Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-05@22:03:16 GMT

۵ خوردنی مفید برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۸۰۳۸۹

۵ خوردنی مفید برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ

به گزارش ایسنا، یک متخصص تغذیه در آمریکا در این باره می گوید: مردم می توانند با مصرف پنج نوع ماده غذایی، خطر ابتلا به این سرطان را کاهش دهند که این پنج گروه شامل سبزیجات، غلات، حبوبات، خشکبار و دانه ها و همچنین میوه های سرشار از فیبر هستند.

"امی روزنفلد" متخصص تغذیه در نیویورک با بیان اینکه سبزیجات، حاوی مواد مغذی و پیشگیری کننده از سرطان روده موسوم به کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها هستند، اظهار داشت: این نوع از مواد غذایی سرشار از فیبر هستند و مدت زمانی را که مواد زائد در روده باقی می مانند کاهش داده و در نتیجه خطر ابتلا به سرطان روده را نیز کاهش می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: افراد باید سعی کنند در هر وعده غذایی، نیمی از بشقاب خود را با سبزیجات رنگارنگ پر کنند که شامل سبزیجات منجمد که مقرون به صرفه و آماده برای خوردن هستند، می شود.

غلات نیز حاوی میزان فیبر بالایی هستند هرچند لازم است غلات سفید- مانند برنج سفید- با غلات کامل، جایگزین یا این دو با هم ترکیب و مصرف شوند.

خوردن سه وعده غلات کامل در روز، علاوه بر افزایش دریافت فیبر، ویتامین های گروه B و مواد معدنی مهم مانند آهن، روی، مس و منیزیم را نیز به بدن می رساند.

حبوبات نیز حاوی فیبر بالایی هستند و به سلامت دستگاه گوارش کمک می کنند. با خوردن منظم لوبیا و عدس، خطر پولیپ های روده بزرگ سرطانی کاهش پیدا می کند.

خشکبار و دانه ها از دیگر مواد غذایی مناسب برای پیشگیری از ابتلا به سرطان روده است. فیبر، چربی سالم و آنتی اکسیدانهای موجود در این مواد خوراکی همگی خاصیت ضد سرطانی دارند.

به گزارش ایسنا به نقل از هلث دی نیوز، این متخصص تغذیه یادآور می شود که باید میوه های تازه و منجمد را نیز در رژیم غذایی روزانه بگنجانیم.

منبع: الف

کلیدواژه: سرطان روده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۸۰۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان می‌شود؟

ایتنا - محققان دانشگاه ملی سنگاپور موفق شدند مکانیسمی را شناسایی کنند که ممکن است توضیح دهد چرا یک رژیم غذایی نامناسب خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.
ارتباط بین تغذیه ضعیف و بیماری هایی مانند چاقی، بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ از قبل ثابت شده بود، اما آنچه رژیم غذایی را به سرطان مرتبط می کند، تا حد زیادی ناشناخته مانده بود.

در این تحقیق جدید که نتایج آن در مجله Cell منتشر شده، محققان دریافتند که ماده ای به نام متیل گلیوکسال، که از تجزیه گلوکز برای آزادسازی انرژی تولید می شود، می تواند ژن هایی را که از سرطان محافظت می کنند، مهار کند.

آنها می گویند که یک رژیم غذایی نامناسب منجر به تولید سطوح بالاتری از متیل گلیوکسال می شود که این امر احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

متیل گلیوکسال یک مولکول کوچک واکنش پذیر است که می تواند عملکرد سلولی را مختل کند. این مطالعه نشان می دهد که اگر بیش از حد تولید شود، می تواند به DNA آسیب برساند.

رژیم های غذایی سرشار از مواد غذایی ناسالم فرآوری شده، گوشت قرمز، قندهای اضافه شده و غلات تصفیه شده، ممکن است به دلیل اختلال متابولیسم در بدن منجر به افزایش سطح متیل گلیوکسال شود. این امر خطر ابتلا به چاقی، بیماری های قلبی عروقی، دیابت و سرطان را افزایش می دهد.

از طرف دیگر، یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از فیبر و سبزیجات تولید متیل گلیوکسال را کاهش می دهد و به سلامت متابولیسم، میکروبیوم و سلامت کلی بدن کمک می کند.

محققان می گویند رژیم مدیترانه‌ای می‌تواند سطوح متیل گلیوکسال را پایین نگه دارد.

این یافته ها حاکی از آن است که انتخاب‌های غذایی سالم و اجتناب از مصرف بیش از حد مواد غذایی فرآوری‌شده، گوشت قرمز و شکر می تواند از طریق کاهش تولید متیل گلیوکسال، خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

محققان امیدوارند این کشف بتواند به درک بهتر ارتباط بین رژیم غذایی و سرطان کمک کند و زمینه را برای راهکارهای پیشگیرانه جدید در آینده فراهم آورد.

دیگر خبرها

  • حتی یک وعده غذای بدون گوشت برای بیماران کبدی مفید است
  • رژیم غذایی گیاهی برای افراد سیگاری مفید است
  • راهی جدید برای پیشگیری و درمان بیماری‌های روده
  • هندوانه برای دیابتی‌ها مفید است یا مضر؟
  • این غذا‌ها انرژی‌تان را بیشتر می‌کند
  • هوش مصنوعی رابطه بین روده و آلزایمر را کشف کرد!
  • چرا رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان می‌شود؟
  • بخور نخور های تغذیه در تقویت چشم و بینایی + نکات مهم
  • آب چاه بخورید اما آب بسته‌بندی شده نه! | حرف‌های جنجالی مدیر آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی ؛ دروغ بزرگ مافیای روغن چیست؟ | برنج ایرانی بخورید چون..
  • این دو ماده غذایی انگل روده را نابود می‌کنند