Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- دستیابی به برابری سلامت در منطقه مدیترانه شرقی» به سرپرستی کمیسیون عوامل اجتماعی منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، با بهره گیری از نتایج تحقیقات درباره مؤلفه‌های اجتماعی سلامت و بررسی گسترده وضعیت نابرابری‌های بهداشتی در منطقه، گزارشی با عنوان «بازسازی عادلانه تر: دستیابی به برابری سلامت در منطقه مدیترانه شرقی» به سرپرستی کمیسیون عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت در منطقه مدیترانه شرقی و با مشارکت آقای دکتر باقر لاریجانی، نائب رئیس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت ایران منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این گزارش تجزیه و تحلیل دقیقی را در خصوص وضعیت نابرابری‌های بهداشتی و عوامل مربوط در منطقه مدیترانه شرقی مانند مهاجرت، جنگ و کشمکش‌های داخلی، علاوه بر عوامل اجتماعی، سیاسی و محیطی که بر سلامتی و رفاه در سراسر منطقه تأثیر می‌گذارند به همراه لیستی از توصیه‌های عملی و اقدامات اساسی در این خصوص ارائه می‌دهد.
کمیسیون عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت در منطقه مدیترانه شرقی با هدایت پروفسور مایکل مارموت از مرکز دستیابی به عدالت در سلامت دانشگاه کالج لندن، متشکل از متخصصان منطقه‌ای و جهانی در زمینه‌های مختلف بهداشت و توسعه است.
در گزارش اخیر این کمیسیون که روز 11 فروردین 1400 بصورت مجازی رونمایی و منتشر شد، سرفصل‌هایی از جمله نابرابری‌های بهداشتی در منطقه مدیترانه شرقی، تاثیر کووید-19 بر نابرابری‌های بهداشتی، جنگ، درگیری‌های داخلی و پیامد‌های آن، مهاجرت، محرک‌های اقتصادی، فرهنگ و جامعه، تغییرات آب و هوا، محیط زیست، برابری در سلامت مادران، نوزادان و کودکان و آموزش، زندگی شغلی و کیفیت کار، سلامت در سالمندی، ایجاد محیط‌های سالم، سیستم‌های بهداشتی و نقش دولت‌ها در دستیابی به اهداف عدالت در سلامت شهروندان گنجانده شده است.
بر اساس این گزارش، شیوع همه گیری کرونا، بار ستگینی را بر دستیابی به اهداف عدالت در سلامت در منطقه امرو متحمل کرده است.
این گزارش بینش اساسی در مورد وضعیت نابرابری‌های بهداشتی در منطقه را فراهم می‌کند و از کشور‌ها می‌خواهد برای مقابله با عوامل اجتماعی سلامت اقدام کنند تا روند رو به وخامت نابرابری را که تحت تاثیر عواملی همچون بیماری همه گیر کووید-19، جنگ و کشمکش‌های پی در پی در منطقه، مهاجرت، چالش‌های زیست محیطی، نابرابری‌های جنسیتی و بیکاری کندتر کنند.
آقای دکتر احمد المنظری مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی در رویداد رونمایی از این گزارش با بیان این که هیچ دلیل بیولوژیکی برای تفاوت شگفت انگیز در زندگی افرادی که در منطقه مدیترانه شرقی وجود ندارد افزود: نابرابری‌های بهداشتی در این منطقه از ابتدای زندگی مشهود است: نرخ مرگ و میر زیر 5 سال در کشور‌های منطقه بین 128-7 در هر 1000 تولد زنده است، امید به زندگی در مردان از 54 تا 79 و در زنان از 57 تا 80 است. نابرابری در میزان قدرت، پول و منابع غالب است و این‌ها مواردی هستند که ما از آن‌ها به عنوان عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت یادمی کنیم و برای بهبود سلامتی مردم باید به این موارد بپردازیم.
مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی WHO خاطرنشان کرد: شناختن نابرابری‌ها در سلامت و عوامل اجتماعی آن‌ها به معنای عادلانه ساختن سیستم‌های اجتماعی و بهداشتی برای دستیابی به چشم انداز منطقه‌ای ما در مورد پوشش همگانی سلامت است. در این مسیر تضمین پوشش همگانی خدمات اساسی بهداشتی و ایجاد سازوکار‌هایی برای حمایت مالی برای محافظت از مردم در برابر پیامد‌های منفی سلامتی ضروری است و پایان دادن به تبعیض علیه زنان پیش شرط تعیین کننده‌های بهتر سلامت در هر جامعه است.
وی افزود: همانطور که این گزارش نشان می‌دهد، تأثیر کرونا نابرابری‌ها را افزایش می‌دهد مگر اینکه اقدامات فوری و ویژه‌ای بر اساس سرفصل عدالت در سلامت اعمال شود.
این گزارش ضمن درک اهمیت تنوع در فرهنگ و مذهب، چگونگی رسیدگی جوامع به نابرابری‌های بهداشتی و موضوعات مربوطه، از جمله جمعیت آواره و مهاجرت را بررسی می‌کند و اذعان می‌دارد که چگونه تفسیر نادرست مذهبی می‌تواند گروه‌های خاصی از بیماران را انگ بزند و نتایج بهداشتی ضعیف تری را به دنبال داشته باشد. این گزارش ادعا می‌کند که اعتقادات فرهنگی و اجتماعی که کلیشه‌ها را گسترش می‌دهند نیز مانع توسعه می‌شوند و دامنه فرصت افراد برای دستیابی به پتانسیل سلامتی کامل را محدود می‌کنند.
گفتنی است در این جلسه همچنین دکتر Tedros Adhanom Ghebreyesus مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، آقای دکتر احمد بن محمد آل سعیدی وزیر بهداشت عالی عمان و دکتر Ted Chaiban مدیر منطقه‌ای UNICEF در خاورمیانه و شمال آفریقا سخنرانی کردند.
آقای دکتر باقر لاریجانی نایب رییس کمیته ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر و عضو کمیسیون عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت در منطقه مدیترانه شرقی و آقای دکتر محسن اسدی لاری مدیرکل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور نیز در این جلسه به صورت مجازی حضور داشتند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مدیترانه شرقی سلامت در منطقه مدیترانه شرقی نابرابری های بهداشتی کمیسیون عوامل اجتماعی عدالت در سلامت سازمان بهداشت نابرابری ها آقای دکتر منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۸۲۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان بهداشت جهانی: باید فورا در غزه آتش‌بس برقرار شود

سخنگوی سازمان بهداشت جهانی با اشاره به اوضاع فاجعه‌بار در غزه تاکید کرد که دو طرف باید توافق کنند و فورا آتش‌بس ایجاد شود.

به گزارش ایسنا، «مارگارت هریس» سخنگوی سازمان بهداشت جهانی در اظهاراتی گفت: جنگ اسرائیل علیه نوار غزه که به مدت ۲۰۴ روز ادامه دارد باید متوقف شود زیرا اوضاع انسانی و بهداشتی در آن منطقه وحشتناک و بسیار فاجعه‌بار است.

وی در گفت‌وگو با عربی۲۱ خاطرنشان کرد: مردم غزه از مشکلات متعددی رنج می برند؛ آن‌ها به دلیل بمباران مداوم از گرسنگی، بیماری، ترس، فشار روانی و اندوه شدید به دلیل از دست دادن نزدیکان و یا نامعلوم بودن سرنوشت آن‌ها رنج می‌برند.

سخنگوی سازمان بهداشت جهانی تاکید کرد: بسیاری از مردم به شکل دردناکی مجروح شدند و طبیعتا آن منطقه مشکل کمبود آب شرب و غذا دارد و منجر به بحران گرسنگی شده است، علاوه بر این بیماری های واگیردار و خطرناک به شکل گسترده منتشر شده است.بهداشت غزه ویران شده و کادر فعال در این زمینه به طور دشوار و شبانه روزی فعالیت قهرمانانه‌ای دارد.

وی افزود: بیش از ۲۱ تیم پزشکی و برخی کارگران میدانی در حال خدمات‌رسانی هستند اما این تعداد کافی نیست و آن منطقه نیاز به فعالیت بیشتر دارد. با آلوده شدن آب، افزایش گرما و ازدحام در پناهگاه‌ها بیمارهای واگیردار در غزه گسترش یافته و زنان و کودکان در این شرایط سخت از این بیماری‌ها رنج می‌برند.

هریس گفت: سازمان بهداشت جهانی بیش از ۴۰۰ حمله به بخش بهداشت در غزه و کرانه‌باختری ثبت کرد، همچنین کشته شدن صدها نفر از کادر بخش بهداشت ثبت شده است. متأسفانه کار پزشکی نظامی شده است در حالی که همه طرف ها باید به قداست بخش بهداشت و کارکنان آن احترام بگذارند و ما باید برای محافظت از بیماران و بیمارستان ها، پزشکان و امدادگران باقیمانده تلاش کنیم.

وی با اشاره به کمبود مواد غذایی در غزه گفت: زنان باردار نیاز به غذای بیشتر دارند و نوزادان تازه متولد شده به دلیل این مشکلات برای بقا و زنده ماندن می جنگند. کمک ها باید به وسیله کامیون‌ها از طریق مرزها وارد شوند و به تمام نیازمندان در غزه برسد. بزرگ‌ترین مانع در برابر رسیدن کمک‌های انسانی به غزه تداوم جنگ است، عبور کاروان‌ها و رسیدن به تمام مناطق غزه امری دشوار است، علاوه بر این عبور از مراکز ایست بازرسی امری دشوار است و در بسیاری از مواقع کامیون ها به مقصد نمی‌رسند و برگشت می‌خورند.

هریس در پاسخ به این سوال که چگونه می توان با فاجعه انسانی در غزه مقابله کرد گفت: ساده بگوییم، از طریق آتش‌بس؛ دو طرف باید توافق کنند و فورا آتش‌بس ایجاد شود.

ساعاتی پیش نیز وزارت بهداشت فلسطین در غزه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تمامی شهروندان ساکن نوار غزه آب‌ ناسالم می‌نوشند و این زندگی‌شان را به خطر می‌اندازد.

این وزارتخانه در ادامه بیانیه خود علت این امر را تعطیلی آزمایشگاه بهداشت عمومی و نبود امکان بررسی و آزمایش آب‌های آشامیدنی، مخالفت مسؤولان رژیم صهیونیستی با افزودن کلر یا هر ماده جایگزین برای تصفیه آب اعلام کرد.

وزارت بهداشت غزه همچنین افزود: ما نسبت به گسترش خزندگان و حشرات با توجه به دمای بالا هشدار می‌دهیم و اکنون یک فاجعه بهداشتی نوار غزه را تهدید می‌کند.

انتهای پیام
 

دیگر خبرها

  • ۱۲ طرح نیمه تمام بهداشتی در خراسان رضوی به ثمر نشست
  • پیام وزیر بهداشت به‌مناسبت گرامیداشت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای
  • سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی
  • سازمان بهداشت جهانی: باید فورا در غزه آتش‌بس برقرار شود
  • بهره‌مندی ۱۷۷ هزار البرزی از خدمات رایگان روانشناسی مراکز بهداشت
  • یک فروشگاه زنجیره‌ای در آبادان پلمب شد
  • جوجه ریزی بدون دریافت گواهی بهداشت ‌غیرمجاز است
  • توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس/ رسیدگی به مسائل نابرابری اجتماعی
  • جزئیات صورتجلسه کمیسیون اصل ۹۰ درباره سامانه اعتبارسنجی/ سازمان تامین اجتماعی، ثبت احوال و فراجا ترک فعل کردند؟
  • زنگ سلامت در مدارس دامغان به صدا درآمد