Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-08@09:00:42 GMT

دوست دارم هرسال در مشهد سریال بسازم

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۸۰۷۱۵

دوست دارم هرسال در مشهد سریال بسازم

سریال نوروز رنگی جدیدترین ساخته علیرضا مسعودی یا همان علی مشهدی است که خیلی از مردم او را با استندآپ‌های کمدی خنده‌دارش در خندوانه می‌شناسند و اهالی فرهنگ و هنر با فیلمنامه‌هایش در سریال‌های طنز ماندگار تلویزیون از جمله «ساعت خوش»، «کوچه اقاقیا»، «سه در چهار» و ... به یاد می‌آورند.

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو؛ سریال‌های نوروزی سال‌هاست که پای ثابت تعطیلات نوروز خانواده‌های ایرانی هستند و تلویزیون هرسال تلاش میکند تا تولیدات ویژه‌ای برای نوروز داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرال‌های نوروزی امسال تلویزیون در ژانر‌های مختلف تلاش کردند تا بسته نوروزی خوبی را برای مخاطبان فراهم بیاورد. از «گاندو ۲» در ژانر امنیتی جاسوسی که از زمان پخش فصل اولش هم مخاطبان زیادی را با خود همراه کرد تا فصل سوم سریال پرطرفدار «نون خ». در این میان سریال شبکه پنج «نوروز رنگی» با حال و هوای دهه شصت به تلویزیون آمد و توانست با ساختن خاطرات آن سال‌ها، لحظات خوبی برای مخاطبان بسازد و با ۸۲.۶ درصد رضایت، رکورد میزان رضایتمندی سریال‌های شبکه پنج سیما از سال ۱۳۹۷ تا کنون را بشکند

.
سریال نوروز رنگی جدیدترین ساخته علیرضا مسعودی یا همان علی مشهدی است که خیلی از مردم او را با استندآپ‌های کمدی خنده‌دارش در خندوانه می‌شناسند و اهالی فرهنگ و هنر با فیلمنامه‌هایش در سریال‌های طنز ماندگار تلویزیون از جمله «ساعت خوش»، «کوچه اقاقیا»، «سه در چهار» و ... به یاد می‌آورند. او این بار در قامت کارگردان و پس از تجربه «آخر خط» به تلویزیون بازگشت تا سریالی متفاوت از زادگاهش یعنی مشهد بسازد. به سراغ علی مسعودی رفتیم تا درباره سریال نوروزی‌اش با او گفتگو کنیم؛


آقای مسعودی در «نوروز رنگی» به سراغ سال‌های پایانی دهه شصت رفته‌اید، کدام ویژگی‌ها در آن سال‌ها باعث شد تا سریال را در آن حال و هوا بسازید؟


آن سال‌ها ویژگی‌های خیلی خوبی داشت؛ همدلی و مهربانی آدم‌ها، سادگی و هوای همدیگر را داشتن، ساده زیستی‌ها و نبودن چشم و هم چشمی، قناعت، حس هم دوستی و همسایه مداری. در واقع می‌خواستم تلنگری بزنم به تفاوت‌هایی که در زندگی‌ها و رفتار انسان‌ها با یکدیگر ایجاد شده است. دهه ۵۰ و ۶۰ اگر کسی یک جا مستاجر می‌شد سال‌ها بدون اینکه اجاره‌ای اضافه بشود در همان خانه می‌ماند. آدم‌ها قدر همسایه خوب را می‌دانستند و همسایه‌ها از خواهر و برادر نزدیک‌تر بودند.

اگر کسی مشکلی در زندگی داشت قبل از اینکه خواهر و برادرش خبردار شوند همسایه‌ها خبردار می‌شدند و کمک می‌کردند که مشکل حل شود. خیلی‌ها به من در اینستاگرام دایرکت دادند که چقدر آن زمان‌ها خوب بودند و خیلی‌ها یاد آن دوران کرده بودند. در هر خانواده‌ای هم یک نسل از آن دوران وجود دارد که زمانی که سریال را تماشا می‌کنند یاد خاطرات و زندگی‌های آن زمان می‌افتند.


استقبال مردم هم از سریال خیلی خوب بود، توقع این میزان رضایت و استقبال را داشتید؟


حدس میزدم. اینکه می‌گویند هر چه از دل برآید به دل نشیند درباره این موضوع هم صادق است. این سریال علمی تخیلی نبود، من در آن فضا زندگی کرده بودم، آن آدم‌ها را حس کرده بودم و آن مدل زندگی را دیده بودم به همین دلیل مردم خیلی دوست داشتند. مطمئنم که اگر یکی از شبکه‌های سراسری و در ساعت بهتری پخش میشد استقبال بهتری هم داشت.


ولی با وجود شبکه و ساعت پخش فعلی، این میزان استقبال را انتظار نداشتم. دایرکت‌های خوبی هم برایم آمده بود. یکی از آن‌ها که خیلی هم جذاب بود آقایی بود که نوشته بود من و همسرم مدتی مشکلاتی داشتیم، ولی از شب اولی که این سریال پخش شد انقدر خندیدیم که باعث شد کم کم به هم نزدیک‌تر بشویم.


یکی از امتیاز‌های سریال «نوروز رنگی» این است که از فضای سریال‌های تکراری این روز‌ها که در تهران و در آپارتمان می‌گذرند فاصله گرفته، چرا مشهد را برای ساختن سریال انتخاب کردید؟


دلیلی انتخاب مشهد شناختی بود که از فضای آنجا داشتم و حتی دوست دارم هر سال یک سریال در مشهد بسازم. چرا همه چیز باید در تهران متمرکز بشود؟ مگر در مشهد یا شهر‌های دیگر اتفاقات جالب نمیفتد؟ آنجا هم قصه‌هایی وجود دارد که می‌شود روایت کرد.


کار در شرایط کرونا چطور بود؟ به نظرتان حمایت‌ها برای ساخت فیلم و سریال در شرایط فعلی چطور باید باشد؟


کار در این شرایط به شدت سخت بود و با استرس بالا. کار ما حتی ۱۵ روز تمام به دلیل اینکه کل گروه کرونا گرفتند، تعطیل شد. من فکر می‌کنم وقتی که اقتصاد یک کشور اوضاعش به هم بریزد، بخش هنر بیشترین ضربه را میخورد. وقتی مسئولین می‌گویند ما در دوسه سال اخیر ۳۰۰ درصد تورم داشتیم، این موضوع روی فیلم و سریال سازی هم تاثیرگذار است.

یک مثال ساده‌اش این است که روزی که ما برآورد بودجه کردیم تیرماه بود، اما روزی که کار را کلید زدیم قیمت‌ها بیش از دوبرابر شده بود. این شرایط کار را سخت می‌کند و به نظرم اگر می‌خواهیم کیفیت کار‌های هنری بالا برود باید همراه با تورم جامعه حمایت‌ها از فرهنگ و هنر هم بیشتر بشود.


«نوروز رنگی» بیست فسمتی است و این شب‌ها ساعت ۲۳ از شبکه پنج پخش می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سریال نوروزی نوروز رنگی گاندو نون خ علی مسعودی علی مشهدی فرهنگ و هنر نوروز رنگی سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۸۰۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدیمی ترین تصاویر رنگی از عتبات عالیات

قدیمی ترین عکس رنگی ثبت شده در تاریخ از حرم مطهر حضرت سید الشهدا مربوط به ۲۳ فروردین سال ۱۳۰۶ شمسی و در ساعت ۵:۱۶ عصر است.

به گزارش مشرق، آلبرت خان یا کان یک بانکدار فرانسوی بود که در طول ۲۲ سال در پروژه‌ای به نان پروژه آرشیو سیاره تعداد ۷۲۰۰۰ عکس و ۱۸۳۰۰۰ متر فیلم را از ۵۰ کشور جهان تهیه و ضبط کرد. این فکر جذاب و اثر گذار در سال ۱۲۸۸ شمسی به ذهن آلبرت رسید و با هزینه شخصی تعداد بسیاری از عکاسان را برای این پروژه استخدام کرد و هر یک را به کشورهای مختلفی گسیل نمود تا این برنامه جهانی شکل بگیرد، آلبرت کان به جهت هزینه‌های زیاد این پروژه دچار بحران مالی شد و کار متوقف گردید، او سرانجام در تاریخ ۲۳ آبان سال ۱۳۱۹ شمسی هنگام اشغال فرانسه توسط آلمانی‌ها درگذشت. هم اکنون آرشیو آلبرت خان در پاریس قرار دارد.

فردریک گادمر یک عکاس نظامی فرانسوی بود، او در زمان خدمت در ارتش در بخش عکاسی و نقشه کشی فعالیت می‌کرد و پس از پایان جنگ جهانی اول به گروه آلبرت کان پیوست و تا زمانی که آلبرت ورشکست شد با او همکاری می‌کرد، گادمر تا آخر عمر مجرد باقی ماند و در اواخر تمام دارایی خود را به ارتش نجات که برای فقرا تلاش می‌کرد بخشید، او سرانجام در سال ۱۳۳۴ درگذشت. فردریک گادمر اولین عکاس در طول تاریخ است که اولین عکس‌های رنگی را از عتبات عالیات عرش درجات تهیه کرده است، او به شهرهای مقدس کربلا، نجف، کاظمین و سامرا و دیگر شهرهای عراق سفر کرد و از حرم های مطهر اهل بیت علیهم السلام تصاویر بسیار زیبا و دیدنی تهیه کرد.

در تصاویر زیر سعی شده است که ساعت عکاسی از روی برج ساعت حرم های مطهر تشخیص داده شده و اعلام شود، عکاس اغلب ساعات قبل از غروب خورشید را برای عکاسی انتخاب کرده است، این زمان به عنوان ساعت طلایی عکاسی شناخته می‌شود که اغلب تصاویر در این ساعات به صورت طلایی دیده می‌شوند، انتخاب ساعت طلایی عکاسی توسط فردریک گادمر نشان از هوش ذاتی و تبحر او می‌باشد.

حرم مطهر امیر المومنین حضرت علی (ع) _ نجف حرم مطهر حضرت سید الشهدا (ع) _ کربلا حرم مطهر حضرت ابوالفضل (ع) _ کربلا درب باب قبله حرم مطهر حضرت ابوالفضل (ع) _ کربلا حرم مطهر امامین کاظمین حرم مطهر امامین عسکریین علیهم السلام سامرا آلبرت خان فردریک گادمر عکاس

دیگر خبرها

  • ثبت حدود۷۰ هزار نفر شب‌اقامت در محل‌های اسکان شهرداری در نوروز ۱۴۰۳
  • حدود۷۰ هزار نفر شب‌اقامت در محل‌های اسکان شهرداری در نوروز ۱۴۰۳
  • (ویدئو) ژیلا صادقی جواب تمام منتقدانش را یکجا داد!
  • همه می‌گویند سپاهان سوپر استار دارد/ انگار سپاهان هرسال قهرمان می‌شد
  • هدف‌گذاری برای نمایش شهری در تراز حکومت حضرت مهدی(ع) در نوروز ۱۴۰۴
  • بازیگر «نون خ»: چند بار تا مرز خفگی رفتم
  • افزایش واردات محصولات دارای تولید داخل خبر خوبی نیست
  • قدیمی ترین تصاویر رنگی از عتبات عالیات
  • کشف کمیاب‌ترین «رنگ» دنیای باستان در یک حمام رومی؛ رنگی گران‌تر از طلا (+عکس)
  • پاسخ به یک ابهام بزرگ درباره فصل جدید «پایتخت»