Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس - شهرستان دشتستان، با وجود نخلستان‌های انبوه شهر ملی حصیر ایران آبپخش به عنوان تامین کننده مواد اولیه صنایع دستی حصیری، توسعه این صنایع نه تنها به اشتغالزایی و اقتصاد کمک می‌کند، بلکه گام بلندی در جهت معرفی فرهنگ اصیل مردمان خطه نگین سبز استان بوشهر شهر ملی حصیر ایران «آبپخش» است. 

«آبپخش»، شهر ملی حصیر ایران 

صنایع‌دستی این شهر ملی حصیر ایران می‌تواند با تکیه بر ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و ایجاد کارگاه‌های اشتغال خانگی و کاهش بیکاری به ایفای نقش بپردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 توسعه صنعت حصیربافی باعث ایجاد اشتغال و تحقق رونق تولید محصولات حصیری در شهر ملی حصیر آبپخش می‌شود.

در این چند سال اخیر صنایع دستی در توسعه اقتصادی و افزایش اشتغالزایی شهر ملی حصیر ایران «آبپخش» نقش قابل توجهی داشته است. ذوق و سلیقه هنرمندان شهر ملی حصیر ایران در آبپخش ستودنی است و این هنرمندان با ظرافت خاصی محصولات زیبا و با دوام که با فرهنگ اصیل شهر ملی حصیر ایران و میراث گذشتگان پیوند خورده خلق و به بازار مصرف عرضه می‌کنند. 

مواد اولیه صنایع حصیری از شاخ و برگ و همچنین الیاف درخت خرما تامین می‌شود که به آسانی در دسترس هنرمندان حصیر باف قرار داد. دغدغه‌های این هنرمندان مبنی بر بازاریابی محصولات حصیری و غرفه‌های بازارچه میدانی، مکان مناسبی برای ایجاد نمایشگاه و فروشگاه این محصولات است.

صادرات، حلقه مفقوده حصیر آبپخش 

از آنجا که محصولات حصیری آبپخش از لحاظ کمی و کیفی قابل عرضه در کشور است باید تلاش شود تا با همکاری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این محصولات به استان‌های دیگر نیز صادر و در سطح ملی، معرفی و برندسازی شود. 

بادبزن، جارو، پادری، کلاه، لیف، سبد، ریسمان، زنبیل و زیرانداز از مهمترین محصولات حصیری است که توسط زنان و مردان هنرمند آبپخش با بهره‌گیری از الیاف و شاخه و برگ درختان خرما، تولید می‌شود. 

در همین خصوص خبرنگار فارس در شهر آبپخش به موضوع صنعت حصیربافی پرداخته است و به سرغ یکی از هنرمندان و فعالان عرصه تولید حصیر و کپوبافی رفته است. 

فارس: لطفا خودتان را معرفی کنید و در خصوص طرح‌های تولیدی خود بفرمایید

حمیده جان امیری هستم ساکن شهر آبپخش هستم. مدتی است که مشغول به تولید محصولات حصیری منطقه آبپخش هستم و در این زمینه ایجاد اشتغال برای چندین نفر نیز داشته‌ام. 

فارس: چه دلیلی باعث شد که شما به این کار علاقمند شدید؟ 

خیلی وقت بود که به فکر راه اندازی یه شغل خانگی بودم تا اینکه بعد از کلی فکر کردن به این نتیجه رسیدم که حصیربافی را یاد بگیرم و تولید محصولات حصیری منطقه‌ام را داشته باشم و خوشبختانه توانستم یاد بگیرم و شروع به تولید کردم و در این مسیر توانستم یک تیم از بافنده‌های محصولات حصیری را تشکیل بدهم و اشتغال خوبی ایجاد کنم. 

فارس: آیا نهاد یا ارگانی شما را مورد حمایت قرار داده است؟ 

بله. در اینجا جا دارد که از آقای فرخ عباسی شورای شهر آبپخش که زحمات زیادی در این زمینه کشیدند و ما را مورد حمایت قرار دادند داشته باشم. او در این زمینه توانست این هنر خفته را در شهر شکوفا کنند و به مرحله ملی برسانند. آقای عباسی زمینه کارگاه‌های آموزشی یادگیری این صنعت را در شهر ایجاد کرد و در زمینه رونق این صنعت تلاش زیادی نمود. 

فارس: آیا مشکلاتی را هم در زمینه تولید دارید؟ 

خدا را شکر مورد خاصی نداریم و تولیدات را در بازار کشور و خارج از کشور بفروش می‌رسانیم. 

فارس: چه توصیه‌ای به جوانان در زمینه کارآفرینی دارید؟ 

به جوانان توصیه می‌کنم که کلمه تولید را جدی بگیرند و فقط به فکر یک میز کار آماده نباشند، در مسیر تولید می‌توانند تعداد افراد زیادی را در کنار خود بکار گیرند و ایجاد اشتغال نمایند. 

 

فارس: وضعیت بازار صنایع دستی را در ایران چطور ارزیابی می‌کنید؟ 

با توجه به اینکه ایران یک کشور غنی از فرهنگ‌ها و میراث‌های خوب صنایع دستی می‌باشد و خوشبختانه نیروهای انسانی خلاق در کشور زیاد داریم، آینده خوبی را در این حوزه پیش بینی می‌کنم. 

فارس: آیا در زمینه صادرات هم فعالیت داشته‌اید؟ 

بله به صورت عمده از کشورهای عربستان و قطر به صورت مرتب سفارشات زیادی دارم. 

فارس: نواقص و کمبودهای حوزه صنایع دستی در چه مسائلی است؟ 

با توجه اینکه طیف زیادی از بانوان مشغول به فعالیت در این زمینه هستند لازم است اهمیت بیشتری را مسؤولین به صنعتگران در خصوص اعطای تسهیلات کم درصد داشته باشند. همچنین موضوع بیمه کردن این افراد نیز مورد مهمی است که باید به آن توجه شود.

فارس: آیا کسب و کار در فضای مجازی هم دارید؟ 

بله من دو سال پیش، کارم را از فضای مجازی و در اینستاگرام با نام یاس جنوب شروع کردم که خدا را شکر خیلی زود توانستم مخاطبین خودم را پیدا کنم و فروش محصولات خود را در سراسر کشور و حتی خارج از کشور داشته باشم. 

فارس: به نظر شما نقص دولت در توسعه اشتغال بانوان به خصوص در حوزه فعالیت شما چیست؟ 

همان موردی که قبلا هم اشاره کردم اینکه صنعتگران حصیربافی که بیشتر بانوان نیز هستند و در همه سنین تا سن ۷۰ سال نیز در این حوزه مشغول هستند، نیاز به حمایت بیمه‌ای دارند که امیدوارم این مورد حل شود تا تولیدکنندگان ما انرژی بیشتری برای کار کردن داشته باشند. 

با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری که سال را با نام «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری نمودند، ان شالله که مسیر تولیدکنندگان هموار شود. 

 

 

فارس: بعد از اینکه شهر آبپخش، شهر ملی حصیر ایران شد، چه تاثیری بر کار شما و تولیدکنندگان داشته است؟ 
بعد از نامگذاری شهر آبپخش به عنوان شهر ملی ایران، حجم بزرگی از سفارشات به ما داده شد که خدا را شکر تیم تولید کننده ما به طور مرتب مشغول به کار هستند و تمام محصولات تولیدی خیلی سریع بفروش می‌رسد. هر بافنده مبلغی بین دو تا سه میلیون برای خود درآمد دارد و بسیار هم راضی هستند. 
محصولات تولیدی شامل انواع تویزه‌ها و سینی‌های حصیری، کلاه حصیری، زنبیل، زیرانداز و انواع وسایل کاربردی هستند که توسط صنعتگران شهر آبپخش تولید می‌شود. 

گفت‌وگو: کورش امینی

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: صنایع دستی توسعه اقتصادی تولید اشتغال محصولات حصیری صنایع دستی شهر آبپخش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۸۳۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش

محمدمهدی برومندی در جشنواره روز میمند شهرستان فیروزآباد در استان فارس، گفت: در این راستا یک ابر پروژه تعریف کردیم که با استفاده از مدرن‌ترین تجهیزات اسانس گیری از گیاهان دارویی، کیفیت اسانس تولیدی را برای صادرات و تولید ادکلن‌های مشهور دنیا ارتقا دهیم. 

این مقام مسئول، سطح کل باغات گل محمدی در دنیا را ۵۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: کشور ایران دارای ۳۰ هزار هکتار باغ گل محمدی است که از این سطح، هشت هزار و ۵۰۰ هکتار متعلق به استان فارس و دو هزار هکتار آن در شهرستان میمند واقع است.

او با بیان اینکه امروزه گردش مالی حوزه گیاهان دارویی در دنیا ۱۵۰ میلیارد دلار است، ابراز کرد: سهم کشور ما از این گردش مالی کمتر از یک میلیارد دلار است و این نشان می‌دهد که ما باید از یک کشاورزی معیشتی به یک کشاورزی مدرن عبور کنیم.

برومندی با بیان اینکه ۲۳۰۰ گونه گیاه دارویی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: شهرستان میمند دارای ۳۶۰ گونه گیاه دارویی است که هر کدام می‌تواند پایه تولید دارو، غذا یا مواد بهداشتی باشد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: چالش اصلی استان فارس، سرمایه گذاری است که امیدواریم با پیگیری‌های وزارت جهاد کشاورزی بتوانیم به توسعه این منطقه کمک کنیم.

فارس رتبه اول تولید محصولات باغی در کشور 

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید ۱۰ تا ۱۲ درصد محصولات کشاورزی کشور متعلق به استان فارس است، افزود: این استان با ۳۶۰ هزار هکتار سطح باغات و تولید سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات باغی، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

برومندی به تولیدات حوزه باغبانی در سطح وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و افزود: میزان تولیدات باغی در کشور ۲۶ میلیون تن و درآمد حاصل از صادرات آنها سالیانه ۶ میلیارد دلار است.

این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از محصولات با ارزش در این حوزه، گیاهان دارویی با سطح زیرکشت ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور است که سالیانه ۵۰۰ هزار تن انواع گیاهان دارویی از این سطح برداشت می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • امارات ولش کن، ما اماراتش کردیم | کدام کشورهای همسایه را آباد کردیم؟ | فیلم
  • تبادل فرهنگ گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان با کشورهای همسایه تقویت شود
  • امنیت شغلی در گرو رونق تولید/ بیمه کارگران ساختمانی پیگری می‌شود
  • بارورسازی ابرهای کشورهای همسایه ربطی به بارش سیل‌آسای ایران ندارد
  • کسب سهم مناسب از بازار با کارِ گروهی در سال ۱۴۰۲/ تحقق شعار "جهش تولید با مشارکت مردم" با طراحی و تولید محصولات جدید
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • آیا بارورسازی ابرها در کشورهای همسایه باعث بارش سیل‌آسا در ایران شد؟
  • تحقق ۶۹ هزار شغل در استان اصفهان
  • تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم با طراحی و تولید محصولات جدید
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی