Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان شمالی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تاکید کرد: مزارع رها شده تهدیدی برای افزایش جمعیت آفت سن گندم در مزارع این استان است.

محمد رضایی در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه کشاورزان مبارزه علیه این آفت را در مزارع خود انجام دهند، گفت: طی سال گذشته ۴۰ درصد کاهش بارندگی در این استان وجود داشت که این امر موجب شده تا گندم ها از نظر رشد ضعیف تر باشند، در نتیجه در مقابل آفت نیز ضعیف تر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به مشکل پیش آمده دغدغه ما مزارع رها شده از سوی کشاورزان هستند که در آنجا هیچ مبارزه ای نیز انجام نمی شود و همین امر موجب می شود تا آفت سن گندم که امسال نسبت به سال های گذشته نیز چاق تر شده به راحتی تغذیه کنند و سایر مزارع را تحت تاثیر قرار دهند.

رضایی ادامه داد: پیش بینی می کنیم طی امسال ۲۰ هزار هکتار از مزارع برای امر مبارزه نیازمند حمایت دولت باشد که در سال های گذشته این سطح دو تا شش هزار هکتار بوده است.

وی تصریح کرد: برای ۲۰ هزار هکتار پیش بینی شده نیازمند ۲۰ تن سم هستیم که به اعتبار ۱.۶ میلیارد تومان نیاز است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه این اعتبار باید از سوی سازمان برنامه بودجه اختصاص یابد، گفت: میزان اختصاص اعتبارات در سال مالی جاری ۴۰ درصد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: اعتبار اعلام شده فقط برای سن گندم بوده و هنور زمان مبارزه با آفت ملخ فرا نرسیده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: باید این حمایت ها برای زمان پیش گیری صورت گیرد چراکه اگر در زمان مادر مبارزه نشود و مبارزه به مرحله پورگی برسد کار خیلی سخت تر خواهد شد و در این صورت مزارع بیشتری درگیر می شود و باید اعتبار بیشتری را نیز هزینه کرد.

به گفته وی تاکنون در سطح ۱۲۰۰ هکتار امر مبارزه علیه این آفت در مزارع استان انجام شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی خراسان شمالي آفت سن گندم خراسان شمالی سن گندم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۸۲۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت گندم از مزارع کرمانشاه آغاز شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از آغاز برداشت گندم از گندمزارهای مناطق گرمسیری استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، علی چاله چاله امروز _ سه شنبه یازدهم اردیبهشت _ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال ۴۲۹ هزار هکتار گندم در استان کرمانشاه کشت شده، گفت: پیش‌بینی می‌شود حدود ۱.۱ میلیون تن گندم در استان تولید و بیش از ۸۰۰ هزار تن آن تحویل مراکز خرید تضمینی گندم در استان شود.

وی افزود: امسال ۴۰ هزار هکتار از گندم کشت شده در مزارع استان، گندم دوروم بوده که پیش‌بینی می‌شود ۱۳۵ هزار تن از محصول تولیدی استان گندم دوروم که گندم مورد نیاز کارخانجات ماکارونی است، باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به فعال‌شدن ۷۰ مرکز خرید تضمینی گندم در استان کرمانشاه، گفت: کار برداشت گندم در استان توسط ۱۵۰۰ دستگاه کمباین انجام خواهد شد که ۸۰۰ کمباین آن بومی استان است.

وی گفت: تا این لحظه قیمت خرید تضمینی گندم به ازای هر کیلوگرم محصول ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده و نرخ خرید تضمینی گندم دوروم هم ۱۸ هزار تومان است.

چاله چاله افزود: برداشت گندم از گندمزارهای استان کرمانشاه از امروز (یازدهم اردیبهشت) در مناطق گرمسیر استان در شهرستان قصرشیرین شروع شده و تا حدود شهریور ماه در مناطق سردسیر استان در شهرستان سنقروکلیایی ادامه خواهد داشت.

کد خبر 749512

دیگر خبرها

  • مبارزه با سن مادر غلات در بیش از ۲۵ هزار هکتار از مزارع اسدآباد
  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی
  • برداشت گندم از مزارع کرمانشاه آغاز شد
  • مشاهده علائم بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • مشاهده یک قلاده پلنگ در پارک ملی گلستان
  • افزایش دو برابری سطح زیرکشت کلزا در اسدآباد
  • پیش بینی کشت ۶۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی استان قزوین با روش سایبان 
  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی