کیوان ساکت: کرونا، روشنگری برای بسیاری از باورهای خرافی بود
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۷۵۰۸۶
آهنگساز و نوازنده کشورمان معتقد است: کرونا واقعیتی ناگوار برای دنیا بود اما این بیماری در کنار تمامی خسارات مالی و جانی بیشماری که برجای گذاشت تاثیری شگرف و غیر قابل انکار در روشنگری نسبت به باورهای خرافی داشت، در حقیقت کرونا را از زاویه دیگر باید روشنگری تمام عیار دانست.
سالی که گذشت بواسطه همه گیری ویروس کرونا تمام فعالیتهای هنری از جمله اجراهای زنده و حتی آموزش موسیقی تحت تاثیر قرار گرفت و بسیاری از فعالیتها لغو و تعطیل شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در میان این سکوت و رخوت حاکم بر عرصه موسیقی، هنرمندان فعالیت خود را به سوی فضای مجازی هدایت کردند تا بتوانند هر چند اندک از ضرر روحی و مالی این رویداد منحوس بکاهند و در این میان کم نبودند هنرمندانی که با برگزاری اجراهای آنلاین سعی در تلطیف فضای عمومی کردند.
اینک بعد از گذشت یکسال از آغاز همهگیری کرونا و در حالیکه هنوز بدرستی مشخص نیست سایه سیاه و بدشگون این میهمان ناخوانده تا چه زمان بر سر عالم باشد، هنرمندان موسیقی با تجربه یک سال درگیری مستقیم با این پدیده و تحمل خسارات بسیار آن از زاویه دیگری به دنیای امروز ما زیر سایه کرونا نگاه می کنند.
کیوان ساکت، نوازنده تار و سه تار و آهنگساز گفت: کرونا واقعیتی ناگوار برای دنیا بود و باعث شد ما در سوگ بسیاری از هنرمندان عزیزمان بنشینیم. اما این بیماری در کنار تمامی خسارات مالی و جانی بیشماری که برجای گذاشت تاثیری شگرف و غیر قابل انکار در روشنگری مردم ما نسبت به بسیاری از باورهای سنتی و خرافی داشت. در حقیقت کرونا را از زاویه دیگر باید روشنگری تمام عیار دانست که بر اهمیت علم و تخصص تاکید کرد.
وی افزود: در سال سیاه کرونا بسیاری از زمینههای کاری موسیقی بخاطر لغو اجراها و تعطیلی فعالیت ها تا مرز ورشکستگی رفتند و یا ورشکست شدند.
وی ادامه داد: در این مدت امکان حضور هنرجویان در کلاس های موسیقی آموزشگاهها گرفته شد و از طرفی بسیاری از اساتید بواسطه کم برخورداری از تکنولوژی آموزش آنلاین امکان تدریس نداشتند و این هم نوع دیگری از خسارات ملی بود که کرونا به اهالی موسیقی زد.
نتهای کروناییساکت در ادامه ضمن تاکید بر محاسن استفاده از امکان تدریس آنلاین موسیقی گفت: این روش با تمام محاسنی که دارد امکان حضور مستقیم هنرجو در کلاس و نشستن در کنار استاد را سلب کرده در حالیکه حضور شاگردان در کلاس ها و تبادل آموخته های خود با دیگر هنرجویان و هم نفسی با مدرس لطف و مزیتی دارد که آموزش آنلاین ندارد. اما شیوه آنلاین امکان برخورداری هنرجویان نقاط دوردست را از آموزش موسیقی به سادگی فراهم کرد.
وی در ادامه به تعطیلی کنسرت ها اشاره کرد و گفت: در سال گذشته با موج بی سابقه ای از لغو کنسرت ها و تعطیلی سالن های اجرای زنده بخاطر شرایط کرونایی مواجه بودیم. هرچند برای برگزاری اجراهای آنلاین تلاش بسیاری شد اما عدم برخورداری از زیرساخت های مناسب و کیفیت نامطلوب صدا باعث شد تا این رویداد را رویدادی نه چندان موفق بدانیم.
ساکت افزود: لطف اصلی کنسرت نزدیکی هنرمند با مخاطب است و در کنسرتهای آنلاین انگار شما فیلم کنسرت را از آرشیو خود برداشته و در حال تماشای آن هستید. اما این اجرهای آنلاین باعث شد مردم از نقاط دوردست ایران بدون تحمل هزینه اضافی امکان تماشای یک اجرای موسیقی را داشته باشند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: جدای از خسارات مالی سنگین کرونا آنچه بیش از هر چیز دیگر سال سیاه کرونا را غم بارتر کرد کوچ ابدی بسیاری از عزیزان هموطن از هنرمندان گرامی و عزیزان کادر درمان و تمامی مردمی بود که اینک خانواده آنها در ماتم از دست دادن آنان سوگوارند./ایرنا
بیشتر بخوانید
کیوان ساکت : خانه موسیقی از پای بست ویران است
منبع: ایران آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۷۵۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مظلومتر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کنسرت «اشعار نو از نغمههای کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در شبهای پنج شنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ زاده اجرا شد، تصنیفها و قطعات پیش در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت و لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمد رضا برزین، صادق شیخ زاده و قطعاتی با ملودیهای قدیمی و محلی بر اساس اشعاری ازهوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا شد.
صادق شیخ زاده خواننده درباره این کنسرت گفتوگویی با خبرگزاری آنا انجام داده که مشروح آن را میخوانید:
لطفا درباره جزییات این کنسرت برایمان توضیح بدهید .
کنسرت نغمههای کهن یا اشعاری نو از نغمههای کهن یک اجرای دغدغه انگیز برای شنیده شدن نغمههای با اصالت است، آنچه که امروزه بیشتر مردم در ارتباط با گذشته با آن در ارتباط هستند. تمام تلاشمان این بود که بتوانیم در قالب یک موسیقی اصیل به بازخوانی نغمههایی بپردازیم که برگرفته از موسیقی فولکلور، موسیقی دستگاهی یا برگرفته از رسوم و آیینهای مناطق مختلف هستند تا با اشاعه آنها مردم شعر تازه بشنوند و فضایی تداعی کنیم که اگر چه به جهت کلامی به مردم نزدیکتر است، اما ممکن است نغمههای آن در طول سالیان سال فراموش شده باشد.
چطور شد در فرهنگسرای ارسباران اجرا رفتید؟
از سویی به جهت حمایتهای فرهنگسرای ارسباران و اینکه تصمیم گرفتیم جایی اجرا برویم که مردم هم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند در این کنسرت شرکت کنند و خوشبختانه استقبال هم از کنسرت خوب بود به طوریکه یک سانس را به دو سانس در دو شب رساندیم ، امیدواریم این استقبال ادامه پیدا کند و بتوانیم در روزهای دیگر هم اجرا داشته باشیم
درباره قطعات و سازندگان آن هم برایمان توضیح دهید؟
اجرا توسط قطعات تنظیم و یا ساخته شده محمدرضا برزین اتفاق میافتد که نوازنده خوبی در ساز سه تار است، سنتور را سوها شمعدانی،عود آناهیتا نصیریان، سازهای کوبهای پویان توکلی ، تنبک امیرحسین تات و ساز سه تار با مسعود صادقی است.
با توجه به مبالغ بالای کنسرتها در این ایام، چقدر قدرت خرید مردم و حضور عموم برای شرکت در این کنسرت برایتان اولویت داشت؟
در واقع این نکته برایمان حائز اهمیت بود، چقدر هم خوب است که دولت و حاکمیت بخشی از هزینههای کنسرتها را تقبل کند. بدون تعارف این تعداد کنسرتی که هر شب در کشور برگزار میشود اگر بخشی از هزینهها را هم دولت بدهد، خیلی استقبال چشمگیر میشود، بنابراین سر سفره فرهنگی مردم باید یارانههای دولتی با حمایتهایی این چنین داشته باشیم که خوشبختانه ما توانستیم از آن برخوردار شویم.
ما امروز میبینیم که حتی خوانندههای شهیر موسیقی ایرانی روی به موسیقیهای الکترونیک و موسیقیهای غیر ایرانی میآورند، حتی به نظر من آن موسیقیها موسیقیهای پاپ نیست همانطور که بهتر از من میدانید موسیقی پاپ موسیقی مردمی هست بنابراین یک موسیقی میتواند موسیقی کلاسیک باشد، فولکلور باشد حتی سنتی باشد به خاطر فرم اجرا ولی پاپ تلقی شود، یعنی جمیع مردم با آن احساس نزدیکی کنند، حتی این موسیقیهایی که توسط بعضی از خوانندهها اجرا میشود و به روی صحنه میرود موسیقیهای پاپ نیستند.
البته برخی هم موسیقی خاص هستند، موسیقی که در ژانر موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، حتی موسیقی کلاسیک غربی است ولی باز این حرف به این منظور و به این مفهوم نیست که آنها نباید باشد چرا آنها هم باید باشند، اما اقبال صد درصدی خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به آن موسیقیها منجر به این میشود که این سمت ما خیلی خالی باشیم ما خیلی تنها و معدود باشیم امروزه شما میشنوید که توسط یک سلسله از هنرمندان عزیز و گرامی ابراز نگرانی درباره تئاتر وجود دارد، این هم به جا است اما واقعا باید بگویم که مظلوم تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است حتی موسیقی سنتی هم نه، موسیقی اصیل ایرانی.
متأسفانه به دلیل ذائقهای که توسط عدهای بین مردم ایجاد شده، دافعه نسبت به سازهایی چون سه تار، سنتور،عود، سازها کوبهای و آواز ایرانی ایجاد شده است، در صورتی که اینها شاخههای موسیقی اصیل ایرانی هستند.
شما سالهاست که در عرصه آواز ایرانی فعالیت میکند، دراین باره چه تجربیاتی دارد و برایمان بگویید.
به عنوان کسی که برنامه های مختلف داشتهام میگویم، که اتفاقاً مردم در مناسبتهای آیینی خودشان بسیار هم علاقمند این موسیقی و آوازها هستند، اگر این آوازها درست طراحی شود برای لحظات خلوت آدمی فوق العاده است.
ما انسانها دارای حالتهای مختلف، متنوع و گوناگونی به جهت روانی هستیم و برای هر کدام از این حالتها موسیقی خاص خود را طلب میکنیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است، به همین دلیل ما به تمام فرهنگها که از دل فرهنگ خودمان بیرون میآید ادای دین میکنیم و به آن اصالت میدهیم و در این مواجهه هم نیاز داریم که هر کدام از آنها را مصرف کنیم اتفاقاً موسیقی جدی هم موسیقی مصرفی است، اما موسیقی مصرف شده برای حالات خاص آدمی و هر آدمی البته حالات خاص خودش را دارد اما این طیف حالتها از چند گونه بیرون نیست و من امیدوارم که این نوع اجراها مورد حمایت قرار بگیرد.
بنابراین اگر حمایت درستی صورت گیرد، اقبال مردمی هم زیاد میشود و ما با فوجی از مخاطب روبه رو میشویم، در حال حاضر کنسرتهایی که در سالنهای مجلل برگزار میشوند که بعضا حتی استانداردهای ابتدایی موسیقی را هم ندارند. ما سالن تخصصی اجرای کنسرت کم داریم اما هستند اندازهای که کارمان راه بیافتد.
انتهای پیام/