Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@07:07:26 GMT

بیش از ۵۰ درصد از حجم مخزن سد شهرچای ارومیه خالی است

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۸۱۱۱۱

بیش از ۵۰ درصد از حجم مخزن سد شهرچای ارومیه خالی است

گروه استان‌ها- معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان ‌غربی گفت: هم اکنون بیش از ۵۰ درصد از حجم مخزن سد شهرچای ارومیه خالی است و این مخزن برخلاف برخی گفته‌ها سرریز نشده است. - اخبار استانها -

یاسر رهبردین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارومیه، با اشاره به اینکه هم اکنون در سد شهرچای ارومیه 104 میلیون مترمکعب آب وجود دارد اظهار داشت: هم اکنون وضعیت مخزن این سد با سال گذشته چندان تفاوتی ندارد با این تفاوت که در سال گذشته ذخایر برفی مطلوبی وجود داشته اما امسال این ذخایر 50 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: بنابراین ورودی به سد شهرچای نسبت به سال گذشته وجود نداشته است و در کنار آن، حجم مخزن سد شهرچای در تراز طبیعی 220 میلیون مترمکعب بوده و در واقع هم اکنون بیش از 50 درصد از حجم مخزن خالی است و این مخزن برخلاف برخی گفته‌ها سرریز نشده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌ غربی در ادامه گفت: در اسفندماه سال گذشته که خط 500 به مدت دو روز با مشکل روبه‌رو شد  25 درصد شهر درگیر شده و بنابراین این سد نه تنها برای کشاورزی بلکه برای شرب قابل استفاده است.

وی بیان کرد: 70 درصد آب شرب ارومیه از سد شهرچای تامین می‌شود و بنابراین رهاسازی با احتیاط انجام شده تا آب شرب شهر ارومیه با مشکل روبه‌رو نشود.

حقابه دریاچه ارومیه از سد«شهرچای» داده نشد؛ وزارت نیرو به تعهدات خود عمل نکردتراز فعلی دریاچه ارومیه روند کاهشی دارد/ رهاسازی 25 میلیون مترمکعب آب از سد شهرچای به پیکر دریاچه ارومیهزیبایی‌های سد مخزنی "شهرچای ارومیه" به روایت تصویر

رهبردین ادامه داد: علاوه بر آن، مصرف کشاورزی در حدود 52 میلیون مترمکعب است و اگر رهاسازی زیست محیطی نیز در نظر گرفته شود، مصرف سالانه در حدود 130 میلیون مترمکعب است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان ‌غربی گفت: پس اگر هم اکنون سد شهرچای به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شود آب شرب و کشاورزی شهر ارومیه با معضل جدی روبه‌رو می‌شود.

وی افزود: اگر میزان مخزن و ذخیره آب و نیز ذخایر برفی همانند سال گذشته بود این رهاسازی انجام می‌شد اما وضعیت سد شهرچای مناسب نیست.

رهبردین گفت: با توجه به اینکه وضعیت برخی سدهای استان مناسب بوده است، رهاسازی از سدهای شهید کاظمی بوکان، دریک سلماس و سد مهاباد انجام و با برنامه پیش رفت و اگر بارش‌ها مطلوب باشد این رهاسازی‌ها ادامه خواهد داشت.

وی افزود: از سال آبی 99 تا 1400 میزان رهاسازی از سد شهید کاظمی بوکان 128 میلیون مترمکعب، مهاباد 26 میلیون، دریک سلماس چهار و نیم و شهرچای ارومیه 1.3 میلیون و در مجموع 160 میلیون مترمکعب رهاسازی از این سدها به دریاچه ارومیه انجام شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان ‌غربی گفت: همچنین در جاهایی که سد وجود ندارد سردهنه‌ها مدیریت شده تا اگر مصارف کشاورزی لازم نباشد آب به دریاچه برسد.

انتهای پیام/7548/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: میلیون مترمکعب دریاچه ارومیه شهرچای ارومیه سال گذشته سد شهرچای حجم مخزن هم اکنون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۸۱۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین آمار تصادفات منجر به فوت در سال گذشته


 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سرهنگ احسان مومنی گفت:در سال گذشته ۴۱ درصد از تصادفات منجر به فوت در شهر تهران مربوط به عابران پیاده، ۴۶ درصد از تصادفات منجر به فوت به رانندگان موتورسیکلت و ۱۳ درصد از تصادفات منجر به فوت به راننده و سرنشین خودرو بوده است. 

وی ادامه داد: امیدواریم با رعایت قوانین و مقررات از سوی راکبین موتورسیکلت شاهد کاهش تصادفات در شهر تهران باشیم. 

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ اظهار داشت: در ۶۰ درصد از تصادفات موتورسیکلت سواران خود راکب مقصر در حادثه بوده است.

دیگر خبرها

  • دلشوره دریاچه ارومیه ادامه دارد/ وعده‌ها محقق می‌شود؟
  • مهار تمساح با دستان خالی!
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر عبور کرد
  • بزرگترین بلوار ورودی جنوبی یزد ساماندهی می‌شود
  • احداث مخزن ۱۶۰ هزار مترمکعبی سیل‌بند پارک کوهستان در یزد + فیلم
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر بالاتر رفت
  • «خالی فروشی» حواله خودرو
  • ۴۲ درصد سد‌های استان گلستان آبگیری شد
  • آخرین آمار تصادفات منجر به فوت در سال گذشته
  • ایجاد ۵۰۰۰ مترمکعب ظرفیت مخازن آب در روستاهای کردستان