Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-07@11:39:57 GMT

«رادیو فتح» میزبان صداهای جدید درباره جنگ

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۸۲۴۶۹

«رادیو فتح» میزبان صداهای جدید درباره جنگ

فصل دوم برنامه تلویزیونی «رادیو فتح» محصول گروه مستند روایت فتح و به کارگردانی مجید پرکار و با اجرای محمدحسین سروقدی، از اوایل اسفند ماه سال گذشته روی آنتن شبکه افق رفت، اما پخش آن که به دلیل تعطیلات نوروزی به تعویق افتاده بود، از روز گذشته ادامه یافت.

برنامه موفقی که با نگاهی تازه، روایت‌های کمترشنیده‌شده‌ای از دوران دفاع مقدس را پیش‌روی مخاطبش قرار می‌دهد و با گفت‌وگو با چهره‌های سرشناس، به دغدغه‌های مردم و معضلات روز جامعه گریزی می‌زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«رادیو فتح» با نگاه و گفت‌وگوهایی از دوران جنگ دفاع‌مقدس، هر یکشنبه ساعت ۱۶ روی آنتن شبکه افق می‌رود و بازپخش آن ۰۰:۳۰ و ۹:۰۰ صبح روز دوشنبه خواهد بود. با محمدحسین سروقدی، مجری جوان «رادیو فتح» درباره اجرای یک برنامه متفاوت درباره روزهای جنگ و فضای امروز جامعه گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

آقای سروقدی از نام برنامه شروع کنیم. با وجود اینکه «رادیو فتح» یک برنامه تصویری است، اما در نگاه اول شاید مخاطب احساس کند با یک برنامه رادیویی طرف است. ماجرای انتخاب این عنوان چیست؟

این عنوان به دو دلیل انتخاب شد. نخست اینکه در زمان جنگ رادیو اثرگذارترین و تنها رسانه پرمخاطب آن دوران بود و از طرفی دیگر تصمیم داشتیم در «رادیو فتح» درباره پیروزی‌ها، فتوحات و دستاوردهای جنگ صحبت کنیم. ضمن اینکه دغدغه شخصی من این بود که حرف تازه‌ای در این برنامه داشته باشیم و مانند سایر برنامه‌هایی که تاکنون ساخته شده، نباشد. من به عنوان یک دهه هفتادی برایم مسئله است در جنگی که ۲۲۰هزار شهید داشتیم، چه اتفاقی افتاده که حالا شاهد این وضعیت هستیم. امروز در کشور با مشکلات زیادی درگیر هستیم و پرسش اینجاست که این تعداد آدم در جنگ از بین رفته‌اند و چنین معضلاتی همچون گرانی، اختلاس و ... وجود دارد! بنابراین جنس گفت‌وگوها در «رادیو فتح» درباره این مسائل است و در کنارش میهمانان درباره فتوحات جنگ صحبت می‌کنند که در قبال این تعداد رزمنده‌ای که از دست دادیم، چه چیزهایی به دست آورده‌ایم. 

فصل اول «رادیو فتح» با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شده، اما چرا ادامه آن  دیر ساخته شد؟

این برنامه در زمان پخش پرمخاطب‌ترین برنامه «فطر» شبکه یک و جزو پرمخاطب‌ترین‌ها در میان ویژه‌برنامه‌های عید فطر بود. واقعیت این است که قرار بود به سفارش شبکه یک، به سرعت فصل دوم را بسازیم، اما در حقیقت این وسواس گروه تولید بود که برای آن چارچوب بهتری در نظر بگیریم و طی این مدت نیز اتاق فکر برنامه روی مباحث و بخش‌بندی‌های آن متمرکز بود.

یکی از ویژگی‌های «رادیو فتح» تنوع آیتم‌هایش است که آن را به یک مجله فرهنگی ـ هنری تبدیل و از سایر برنامه‌ها متمایز کرده است. کمی درباره بخش‌های مختلف آن توضیح دهید.

واقعیت این است که همه تولیدکنندگان همان ابتدای راه می‌گویند می‌خواهیم یک برنامه «متفاوت» بسازیم، ولی اینکه چقدر در عمل چنین اتفاقی بیفتد، مسئله است. یکی از سختی‌های «رادیو فتح» این بود که هم برند این برنامه و هم مجموعه «روایت فتح» که پشتیبان آن در ساخت بود، یک پیش‌زمینه ذهنی را به هنرمندان القا می‌کرد. من همواره تأکید داشتم میهمان‌هایی که در این برنامه حضور پیدا می‌کنند نباید قبلاً در چنین فضایی دیده شده باشند؛ بنابراین برای برنامه یک دسته‌بندی انجام دادیم و بر آنچه تاکنون درباره جنگ دیده یا گفته نشده متمرکز شدیم.

اتفاقاً یکی از برنامه‌های ما به این موضوع تحت عنوان «آشپزخانه جنگ» اختصاص داشت و آقای سامان گلریز را به برنامه دعوت کردیم. همچنین آشپزی که در زمان جنگ برای رزمنده‌ها غذا می‌پخت را در روستایی در شیراز پیدا کردم  و در کنار سامان گلریز در برنامه حاضر شد. ایشان روزانه برای ۱۲هزارنفر کباب درست می‌کرده و حضورش کنار آقای گلریز برنامه بسیار جذابی شد. یا برای بخش «حال خوب در جنگ» در پی جست‌وجوهای فراوان به آقای علیرضا خمسه رسیدیم و ایشان برای نخستین بار است که در چنین برنامه‌هایی شرکت می‌کند یا حمید حامی با موضوع «موسیقی در جنگ» در برنامه شرکت کرده است. 

با توجه به اینکه ترکیب میهمانان «رادیو فتح» مانند کلیشه‌های معمول نیست، تجربه دعوت از این میهمانان چگونه بوده، آیا کسانی هم بودند که دعوت حضور در این برنامه را رد کرده باشند؟

شرط من از ابتدا با تهیه‌کننده این بود که خودم میهمانان را دعوت کنم، زیرا بخشی از عزیزانی که در این برنامه حضور پیدا کردند پیشتر در «صبحی دیگر» یا «حالا خورشید» که برنامه اجرا می‌کردم، حضور داشتند. آن‌ها جنس برنامه‌های من را از قبل می‌دانستند و از میان کسانی که با آن‌ها تماس گرفتم هیچ کدام مخالفت نکردند.

البته برخی بازیگران هم بودند که می‌گفتند با تلویزیون زاویه دارند و اتفاقاً همان زمان روی آنتن سریال در حال پخش داشتند! به هر حال این مسئله برای من بسیار آزاردهنده بود زیرا روی تلویزیون تعصب دارم و معتقدم بخش زیادی از مردم مخاطب تلویزیون هستند.

واقعیت این است که جنگ یک مقوله اجتماعی است و همه مردم هشت سال درگیر آن بودند و می‌توانند درباره‌اش حرف بزنند. شاید در این سال‌ها برنامه‌هایی هم ساخته شده که با اقبال کمتری مواجه شده باشند و برخی بازیگران هم بالطبع تمایلی به حضور در این برنامه‌ها نداشته باشند، اما من شرایط را برای آن‌ها توضیح می‌دادم که این برنامه متفاوتی است.

شما تجربه زیستن در دوران جنگ را نداشتید، اما امروز در کنار کسانی می‌نشینید که در آن زمان زندگی کردند و با آن‌ها بحث و گفت‌وگو می‌کنید. چطور خودتان را به این فضا نزدیک کردید؟

من اصلاً «رادیو فتح» را برنامه‌ای در حوزه دفاع مقدس نمی‌دانم بلکه برنامه‌ای با موضوع دفاع‌مقدس است. در واقع «رادیو فتح» یک برنامه اجتماعی است. بسیاری از میهمانان ما اختلاف سنی بسیاری با من داشتند و برخی مانند آقای داریوش ارجمند یا آقای سیاوش طهمورث و آقای آهنگران متعلق به نسل دیگری بودند. به همین دلیل پیش از آغاز برنامه از آن‌ها اجازه می‌گرفتم که تند صحبت کنم، مطالبه‌گر باشم که اتفاقاً استقبال و همراهی می‌کردند. زمانی هم که پیشنهاد اجرای این برنامه به من شده بود نزدیک به ۶۰ ـ ۵۰ جلد کتاب در حوزه‌های مختلف جنگ مطالعه کردم. این آشنایی با آدم‌های مختلف جنگ و مستندهای جذاب مجموعه روایت فتح و آرشیو غنی که در اختیارم قرار دادند، کمک بسیاری به من کرد. از طرفی دیگر می‌خواستم با پیش‌زمینه ذهنی یک جوان نسل جدید جلو بروم و هدفم این نبود غرق اتفاقات آن سال‌ها شوم. در واقع به عنوان یک دهه‌هفتادی چیزهایی درباره جنگ شنیده‌ام و حالا پرسش‌هایی درباره آن دارم؛ این مسیری بود که برای «رادیو فتح» انتخاب کردیم.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: رادیو فتح تعطیلات نوروزی روایت فتح رادیو فتح یک برنامه دفاع مقدس برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۸۲۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدای مرحوم مسعود اسکویی را بشنوید

مسعود اسکویی، گوینده و کارشناس مجری پیشکسوت رادیو که از چندی پیش در بیمارستان بستری بود، صبح امروز درگذشت. او معتقد بود «سکوت در رادیو معنی ندارد. اگر بخواهید پنج ثانبه در رادیو سکوت باشد، همه می‌پرسند چه اتفاقی افتاده است. پس باید همواره با مخاطب ارتباط داشته باشیم و کاری کنیم که همراه ما باشند.»

به گزارش ایسنا، مسعود اسکویی، گوینده و مجری کارشناس پیشکسوت شبکه رادیویی ورزش که چندی پیش به دلیل شکستگی ناحیه لگن و پا در بیمارستان بستری بود، صبح روز ١٢ اردیبهشت در بیمارستان دار فانی را وداع گفت.

دوستداران ورزش از نسل قدیم گزارش‌های مسعود اسکویی پیشکسوت رسانه‌های ورزشی را در برنامه «ورزش از نگاه دو» تلویزیون از جمله فوتبال به یاد دارند. وی از سال ۶۰ به بعد به رادیو رفت و مسابقات ورزشی را گزارش می‌کرد. مسعود اسکویی قدیمی‌ترین مجری کارشناس و گوینده ورزشی صداوسیما بود که دوره تهیه‌کنندگی برنامه‌های تلویزیونی را در تلویزیون آلمان گذراند و یک سال در شهر‌های زونه گورگ و ماینس با تلویزیون همکاری کرد.

یکی از شاخصه‌های او در اجرا، ارائه گزارش مسابقات ورزشی بدون داشتن نگاه جانبدارانه بود. او همیشه در مصاحبه‌هایش با اهالی رسانه به ریشه‌اش در ایران و عشق به کارش تاکید می‌کرد و همین عشق به مردم باعث شد با اینکه حال مساعدی نداشت، اما سال تحویل پشت میکروفن رادیو نشست تا شنوندگان رادیو ورزش بخش‌هایی از برنامه سال تحویل را با اجرای او بشنوند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • صدای مرحوم مسعود اسکویی را بشنوید
  • وزوز گوش نشانه کاهش شنوایی
  • برنامه‌های امروز رادیو ارومیه ۱۷ اردیبهشت
  • انعکاس صدای انتخابات در رادیو
  • معرفی برنامه‌های رادیو برای دور دوم انتخابات
  • برنامه های رادیو برای دور دوم انتخابات معرفی شد
  • بررسی «مست عشق» حسن فتحی در رادیو
  • برنامه گفتگوی اقتصادی از رادیو گفتگو
  • کتابخانه‌ای به گستره صدا
  • کتابخانه ای به گستره صدا