Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از آی‌ای نوشت: سال‌هاست که وجود دو قطعه سنگ غول آسا در اعماق هسته زمین محققان را متحیر کرده است. زمین شناسان با بررسی این سنگ‌ها اظهار داشتند که این‌ها ممکن است قطعاتی از صفحات تکتونیکی باشند که در زیر همتایان خود گیر افتاده‌اند.

با این حال، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این سنگ‌ها ممکن است در واقع منشاء بیگانه داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشمندان دانشگاه ایالتی "آریزونا" اکنون حدس می‌زنند که این قطعات سنگی ممکن است بقایای یک جنین سیاره‌ای به اندازه مریخ به نام "تیا"(Theia) باشد که بیش از ۴.۵ میلیارد سال پیش با زمین برخورد کرده است. این برخورد حتی ممکن است موجب تشکیل ماه شده باشد.

هسته زمین از از پوسته آن ۴ میلیارد سال جوان‌تر است

محققان در مطالعه خود نوشتند: فرض بر این است که کره ماه از یک برخورد بزرگ تشکیل شده است. یعنی وقتی که یک جنین سیاره‌ای به اندازه سیاره مریخ در آخرین مرحله از تشکیل سیاره زمین با آن برخورد کرده است. این مدل با برخی از انگاره‌های کلیدی فیزیکی مطابقت دارد و جنبه‌های عجیب سیستم زمین و ماه از جمله حرکت غیرعادی زاویه‌ای سیستم زمین و ماه، هسته آهنی کوچک ماه و نسبت جرم زیاد آن در مقایسه با زمین را توجیه می‌کند.

اما محققان چگونه توانستند این دو قطعه سنگ بزرگ را شناسایی کنند؟ آنها این کار را با ارسال امواج لرزه‌ای به اعماق کره زمین انجام دادند. آنها سپس کشف کردند که هم در زیر قاره آفریقا و هم در زیر اقیانوس آرام، سرعت این امواج لرزه‌ای به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد که نشان دهنده منطقه‌ای دارای سنگ‌های متراکم‌تر از محیط اطراف است.

شبیه‌سازی‌های این مطالعه جدید نشان می‌دهد که اگر پیش‌سیاره "تیا" غنی از آهن و بسیار متراکم بوده است، هر قطعه جدا شده از آن که هنگام برخورد با زمین، در عمق گوشته سیاره ما فرو رفته است.

محققان هنوز مطمئن نیستند که این قطعات دقیقاً از چه چیزی ساخته شده‌اند، اما آنها دریافته‌اند که سنگ داغ و ماگما از برخی آتشفشان‌های ایسلند و ساموآ از آنها گرفته شده است.

اگر یافته‌های این مطالعه صحت داشته باشد، سرانجام ما می‌توانیم اثبات کنیم که "تیا" وجود داشته و با سیاره ما برخورد کرده است.

کد خبر 593000 برچسب‌ها نجوم - سیاره - ستاره

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: نجوم سیاره ستاره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۷۸۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش رسانه های بیگانه به اعتراض دانشجویان آمریکایی

روایت رسانه‌های فارسی زبان خارجی از جنبش دانشجویی در آمریکا که برای آزادی فلسطین درحدود ۶۰ دانشگاه آمریکا و چندین دانشگاه در اروپا آغاز شده و در حال گسترش است.

    

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3075842 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • فیلم| واکنش رسانه‌های بیگانه به اعتراض دانشجویان آمریکایی
  • واکنش رسانه های بیگانه به اعتراض دانشجویان آمریکایی
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • سیاره مشتری به شکل‌گیری قمر زمین کمک کرده است
  • آسیب ریزسیارک ها به آزمایشگاه فضایی چین در مدار زمین
  • میدان مغناطیسی زمین ۳.۷ میلیارد ساله است
  • هفت کشف شگفت‌انگیز درباره سیاره عطارد
  • کشف سرنخ‌هایی از گذشته سیاره مرموز پلوتون
  • سانسور تظاهرات دانشجویان کلمیبا در رسانه‌های بیگانه
  • برخورد قاطع دستگاه قضا با متعرضین اراضی ملی و منابع طبیعی