به توافق عادی سازی روابط بین عربستان و رژیم صهیونیستی آغاز شد، افزایش داد.

این شبکه آمریکایی افزود که در آخرین سفر گراهام به عربستان سعودی در اواخر ماه گذشته میلادی، او و بن سلمان با ترامپ تماس گرفتند. طبق این گزارش، این تماس تقریباً پنج دقیقه طول کشید.

دو فرد آگاه از این تماس به این شبکه گفتند: «مکالمه دوستانه و بیشتر شامل تبادل نظر و گفت‌وگوهای غیررسمی درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود.»

یکی از این منابع گفت: «در مقطعی ترامپ آمار و ارقام نظرسنجی‌های خود را اعلام کرد»، در حالی که این ۲ منبع گزارش دادند که «توافق عادی‌سازی روابط حتی یک بار هم در آن تماس مطرح نشد».

این تماس خلاصه شد به اینکه چگونه ترامپ در خصوص دستیابی به توافقی که مقامات آمریکایی، اسرائیلی و سعودی آن را برای دستیابی به «ثبات پایدار در خاورمیانه» حیاتی می‌دانند، «در افق ظاهر می‌شود».

افراد مطلع از این موضوع به سی ان ان گفتند در حالی که رئیس جمهور سابق از مذاکرات مربوط به سازش آگاه است، اما «در این مذاکرات دخالتی ندارد».

این شبکه اشاره کرد نگرانی واقعی در میان برخی از شرکت کنندگان در مذاکرات جاری وجود دارد که «ترامپ ممکن است تلاش کند هر گونه توافقی مربوط به دولت بایدن را خنثی کند، نظیر آنچه در اوایل سال جاری انجام داد و از جمهوری خواهان در کنگره خواست تا از توافقنامه مهاجرتی بین ۲ حزب حمایت نکنند.

افراد نزدیک به ترامپ می‌گویند که رئیس‌جمهور سابق معتقد است که اگر بتواند به کاخ سفید بازگردد، می‌تواند در مورد توافق بهتری با سعودی‌ها مذاکره کند و همچنین به دنبال مشارکت یا کار فعالانه برای خنثی کردن هر نوع توافق عادی سازی روابط در دوران بایدن نیست».

۲ مقام آمریکایی گفتند که تماس ترامپ با محمد بن سلمان «در کاخ سفید به مذاقشان خوش نیامد» اگرچه آنها به صراحت گفتند که هیچ مدرکی دال بر تأثیر آن بر مذاکرات بین نمایندگان بایدن و همتایان سعودی آنها وجود ندارد».

گراهام مقامات بایدن را از آن تماس مطلع کرد و گفت که آنها «درک می‌کنند که چرا او می‌خواهد ترامپ را در جریان قرار دهد».

سناتور گراهام به سی‌ان‌ان گفت که «همه کار انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که توافق در زمان بایدن منعقد می‌شود، تا حدی به این دلیل که معتقد است بایدن شانس بیشتری برای بسیج حمایت دموکرات‌ها در کنگره خواهد داشت».

دیگر خبرها

  • تکذیب اعزام تیم ملی فوتبال دانشجویان به بلژیک توسط فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی
  • آرنه اسلوت یا روبن آموریم؛ آن‌ها به چه فوتبالی علاقه‌ دارند و چگونه فکر می‌کنند؟ / ایستگاه تاکتیک
  • تکذیبه تشکیل و اعزام تیم ملی فوتبال دانشجویان
  • تشکیل و اعزام تیم ملی فوتبال دانشجویان به بلژیک صحت ندارد
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • برای هفته‌های آخر لیگ کارگروه رصد تشکیل شده است
  • ایراد تازه کنفدراسیون فوتبال آسیا از استقلال و پرسپولیس
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد