Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مازندران مدیرکل شیلات مازندران از تمدید صید پره در این استان خبر داد و گفت: بیش از ۸۰ درصد ماهیان خاویاری موجود در بازارهای ماهی به صورت غیرمجاز به فروش می‌رسد.

حسن اسحاقی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه کمیته صید کشور انتهای فصل صید را در سه استان شمالی ۱۵ فروردین اعلام کرده بود، اظهار کرد: اتحادیه پره مازندران هم مانند دیگر استان های شمالی گیلان و گلستان درخواستش را مبنی بر تمدید فصل صید به سازمان شیلات کشور فرستاده و این درخواست تا بیستم فروردین ماه برای دو استان مازندران و گیلان و ۲۵ فروردین برای گلستان تحقق پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: بر اساس آماری که تا ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ به دست آمده، ۲۴۵۶ تن ماهیان استخوانی به ارزش ریالی ۱۴۲ میلیارد تومان در مازندران صید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۲۷ درصد کاهش صید و ۳ درصد کاهش ارزش ریالی داشته است.

مدیرکل شیلات مازندران خاطرنشان کرد: اهم گونه های صید شده شامل ۶۹ درصد ماهی سفید، ۱۶ درصد ماهی کفال و ۱۵ درصد ماهی کپور بود و چشم انداز مدنظر سازمان شیلات و به تبع آن اداره کل شیلات مازندران با توجه به کاهش صید و دلایل مختلف، تامین نشده است.

اسحاقی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چقدر صید غیرمجاز موجب ایجاد مشکل برای تورهای رسمی و مجاز شد و از لحاظ آماری چقدر و چگونه با آنها برخورد صورت گرفت، گفت: بالغ بر ۵۰ درصد تناژ صید شده توسط شرکت های پنجاه و چهارگانه پره خطه ساحلی استان مازندران، امکان دارد صید ماهی از سوی صیادان غیرمجاز نیز صورت گرفته باشد که برخورد با آن ها توسط یگان حفاظت منابع آبزیان این استان و پایگاه های هشتگانه خواهد بود.

وی افزود: متاسفانه با بازنشست شدن تعداد زیادی از کارکنان یگان حفاظت منابع آبزیان و وارد نشدن نیروی جدید، مستهلک بودن تجهیزات و نبود منابع مالی به منظور بروزرسانی آن ها و دست و پنجه نرم کردن با مباحث مالی نتوانستیم به صورت ۱۰۰ درصدی با صیادان غیرمجاز برخورد کنیم.

مدیرکل شیلات مازندران در ادامه در پاسخ به این سوال که بر اساس اعلام برخی منابع، جمعیت ماهیان خاویاری در دریای خزر رو به کاهش هست و برای جلوگیری از این امر چه تدابیری در نظر دارید، گفت: بیش از ۸۰ درصد ماهیان خاویاری موجود در بازارهای ماهی به صورت غیرمجاز به فروش می‌رسد.

اسحاقی بیان کرد: پس از سال ۲۰۱۰ صید تجاری ماهیان خاویاری گونه اوزون برون، قرقرون، تاس ماهی و فیل ماهی ممنوع شد و فقط صید ضمنی توسط تعاونی های پره با این عنوان که ماهیان مولد فقط صید و به مراکز بازسازی انتقال پیدا می کند مجوز گرفت.

وی ادامه داد: اگر ماهی از اوزان بالا برخوردار باشد و یا متاسفانه دچار خسارت بدنی شده و یا در تنش استرس و بی حالی قرار گرفته باشد، آن را به شرکت مادر تخصصی و امور ماهیان خاویاری تحویل می دهند.

اسحاقی در ادامه افزود: درصورت داشتن نیروی انسانی کارآمد، امکانات و تجهیزات به روز و به اندازه و مباحث مالی می توان جلوی صید غیرمجاز و اتفاقات دیگر را گرفت.

مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به اینکه حال صید و صیادی در شمال کشور اصلا خوب نیست، یادآورشد: از یک سو با توجه به گونه های استراتژیک خزر که رودکوچ بوده و برای تولید مثل و تکثیر باید به رودخانه ها عزیمت کنند و از سوی دیگر با شرایط فعلی رودخانه ها و ۲۰ رودخانه شاخص شیلات در سطح مازندران که از نظر فاضلاب صنعتی و خانگی، رسوبات از بالادست معادن، بکر نبودن ساحل، بودن تورهای غیرمجاز در دهانه رودخانه ها، فعالیت صیادان غیرمجاز در رودخانه ها و دهانه ها نمی توان گفت شرایط برای تکثیر ایده ال است، بنابراین اگر همین روال ادامه پیدا کند هرگز به نقطه مورد نظز نخواهیم رسید و دائما کاهش صید رخ خواهد داد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: صید پره صید ماهی ماهی استخوانی استانی اقتصادی مدیرکل شیلات مازندران ماهیان خاویاری رودخانه ها درصد ماهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۸۲۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۱۰۰۰ تن مرغ و گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در مازندران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، رضا غلامی درباره عملکرد اداره کل پشتیبانی امور دام مازندران از مهرماه سال گذشته تاکنون، اظهار کرد: برای تنظیم بازار کالا‌های اساسی مازندران، ۲ هزار و ۸۳۱ تن مرغ تحویل سردخانه‌های استان شد.

وی افزود: با توجه به افزایش جوجه ریزی در سال گذشته، این شرکت نسبت به انعقاد قرارداد ۴ هزار و ۸۹۸ تن مرغ با اتحادیه، شرکت‌های تعاونی، زنجیره‌های تولیدی و تولیدکنندگان عمده اقدام کرد که ۲ هزار و ۸۳۱ تن مرغ تحویل سردخانه‌های پشتیبانی امور دام استان شد.

مدیر کل پشتیبانی امور دام مازندران با بیان اینکه علیرغم مشکلات زیاد در تامین گوشت قرمز منجمد در سال گذشته این اداره کل نسبت به توزیع ۱۵۱ تن گوشت گوساله منجمد با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان اقدام کرد و توانست در کنترل بازار گوشت قرمز موثر باشد، تصریح کرد: برای حمایت از مصرف کنندگان، ۸۵۵ تن گوشت مرغ منجمد در استان توزیع شد که در تنظیم بازار این کالا نقش مهمی داشت.

این مسوول ادامه داد: با توجه به حجم بالای تولید گوشت مرغ در استان با هماهنگی این اداره کل و همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان، ۲۶ هزار تن گوشت مرغ گرم برای میدان بهمن تهران ارسال شد که تاثیر بسزایی در کنترل قیمت مرغ در ایام پایانی سال در استان تهران داشت.

وی اضافه کرد: از موجودی گوشت مرغ منجمد در سردخانه‌های استان و از محل خرید، هزار و ۹۴ تن به سایر استان‌ها ارسال شد که برای کنترل بازار گوشت مرغ منجمد در کشور نیز اثربخش بود.

مدیرکل پشتیبانی امور دام مازندران تصریح کرد: این اداره کل در این مدت ۱۰۱ هزار تن نهاده به مرغداران و دامداران استان توزیع کرد که ۵۰ درصد آن کنجاله بود.

وی با بیان اینکه واردات نهاده‌های دامی از کشور‌های همسایه شمالی علاوه بر تامین بخشی از نیاز کشور به کالا از کریدور شمال جنوب، موجب افزایش فعالیت بنادر استان، ایجاد اشتغال و کاهش هزینه حمل کالا در استان‌های شمالی کشور شد، گفت: در این مدت ۵۵ هزار تن ذرت ثبت سفارش شد و دو کشتی محموله ذرت به وزن ۶ هزار و ۷۹۰ تن به بندر رسید و ۲۱ مورد بارنامه جو به وزن ۵۲ هزار و ۵۸۷ تن از بندر ترخیص شد.

دیگر خبرها

  • علت اصلی ساخت و ساز غیرمجاز در مازندران چیست؟
  • ثبت تخلف سرعت بیش از ۴۵۰ هزار وسایل نقلیه در مازندران
  • ثبت تخلف سرعت بیش از ۴۷۹ هزار وسایل نقلیه در مازندران
  • تمدید مهلت ثبت‌نام و ویرایش دومین آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان هفتاد درصد
  • آبگیری ٩٠ درصد تالاب قره گل بوکان
  • تولید ۸۰ درصد تورهای ماهیگیری در سیستان و بلوچستان
  • کلنگ احداث طرح زنجیره تولید و پرورش ماهیان سردابی
  • ذخیره‌سازی ۲۸۳۱ تن مرغ در سردخانه‌های مازندران
  • توزیع ۱۰۰۰ تن مرغ و گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در مازندران
  • ثبت نام جام هواداری تمدید شد