Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-09@02:26:40 GMT

همدستی عربستان و امارات در کودتای نافرجام اردن

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۷۹۷۲۵

همدستی عربستان و امارات در کودتای نافرجام اردن

المسیره به نقل از روزنامه صهیونیستی یدیعوت احارونوت اعلام کرد یک منبع عالی رتبه در اردن فاش کرد که عربستان و امارات در کودتای نافرجام اردن دست دارند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن نیز امروز اعلام کرد "حمزه بن حسین" برادر ناتنی پادشاه اردن با تحریک بیگانگان قصد کودتا داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او اعلام كرد در بازداشت اخير افراد نزديك به شاهزاده حمزه دستگير شدند اما در خصوص اين پرونده هيچ فرمانده نظامی بازداشت نشده است.   رسانه‌های رژیم صهیونیستی هم اذعان کردند که «نتانیاهو» پیشتر از اتفاقات پشت پرده کودتای اردن مطلع بوده است. روزنامه عبری زبان یسرائیل هیوم نیز فاش کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از رخداد‌های اخیر اردن که در پس پرده و مخفیانه در حال انجام بود، آگاه بوده است.   ردپای کودتا در اردن که خط مقدم منافع رژیم صهیونیستی و هم مرز مناطق اشغالی است به مخالفت ملک عبدالله به طرح شکست خورده "معامله قرن" بر می گردد.   از شب گذشته تاکنون گزارش‌های مختلفی درباره نقش آفرینی طرف‌های خارجی در کودتای اردن منتشر شده است. پس از آنکه شاهزاده «حمزه بن حسین» فرزند ارشد "ملک حسین" به اتهام دسیسه چینی برای سرنگونی برادر ناتنی خود "عبدالله دوم" بازداشت شد. دستگاه اطلاعاتی اردن همچنین شبانه حدود ۲۰ تَن دیگر را به اتهام «تهدید علیه ثبات کشور» بازداشت کرد. در این میان نام "باسم عوض الله" بعنوان متحد اصلی «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و نیز رابط میان شاهزاده سعودی و برخی از شاهزادگان اردنی به چشم می خورد.   باسم عوض الله وزیر سابق دارایی و وزیر سابق دربار در اردن رابط اصلی بین عربستان و امارات از یک طرف و مقامات رژیم صهیونیستی از طرف دیگر برای عادی سازی روابط بین کشور‌های عربی و رژیم اشغال گر قدس برای اجرای "معامله قرن" بوده است.

طرح شکست خورده معامله قرن که با مخالفت عبدالله دوم مواجه شد نه به خاطر حمایت از فلسطین و آرمان فلسطینیان بلکه به دلیل به مخاطره افتادن منافع خاندان سلطنتی بود. آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در معامله قرن پیش بینی کرده بودند که اردن به عنوان وطن جایگزین فلسطینیان رسمیت پیدا کند؛ این درست همان چیزی بود که عبدالله دوم به دلیل نگرانی از اعتراض‌های داخلی با آن مخالفت کرد.

از سوی دیگر، ولیعهد سعودی مدتهاست که تلاش می‌کند تا اداره مسجدالاقصی را از دست عبدالله دوم خارج ساخته و این مسجد را تحت قیمومیت خود قرار دهد؛ مسأله‌ای که پادشاه اردن باز هم با آن مخالفت کرده است. بنابراین، اختلافاتی که طی ماه‌های اخیر میان عبدالله دوم و ولیعهد سعودی درباره مسائل مذکور ایجاد شده است، در نقش آفرینی ریاض در کودتای شب گذشته اردن بی‌تأثیر نبوده اند.

"حسین الدیرانی" کارشناس و تحلیلگر سیاسی لبنانی هم کودتا در اردن را برای برکناری پادشاه اردن از حکومت و دور کردن او از اداره مسجد الاقصی و اعطای آن به محمد بن سلمان می داند تا بدین ترتیب کنترل اماکن مقدس به دست ولیعهد سعودی سپرده شود.

سمیر عبید نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی هم گفت: علت تلاش برای سرنگونی ملک عبدالله اردنی عدم تمکین او در خصوص مدیریت اوقاف اسلامی در قدس است و اینکه ملک عبدالله نپذیرفت درخصوص نقش اردن عقب نشینی کند و مقابل طرح اسرائیل برای اینکه اردن وطن جایگزین فلسطینیان باشد به شدت مخالفت کرد. پادشاه اردن همچنین در مقابل وابستگی عشایر به کشور‌های حوزه خلیج فارس ایستادگی کرد.

تحولات اردن بعنوان کشوری که خط مقدم منافع رژیم صهیونیستی و هم مرز مناطق اشغالی است، بطور کامل از سوی موساد و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا رصد می‌شود. مهم این است که ساختار سیاسی اردن حافظ منافع تل آویو باشد با ملک عبدالله یا بدون او. برچسب ها: اردن ، کودتا ، ملک عبدالله ، شاه حسین اردنی

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: اردن کودتا ملک عبدالله رژیم صهیونیستی ولیعهد سعودی ملک عبدالله عبدالله دوم پادشاه اردن معامله قرن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۷۹۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امارات با تأخیر، حمله رژیم اسرائیل به رفح را محکوم کرد

امارات متحده عربی که با رژیم اسرائیل روابط تجاری و سیاسی رسمی دارد، بعد از گذشت دو روز، اقدام این رژیم در حمله به رفح را محکوم کرد و خواستار توقف آن شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، وزارت خارجه امارات در بیانیه‌ای که در وب سایت متعلق به خود منتشر شده، امروز چهارشنبه اعلام کرد که «به‌شدت» یورش نظامیان اسرائیل به رفح و «تسلط» بر گذرگاه مرزی آن را محکوم می‌کند.

وزارت خارجه امارات همچنین در این بیانیه، درباره عواقب تشدید تنشی که منجر به جان باختن بی‌گناهان زیادی می‌شد و همچنین تشدید بحران انسانی غزه هشدار داده است.

امارات همچنین بر اهمیت عدم اختلال در روند ورود کمک‌های انسانی به نوار غزه تأکید کرده است. امارات همچنین گفته است که هرگونه اقدام برای کوچاندن  اجباری برادران فلسطینی و اقدامات مخالف قوانین بین الملل و حقوق بشر را به شدت محکوم می‌کند.

وزارت خارجه امارات ضمن استقبال از تلاش‌های قطر و مصر در وساطت برای توافق آتش بس، ابراز امیدواری کرد که این وساطت‌ها منجر به آرامش و پایان دادن به جنگ در غزه شود.

این وزارتخانه با تاکید مجدد بر موضع امارات متحده عربی مبنی بر بازگشت به مذاکرات برای دستیابی به راه حل دو دولتی و ایجاد کشور مستقل فلسطین، بر اهمیت فوری یافتن و ایجاد افق سیاسی جدی برای از سرگیری مذاکرات برای دستیابی به صلح فراگیر و پایان دادن به جنگ تاکید کرد.

دو روز از آغاز حمله زمینی ارتش رژیم اسرائیل به شهر رفح می‌‌گذرد و امارات که با این رژیم عادی سازی کرده و روابط سیاسی و تجاری دارد، با تأخیر این حمله را محکوم می‌کند.

الجزایر حمله رژیم صهیونیستی به رفح را محکوم کردفلسطینیان از قدس تا رفح و نقب، قربانی جنایات صهیونیست‌هاقطر حملات رژیم اسرائیل به رفح را محکوم کردتداوم حملات به شرق رفح؛ از پای درآمدن نظامی صهیونیست

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکنش امارات به حمله رژیم صهیونیستی به رفح
  • نگاه هند به جنوب خلیج فارس؛ نزدیکی به امارات، عربستان و عمان
  • امارات با تأخیر، حمله رژیم اسرائیل به رفح را محکوم کرد
  • هشدار به اردن درباره مشارکت در یک «جشن مسموم»
  • پادشاه اردن: کنترل اسرائیل بر گذرگاه رفح فاجعه غزه را تشدید می‌کند
  • اتحاد مثلث علیه منافع ایران/ بررسی تأثیرات توافق امنیتی میان آمریکا و عربستان بر روابط سعودی‌ها با ایران
  • جدیدترین واکنش اردن درباره حملات رژیم صهیونیستی به رفح
  • هشدار عربستان به اسرائیل درباره حمله به رفح
  • موفقیت کمپین تحریم اسرائیل در کشورهای اسلامی
  • وعده صادق و جنگ احزاب چه شباهت عجیبی؟! | روایت متفاوت حسین شریعتمداری از حمله ایران به اسرائیل