Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@15:59:33 GMT

مواد نگهدارنده مواد غذایی به سیستم ایمنی آسیب می رسانند

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۸۰۴۲۰

مواد نگهدارنده مواد غذایی به سیستم ایمنی آسیب می رسانند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز تودی، این مطالعه مقایسه نتایج آزمایش سم شناسی آزمایشگاهی با داده‌های حاصل از آزمایشات قبلی حیوانات و تحقیقات معتبر اپیدمیولوژیک بوده است.

نتایج نشان داد که یک ماده نگهدارنده غذایی رایج موسوم بهtert-Butylhydroquinone (TBHQ) ممکن است بر عملکرد سیستم ایمنی بدن تأثیر منفی بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مواد شیمیایی متداول مختلف ممکن است به سیستم ایمنی بدن آسیب رسانده و باعث اختلال در عملکرد آن شوند. این اثرات مضر ممکن است موقتی یا دائمی باشد. تأثیرات احتمالی ناشی از آسیب به سیستم ایمنی عبارتند از:

• حساسیت بیش از حد؛

• التهاب مزمن؛

• سرکوب سیستم ایمنی، یا اختلال در توانایی بدن برای مقابله با عفونت‌ها؛

• تحریک سیستم ایمنی که می‌تواند از طریق واکنش‌های ایمنی باعث آسیب به بافت شود؛ و

• خودایمنی.

به طور خاص، اگر یک ماده سمی ناشی از آسیب به سیستم ایمنی بدن باعث تولید آنتی بادی‌های کمتری در بدن شود، می‌تواند بر مقابله با عفونت‌های فعال و محافظت در برابر عفونت‌های بعدی تأثیر بگذارد.

TBHQ یک ماده نگهدارنده رایج است که تولیدکنندگان از آن برای افزایش ماندگاری محصولات خود استفاده می‌کنند. طبق براوردها، این ماده نگهدارنده در حدود ۱۲۵۰ غذای فرآوری شده وجود دارد.

دکتر «اولگا نایدنکو»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «داده های ما نشان می‌دهد که TBHQ ممکن است باعث تغییرات در عملکرد سیستم ایمنی شود.»

وی در ادامه می‌افزاید: « TBHQبر چندین پارامتر سیستم ایمنی تأثیر گذاشته و موجب افزایش خطر توقف عملکرد سیستم ایمنی می‌شود.»

کد خبر 5181371

منبع: مهر

کلیدواژه: سیستم ایمنی مواد غذایی مواد شیمیایی ویروس کرونا آمار کرونا ستاد ملی مقابله با کرونا واکسن کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی سیما سادات لاری کووید 19 اختلال اتیسم سازمان بیمه سلامت ورزش هلال احمر جمهوری اسلامی ایران مرگ و میر ایرج حریرچی سعید نمکی سیستم ایمنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۸۰۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولید در دیمزارها می‌تواند به امنیت غذایی کشور کمک ‌کند

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امر تغذیه گیاهان و عضو هیات علمی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها می‌تواند ما را در بحث تولید غلات به خوکفایی برساند، با توسعه این طرح می‌توان امیدوار بود که قسمت مهمی از غلات در آینده در دیمزارها تولید شوند کما اینکه جهش تولید در دیمزارها می تواند به امنیت غذایی کشور کمک کند.

احمد اخیانی هشتم اردیبهشت‌ماه در «همایش جهش تولید در دیمزارها و گرامیداشت روز جهانی گندم و نان» در روستای امام قیس بروجن اظهار کرد: سال گذشته جشنواره جهش در دیمزارها در کشور و با هدف پر کردن بخشی از خلا موجود در تولید محصول گندم در دیمزارها برگزار شد، البته باید پتانسیل عملکرد گندم در دیمزارهای کشور حدود ۲.۵ تن در هکتار باشد اما میانگین عملکرد کشور در چند سال اخیر کمتر از یک تن بوده است.

وی افزود: به دلیل خلا عملکرد بسیار بالا و در راستای استفاده از آب سبز و تولید پایدار در دیمزارها این طرح با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام برگزار و موفقیت‌های بسیار خوب و کم نظیری را ایجاد کرد، به طوری که سال گذشته با اجرای این طرح در سطح نزدیک به چهار میلیون هکتار، شاهد افزایش حدودا ۴۰ درصدی تولید در مجموع محصولات مختلف همچون غلات، حبوبات و علوفه وحتی موجب توسعه گیاهان دارویی بودیم، البته این امر پایداری تولید در دیمزارها را به شدت تقویت کرد و کیفیت گندم تولیدی سال گذشته به نسبت سنوات ماقبل افزایش یافت.

اخیانی گفت: این طرح در اکثر دیمزارهای کشور در حال انجام و سال آینده سال پایانی فاز اول آن است، که نزردیک به ۲۵۰ هزار بهره‌بردار در این طرح مشارکت می‌کنند، طرحی که در ۵۰ سال اخیر بی نظیر بوده و در امر مشارکت و همکاری در بعد همگانی و مباحث فنی منحصر بفرد است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: پروژه‌های متعدد در راستای توسعه مکانیزاسیون، مباحث فنی و ... در این طرح در حال انجام است که قطعا با توجه به مشارکت و استقبال خوب بهره‌برداران ادامه می‌یابد و می‌تواند در بسیاری موارد مخصوصا تولید غلات ما را به خوکفایی برساند، البته تقریبا ۲۰ درصد از غلات از دیمزارها تولید می‌شده که با توسعه این طرح می‌توان امیدوار بود که قسمت مهمی از غلات در آینده در دیمزارها تولید شود و پایداری عملکرد بیشتری را نسبت به اراضی آبی که به شدت در حال تنش بوده داشته باشد، کما اینکه جهش تولید در دیمزارها می تواند به امنیت غذایی کشور کمک کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پمپ هیدرولیک
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا درد دندان غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • کمبود این ویتامین‌ها، دلیل شدت شوره سر!
  • برای تقویت حافظه چی بخوریم بهتر است؟
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • جهش تولید در دیمزارها می‌تواند به امنیت غذایی کشور کمک ‌کند
  • نقص سیستم خودران تسلا دردسرساز شد
  • رونمایی از تیگو ۹ در نمایشگاه پکن